Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
og forslag om økt beløpsgrense og symmetrisk beskatning av fradrag
for innbetaling til, og utbetaling fra ordningen for individuell
pensjonssparing, fremsatt av Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre både i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for
2007, statsbudsjettet 2008 og Revidert nasjonalbudsjett for 2008, jf.
Innst S. nr. 230 (2006–2007), Budsjett-innst. S. I (2007–2008) og
Innst. S. nr. 270 (2007–2008).
Disse medlemmer mener at den
øvre beløpsgrensen må økes for å stimulere sterkere til pensjonssparing
ved siden av folketrygdens ordninger og kollektive pensjonsavtaler
i arbeidsforhold, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag
i budsjettet for 2010 til en forbedret ordning for individuell pensjonssparing
med årlig fradrag i alminnelig inntekt for årlige innbetalinger
(inkludert kostnader) på inntil 40 000 kroner, samtidig som det
innføres en symmetrisk beskatning av fradragene for innbetaling
til, og utbetalingene fra ordningen."
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at overvekt er et stort helseproblem i Norge. For sykelig overvektige
kan en vektoperasjon være en siste utvei. I det offentlige helsevesenet
er det lav kapasitet og flere års ventetid for operasjon. Mange
velger derfor å ta vektoperasjonen for egen regning ved private
sykehus i Norge.
Dette medlem viser til at pasientene
kan velge fritt ved hvilket offentlig sykehus de vil ta sin vektoperasjon.
Vi har åtte offentlige sykehus som utfører vektoperasjoner. Disse
sykehusene utførte til sammen om lag 400 operasjoner i 2007. Ventetiden
for en vektoperasjon ved de offentlige sykehusene er imidlertid
svært lang. I gjennomsnitt har de offentlige sykehusene en ventetid
på 1,7 år. Ved sykehuset i Haugesund er ventetiden 3 år, i Bodø
er ventetiden på 3,5 år!
Dette medlem viser videre til
at fritt sykehusvalg omfatter etter helselovgivningen ikke bare offentlige
sykehus, men også private sykehus som har inngått avtaler med et
regionalt helseforetak. Ingen av helseforetakene har imidlertid gitt
pasientene reell valgfrihet ved å inngå avtaler med private sykehus
om vektoperasjoner. Dermed må pasientene betale selv hvis de vil
bli operert ved et privat sykehus. Privatsykehuset Aleris utførte
500 vektoperasjoner i fjor, det vil si mer enn alle de offentlige
sykehusene til sammen. Aleris har i praksis ingen ventetid for operasjon.
En vektoperasjon her koster imidlertid 140 000 kroner, inkludert
oppfølging etter operasjonen.
I tillegg kommer at også skattesystemet utelukkende
er innrettet mot behandling i det offentlige helsevesenet. I punkt
15.9 i Lignings-ABC for 2008-2009 heter det:
"Skattyter som lider av fedme, der det foreligger legeattest
som viser varig sykdom eller svakhet, og som får hjelp til slanking
innfor norsk offentlige helsevesen, kan få særfradrag for merkostnader
til slik behandling og øvrige merkostnader som følge av sykdommen,
dersom vilkårene for særfradrag for øvrig er oppfylt. For å beregne
ev. merkostnader til klær i forbindelse med vektreduksjon, kan det
tas utgangspunkt i dokumenterte utgifter, fratrukket SIFOs standardbudsjett
for kleshold, se sifo.no."
Etter dette medlems syn innebærer
dette en form for dobbelt diskriminering i forhold til om operasjon
og/eller behandling blir foretatt i offentlig regi eller ikke. For
alle parter ville det være positivt om den som lider av (sykelig)
overvekt så raskt som mulig får adekvat behandling og kommer tilbake
til arbeidslivet.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med framlegging
av statsbudsjettet for 2010 foreslå endringer i skatteloven som
innebærer likebehandling av særfradrag for merkostnader knyttet til
fedme uavhengig om behandling har skjedd eller skjer i norsk offentlig
helsevesen eller ikke."