4.1 Avgift på sluttbehandling av avfall

4.1.1 Samandrag

Miljøverndepartementet (MD) har i forskrift fastsatt at det fra 1. juli 2009 vil være forbudt å deponere nedbrytbart avfall. En betydelig del av det avfallet som ikke lenger kan deponeres, vil gå til forbrenning. Deponiforbudet vil dermed gi redusert proveny fra deponiavgiften og økt proveny fra forbrenningsavgiften. På denne bakgrunn foreslås det å sette ned statens inntekter på kap. 5546 post 70 med 90 mill. kroner i 2009. På årsbasis vil deponiforbudet gi et provenytap på om lag 220 mill. kroner.

4.1.2 Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Eit anna fleirtal, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti, viser til at avgifta på sluttbehandling av avfall blei innført for å prise miljøkostnadene ved sluttbehandling av avfall til m.a. deponi. Når det blir innført forbod mot deponering av nedbrytbart avfall frå 1. juli 2009, vil samansetninga av avfallet som blir deponert, og dermed også miljøkostnadene ved deponering, bli endra. Dette fleirtalet meiner det er fornuftig å vurdere ei endring i avgifta slik at den betre viser den faktiske miljøkostnaden ved deponering av avfall.

Dette fleirtalet viser til at SFT vurderer det slik at det alt vesentlege av utsleppa frå deponi i framtida vil vere utslepp av miljøgifter i sigevatn. SFT foreslår derfor å utvide deponiavgifta til også å omfatte uorganisk avfall med unntak for inert avfall. Dette fleirtalet meiner det er fornuftig å vurdere ei slik avgiftsutviding. Dette fleirtalet konstaterer at utvidinga vil omfatte ulike typar næringsavfall. Dette fleirtalet ber Regjeringa vurdere næringskonsekvensane av ei slik avgiftsutviding og i statsbudsjettet for 2010 komme tilbake til Stortinget med eit konkret forslag til endringar i avgifta slik at den i større grad viser miljøkostnadene av alt avfall som blir deponert.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at forbrenningsavgiften på avfall ikke tar hensyn til om avfallet bare blir brent eller om man utnytter det til produksjon av energi. Det betales i dag 100–110 kroner pr. tonn i forbrenningsavgift. I tillegg har Regjeringen foreslått en ekstra avgift på restavfallet/slagg etter forbrenning i revidert budsjett. Disse medlemmer viser til at svenskene har foreslått å fjerne sin avgift på avfall fra nyttår. Hvis dette blir vedtatt vil det medføre at avfallet vil være lønnsomt bedriftsøkonomisk å kjøre til Sverige. Dette er derimot en løsning som verken er god sysselsettingspolitikk, næringspolitikk eller miljøpolitikk.

Disse medlemmer mener derfor at den CO2-relaterte delen av forbrenningsavgiften bør reduseres når dette avfallet brukes til produksjon av energi slik som for eksempel fjernvarme og elektrisitet. Reduksjonen bør være i forhold til energiutnyttelsen fra avfallet. Siden den gjennomsnittlige energiutnyttelsesgraden fra norske forbrenningsanlegg ligger på mellom 70 og 80 pst., vil kostnaden for 2009 kunne anslås til 40 mill. kroner.

Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag i kapittel 19 i denne innstilling under budsjettkapittel kap. 5546 post 70.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens omtale av arbeidet med endringer i deponiavgiften som følge av forbudet mot deponering av nedbrytbart avfall. I St.prp. nr. 1 (2008–2009) sa Regjeringen følgende:

"Regjeringen vil komme tilbake med en vurdering av nivået på avgiftssatsene i forhold til miljøkostnadene i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009."

Dette medlem er kritisk til at Regjeringen ikke har foreslått nye satser i Revidert nasjonalbudsjett, og at berørte aktører nå må vente enda lenger på en avklaring. Dette medlem mener at det er viktig å få på plass nye satser i tråd med forslaget fra Statens forurensningstilsyn slik det er beskrevet i kapittel 3.7.2 i St.meld. nr. 2 (2008–2009) nå.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I

I Stortingets vedtak 27. november 2008 om avgift på sluttbehandling av avfall for budsjetterminen 2009 gjøres følgende endringer:

A

§ 2 skal lyde:

Ved innlevering av avfall til deponi skal det betales avgift med følgende beløp pr. tonn avfall:

a. kr 447 for avfall som deponeres med dispensasjon fra forbudet om deponering av nedbrytbart avfall,

b. kr 209 for annet avfall.

B

§ 4 første ledd bokstav c skal lyde:

a. er inert og som legges på særskilt avgrenset område.

C

§ 4 første ledd bokstav d oppheves. Nåværende bokstav e blir ny bokstav d.

II

Endringene trer i kraft 1. september 2009."

Dette medlem viser til bevilgningsforslag fremmet i denne innstilling under kap. 5546 post 70.