18.5.1 Post 1 Driftsutgifter, overslagsløyving, post 70 For andre medlemmer av Statens Pensjonskasse, overslagsløyving

Samandrag

Bevilgningene på postene foreslås redusert med til sammen 341 mill. kroner. Post 1 foreslås redusert med 337 mill. kroner til 7 928 mill. kroner og post 70 foreslås redusert med 4 mill. kroner til 88 mill. kroner.

Reduksjonen knytter seg i hovedsak til følgende endringer av anslagene som var lagt til grunn i saldert budsjett 2009:

  • Anslaget for inntekter fra medlemsinnskudd og arbeidsgiverpremie er samlet oppjustert med 92 mill. kroner. Økningen skyldes i hovedsak at anslaget for premieinntekter fra arbeidsgiverne i 2009 nå er basert på første terminfaktura for 2009, samt at forventet medlemsinnskudd også er oppjustert basert på første terminfaktura for 2009. Ajourført informasjon gjør det mulig å ta hensyn til oppdatert lønnsgrunnlag og endringer i antall medlemmer.

  • Anslaget for utbetalte pensjoner (alderspensjoner, uførepensjoner og etterlattepensjoner) er redusert med 148 mill. kroner. Nytt anslag er basert på faktiske utbetalinger i 2008, justert for årseffekten av G-reguleringen i 2008.

  • Anslaget for AFP-utbetalinger er redusert med 97 mill. kroner. Dette skyldes i hovedsak et lavere beregningsutgangspunkt som følge av at faktiske utbetalinger i 2008 ble lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett 2008, samt en nedjustering av vekstanslaget i 2009 for antall AFP-pensjoner. Det understrekes i denne sammenheng at det er knyttet betydelig usikkerhet til uttaket av AFP-pensjoner fremover.

  • Øvrige, mindre endringer medfører en netto reduksjon av bevilgningsanslaget med om lag 4 mill. kroner.

Nærmere om manglende utbetaling av oppsatte alders- og uførepensjoner

Etterbetalingssakene relatert til oppsatte uføre- og alderspensjoner er planlagt avsluttet i 2009, jf. omtale i St.prp. nr. 28 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet for 2008 under Fornyings- og administrasjonsdepartementet. På det tidspunktet St.prp. nr. 1 (2008–2009) ble fremmet for Stortinget var det imidlertid lagt til grunn at disse sakene ville bli sluttført innen utgangangen av 2008. Dette medfører en økning av bevilgningsanslaget for kap. 1542 i 2009. Anslagene fra Statens Pensjonskasse (SPK) viser at etterbetalingssakene samlet medfører et bevilgningsbehov på 154 mill. kroner i 2009, fordelt med henholdsvis 89 mill. kroner for oppsatte alderspensjoner og 65 mill. kroner for oppsatte uførepensjoner. Det understrekes i denne sammenheng at det er knyttet en betydelig usikkerhet til dette anslaget.

Det opprinnelige anslaget om at de samlede utbetalinger knyttet til disse sakene vil beløpe seg til om lag 200 mill. kroner opprettholdes. Fornyings- og administrasjonsdepartementet vil følge opp at SPK fortsatt gir behandlingen av disse sakene høy prioritet, med sikte på sluttføring av sakene så snart som mulig i 2009. Fornyings- og administrasjonsdepartementet tar sikte på å legge frem endelige anslag for etterbetaling av de aktuelle pensjonene i ifm. nysalderingen 2009.

I St.prp. nr. 59 (2007–2008) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2008 ble to problemstillinger vedrørende etterbetaling av oppsatt pensjon omtalt. Det ene gjaldt spørsmålet om renter på etterbetalingen og det andre gjaldt eventuelle arvingers stilling. Lov om Statens Pensjonskasse gir rett til renter på pensjonskrav bare dersom den pensjonsberettigede har framsatt krav om pensjon. I saken omkring manglende utbetalt oppsatt alders- og uførepensjon er det ikke fremsatt krav om pensjon, og det foreligger etter pensjonslovens bestemmelser derfor ingen rettslig forpliktelse til å utbetale renter på pensjonen. Fornyings- og administrasjonsdepartementet har vurdert om renter skal tilkjennes av rimelighetshensyn. I den såkalte statsarbeidersaken ble det gitt renter på et slikt rimelighetsgrunnlag, jf. Stortingets behandling av St.prp. nr. 39 (2007–2008) Om endringar i statsbudsjettet for 2008 i samband med etterbetaling av pensjon og renter til statsarbeidarar mv. I saken om etterbetaling av oppsatt pensjon, finner ikke Fornyings- og administrasjonsdepartementet tilstrekkelig grunnlag for at renter på pensjon gis ut fra rimelighetsgrunner. Det er lagt vekt på at det var SPK som tok initiativ til å identifisere de som hadde krav på pensjon. Videre er det lagt vekt på at saksforholdene i statsarbeidersaken var av en annen art og grad. Når det gjelder arvingers eventuelle rettigheter behandles de i samsvar med vanlig praksis i SPK. Fornyings- og administrasjonsdepartementet har også besluttet å utvide etterbetalingsperioden for manglende oppsatt uførepensjon, slik at avbrutt foreldelsesfrist etter foreldelsesloven er satt til desember 2006.

Håndtering av avvik ved systemtekniske endringer og innføring av ny tariff i Statens Pensjonskasse

I overkant av 80 medlemsvirksomheter i Statens Pensjonskasse (SPK) har fiktive fond. SPK har fra 2008 tatt i bruk et nytt teknisk kontoførings- og premieberegningssystem. Ved overgang fra gammelt til nytt premieberegningssystem har det oppstått endringer i avsetningene (betegnes også som pensjonsforpliktelser) i nytt system sammenlignet med utfaset system. Årsaken til avvikene har blant annet sammenheng med at SPK tidligere har måttet benytte flere ulike systemløsninger kombinert med manuelle prosesser. Differansen mellom pensjonsmidler (fiktive fond) og pensjonsforpliktelser (avsetninger) uttrykkes som solvens.

Fornyings- og administrasjonsdepartementet legger opp til at tilfeller av over-/underdekning i forhold til solvensen som oppstår som følge av systemtekniske avvik, håndteres på følgende måte: i) høyere avsetninger i nytt beregningssystem dekkes av staten ved at virksomhetens fiktive fond oppskrives tilsvarende omfanget av økte avsetninger (uendret solvens), og ii) lavere avsetninger godskrives virksomhetens pensjonsordning (bedret solvens). Fornyings- og administrasjonsdepartementet legger imidlertid til grunn en motregning for denne siste gruppen av virksomheter på bakgrunn av økte avsetninger som følge av tariffmessige avvik, jf. omtale nedenfor.

SPK har fra 2009 innført en ny forsikringsteknisk tariff, jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009). Gammel tariff var av 1963 og er oppjustert til en ny tariff av 2005. Tilsvarende oppdateringer gjøres i hele pensjonsmarkedet. Den nye tariffen, K2005, tar blant annet høyde for økt levealder og redusert giftesannsynlighet. Pensjonsforpliktelsene og premiene vil som oftest øke ved overgangen til ny tariff. Den nye tariffen er forutsatt implementert også med tilbakevirkende kraft. I den forbindelse vil det oppstå avvik som følge av økte pensjonsforpliktelser ut fra beregninger med ny tariff. Det legges i utgangspunktet opp til at økte avsetninger som følge av ny beregning av pensjonsforpliktelsene etter ny tariff, dekkes ved oppskrivning av virksomhetens fiktive fond, men at disse avvikene ses i sammenheng med de systemtekniske avvikene, jf. omtale nedenfor om samlet håndtering og motregning.

Fornyings- og administrasjonsdepartementet legger opp til at håndteringen av de aktuelle avvikene som følger av innføringen av nytt premieberegningssystem og innføring av ny tariff, ses i sammenheng. Det foreligger etter departementets syn betydelige fordeler ved en slik samlet håndtering. En samlet håndtering medfører blant annet at for de medlemsvirksomhetene der det er beregnet en lavere forpliktelse i nytt premieberegningssystem, motregnes denne mot økte forpliktelser ved innføringen av ny tariff. Fornyings- og administrasjonsdepartementet legger til grunn at ingen av virksomhetene vil tape økonomisk på at en motregning foretas sammenlignet med solvens i utgangspunktet (før innføring av nytt kontoførings- og premieberegningssystem). For de virksomhetene som får netto bedret solvens etter en slik samlet avvikshåndtering, vil dette innebære reduserte premier på kort sikt (1–3 år).

Hovedeffektene denne håndteringen av avvikene er knyttet til tekniske justeringer av fiktive fond. Den reelle budsjetteffekten for statsbudsjettet vil omfatte reduserte premier i 2010, eventuelt fordelt over flere år, for virksomheter som får bedret solvens som følge av de samlede avviksberegningene. Fornyings- og administrasjonsdepartementet vil komme nærmere tilbake til i forslaget til statsbudsjett for 2010.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

18.5.2 Post 22 (Ny) Sluttoppgjer, overslagsløyving

Samandrag

I St.prp. nr. 1 (2008–2009) var det ikke budsjettert med utbetalinger eller innbetalinger til sluttoppgjør for medlemsvirksomheter som har meldt seg ut av Statens Pensjonskasse i 2009. Det legges nå til grunn at sluttoppgjørene for Arcus-gruppen, Baneservice AS, Norsk institutt for naturforskning (NINA) og Medeco vil bli gjennomført i 2009. Det foreligger så langt i hovedsak kun foreløpige anslag for sluttoppgjørene for disse virksomhetene, og anslaget er derfor usikkert.

Basert på foreløpige anslag foreslås det en bevilgning på posten på 70 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.