I januar i år fremmet Regjeringen St.prp. nr. 37 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet 2009 med tiltak for arbeid med forslag tilsvarende 20 mrd. kroner, fordelt med 16,75 mrd. kroner i økte utgifter og 3,25 mrd. kroner i reduserte inntekter. I tillegg ble det lagt til grunn en økning av det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet med ytterligere 6,8 mrd. kroner som følge av endrede utgifts- og inntektsanslag. Målt ved endringen i det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet, bidro Regjeringens opplegg i St.prp. nr. 37 (2008-2009) samlet til å øke bruken av petroleumsinntekter i 2009 med om lag 26,8 mrd. kroner utover saldert budsjett.

Under Stortingets behandling ble det vedtatt endringer i forhold til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 37 (2008–2009) som bidro til å redusere skatte- og avgiftsinntektene med ytterligere vel 1,5 mrd. kroner, mens utgiftene ble økt med ytterligere vel 130 mill. kroner. Samlet økte dermed bruken av petroleumsinntekter med 28,5 mrd. kroner i forbindelse med tiltakspakken som ble vedtatt i februar.

Etter behandlingen av St.prp. nr. 37 (2008–2009) har Regjeringen fremmet forslag for Stortinget som samlet bidrar til å svekke budsjettbalansen med 875 mill. kroner. Dette gjelder merutgifter på 713 mill. kroner til Arbeids- og velferdsetaten og Arbeids- og inkluderingsdepartementet, 68 mill. kroner knyttet til demokratireformen i Den norske kirke, 54 mill. kroner til kjøp av innenlandske flyrutetjenester og 40 mill. kroner til driftsutgifter i tilknytning til opprettelsen av Statens finansfond.

Utenom bevilgningsendringer på poster som inngår i korreksjonene ved beregningen av det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet, fremmes det i proposisjonen forslag om økte utgifter på 3 867 mill. kroner. Lånetransaksjoner og petroleumsvirksomheten er da ikke medregnet.

I St.prp. nr. 37 (2008–2009) ble det fremmet bevilgningsforslag for de økte utgiftene til teknologisenteret på Mongstad, men ikke for de øvrige anslagsendringene på budsjettets utgifts- og inntektsside. I St.prp. nr. 67 (2008–2009) fremmes det bevilgningsforslag som både dekker anslagsendringene i St.prp. nr. 37 (2008–2009) og endrede anslag som følge av nye opplysninger etter at St.prp. nr. 37 (2008–2009) ble fremmet. For skatte- og avgiftsinntektene vil det på vanlig måte ikke bli fremmet bevilgningsforslag som følge av anslagsendringer før i nysalderingsproposisjonen til høsten.

Anslagene for strukturelle skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge økes med 1,2 mrd. kroner. I tillegg fremmes det i denne proposisjonen forslag om netto reduserte inntekter på 5 912 mill. kroner, hvorav reduserte inntekter fra utbyttebetalinger til staten utgjør 4 242 mill. kroner.

Utover disse bevilgningsendringene foreslås det reduserte utgifter på i alt 705 mill. kroner og reduserte inntekter på 2 246 mill. kroner for å ta høyde for anslagsendringene som ble lagt til grunn i St.prp. nr. 37 (2008–2009) uten at det den gang ble fremmet bevilgningsforslag. Videre foreslås det økte utgifter på til sammen 5 433 mill. kroner på utgiftsposter som inngår i korreksjonene ved beregningen av det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet. Dette gjelder økte utgifter til stønad ved arbeidsledighet på til sammen 5 363 mill. kroner og økte utgifter på 70 mill. kroner til Statens Pensjonskasse. På inntektssiden foreslås det reduserte renteinntekter på til sammen 2 670 mill. kroner.

Samlet foreslås det i St.prp. nr. 67 (2008–2009) økte utgifter på til sammen 8 595 mill. kroner og netto reduserte inntekter med 10 829 mill. kroner. Dette inkluderer ikke lånetransaksjoner og petroleumsvirksomheten. Det vises til tabell 1.1 i proposisjonen for en oversikt over utgifts- og inntektsendringer etter saldert budsjett 2009.

De enkelte forslagene til utgifts- og inntektsendringer er nærmere omtalt i kapittel 3 i denne proposisjonen.

3.2 Merknader frå komiteen

Komiteen tek omtalen til orientering.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets tiltakspakke "Tid for fornyelse" der disse medlemmer presenterte en rekke forslag for å bedre rammebetingelsene for norsk næringsliv, utnytte ledig kapasitet og bedre kjøpekraften. Forslagene ble innarbeidet i Innst. S. nr. 139 (2008–2009). En rekke av forslagene som ikke fikk tilslutning fremmes på nytt i denne innstillingen.