22. forslag frå mindretal

Forslag frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre:

Forslag 1

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til private skoler mv.

76

Andre private skoler, overslagsbevilgning, forhøyes med

7 000 000

fra kr 35 417 000 til kr 42 417 000

928

Ulønnet forskningsinnsats, Skattefunn

71

(Ny) Tilskudd, kan overføres, bevilges med

30 000 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

71

Andre stipend, overslagsbevilgning, forhøyes med

14 500 000

fra kr 437 800 000 til kr 452 300 000

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen vurdere etablering av et midlertidig konjunkturfond for bedrifter der beskatningen kan utsettes inntil tre år og motregnes eventuelt fremtidig underskudd.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen oppheve reglene i skattebetalingsloven som innebærer at alle årets resterende skatteterminer umiddelbart forfaller til betaling dersom en forskuddspliktig betaler én termin for sent.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen gjennomgå reglene i skattebetalingsloven med fokus på misforholdet i skattemyndighetenes makt i forhold til skattyter, med den hensikt å luke ut regler som slår urimelig ut overfor skattyter.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen i en egen sak vurdere om, og hvordan, skattesystemet kan brukes til å ytterligere stimulere næringslivet til å støtte ideelle formål.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen om å endre Forskrift av 30. desember 1983 nr. 1974 om begrensning av lønnsoppgaveplikten slik at beløpsgrensen for lønnsoppgaveplikt for frivillige organisasjoner økes fra 4 000 kroner til 8 000 kroner med virkning fra og med inntektsåret 2009.

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen snarest endre regelverket, slik at frivillig innsats uten vederlag i form av penger, som servering av mat på eldresenter og lignende, ikke straffes med fordelsbeskatning.

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med arbeidet med statsbudsjettet for 2010 legge til grunn at den gjeldende momskompensasjonsordningen for frivillig sektor skal utvides til en generell kompensasjonsordning for all vare- og tjenestemoms, med virkning fra 1. januar 2010.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen oppheve kostnadsrammen for bygging av studentboliger.

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen gjennomgå fordelingen av de nye studieplassene med sikte på en lik fordeling mellom private og offentlige høgskoler.

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen sørge for å videreføre driften av stasjon MIKE og de målingene som utføres ved stasjonen av værskipet M/S Polarfront.

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen legge frem for Stortinget en handlingsplan for hvordan en på kort og lang sikt vil bedre rekrutteringen til prestetjenesten.

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2010 gi en konkret redegjørelse for status for barnehusene.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen om å gjeninnføre ordningen hvor kommunene får beholde en andel av selskapsskatten, og at dette gjelder fra og med 1. januar 2010.

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til klargjøring av forskrift 6. juni 2001 om avgrensing av merverdiavgiftsunntaket for omsetning av sosiale tjenester (forskrift nr. 118), slik at private virksomheter som yter tjenester ikke trenger å ha noen avtale med kommunen for å være omfattet av unntaket.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at testing knyttet til tykktarmskreft iverksettes så raskt som mulig.

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag i statsbudsjettet for 2010 til en forbedret ordning for individuell pensjonssparing med årlig fradrag i alminnelig inntekt for årlige innbetalinger (inkludert kostnader) på inntil 40 000 kroner, samtidig som det innføres en symmetrisk beskatning av fradragene for innbetaling til og utbetalingene fra ordningen.

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning som fullt ut fritar frivillige organisasjoner for momsbelastningen knyttet til innkjøp til den frivillige virksomheten i forslag til statsbudsjett for 2010. Ordningen skal være reelt tilgjengelig for både små og store organisasjoner, varig og robust i form.

Forslag frå Framstegspartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti:

Forslag 19

Stortinget ber Regjeringen innføre obligatorisk dødsstedsundersøkelse når barn dør plutselig og uventet.

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen utsette innføringen av ny refusjonsordning for fysioterapitjenester til ytterligere konsekvensutredninger er gjennomført.

Forslag frå Framstegspartiet, Høgre og Venstre:

Forslag 21

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2010 fremme nødvendige endringer i lov om Statens Pensjonskasse, slik at statspensjonister som gikk av med pensjon før 30. april 2000 blir likebehandlet med øvrige statspensjonister med virkning fra 1. januar 2010.

Forslag 22

Stortinget gir Regjeringen fullmakt til helt eller delvis nedsalg i Entra Eiendom AS.

Forslag frå Framstegspartiet og Høgre:

Forslag 23

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til private skoler mv.

79

Toppidrett, forhøyes med

5 049 500

fra kr 14 337 000 til kr 19 386 500

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake til Stortinget med en klar strategi for å øke bemanningen i politiet.

Forslag 25

Stortinget ber Regjeringen legge til rette for en politistudie i 2010 og komme tilbake til Stortinget med egen sak når resultatet av studien foreligger.

Forslag frå Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti:

Forslag 26

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til private skoler mv.

82

(Ny) Kapitaltilskudd, bevilges med

7 500 000

255

Tilskudd til freds- og menneskerettssentre mv.

72

Stiftelsen Arkivet, forhøyes med

300 000

fra kr 5 354 000 til kr 5 654 000

Forslag 27

Stortinget ber Regjeringen om å endre Forskrift av 19. desember 1986 nr. 2229 om hvor og når lønnsoppgave mv. skal leveres (lignl.) slik at terminene for når arbeidsgiveravgiften forfaller til betaling utvides fra to til fire måneder med virkning fra 1. juli 2009.

Forslag 28

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om et lovverk som gir de hjelpetrengende lovfestet rett til å få dekket grunnleggende behov – uavhengig av hvor i landet de bor.

Forslag frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre:

Forslag 29

Stortinget ber Regjeringen fremme en sak om autorisasjon for manuellterapeuter for Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2010.

Forslag 30

Stortinget ber Regjeringen vurdere om studiestøttesystemet for mastergradsstudenter ved private institusjoner bør endres slik at en større del av tilleggslånet til studieavgifter kan gjøres om til stipend dersom eksamen er bestått og det skjer innen normert tid.

Forslag 31

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i nasjonalbudsjettet for 2010 med et forslag som sikrer at Norge tar et større ansvar i det internasjonale flyktningarbeidet ved at kvoten av overføringsflyktninger økes med minst 500.

Forslag 32

Stortinget ber Regjeringen tilpasse regelverket for rullerende permittering slik at bedriften der det er enighet mellom ansatte og arbeidsgiver kun betaler arbeidsgiverperiode for det antall stillinger som faktisk er permittert.

Forslag 33

Stortinget ber Regjeringen endre minstekrav til arbeidstidsreduksjon i dagpengeforskriften § 6-6 for å beholde dagpengerettighetene fra 40 pst. til 20 pst.

Forslag 34

Stortinget ber Regjeringen om å sørge for å reversere legemiddelverkets vedtak av 30. juni 2008 der tre legemidler av typen antihistaminer ble overført fra forhåndsgodkjent til individuell refusjon.

Forslag 35

Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2010 legge frem en vurdering av effekten ved helt eller delvis å slette klimakvoter fremfor å selge disse i markedet sammenliknet med å øremerke gevinsten ved kvotesalget til andre utslippsreduserende tiltak, og legge frem forslag om enten redusert kvotesalg eller øremerking av salgsgevinster til klimatiltak.

Forslag frå Framstegspartiet:

Forslag 36

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

153

Bistand til Latin-Amerika

78

Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres, nedsettes med

10 000 000

fra kr 240 500 000 til kr 230 500 000

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

71

Humanitær bistand og menneskerettigheter, kan overføres, forhøyes med

50 000 000

fra kr 2 110 000 000 til kr 2 160 000 000

166

Miljø og bærekraftig utvikling mv.

73

Klima- og skogsatsingen, kan overføres, nedsettes med

16 200 000

fra kr 1 475 000 000 til kr 1 458 800 000

225

Tiltak i grunnopplæringen

79

(Ny) Skolemat i grunnskolen, bevilges med

80 000 000

254

Tilskudd til voksenopplæring

70

Tilskudd til studieforbund, nedsettes med

25 000 000

fra kr 173 828 000 til kr 148 828 000

255

Tilskudd til freds- og menneskerettssentre mv.

70

Holocaustsenteret, forhøyes med

1 500 000

fra kr 22 481 000 til kr 23 981 000

257

Program for basiskompetanse i arbeidslivet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

30 000 000

fra kr 58 570 000 til kr 88 570 000

270

Studium i utlandet og sosiale formål for studenter

75

Tilskudd til bygging av studentboliger, kan overføres, forhøyes med

4 000 000

fra kr 295 816 000 til kr 299 816 000

271

Universiteter

50

Basisfinansiering statlige universiteter, forhøyes med

283 827 000

fra kr 7 588 211 000 til kr 7 872 038 000

272

Vitenskapelige høyskoler

50

Basisfinansiering statlige vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

23 485 000

fra kr 579 327 000 til kr 602 812 000

70

Basisfinansiering private vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

8 992 000

fra kr 102 076 000 til kr 111 068 000

275

Høyskoler

50

Basisfinansiering statlige høyskoler, forhøyes med

162 695 000

fra kr 5 112 563 000 til kr 5 275 258 000

70

Basisfinansiering private høyskoler, forhøyes med

13 918 000

fra kr 290 419 000 til kr 304 337 000

276

Fagskoleutdanning

72

Annen fagskoleutdanning, forhøyes med

11 555 000

fra kr 25 814 000 til kr 37 369 000

277

(Nytt) Private institusjoner

73

Omgjøring av studieavgift til stipend, bevilges med

4 250 000

281

Fellesutgifter for universiteter og høgskoler

1

Driftsutgifter, forhøyes med

167 302 000

fra kr 425 288 000 til kr 592 590 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, forhøyes med

140 000 000

fra kr 15 100 000 til kr 155 100 000

341

Presteskapet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

20 000 000

fra kr 813 604 000 til kr 833 604 000

400

Justisdepartementet

1

Driftsutgifter, nedsettes med

5 700 000

fra kr 269 176 000 til kr 263 476 000

430

Kriminalomsorgens sentrale forvaltning

1

Driftsutgifter, nedsettes med

1 900 000

fra kr 2 933 785 000 til kr 2 931 885 000

440

Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

108 800 000

fra kr 8 167 287 000 til kr 8 276 087 000

30

(NY) Til investeringer i materiell – kjøretøy og sikkerhetsutstyr, bevilges med

30 000 000

441

Oslo politidistrikt

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440 post 1, forhøyes med

13 000 000

fra kr 1 667 601 000 til kr 1 680 601 000

30

(NY) Til investeringer i materiell – kjøretøy og sikkerhetsutstyr, bevilges med

10 000 000

451

Samfunnssikkerhet og beredskap

1

Driftsutgifter, forhøyes med

10 000 000

fra kr 536 366 000 til kr 546 366 000

571

Rammetilskudd til kommuner

67

(Ny) Styrking av eldreomsorgen, øremerket nye pleieårsverk, bevilges med

1 000 000 000

68

(Ny) Styrking av grunnopplæringen (Øremerket), bevilges med

600 000 000

600

Arbeids- og inkluderingsdepartementet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

17 892 000

fra kr 222 113 000 til kr 240 005 000

601

Utredningsvirksomhet, forskning m.m.

50

Norges forskningsråd, forhøyes med

9 000 000

fra kr 105 479 000 til kr 114 479 000

726

Habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige

71

Kjøp av opptrening og helsetjenester, kan overføres, forhøyes med

100 000 000

fra kr 39 884 000 til kr 139 884 000

732

Regionale helseforetak

70

Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 72, 73, 74 og 75, forhøyes med

1 000 000

fra kr 619 218 000 til kr 620 218 000

72

Tilskudd til Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

631 000 000

fra kr 39 118 080 000 til kr 39 749 080 000

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

185 900 000

fra kr 13 355 191 000 til kr 13 541 091 000

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

143 500 000

fra kr 10 187 940 000 til kr 10 331 440 000

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

128 600 000

fra kr 9 139 808 000 til kr 9 268 408 000

79

Helse- og rehabiliteringstjenester for sykemeldte, kan overføres, forhøyes med

491 000 000

fra kr 478 048 000 til kr 969 048 000

743

Statlige stimuleringstiltak for psykisk helse

75

Tilskudd til styrking av psykisk helsevern, kan overføres, forhøyes med

100 000 000

fra kr 44 625 000 til kr 144 625 000

761

Tilskudd forvaltet av Helsedirektoratet

60

Tilskudd til omsorgstjenester, kan overføres, forhøyes med

30 500 000

fra kr 161 584 000 til kr 192 084 000

842

Familievern

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70, forhøyes med

22 000 000

fra kr 189 642 000 til kr 211 642 000

900

Nærings- og handelsdepartementet

73

Tilskudd til Ungt Entreprenørskap, kan overføres, forhøyes med

5 000 000

fra kr 11 000 000 til kr 16 000 000

920

Norges forskningsråd

50

Tilskudd, forhøyes med

160 000 000

fra kr 1 320 800 000 til kr 1 480 800 000

937

Svalbard Reiseliv AS

71

Tilskudd, forhøyes med

500 000

fra kr 2 100 000 til kr 2 600 000

1050

Diverse fiskeriformål

75

Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene, kan overføres, forhøyes med

69 000 000

fra kr 54 000 000 til kr 123 000 000

1310

Flytransport

90

(Ny) Aksjekapital, bevilges med

100 000 000

1320

Statens vegvesen

72

Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 30, nedsettes med

5 100 000

fra kr 1 776 000 000 til kr 1 770 900 000

80

(Ny) Vedlikehold og oppgradering av fylkesveinettet, bevilges med

1 500 000 000

81

(Ny) Vedlikehold av stam- og riksveier, bevilges med

1 000 000 000

1330

Særskilte transporttiltak

71

(Ny) Styrking av TT-ordningen, bevilges med

125 000 000

1441

Statens forurensningstilsyn

22

Statlig ordning for frivillig kjøp av klimakvoter, nedsettes med

13 183 000

fra kr 13 183 000 til kr 0

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning, forhøyes med

160 000 000

fra kr 1 490 000 000 til kr 1 650 000 000

1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760 post 45, forhøyes med

24 597 000

fra kr 889 141 000 til kr 913 738 000

1830

Forskning

50

Norges forskningsråd, forhøyes med

70 000 000

fra kr 569 500 000 til kr 639 500 000

1833

CO2-håndtering

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med

390 000 000

fra kr 765 000 000 til kr 375 000 000

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, nedsettes med

1 000 000 000

fra kr 13 088 074 000 til kr 12 088 074 000

2421

Innovasjon Norge

71

Nettverk, profilering og reiseliv – programmer, kan overføres, forhøyes med

50 000 000

fra kr 380 000 000 til kr 430 000 000

72

Forsknings- og utviklingskontrakter, kan overføres, forhøyes med

25 000 000

fra kr 330 000 000 til kr 355 000 000

2426

SIVA SF

95

(NY) Presåkornfond, bevilges med

300 000 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, forhøyes med

5 427 000 000

fra kr 5 137 100 000 til kr 10 564 100 000

4441

Statens forurensningstilsyn

2

Inntekter, statlig ordning for frivillig kjøp av klimakvoter, nedsettes med

13 314 000

fra kr 13 314 000 til kr 0

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

5 299 000 000

fra kr 152 720 000 000 til kr 147 421 000 000

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift, nedsettes med

60 000 000

fra kr 2 200 000 000 til kr 2 140 000 000

5511

Tollinntekter

70

Toll, nedsettes med

68 987 000

fra kr 2 228 000 000 til kr 2 159 013 000

5546

Avgift på sluttbehandling av avfall

70

Avgift på sluttbehandling av avfall, nedsettes med

130 000 000

fra kr 715 000 000 til kr 585 000 000

5559

Avgift på drikkevareemballasje

70

Grunnavgift på engangsemballasje, nedsettes med

290 000 000

fra kr 780 000 000 til kr 490 000 000

5700

Folketrygdens inntekter

72

Arbeidsgiveravgift, nedsettes med

1 058 000 000

fra kr 127 300 000 000 til kr 126 242 000 000

Forslag 37

Fra 1. juli gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om avgifter mv. til folketrygden for 2009:

§ 1 ny bokstav o og p skal lyde:

  • o. For arbeidstakere som fyller 62 år eller mer i 2009 reduseres arbeidsgiveravgiften med 4 prosentpoeng.

  • p. For lærlinger er satsen 0 prosent.

Forslag 38

Fra 1. juli 2009 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om avgifter på drikkevareemballasje for budsjetterminen 2009:

§ 3 og § 4 oppheves med virkning fra 1. juli 2009.

Forslag 39

Fra 1. juli gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om skatt for inntektsåret 2009:

§ 6-1 skal lyde:

Minstefradrag i lønnsinntekt etter skattelovens § 6-32 første ledd bokstav a skal ikke settes lavere enn 31 800 kroner, og ikke høyere enn 83 000 kroner.

Forslag 40

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring under Kommunal- og regionaldepartementet i fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover gitte bevilgninger på kap. 586 post 64:

VII

Tilsagnsfullmakt

Kap.

Post

Formål

Kroner

586

Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser

64

Investeringstilskudd

2 000 mill. kroner

Forslag 41

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om å innføre skattefradrag for oppussing/ENØK-tiltak i hjemmet som skal gjelde fra 1. juli 2009.

Forslag 42

Stortinget ber Regjeringen forskyve innbetaling av tilbakebeskatning hos rederier med fem år med virkning fra og med 2007, og utvide miljøandelen for tilbakebeskatningen for rederier.

Forslag 43

Stortinget ber Regjeringen avvikle toll på oliven, mais, sukkermais, fersken, grapefrukt, stearinsyre, delfiner, hvaler, niser, maneter, sjøkuer, hest, alger (herunder tang og tare), asparges, aprikoser, artiskokker, søte pepperfrukter, jordnøtter, peanøttsmør, kakemiks, puddingpulver, mandariner, syltetøy, fruktgele, marmelade, samt puré og pasta av frukter, gardiner og rullegardiner, pledd, gulvtepper og annet gulvbelegg av tekstilmaterialer, skjorter av trikotasje, t-skjorter, singleter og annet undertøy av trikotasje, babyklær og tilbehør dertil av trikotasje, treningsdrakter, skidresser, badedrakter og badebukse av trikotasje, klær fremstilt av trikotasje som hører til under posisjon 59.03, 59.06 eller 50.07, som våtdrakter for dykking eller seiling eller liknende, hansker, vanter og votter av trikotasje, andre klær av trikotasje, samt annet ferdig tilbehør til klær av trikotasje, deler til klær eller deler til tilbehør av klær av trikotasje, med virkning fra 1. juli 2009.

Forslag 44

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2010 legge frem sak om å avvikle resterende toll på klær.

Forslag 45

Stortinget ber Regjeringen innføre tollfrihet for varer fra alle utviklingsland, jf. OECDs DAC-liste.

Forslag 46

Stortinget ber Regjeringen innføre en ordning med et enkelt skolemåltid for alle elever i grunnskolen fra skoleåret 2009/2010.

Forslag 47

Stortinget ber Regjeringen erstatte dagens diskriminerende skolefruktordning og innføre en ordning med skolefrukt for alle elever i grunnskolen.

Forslag 48

Stortinget ber Regjeringen igangsette arbeidet for å sikre økonomisk likebehandling mellom private og offentlige skoler.

Forslag 49

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer raskere markedsrentetilpasning for lån i Statens lånekasse for utdanning.

Forslag 50

Stortinget ber Regjeringen foreta en kvalitativ og økonomisk gjennomgang av PDMT med tanke på kvalitetssikring av enhetens virksomhet.

Forslag 51

Stortinget ber Regjeringen omstrukturere anskaffelsesprosessen med nye redningshelikoptre til å bli en tidsstyrt prosess som sikrer nye helikoptre innen 2014.

Forslag 52

Stortinget ber Regjeringen styrke analysekapasiteten for rettsmedisinske tjenester ytterligere ved å ta i bruk akkrediterte laboratorium for å få ned saksbehandlingstiden på slike tjenester.

Forslag 53

Stortinget ber Regjeringen sørge for at ansvaret for innkreving av straffekrav legges til Statens innkrevingssentral.

Forslag 54

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om å gjøre den kommunale sosialhjelpen til et statlig ansvar under Nav.

Forslag 55

Stortinget ber Regjeringen endre lov om lønnsplikt under permittering slik at man oppnår en fjerning av karensdager for den permitterte, og arbeidsgivers lønnsplikt reduseres fra 5 til 3 dager i starten av permitteringsperioden. Lovendringen trer i kraft fra 1. juli 2009.

Forslag 56

Stortinget ber Regjeringen gjøre de nødvendige endringer i folketrygdloven slik at permittering under 40 pst. gir rett til dagpenger og ved rullerende permittering gir ned til 20 pst. permittering rett til dagpenger med virkning fra 1. juli 2009.

Forslag 57

Stortinget ber Regjeringen gjøre de nødvendige lovendringer slik at det ved rullerende permittering ikke oppstår nye arbeidsgiverperioder med mindre antall permitterte øker med virkning fra 1. juli 2009.

Forslag 58

Stortinget ber Regjeringen legge frem en plan for Stortinget om en fjerning av avkortingen av gifte/samboende pensjonisters grunnpensjon i forbindelse med statsbudsjettet for 2010.

Forslag 59

Stortinget ber Regjeringen iverksette en strukturert gjennomgang av særaldersgrenser og aldersgrenser i lovgivning og forskriftsverk med henblikk på en modernisering hvor det vurderes å styrke retten til å stå i arbeid etter at alder med rett til pensjonering er nådd.

Forslag 60

Stortinget ber Regjeringen legge frem de nødvendige lovendringsforslag slik at alle som har opptjent pensjonsrettigheter i dagens folketrygd får beholde det de har opptjent frem til 2010, slik at ingen blir rammet av at ny alderspensjon vil få tilbakevirkende kraft.

Forslag 61

Stortinget ber Regjeringen fremme en egen sak i løpet av høsten 2009, om autorisasjon for manuellterapeuter og naprapater.

Forslag 62

Stortinget ber Regjeringen umiddelbart overføre ansvaret for finansiering av TNF-hemmere og sykdomsmodifiserende MS-behandlinger til folketrygden.

Forslag 63

Stortinget ber Regjeringen endre finansieringssystemet for Cochleaimplantat, slik at sykehusene får dekket sine faktiske utgifter.

Forslag 64

Stortinget ber Regjeringen sørge for at langtidsvirkende insulin innlemmes i ordningen med blå resept fra 1. januar 2010.

Forslag 65

Stortinget ber Regjeringen sørge for at allergimedisinene Aerius og Kestine innlemmes i ordningen med blå resept.

Forslag 66

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2010 fremme forslag om at det settes av øremerkede midler til å videreutbygge og sikre en sykehjemsdekning på 25 pst. av antall eldre over 80 år innen 2012, og at eldre over 67 år som ikke omfattes av retten til fri tannbehandling får utgiftene dekket under et nærmere definert egenandelssystem for tannhelse.

Forslag 67

Stortinget ber Regjeringen om at det med hjemmel i lov utarbeides en ny kvalitetsforskrift hvor grunnleggende behov for hjelpetrengende blir klart og utvetydig definert.

Forslag 68

Stortinget ber Regjeringen foreta en vurdering av bruken av regelmessige ultralydundersøkelser som forebyggende tiltak for å oppdage kreft og legge frem sak for Stortinget snarest mulig.

Forslag 69

Stortinget ber Regjeringen opprette et fond for å rydde opp og klargjøre smelteverkstomta i Odda.

Forslag 70

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2010 å fremme forslag om at det etableres et presåkornfond for SIVAs næringshager på totalt 300 mill. kroner.

Forslag 71

Stortinget ber Regjeringen sørge for en erstatning til Fjordlaks som følge av de økonomiske konsekvenser selskapet ble påført av Mattilsynets vedtak om tvangsslakting av fisk.

Forslag 72

Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av matavgifter og nivå med sikte på å gi norske matprodusenter rammebetingelser på linje med våre naboland.

Forslag 73

Stortinget ber Regjeringen sørge for at de myndighetspålagte sikkerhetstiltak ved norske lufthavner knyttet til forhold omkring sikring av rullebaner og oppstillingsplass for fly, finansieres ved direkte statlig bevilgning til Avinor AS.

Forslag 74

Stortinget ber Regjeringen forskuttere nødvendige midler og legge frem egen sak om finansieringen av disse tiltakene for Stortinget så fort som mulig.

Forslag 75

Stortinget ber Regjeringen oppheve konsesjonskravet til Posten Norge om plikten til å opprettholde fullverdige banktjenester.

Forslag 76

Stortinget ber Regjeringen iverksette en overgangsordning med merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner frem til fritak for merverdiavgift trer i kraft fra 2010.

Forslag 77

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2010 å legge inn midler for gjenåpning av Olavsvern.

Forslag frå Høgre og Kristeleg Folkeparti:

Forslag 78

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

225

Tiltak i grunnopplæringen

71

Tilskudd til utvikling av musikk- og kulturskolene, forhøyes med

1 000 000

fra kr 9 121 000 til kr 10 121 000

286

Forskningsfond

95

Fondskapital - Fondet for forskning og nyskaping, forhøyes med

25 000 000 000

fra kr 6 000 000 000 til kr 31 000 000 000

5536

Avgift på motorvogner mv.

71

Engangsavgift på motorvogner mv., nedsettes med

75 000 000

fra kr 18 800 000 000 til kr 18 725 000 000

Forslag 79

I

I stortingsvedtaket om engangsavgift på motorvogner mv. gjøres følgende endringer:

§ 5 nytt tredje ledd skal lyde:

For motorvogner hvor det etter § 2 gis fradrag for CO2-utslipp under 120 g/km, utbetales kr 25 000 som tilskudd til første gangs registrert eier.

Nåværende § 5 tredje og fjerde ledd blir nye fjerde og femte ledd.

II

Endringene trer i kraft 1. september 2009.

Forslag 80

Stortinget ber Regjeringen gjøre trosopplæringen landsdekkende i forbindelse med statsbudsjettet for 2010.

Forslag 81

Stortinget ber Regjeringen opprette et eget Nav-ombud, for å ivareta rettssikkerheten til brukere av velferdstjenester. Regjeringen bes vurdere hvordan ombudet raskt kan tre i kraft, samt hvordan fremtidig ivaretagelse av ombudets funksjon best kan organiseres.

Forslag 82

Stortinget ber om at nedleggelsen og den planlagte avhending av Olavsvern stanses samt at Forsvaret gjenopptar egnet aktivitet ved basen, og ber om at Regjeringen kommer tilbake med forslag om dette i statsbudsjettet for 2010.

Forslag frå Høgre og Venstre:

Forslag 83

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1330

Særskilte transporttiltak

71

(Ny) Styrking av TT-ordningen, bevilges med

15 000 000

2421

Innovasjon Norge

50

Innovasjon - prosjekter, fond, forhøyes med

177 000 000

fra kr 546 000 000 til kr 723 000 000

5531

Avgift på tobakkvarer

70

Avgift, forhøyes med

80 000 000

fra kr 7 618 000 000 til kr 7 698 000 000

Forslag frå Høgre:

Forslag 84

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

153

Bistand til Latin-Amerika

78

Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres, nedsettes med

55 000 000

fra kr 240 500 000 til kr 185 500 000

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

71

Humanitær bistand og menneskerettigheter, kan overføres, forhøyes med

27 000 000

fra kr 2 110 000 000 til kr 2 137 000 000

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, forhøyes med

60 000 000

fra kr 1 016 411 000 til kr 1 076 411 000

227

Tilskudd til særskilte skoler

74

(Ny) Tilskudd til skole for døve, bevilges med

1 500 000

231

Barnehager

60

Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning, nedsettes med

188 500 000

fra kr 18 120 880 000 til kr 17 932 380 000

231

Barnehager

61

Investeringstilskudd, overslagsbevilgning, forhøyes med

54 000 000

fra kr 173 000 000 til kr 227 000 000

231

Barnehager

64

Tilskudd til midlertidige lokaler, overslagsbevilgning, forhøyes med

23 500 000

fra kr 33 000 000 til kr 56 500 000

231

Barnehager

65

Skjønnsmidler til barnehager, nedsettes med

47 759 000

fra kr 4 938 731 000 til kr 4 890 972 000

257

Program for basiskompetanse i arbeidslivet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

100 000 000

fra kr 58 570 000 til kr 158 570 000

271

Universiteter

50

Basisfinansiering statlige universiteter, forhøyes med

346 827 000

fra kr 7 588 211 000 til kr 7 935 038 000

52

Forskningsfinansiering statlige universiteter, forhøyes med

20 000 000

fra kr 2 996 089 000 til kr 3 016 089 000

272

Vitenskapelige høyskoler

50

Basisfinansiering statlige vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

15 485 000

fra kr 579 327 000 til kr 594 812 000

70

Basisfinansiering private vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

5 992 000

fra kr 102 076 000 til kr 108 068 000

275

Høyskoler

50

Basisfinansiering statlige høyskoler, forhøyes med

134 695 000

fra kr 5 112 563 000 til kr 5 247 258 000

70

Basisfinansiering private høyskoler, forhøyes med

7 918 000

fra kr 290 419 000 til kr 298 337 000

285

Norges forskningsråd

52

Forskningsformål, forhøyes med

20 000 000

fra kr 1 271 845 000 til kr 1 291 845 000

341

Presteskapet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

10 000 000

fra kr 813 604 000 til kr 823 604 000

400

Justisdepartementet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

5 300 000

fra kr 269 176 000 til kr 274 476 000

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

77 800 000

fra kr 8 167 287 000 til kr 8 245 087 000

441

Oslo politidistrikt

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440 post 1, forhøyes med

10 000 000

fra kr 1 667 601 000 til kr 1 677 601 000

551

Regional utvikling og nyskaping

60

Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling, nedsettes med

20 000 000

fra kr 1 314 200 000 til kr 1 294 200 000

552

Nasjonalt samarbeid for regional utvikling

72

Nasjonale tiltak for regional utvikling, kan overføres, nedsettes med

50 500 000

fra kr 407 700 000 til kr 357 200 000

571

Rammetilskudd til kommuner

60

Innbyggertilskudd, forhøyes med

839 941 000

fra kr 48 501 818 000 til kr 49 341 759 000

69

(Ny) Lese-, skrive- og regneopplæring i kommunene, bevilges med

50 000 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

60

Innbyggertilskudd, nedsettes med

143 400 000

fra kr 16 578 827 000 til kr 16 435 427 000

600

Arbeids- og inkluderingsdepartementet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

12 892 000

fra kr 222 113 000 til kr 235 005 000

621

Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

30 000 000

fra kr 32 936 000 til kr 62 936 000

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, forhøyes med

315 300 000

fra kr 6 812 220 000 til kr 7 127 520 000

651

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

21

Spesielle driftsutgifter, kunnskapsutvikling, integrering og mangfold, kan overføres, nedsettes med

15 000 000

fra kr 19 000 000 til kr 4 000 000

60

Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med

147 479 000

fra kr 3 455 840 000 til kr 3 308 361 000

653

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

60

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, nedsettes med

25 000 000

fra kr 1 527 460 000 til kr 1 502 460 000

690

Utlendingsdirektoratet

1

Driftsutgifter, nedsettes med

49 800 000

fra kr 717 363 000 til kr 667 563 000

21

Spesielle driftsutgifter, statlige mottak, forhøyes med

63 000 000

fra kr 2 090 568 000 2 153 568 000

22

Vertskommunetilskudd, nedsettes med

32 700 000

fra kr 75 400 000 til 42 700 000

60

Vertskommunetilskudd, forhøyes med

21 169 000

fra kr 132 200 000 til 153 369 000

844

Kontantstøtte

70

Tilskudd, overslagsbevilgning, forhøyes med

39 500 000

fra kr 1 472 000 000 til kr 1 511 500 000

856

Barnevernets omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere

1

Driftsutgifter, nedsettes med

17 200 000

fra kr 378 930 000 til kr 361 730 000

857

Barne- og ungdomstiltak

73

Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres, forhøyes med

30 000 000

fra kr 65 463 000 til kr 95 463 000

909

Tiltak for sysselsetting av sjøfolk

73

Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning, nedsettes med

60 000 000

fra kr 1 750 000 000 til kr 1 690 000 000

920

Norges forskningsråd

50

Tilskudd, forhøyes med

150 000 000

fra kr 1 320 800 000 til kr 1 470 800 000

1150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

50

Fondsavsetninger, forhøyes med

50 000 000

fra kr 915 753 000 til kr 965 753 000

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

73

Pristilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med

75 000 000

fra kr 2 148 400 000 til kr 2 073 400 000

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

74

Direkte tilskudd, kan overføres, nedsettes med

225 000 000

fra kr 7 234 919 000 til kr 7 009 919 000

1370

Posttjenester

70

(Ny) Kjøp av post- og banktjenester, bevilges med

268 000 000

1602

Kredittilsynet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

13 000 000

fra kr 247 300 000 til kr 260 300 000

1618

Skatteetaten

1

Driftsutgifter, nedsettes med

59 500 000

fra kr 4 126 800 000 til kr 4 067 300 000

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, nedsettes med

2 925 000 000

fra kr 13 088 074 000 til kr 10 163 074 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, forhøyes med

5 192 900 000

fra kr 5 137 100 000 til kr 10 330 000 000

5445

Statsbygg

30

(Ny) Salg eiendom, bevilges med

100 000 000

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

1 490 000 000

fra kr 152 720 000 000 til kr 151 230 000 000

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift, nedsettes med

90 000 000

fra kr 2 200 000 000 til kr 2 110 000 000

5556

Produktavgift på alkoholfrie drikkevarer mv.

70

Avgift, nedsettes med

27 000 000

fra kr 1 686 000 000 til kr 1 659 000 000

5700

Folketrygdens inntekter

72

Arbeidsgiveravgift, nedsettes med

6 040 000 000

fra kr 127 300 000 000 til kr 121 260 000 000

Forslag 85

I Stortingets avgiftsvedtak for 2009 gjøres følgende endring:

§ 1 bokstav a til c) skal lyde:

  • a) Sigarer: kr 2.08 pr. gram av pakningens nettovekt. Vekten av fastmunnstykke skal tas med i den nettovekt som danner grunnlaget for beregning av avgiften.

  • b) Sigaretter: kr 2,08 pr. stk. Med en sigarett menes en sigarett som har lengde til og med 90 mm, som to regnes sigaretten dersom den har en lengde på over 90 mm, men maks. 180 mm osv. Filter og munnstykke tas ikke med ved beregningen av lengden.

  • c) Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning: kr 2,08 pr. gram av pakningens nettovekt.

Forslag 86

I Stortingets vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2009 gjøres følgende endring med virkning fra 1. august 2009:

§ 1 ny bokstav n skal lyde:

Denne bokstav gjelder for lønn og annen godtgjørelse for arbeid og oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å innberette for arbeidstakere som er lærlinger. For slik lønn og godtgjørelse skal arbeidsgiver betale avgift etter følgende satser fra 1. august 2009:

For sone I, Ia, II, III, IV og V: 0 pst.

Forslag 87

I Stortingets vedtak om avgifter til folketrygden for 2009 gjøres følgende endring med virkning fra 1. juli 2009:

§ 1 Arbeidsgiveravgift

Bokstavene c, d, e, f, g (1), g (2) og h skal lyde:

  • c) Når arbeidsgiver i inntektsåret 2009 driver virksomhet i sone IV, er satsen 2,6 pst. Denne sonen omfatter:

    • Troms fylke, med unntak av de kommuner som er nevnt i bokstav b og kommunen Tromsø,

    • Nordland fylke, med unntak av kommunen Bodø,

    • kommunene Namdalseid, Lierne, Røyrvik, Namsskogan, Grong, Høylandet, Flatanger, Vikna, Nærøy, Leka, Fosnes, Overhalla, Namsos i Nord-Trøndelag fylke,

    • kommunene Frøya, Hitra, Åfjord, Roan, Osen i Sør-Trøndelag fylke,

kommunen Smøla i Møre og Romsdal fylke.

  • d) Når arbeidsgiver i inntektsåret 2009 driver virksomhet i sone IVa, er satsen 5,4 pst. Denne sonen omfatter:

    • kommunen Tromsø i Troms fylke,

    • kommunen Bodø i Nordland fylke.

  • e) Når arbeidsgiver i inntektsåret 2009 driver virksomhet i sone III, er satsen 3,9 pst. Denne sonen omfatter:

    • kommunen Snåsa i Nord-Trøndelag fylke,

    • kommunene Hemne, Snillfjord, Oppdal, Rennebu, Røros, Holtålen, Tydal i Sør-Trøndelag fylke,

    • kommunene Surnadal, Rindal, Aure, Halsa i Møre og Romsdal fylke,

    • kommunene Dovre, Lesja, Skjåk, Lom, Vågå, Sel, Sør-Aurdal, Etnedal, Nord-Aurdal, Vestre Slidre, Øystre Slidre, Vang i Oppland fylke,

    • kommunene Stor-Elvdal, Rendalen, Engerdal, Tolga, Tynset, Alvdal, Folldal, Os i Hedmark fylke.

  • f) Når arbeidsgiver i inntektsåret 2009 driver virksomhet i sone II, er satsen 8,1 pst. Denne sonen omfatter:

    • kommunene Meråker, Mosvik, Verran i Nord- Trøndelag fylke,

    • kommunene Norddal, Stranda, Rauma, Tingvoll, Sunndal, Sandøy i Møre og Romsdal fylke.

    • Sogn og Fjordane fylke med unntak av kommunene Flora, Førde, Sogndal,

    • kommunene Odda, Ullensvang, Eidfjord, Ulvik, Granvin, Masfjorden, Fedje i Hordaland fylke,

    • kommunene Hjelmeland, Suldal, Utsira, Kvitsøy i Rogaland fylke,

    • kommunene Evje og Hornnes, Bygland, Valle, Bykle i Aust-Agder fylke,

    • kommunene Tinn, Seljord, Kviteseid, Nissedal, Fyresdal, Tokke, Vinje i Telemark fylke,

    • kommunene Flå, Nes, Gol, Hemsedal, Ål, Hol, Nore og Uvdal i Buskerud fylke,

    • kommunene Nord-Fron, Sør-Fron, Ringebu i Oppland fylke,

    • kommunen Trysil i Hedmark fylke.

  • g) (1) Når arbeidsgiveren i inntektsåret 2009 driver virksomhet i sone Ia, er satsen 11,6 pst. Denne sonen omfatter:

    • kommunene Frosta, Leksvik i Nord-Trøndelag fylke,

    • kommunene Agdenes, Bjugn, Meldal, Midtre Gauldal, Rissa, Selbu, Ørland i Sør-Trøndelag fylke,

    • kommunene Aukra, Eide, Gjemnes, Haram, Herøy, Midsund, Nesset, Sande, Stordal, Vanylven i Møre og Romsdal fylke,

    • kommunene Flora, Førde, Sogndal i Sogn og Fjordane fylke,

    • kommunene Etne, Tysnes, Kvinnherad, Jondal, Kvam, Modalen, Bømlo i Hordaland fylke,

    • kommunene Sauda, Vindafjord, Finnøy i Rogaland fylke,

    • kommunene Audnedal, Åseral, Hægebostad, Sirdal i Vest-Agder fylke,

    • kommunene Gjerstad, Vegårshei, Åmli, Iveland i Aust-Agder fylke,

    • kommunene Drangedal, Nome, Hjartdal i Telemark fylke,

    • kommunene Sigdal, Rollag i Buskerud fylke,

    • kommunene Gausdal, Søndre Land, Nordre Land i Oppland fylke,

    • kommunene Nord-Odal, Eidskog, Grue, Våler, Åsnes, Åmot i Hedmark fylke.

(2) Inntil differansen mellom den arbeidsgiveravgift som ville følge av en sats på 11,6 pst. og den arbeidsgiveravgift som ville følge av en sats på 8,1 pst. overstiger 530 000 kroner for foretaket i 2009, er satsen likevel 8,1 pst. For veitransportforetak er satsen 8,1 pst. inntil differansen overstiger 265 000 kroner for foretaket i 2009. Med veitransportforetak menes i foregående punktum virksomhet omfattet av næringskodene 49.3 Annen landtransport med passasjerer og 49.4 Godstransport på vei, herunder flyttetransport, med unntak av 49.312 (Transport med sporveis- og forstadsbane) og 49.393 (Transport med taubaner, kabelbaner og skiheiser).

  • h) Når arbeidsgiveren i inntektsåret 2009 driver virksomhet utenfor de områdene som er nevnt i bokstavene b til g, er satsen 11,6 pst. Dette området kalles sone I. Andre arbeidsgivere beregner avgiften etter satsen som gjelder for sone I hvis ikke annet følger av dette vedtak.

Forslag 88

I Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2009 kapittel 6 gjøres følgende endring:

§ 6-1 skal lyde:

§ 6-1 Minstefradrag

Minstefradrag i lønnsinntekt mv. etter skatteloven § 6-32 første ledd bokstav a skal ikke settes lavere enn 31 800 kroner og ikke settes høyere enn 73 850 kroner.

Forslag 89

I Stortingets avgiftsvedtak for 2009 gjøres følgende endring fra 1. juli 2009:

Ny bokstav c:

Alkoholfrie drikkevarer laget av frukt og bær og tilsatt sukker eller annet søtstoff: kr 1,35.

Forslag 90

Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning hvor de som leverer inn biler eldre enn 10 år, og samtidig kjøper en nyere bil med redusert klimagassutslipp, mottar en vrakpant på kr 20 000. Ordningen må sikre at håndteringen av bilvrakene skjer på en forsvarlig måte og etableres fra 1. oktober 2009.

Forslag 91

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i statsbudsjettet for 2010 med forslag om oppfølging av Byggekostnadsprogrammet gjennom etablering av et permanent senter for FoU for bygge-, anleggs- og eiendomsnæringen.

Forslag 92

Kommunal- og regionaldepartementet kan i 2009 gi tilsagn om tilskudd til kommuner som frivillig slår seg sammen med inntil 150 mill. kroner. Midlene skal benyttes til infrastrukturtiltak som kan oppveie eventuelle negative konsekvenser av sammenslåing.

Forslag 93

Stortinget ber Regjeringen om å fremme E39 Rådalen (Bergen)–Svegatjørn (Os) som OPS-prosjekt.

Forslag 94

Stortinget ber Regjeringen om å fremme rv 7 Sokna (Ringerike)–Ørgenvika (Krødsherad) som OPS-prosjekt.

Forslag 95

Stortinget ber Regjeringen om å fremme E18 Akershus–Ørje (Svenskegrensen) som OPS-prosjekt.

Forslag 96

Stortinget samtykker i at det spares inn 200 mill. kroner på departementenes og underliggende etaters driftsutgifter (postene 1–29, unntatt post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med salderingen av statsbudsjettet for 2009. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 200 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 200 mill. kroner til kap. 2309.

Forslag frå Kristeleg Folkeparti og Venstre:

Forslag 97

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

441

Oslo politidistrikt

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440 post 1, forhøyes med

10 000 000

fra kr 1 667 601 000 til kr 1 677 601 000

1350

Jernbaneverket

23

Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 30, forhøyes med

90 500 000

fra kr 4 618 900 000 til kr 4 709 400 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, forhøyes med

5 412 900 000

fra kr 5 137 100 000 til kr 10 550 000 000

Forslag 98

Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2009 med følgende endring:

§ 1 ny bokstav n skal lyde:

Denne bokstav gjelder for lønn og annen godtgjørelse for arbeid og oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å innberette for arbeidstakere som er lærlinger. For slik lønn og godtgjørelse skal arbeidsgiver betale avgift etter følgende satser fra 1. juli 2009:

  • sone V: 0 pst.

  • sone IV: 2,55 pst.

  • sone IVa: 3,95 pst.

  • sone III: 3,2 pst.

  • sone II: 5,3 pst.

  • sone Ia: 7,05 pst.

  • sone I: 7,05 pst.

Forslag 99

Stortinget ber Regjeringen iverksette strakstiltak for å bedre omsorgssituasjonen for de enslige mindreårige asylsøkerne mellom 15 og 18 år og rapportere tilbake til Stortinget i forbindelse med budsjettproposisjonen for 2010.

Forslag frå Kristeleg Folkeparti:

Forslag 100

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

71

Humanitær bistand og menneskerettigheter, kan overføres, forhøyes med

37 000 000

fra kr 2 110 000 000 til kr 2 147 000 000

221

Foreldreutvalget for grunnopplæringen

1

Driftsutgifter, forhøyes med

14 000 000

fra kr 9 777 000 til kr 23 777 000

225

Tiltak i grunnopplæringen

70

Tilskudd til opplæring av lærlinger og lærekandidater med spesielle behov, forhøyes med

2 500 000

fra kr 18 698 000 til kr 21 198 000

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, forhøyes med

97 500 000

fra kr 1 016 411 000 til kr 1 113 911 000

228

Tilskudd til private skoler mv.

70

Private grunnskoler, overslagsbevilgning, forhøyes med

25 000 000

fra kr 986 748 000 til kr 1 011 748 000

71

Private videregående skoler, overslagsbevilgning, forhøyes med

30 062 000

fra kr 1 091 038 000 til kr 1 121 100 000

72

Private videregående skoler godkjent etter kap. 6A i privatskoleloven, overslagsbevilgning, nedsettes med

435 000

fra kr 190 472 000 til kr 190 037 000

73

Private grunnskoler i utlandet, overslagsbevilgning, forhøyes med

1 600 000

fra kr 64 041 000 til kr 65 641 000

74

Private videregående skoler i utlandet, overslagsbevilgning, forhøyes med

449 000

fra kr 15 336 000 til kr 15 785 000

75

Private skoler for funksjonshemmede elever, overslagsbevilgning, forhøyes med

3 800 000

fra kr 148 049 000 til kr 151 849 000

231

Barnehager

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 51, forhøyes med

10 000 000

fra kr 88 136 000 til kr 98 136 000

65

Skjønnsmidler til barnehager, forhøyes med

114 241 000

fra kr 4 938 731 000 til kr 5 052 972 000

253

Folkehøyskoler

70

Tilskudd til folkehøyskoler, forhøyes med

4 000 000

fra kr 614 876 000 til kr 618 876 000

71

Tilskudd til Folkehøyskolerådet, forhøyes med

2 500 000

fra kr 3 501 000 til kr 6 001 000

270

Studium i utlandet og sosiale formål for studenter

74

Tilskudd til velferdsarbeid, forhøyes med

5 000 000

fra kr 68 048 000 til kr 73 048 000

271

Universiteter

50

Basisfinansiering statlige universiteter, forhøyes med

121 827 000

fra kr 7 588 211 000 til kr 7 710 038 000

52

Forskningsfinansiering statlige universiteter, forhøyes med

10 000 000

fra kr 2 996 089 000 til kr 3 006 089 000

272

Vitenskapelige høyskoler

50

Basisfinansiering statlige vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

8 985 000

fra kr 579 327 000 til kr 588 312 000

70

Basisfinansiering private vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

2 492 000

fra kr 102 076 000 til kr 104 568 000

275

Høyskoler

50

Basisfinansiering statlige høyskoler, forhøyes med

76 795 000

fra kr 5 112 563 000 til kr 5 189 358 000

70

Basisfinansiering private høyskoler, forhøyes med

4 918 000

fra kr 290 419 000 til kr 295 337 000

315

Frivillighetsformål

75

Tilskudd til inkluderings- og fattigdomstiltak, forhøyes med

4 000 000

fra kr 4 000 000 til kr 8 000 000

81

Idrettsanlegg, forhøyes med

58 000 000

fra kr 250 000 000 til kr 308 000 000

320

Allmenne kulturformål

72

Lokale og regionale kulturbygg, forhøyes med

60 000 000

fra kr 70 000 000 til kr 130 000 000

78

Ymse faste tiltak, forhøyes med

1 000 000

fra kr 29 794 000 til kr 30 794 000

324

Scenekunstformål

73

Region- og distriktsopera, forhøyes med

3 000 000

fra kr 43 640 000 til kr 46 640 000

340

Kirkelig administrasjon

72

Tilskudd til kirkelig virksomhet i kommunene, forhøyes med

5 000 000

fra kr 10 000 000 til kr 15 000 000

341

Presteskapet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

17 000 000

fra kr 813 604 000 til kr 830 604 000

400

Justisdepartementet

1

Driftsutgifter, nedsettes med

8 200 000

fra kr 269 176 000 til kr 260 976 000

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

74 800 000

fra kr 8 167 287 000 til kr 8 242 087 000

551

Regional utvikling og nyskaping

60

Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling, forhøyes med

33 000 000

fra kr 1 314 200 000 til kr 1 347 200 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

60

Innbyggertilskudd, forhøyes med

600 000

fra kr 16 578 827 000 til kr 16 579 427 000

65

Tilskudd til barnevern/hovedstadstilskudd, forhøyes med

10 000 000

fra kr 504 573 000 til kr 514 573 000

586

Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser

64

Investeringstilskudd, kan overføres, forhøyes med

250 000 000

fra kr 436 000 000 til kr 686 000 000

605

Arbeids- og velferdsetaten

1

Driftsutgifter, forhøyes med

20 145 000

fra kr 9 030 974 000 til kr 9 051 119 000

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, forhøyes med

150 300 000

fra kr 6 812 220 000 til kr 6 962 520 000

710

Nasjonalt folkehelseinstitutt

21

Spesielle driftsutgifter nedsettes med

55 000 000

fra kr 472 064 000 til kr 417 064 000

719

Folkehelse

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 79, forhøyes med

53 000 000

fra kr 65 699 000 til kr 118 699 000

72

Stiftelsen Amathea, forhøyes med

2 500 000

fra kr 14 985 000 til kr 17 485 000

732

Regionale helseforetak

72

Tilskudd til Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, nedsettes med

4 500 000

fra kr 39 118 080 000 til kr 39 113 580 000

73

Tilskudd til Helse Ves RHF, kan overføres, nedsettes med

4 500 000

fra kr 39 118 080 000 til kr 39 113 580 000

761

Tilskudd forvaltet av Helsedirektoratet

67

Tilskudd til særskilte utviklingstiltak, forhøyes med

50 000 000

fra kr 35 738 000 til kr 85 738 000

70

Frivillig rusmiddelforebyggende arbeid mv., kan overføres, forhøyes med

43 000 000

fra kr 130 544 000 til kr 173 544 000

842

Familievern

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70, forhøyes med

12 000 000

fra kr 189 642 000 til kr 201 642 000

70

Tilskudd til kirkens familieverntjeneste mv., kan nyttes under post 1, forhøyes med

10 000 000

fra kr 120 259 000 til kr 130 259 000

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

71

Utvikling og opplysningsarbeid mv., kan nyttes under post 50, nedsettes med

6 300 000

fra kr 72 856 000 til kr 66 556 000

855

Statlig forvaltning av barnevernet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 22 og post 60, forhøyes med

160 000 000

fra kr 2 851 258 000 til kr 3 011 258 000

857

Barne- og ungdomstiltak

73

Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 65 463 000 til kr 75 463 000

1320

Statens vegvesen

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes med

104 000 000

fra kr 8 559 500 000 til kr 8 663 500 000

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31, post 60 og post 72, forhøyes med

100 000 000

fra kr 7 870 900 000 til kr 7 970 900 000

1350

Jernbaneverket

30

Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, nedsettes med

59 500 000

fra kr 3 682 100 000 til kr 3 622 600 000

1427

Direktoratet for naturforvaltning

30

Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres, forhøyes med

6 000 000

fra kr 34 405 000 til kr 40 405 000

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

50

Overføring til Energifondet, forhøyes med

500 000 000

fra kr 1 781 000 000 til kr 2 281 000 000

5501

Skatt på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

774 000 000

fra kr 152 720 000 000 til kr 151 946 000 000

5546

Avgift på sluttbehandling av avfall

70

Avgift på sluttbehandling av avfall, nedsettes med

110 000 000

fra kr 715 000 000 til kr 605 000 000

5700

Folketrygdens inntekter

72

Arbeidsgiveravgift, nedsettes med

183 000 000

fra kr 127 300 000 000 til kr 127 117 000 000

Forslag 101

I

I Stortingets vedtak 27. november 2008 om avgift på sluttbehandling av avfall for budsjetterminen 2009 gjøres følgende endringer:

§ 2 skal lyde:

Ved innlevering av avfall til deponi skal det betales avgift med følgende beløp pr. tonn avfall:

  • a. kr 447 for avfall som deponeres med dispensasjon fra forbudet om deponering av nedbrytbart avfall,

  • b. kr 209 for annet avfall.

§ 4 første ledd bokstav c skal lyde:

  • c. er inert og som legges på særskilt avgrenset område.

§ 4 første ledd bokstav d oppheves. Nåværende bokstav e blir ny bokstav d.

II

Endringene under I trer i kraft 1. september 2009.

Forslag 102

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring under Kommunal- og regionaldepartementet i fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover gitte bevilgninger på kap. 586 post 64:

Kap.

Post

Formål

Kroner

586

Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser

64

Investeringstilskudd

1 000 mill.

Forslag 103

Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2009 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Formål

Kroner

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere

3 089,25 mill.

Forslag 104

Stortinget ber Regjeringen i sin styringsdialog med kommunene legge til rette for at de midler som i 2009 er tenkt benyttet til 5 flere uketimer innført høsten 2008 og 2 flere uketimer som innføres høsten 2009, kan omprioriteres med henholdsvis 250 mill. kroner til å ansette 1 000 flere lærere og 100 mill. kroner til å ansette flere yrkesgrupper på ungdomstrinnet som rådgivere, helsesøstre og miljøarbeidere.

Forslag frå Venstre:

Forslag 105

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

71

Humanitær bistand og menneskerettigheter, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 2 110 000 000 til kr 2 120 000 000

169

Globale helse- og vaksineinitiativ

71

Andre helse- og aidstiltak, kan overføres, nedsettes med

4 800 000

fra kr 190 000 000 til kr 185 200 000

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, forhøyes med

69 000 000

fra kr 1 016 411 000 til kr 1 085 411 000

22

(Ny) Tiltak for rekruttering og kompetanseheving av lærere, bevilges med

150 000 000

228

Tilskudd til private skoler mv.

70

Private grunnskoler, overslagsbevilgning, nedsettes med

800 000

fra kr 986 748 000 til kr 985 948 000

231

Barnehager

52

(Ny) Tilskudd til tiltak for økt kvalitet , bevilges med

50 000 000

60

Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning, nedsettes med

218 500 000

fra kr 18 120 880 000 til kr 17 902 380 000

231

Barnehager

61

Investeringstilskudd, overslagsbevilgning, forhøyes med

59 500 000

fra kr 173 000 000 til kr 232 500 000

64

Tilskudd til midlertidige lokaler, overslagsbevilgning, forhøyes med

25 500 000

fra kr 33 000 000 til kr 58 500 000

65

Skjønnsmidler til barnehager, nedsettes med

30 259 000

fra kr 4 938 731 000 til kr 4 908 472 000

271

Universiteter

50

Basisfinansiering statlige universiteter, forhøyes med

240 327 000

fra kr 7 588 211 000 til kr 7 828 538 000

52

Forskningsfinansiering statlige universiteter, forhøyes med

45 700 000

fra kr 2 996 089 000 til kr 3 041 789 000

272

Vitenskapelige høyskoler

50

Basisfinansiering statlige vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

17 485 000

fra kr 579 327 000 til kr 596 812 000

52

Forskningsfinansiering statlige vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

3 500 000

fra kr 154 874 000 til kr 158 374 000

70

Basisfinansiering private vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

4 992 000

fra kr 102 076 000 til kr 107 068 000

72

Forskningsfinansiering private vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

1 000 000

fra kr 52 744 000 til kr 53 744 000

275

Høyskoler

50

Basisfinansiering statlige høyskoler, forhøyes med

140 195 000

fra kr 5 112 563 000 til kr 5 252 758 000

52

Forskningsfinansiering statlige høyskoler, forhøyes med

27 600 000

fra kr 283 818 000 til kr 311 418 000

70

Basisfinansiering private høyskoler, forhøyes med

9 918 000

fra kr 290 419 000 til kr 300 337 000

72

Forskningsfinansiering private høyskoler, forhøyes med

2 000 000

fra kr 9 694 000 til kr 11 694 000

281

Fellesutgifter for universiteter og høgskoler

1

Driftsutgifter, forhøyes med

172 202 000

fra kr 425 288 000 til kr 597 490 000

285

Norges forskningsråd

52

Forskningsformål, forhøyes med

106 700 000

fra kr 1 271 845 000 til kr 1 378 545 000

286

Forskningsfond

95

Fondskapital - Fondet for forskning og nyskaping, forhøyes med

28 000 000 000

fra kr 6 000 000 000 til kr 34 000 000 000

430

Kriminalomsorgens sentrale forvaltning

1

Driftsutgifter, nedsettes med

18 900 000

fra kr 2 933 785 000 til kr 2 914 885 000

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

17 800 000

fra kr 8 167 287 000 til kr 8 185 087 000

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten

24

(Ny) Egen enhet for identifisering av id-løse asylsøkere, bevilges med

10 000 000

551

Regional utvikling og nyskaping

60

Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling, nedsettes med

30 000 000

fra kr 1 314 200 000 til kr 1 284 200 000

552

Nasjonalt samarbeid for regional utvikling

72

Nasjonale tiltak for regional utvikling, kan overføres, nedsettes med

20 500 000

fra kr 407 700 000 til kr 387 200 000

571

Rammetilskudd til kommuner

60

Innbyggertilskudd, forhøyes med

761 241 000

fra kr 48 501 818 000 til kr 49 263 059 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

60

Innbyggertilskudd, nedsettes med

143 400 000

fra kr 16 578 827 000 til kr 16 435 427 000

586

Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser

64

Investeringstilskudd, kan overføres, forhøyes med

626 400 000

fra kr 436 000 000 til kr 1 062 400 000

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, forhøyes med

150 300 000

fra kr 6 812 220 000 til kr 6 962 520 000

650

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

9 142 000

fra kr 160 970 000 til kr 170 112 000

651

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

60

Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med

37 879 000

fra kr 3 455 840 000 til kr 3 417 961 000

62

Kommunale innvandrertiltak, forhøyes med

5 000 000

fra kr 98 520 000 til kr 103 520 000

71

Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet, forhøyes med

10 000 000

fra kr 45 725 000 til kr 55 725 000

653

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere:

60

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, forhøyes med

6 900 000

fra kr 1 527 460 000 til kr 1 534 360 000

690

Utlendingsdirektoratet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

37 300 000

fra kr 717 363 000 til kr 754 663 000

73

Gjenbosetting av flyktninger - støttetiltak, kan nyttes under kap. 651 post 60, forhøyes med

2 700 000

fra kr 5 950 000 til kr 8 650 000

75

Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, kan overføres, forhøyes med

3 000 000

fra kr 12 300 000 til kr 15 300 000

844

Kontantstøtte

70

Tilskudd, overslagsbevilgning, forhøyes med

33 000 000

fra kr 1 472 000 000 til kr 1 505 000 000

852

Adopsjonsstøtte

70

Tilskudd til foreldre som adopterer barn fra utlandet, overslagsbevilgning, forhøyes med

16 000 000

fra kr 20 045 000 til kr 36 045 000

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

26 300 000

fra kr 38 093 000 til kr 64 393 000

856

Barnevernets omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere

1

Driftsutgifter, forhøyes med

7 800 000

fra kr 378 930 000 til kr 386 730 000

909

Tiltak for sysselsetting av sjøfolk

73

Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning, nedsettes med

543 000 000

fra kr 1 750 000 000 til kr 1 207 000 000

920

Norges forskningsråd

50

Tilskudd, forhøyes med

100 000 000

fra kr 1 320 800 000 til kr 1 420 800 000

1020

Havforskningsinstituttet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

14 000 000

fra kr 286 150 000 til kr 300 150 000

1150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

50

Fondsavsetninger, forhøyes med

160 000 000

fra kr 915 753 000 til kr 1 075 753 000

1320

Statens vegvesen

72

Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 30, nedsettes med

18 500 000

fra kr 1 776 000 000 til kr 1 757 500 000

1370

Posttjenester

70

(Ny) Kjøp av post- og banktjenester, bevilges med

318 000 000

1427

Direktoratet for naturforvaltning

31

Tiltak i friluftsområder, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 57 500 000 til kr 67 500 000

1429

Riksantikvaren

72

Vern og sikring av fredete og verneverdige kulturminner og kulturmiljøer, kan overføres, kan nyttes under post 21, forhøyes med

10 000 000

fra kr 331 130 000 til kr 341 130 000

1570

Datatilsynet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

9 948 000

fra kr 27 955 000 til kr 37 903 000

1638

Kjøp av klimakvoter

21

Kvotekjøp, generell ordning, kan overføres, nedsettes med

150 000 000

fra kr 715 000 000 til kr 565 000 000

1810

Oljedirektoratet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med

89 200 000

fra kr 261 800 000 til kr 172 600 000

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

71

(Ny) Tilskudd til MET-senter på Karmøy, bevilges med

30 000 000

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, nedsettes med

2 904 000 000

fra kr 13 088 074 000 til kr 10 184 074 000

2445

Statsbygg

23

Driftsresultat:

1Driftsinntekter, overslagsbevilgning

-3 227 519 000

2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning

1 442 802 000

3 Avskrivninger

594 011 000

4 Renter av statens kapital

52 298 000

5 Til investeringsformål

900 000 000

6 Til reguleringsfondet

-41 248 000

Sum

-279 656 000

2530

Foreldrepenger

70

Foreldrepenger ved fødsel, overslagsbevilgning, forhøyes med

224 000 000

fra kr 12 011 500 000 til kr 12 235 500 000

2650

Sykepenger

71

Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning, forhøyes med

86 500 000

fra kr 1 640 000 000 til kr 1 726 500 000

72

Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m., overslagsbevilgning, forhøyes med

65 400 000

fra kr 450 000 000 til kr 515 400 000

2751

Legemidler mv.

70

Legemidler, nedsettes med

23 000 000

fra kr 7 655 600 000 til kr 7 632 600 000

3651

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

1

Integreringstilskudd for overføringsflyktninger, ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

33 150 000

fra kr 70 220 000 til kr 103 370 000

3690

Utlendingsdirektoratet

3

Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

2 900 000

fra kr 12 100 000 til kr 15 000 000

6

Gjenbosetting av flyktninger - støttetiltak, ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

2 700 000

fra kr 5 950 000 til kr 8 650 000

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Toppskatt mv., nedsettes med

740 000 000

fra kr 28 200 000 000 til kr 27 460 000 000

72

Fellesskatt, nedsettes med

178 200 000

fra kr 152 720 000 000 til kr 152 541 800 000

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift, nedsettes med

60 000 000

fra kr 2 200 000 000 til kr 2 140 000 000

5536

Avgift på motorvogner mv.

71

Engangsavgift på motorvogner mv., nedsettes med

4 200 000

fra kr 18 800 000 000 til kr 18 795 800 000

77

Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift), forhøyes med

140 000 000

fra kr 8 355 000 000 til kr 8 495 000 000

5542

Avgift på mineralolje mv.

70

Avgift på mineralolje, forhøyes med

55 000 000

fra kr 1 260 000 000 til kr 1 315 000 000

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

70

CO2-avgift, forhøyes med

409 000 000

fra kr 4 662 000 000 til kr 5 071 000 000

5700

Folketrygdens inntekter

71

Trygdeavgift, nedsettes med

800 000

fra kr 87 600 000 000 til kr 87 599 200 000

72

Arbeidsgiveravgift, nedsettes med

90 000 000

fra kr 127 300 000 000 til kr 127 210 000 000

Forslag 106

Fra 1. juli 2009 gjøres det følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om avgift på tobakksvarer:

§ 1 skal lyde:

a.

Sigarer

kr 2,08

b.

Sigaretter

kr 2,08

c.

Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning

kr 2,08

d.

Skråtobakk

kr 0,81

e.

Snus

kr 0,81

f.

Sigarettpapir og sigaretthylser

kr 0,0317

Forslag 107

Fra 1. juli 2009 gjøres det følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift):

§ 1 skal lyde:

  • a. svovelfri mineralolje kr 3,60

  • b. lavsvovlet mineralolje kr 3,65

  • c. annen mineralolje kr 3,65

Forslag 108

Fra 1. juli 2009 gjøres det følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om CO2-avgift på mineralske produkter:

§ 1 skal lyde:

  • a) Mineralolje: kr 0,72 pr. liter. For mineralolje til innenriks luftfart skal det betales avgift med kr 0,82 pr. liter. For mineralolje til treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskemelsindustrien skal det betales avgift med kr 0,44 pr. liter.

  • b) Bensin: kr 0,99 pr. liter.

Forslag 109

Fra 1. juli 2009 gjøres det følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2008 engangsavgift på motorvogner:

§ 5 ny bokstav p skal lyde:

  • p) For elbiler utbetales kr 20 000 som tilskudd til førstegangsregistrert eier.

Forslag 110

Fra 1. juli 2009 gjøres det følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om grunnavgift på fyringsolje mv:

Fra 1. juli 2009 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av mineralolje med kr 0,970 pr. liter. For mineralolje til treforedlingsindustrien skal det betales avgift med kr 0,224 pr. liter.

Forslag 111

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med framlegging av statsbudsjettet for 2010 foreslå endringer i skatteloven som innebærer likebehandling av særfradrag for merkostnader knyttet til fedme uavhengig om behandling har skjedd eller skjer i norsk offentlig helsevesen eller ikke.