19.16 Kap. 5501 Skattar på formue og inntekt

19.16.1 Post 70 Toppskatt mv.

Komiteens medlem fra Venstre viser til sine merknader og forslag i Innst. O. nr. 125 (2008–2009) og til merknader i kapittel 4 i denne innstilling hvor det bl.a. foreslås å reversere vedtaket om økt verdifastsettelse av næringseiendom og fjerning av den såkalte 80-prosent-regelen som regjeringspartiene vedtok i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2009. Dette medlem mener at disse vedtakene vanskeliggjør situasjonen for mange bedrifter spesielt i den konjunktursituasjon vi nå er inne i. Dette vil medføre reduserte skatteinntekter på om lag 740 mill. kroner i 2009.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag.

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Toppskatt mv., nedsettes med

740 000 000

fra kr 28 200 000 000 til kr 27 460 000 000"

19.16.2 Post 72 Fellesskatt

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknader i denne innstillingens kapittel 4.

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 5,3 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på 5,3 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

5 299 000 000

fra kr 152 720 000 000 til kr 147 421 000 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sine merknader og forslag i Innst. O. nr. 125 (2008–2009) og til merknader i kapittel 4 i denne innstilling hvor det foreslås økt minstefradrag og reversering av skatteøkninger på næringseiendom og formuesskatt, samt forbedringer av avskrivningsregler i tillegg til den beregnede dynamiske virkning av disse medlemmers forslag om reduksjon i arbeidsgiveravgiften. På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

1 490 000 000

fra kr 152 720 000 000 til kr 151 230 000 000"

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til forslag om å fjerne beløpsgrensen for tilbakeføring av underskudd for inntektsårene 2008 og 2009, som vil medføre et rentetap for staten på 750 mill. kroner i 2009. Det formelle bokførte provenytapet i 2009 er på 4,75 mrd kroner, men dette er å regne som en skatteutsettelse, ikke et tap. Dette medlem viser videre til forslag i Kristelig Folkepartis alternative forslag til Revidert nasjonalbudsjett om økt grense for fradrag for gaver til frivillige organisasjoner, økt grense for lønnsoppgaveplikt for frivillige organisasjoner, samt forbedringer i Skattefunn-ordningen.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatt på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

774 000 000

fra kr 152 720 000 000 til kr 151 946 000 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til sine merknader og forslag i Innst. O. nr. 125 (2008–2009) og til merknader i kapittel 4 i denne innstilling, samt forslag om å reversere vedtaket om økt verdifastsettelse av næringseiendom og fjerning av den såkalte 80-prosent-regelen som regjeringspartiene vedtok i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2009, nærmere omtalt under post 5501.70 i denne innstilling.

Dette medlem foreslår i tillegg en del målrettede skatteletteforslag som følger:

  • Rett til minstefradrag for selvstendig næringsdrivende.

  • Økte avskrivingssatser med 5 pst. i saldogruppe D.

  • Styrking av SkatteFUNN-ordningen (økte beløpsgrenser mv).

  • Økt BSU-grense til 200.000 kroner.

  • Heve lønnsoppgaveplikten for frivillige organisasjoner til 8.000 kroner.

Dette medlem foreslår videre å halvere fradraget for fagforeningskontingent. Den kraftige skatteletten til et utvalg "av sine egne" som Regjeringen har gjennomført i denne perioden bidrar ikke til noe annet enn å holde fagforeningskontingenten kunstig høy. Samlet medfører disse forslagene reduserte skatteinntekter på om lag 178,2 mill. kroner.

Dette medlem viser også til forslag om å utrede likebehandling i skattesystemet for fradrag knyttet til kostnader for fedme uavhengig om behandling er gjort i offentlig eller privat regi, nærmere omtalt i Innst. O. nr. 125 (2008–2009).

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

178 200 000

fra kr 152 720 000 000 til kr 152 541 800 000"