Bevilgningene på postene foreslås redusert med til
sammen 341 mill. kroner. Post 1 foreslås redusert med 337 mill.
kroner til 7 928 mill. kroner og post 70 foreslås redusert med 4
mill. kroner til 88 mill. kroner.
Reduksjonen knytter seg i hovedsak til følgende endringer
av anslagene som var lagt til grunn i saldert budsjett 2009:
Anslaget for inntekter
fra medlemsinnskudd og arbeidsgiverpremie er samlet oppjustert med
92 mill. kroner. Økningen skyldes i hovedsak at anslaget for premieinntekter
fra arbeidsgiverne i 2009 nå er basert på første terminfaktura for 2009,
samt at forventet medlemsinnskudd også er oppjustert basert på første
terminfaktura for 2009. Ajourført informasjon gjør det mulig å ta hensyn
til oppdatert lønnsgrunnlag og endringer i antall medlemmer.
Anslaget for utbetalte pensjoner (alderspensjoner,
uførepensjoner og etterlattepensjoner) er redusert med 148 mill.
kroner. Nytt anslag er basert på faktiske utbetalinger i 2008, justert
for årseffekten av G-reguleringen i 2008.
Anslaget for AFP-utbetalinger er redusert
med 97 mill. kroner. Dette skyldes i hovedsak et lavere beregningsutgangspunkt
som følge av at faktiske utbetalinger i 2008 ble lavere enn lagt
til grunn i saldert budsjett 2008, samt en nedjustering av vekstanslaget
i 2009 for antall AFP-pensjoner. Det understrekes i denne sammenheng
at det er knyttet betydelig usikkerhet til uttaket av AFP-pensjoner
fremover.
Øvrige, mindre endringer medfører en netto reduksjon
av bevilgningsanslaget med om lag 4 mill. kroner.
Etterbetalingssakene relatert til oppsatte uføre- og
alderspensjoner er planlagt avsluttet i 2009, jf. omtale i St.prp.
nr. 28 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet for 2008 under
Fornyings- og administrasjonsdepartementet. På det tidspunktet St.prp.
nr. 1 (2008–2009) ble fremmet for Stortinget var det imidlertid
lagt til grunn at disse sakene ville bli sluttført innen utgangangen
av 2008. Dette medfører en økning av bevilgningsanslaget for kap.
1542 i 2009. Anslagene fra Statens Pensjonskasse (SPK) viser at
etterbetalingssakene samlet medfører et bevilgningsbehov på 154
mill. kroner i 2009, fordelt med henholdsvis 89 mill. kroner for
oppsatte alderspensjoner og 65 mill. kroner for oppsatte uførepensjoner.
Det understrekes i denne sammenheng at det er knyttet en betydelig usikkerhet
til dette anslaget.
Det opprinnelige anslaget om at de samlede utbetalinger
knyttet til disse sakene vil beløpe seg til om lag 200 mill. kroner
opprettholdes. Fornyings- og administrasjonsdepartementet vil følge opp
at SPK fortsatt gir behandlingen av disse sakene høy prioritet,
med sikte på sluttføring av sakene så snart som mulig i 2009. Fornyings-
og administrasjonsdepartementet tar sikte på å legge frem endelige
anslag for etterbetaling av de aktuelle pensjonene i ifm. nysalderingen
2009.
I St.prp. nr. 59 (2007–2008) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2008 ble to problemstillinger
vedrørende etterbetaling av oppsatt pensjon omtalt. Det ene gjaldt spørsmålet
om renter på etterbetalingen og det andre gjaldt eventuelle arvingers
stilling. Lov om Statens Pensjonskasse gir rett til renter på pensjonskrav
bare dersom den pensjonsberettigede har framsatt krav om pensjon.
I saken omkring manglende utbetalt oppsatt alders- og uførepensjon
er det ikke fremsatt krav om pensjon, og det foreligger etter pensjonslovens
bestemmelser derfor ingen rettslig forpliktelse til å utbetale renter
på pensjonen. Fornyings- og administrasjonsdepartementet har vurdert
om renter skal tilkjennes av rimelighetshensyn. I den såkalte statsarbeidersaken
ble det gitt renter på et slikt rimelighetsgrunnlag, jf. Stortingets
behandling av St.prp. nr. 39 (2007–2008) Om endringar i statsbudsjettet
for 2008 i samband med etterbetaling av pensjon og renter til statsarbeidarar
mv. I saken om etterbetaling av oppsatt pensjon, finner ikke Fornyings-
og administrasjonsdepartementet tilstrekkelig grunnlag for at renter
på pensjon gis ut fra rimelighetsgrunner. Det er lagt vekt på at
det var SPK som tok initiativ til å identifisere de som hadde krav
på pensjon. Videre er det lagt vekt på at saksforholdene i statsarbeidersaken
var av en annen art og grad. Når det gjelder arvingers eventuelle
rettigheter behandles de i samsvar med vanlig praksis i SPK. Fornyings-
og administrasjonsdepartementet har også besluttet å utvide etterbetalingsperioden
for manglende oppsatt uførepensjon, slik at avbrutt foreldelsesfrist
etter foreldelsesloven er satt til desember 2006.
I overkant av 80 medlemsvirksomheter i Statens Pensjonskasse
(SPK) har fiktive fond. SPK har fra 2008 tatt i bruk et nytt teknisk
kontoførings- og premieberegningssystem. Ved overgang fra gammelt
til nytt premieberegningssystem har det oppstått endringer i avsetningene
(betegnes også som pensjonsforpliktelser) i nytt system sammenlignet
med utfaset system. Årsaken til avvikene har blant annet sammenheng
med at SPK tidligere har måttet benytte flere ulike systemløsninger
kombinert med manuelle prosesser. Differansen mellom pensjonsmidler
(fiktive fond) og pensjonsforpliktelser (avsetninger) uttrykkes
som solvens.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet legger
opp til at tilfeller av over-/underdekning i forhold til solvensen
som oppstår som følge av systemtekniske avvik, håndteres på følgende måte:
i) høyere avsetninger i nytt beregningssystem dekkes av staten ved
at virksomhetens fiktive fond oppskrives tilsvarende omfanget av økte
avsetninger (uendret solvens), og ii) lavere avsetninger godskrives
virksomhetens pensjonsordning (bedret solvens). Fornyings- og administrasjonsdepartementet
legger imidlertid til grunn en motregning for denne siste gruppen
av virksomheter på bakgrunn av økte avsetninger som følge av tariffmessige
avvik, jf. omtale nedenfor.
SPK har fra 2009 innført en ny forsikringsteknisk
tariff, jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009). Gammel tariff var av 1963
og er oppjustert til en ny tariff av 2005. Tilsvarende oppdateringer
gjøres i hele pensjonsmarkedet. Den nye tariffen, K2005, tar blant
annet høyde for økt levealder og redusert giftesannsynlighet. Pensjonsforpliktelsene
og premiene vil som oftest øke ved overgangen til ny tariff. Den
nye tariffen er forutsatt implementert også med tilbakevirkende
kraft. I den forbindelse vil det oppstå avvik som følge av økte
pensjonsforpliktelser ut fra beregninger med ny tariff. Det legges
i utgangspunktet opp til at økte avsetninger som følge av ny beregning
av pensjonsforpliktelsene etter ny tariff, dekkes ved oppskrivning
av virksomhetens fiktive fond, men at disse avvikene ses i sammenheng
med de systemtekniske avvikene, jf. omtale nedenfor om samlet håndtering
og motregning.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet legger
opp til at håndteringen av de aktuelle avvikene som følger av innføringen
av nytt premieberegningssystem og innføring av ny tariff, ses i sammenheng.
Det foreligger etter departementets syn betydelige fordeler ved
en slik samlet håndtering. En samlet håndtering medfører blant annet
at for de medlemsvirksomhetene der det er beregnet en lavere forpliktelse
i nytt premieberegningssystem, motregnes denne mot økte forpliktelser
ved innføringen av ny tariff. Fornyings- og administrasjonsdepartementet
legger til grunn at ingen av virksomhetene vil tape økonomisk på
at en motregning foretas sammenlignet med solvens i utgangspunktet
(før innføring av nytt kontoførings- og premieberegningssystem). For
de virksomhetene som får netto bedret solvens etter en slik samlet
avvikshåndtering, vil dette innebære reduserte premier på kort sikt
(1–3 år).
Hovedeffektene denne håndteringen av avvikene
er knyttet til tekniske justeringer av fiktive fond. Den reelle
budsjetteffekten for statsbudsjettet vil omfatte reduserte premier
i 2010, eventuelt fordelt over flere år, for virksomheter som får
bedret solvens som følge av de samlede avviksberegningene. Fornyings-
og administrasjonsdepartementet vil komme nærmere tilbake til i
forslaget til statsbudsjett for 2010.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
I St.prp. nr. 1 (2008–2009) var det ikke budsjettert
med utbetalinger eller innbetalinger til sluttoppgjør for medlemsvirksomheter
som har meldt seg ut av Statens Pensjonskasse i 2009. Det legges
nå til grunn at sluttoppgjørene for Arcus-gruppen, Baneservice AS,
Norsk institutt for naturforskning (NINA) og Medeco vil bli gjennomført
i 2009. Det foreligger så langt i hovedsak kun foreløpige anslag
for sluttoppgjørene for disse virksomhetene, og anslaget er derfor usikkert.
Basert på foreløpige anslag foreslås det en
bevilgning på posten på 70 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.