I januar i år fremmet Regjeringen St.prp. nr.
37 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet 2009 med tiltak for
arbeid med forslag tilsvarende 20 mrd. kroner, fordelt med 16,75 mrd. kroner
i økte utgifter og 3,25 mrd. kroner i reduserte inntekter. I tillegg
ble det lagt til grunn en økning av det strukturelle, oljekorrigerte
budsjettunderskuddet med ytterligere 6,8 mrd. kroner som følge av
endrede utgifts- og inntektsanslag. Målt ved endringen i det strukturelle,
oljekorrigerte budsjettunderskuddet, bidro Regjeringens opplegg
i St.prp. nr. 37 (2008-2009) samlet til å øke bruken av petroleumsinntekter
i 2009 med om lag 26,8 mrd. kroner utover saldert budsjett.
Under Stortingets behandling ble det vedtatt
endringer i forhold til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 37 (2008–2009)
som bidro til å redusere skatte- og avgiftsinntektene med ytterligere
vel 1,5 mrd. kroner, mens utgiftene ble økt med ytterligere vel
130 mill. kroner. Samlet økte dermed bruken av petroleumsinntekter
med 28,5 mrd. kroner i forbindelse med tiltakspakken som ble vedtatt
i februar.
Etter behandlingen av St.prp. nr. 37 (2008–2009)
har Regjeringen fremmet forslag for Stortinget som samlet bidrar
til å svekke budsjettbalansen med 875 mill. kroner. Dette gjelder merutgifter
på 713 mill. kroner til Arbeids- og velferdsetaten og Arbeids- og
inkluderingsdepartementet, 68 mill. kroner knyttet til demokratireformen
i Den norske kirke, 54 mill. kroner til kjøp av innenlandske flyrutetjenester og
40 mill. kroner til driftsutgifter i tilknytning til opprettelsen
av Statens finansfond.
Utenom bevilgningsendringer på poster som inngår
i korreksjonene ved beregningen av det strukturelle, oljekorrigerte
budsjettunderskuddet, fremmes det i proposisjonen forslag om økte utgifter
på 3 867 mill. kroner. Lånetransaksjoner og petroleumsvirksomheten
er da ikke medregnet.
I St.prp. nr. 37 (2008–2009) ble det fremmet bevilgningsforslag
for de økte utgiftene til teknologisenteret på Mongstad, men ikke
for de øvrige anslagsendringene på budsjettets utgifts- og inntektsside.
I St.prp. nr. 67 (2008–2009) fremmes det bevilgningsforslag som
både dekker anslagsendringene i St.prp. nr. 37 (2008–2009) og endrede
anslag som følge av nye opplysninger etter at St.prp. nr. 37 (2008–2009)
ble fremmet. For skatte- og avgiftsinntektene vil det på vanlig
måte ikke bli fremmet bevilgningsforslag som følge av anslagsendringer
før i nysalderingsproposisjonen til høsten.
Anslagene for strukturelle skatte- og avgiftsinntekter
fra Fastlands-Norge økes med 1,2 mrd. kroner. I tillegg fremmes
det i denne proposisjonen forslag om netto reduserte inntekter på 5 912 mill.
kroner, hvorav reduserte inntekter fra utbyttebetalinger til staten
utgjør 4 242 mill. kroner.
Utover disse bevilgningsendringene foreslås
det reduserte utgifter på i alt 705 mill. kroner og reduserte inntekter
på 2 246 mill. kroner for å ta høyde for anslagsendringene som ble
lagt til grunn i St.prp. nr. 37 (2008–2009) uten at det den gang
ble fremmet bevilgningsforslag. Videre foreslås det økte utgifter
på til sammen 5 433 mill. kroner på utgiftsposter som inngår i korreksjonene
ved beregningen av det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet.
Dette gjelder økte utgifter til stønad ved arbeidsledighet på til
sammen 5 363 mill. kroner og økte utgifter på 70 mill. kroner til
Statens Pensjonskasse. På inntektssiden foreslås det reduserte renteinntekter
på til sammen 2 670 mill. kroner.
Samlet foreslås det i St.prp. nr. 67 (2008–2009) økte
utgifter på til sammen 8 595 mill. kroner og netto reduserte inntekter
med 10 829 mill. kroner. Dette inkluderer ikke lånetransaksjoner
og petroleumsvirksomheten. Det vises til tabell 1.1 i proposisjonen
for en oversikt over utgifts- og inntektsendringer etter saldert
budsjett 2009.
De enkelte forslagene til utgifts- og inntektsendringer
er nærmere omtalt i kapittel 3 i denne proposisjonen.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets tiltakspakke "Tid for fornyelse" der disse
medlemmer presenterte en rekke forslag for å bedre rammebetingelsene
for norsk næringsliv, utnytte ledig kapasitet og bedre kjøpekraften.
Forslagene ble innarbeidet i Innst. S. nr. 139 (2008–2009). En rekke
av forslagene som ikke fikk tilslutning fremmes på nytt i denne
innstillingen.