Miljøverndepartementet (MD) har i forskrift fastsatt
at det fra 1. juli 2009 vil være forbudt å deponere nedbrytbart
avfall. En betydelig del av det avfallet som ikke lenger kan deponeres,
vil gå til forbrenning. Deponiforbudet vil dermed gi redusert proveny
fra deponiavgiften og økt proveny fra forbrenningsavgiften. På denne
bakgrunn foreslås det å sette ned statens inntekter på kap. 5546
post 70 med 90 mill. kroner i 2009. På årsbasis vil deponiforbudet
gi et provenytap på om lag 220 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti,
viser til at avgifta på sluttbehandling av avfall blei innført for
å prise miljøkostnadene ved sluttbehandling av avfall til m.a. deponi.
Når det blir innført forbod mot deponering av nedbrytbart avfall
frå 1. juli 2009, vil samansetninga av avfallet som blir deponert,
og dermed også miljøkostnadene ved deponering, bli endra. Dette
fleirtalet meiner det er fornuftig å vurdere ei endring
i avgifta slik at den betre viser den faktiske miljøkostnaden ved
deponering av avfall.
Dette fleirtalet viser til at
SFT vurderer det slik at det alt vesentlege av utsleppa frå deponi
i framtida vil vere utslepp av miljøgifter i sigevatn. SFT foreslår
derfor å utvide deponiavgifta til også å omfatte uorganisk avfall
med unntak for inert avfall. Dette fleirtalet meiner
det er fornuftig å vurdere ei slik avgiftsutviding. Dette fleirtalet konstaterer
at utvidinga vil omfatte ulike typar næringsavfall. Dette
fleirtalet ber Regjeringa vurdere næringskonsekvensane av
ei slik avgiftsutviding og i statsbudsjettet for 2010 komme tilbake
til Stortinget med eit konkret forslag til endringar i avgifta slik
at den i større grad viser miljøkostnadene av alt avfall som blir
deponert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forbrenningsavgiften på avfall ikke tar hensyn til om avfallet
bare blir brent eller om man utnytter det til produksjon av energi.
Det betales i dag 100–110 kroner pr. tonn i forbrenningsavgift.
I tillegg har Regjeringen foreslått en ekstra avgift på restavfallet/slagg
etter forbrenning i revidert budsjett. Disse medlemmer viser
til at svenskene har foreslått å fjerne sin avgift på avfall fra
nyttår. Hvis dette blir vedtatt vil det medføre at avfallet vil
være lønnsomt bedriftsøkonomisk å kjøre til Sverige. Dette er derimot
en løsning som verken er god sysselsettingspolitikk, næringspolitikk
eller miljøpolitikk.
Disse medlemmer mener derfor
at den CO2-relaterte delen av forbrenningsavgiften bør reduseres
når dette avfallet brukes til produksjon av energi slik som for
eksempel fjernvarme og elektrisitet. Reduksjonen bør være i forhold
til energiutnyttelsen fra avfallet. Siden den gjennomsnittlige energiutnyttelsesgraden
fra norske forbrenningsanlegg ligger på mellom 70 og 80 pst., vil
kostnaden for 2009 kunne anslås til 40 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag i
kapittel 19 i denne innstilling under budsjettkapittel kap. 5546
post 70.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Regjeringens omtale av arbeidet med
endringer i deponiavgiften som følge av forbudet mot deponering
av nedbrytbart avfall. I St.prp. nr. 1 (2008–2009) sa Regjeringen
følgende:
"Regjeringen vil komme tilbake med en vurdering av
nivået på avgiftssatsene i forhold til miljøkostnadene i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2009."
Dette medlem er kritisk til at
Regjeringen ikke har foreslått nye satser i Revidert nasjonalbudsjett,
og at berørte aktører nå må vente enda lenger på en avklaring. Dette
medlem mener at det er viktig å få på plass nye satser i
tråd med forslaget fra Statens forurensningstilsyn slik det er beskrevet
i kapittel 3.7.2 i St.meld. nr. 2 (2008–2009) nå.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I
I Stortingets vedtak 27. november 2008 om avgift
på sluttbehandling av avfall for budsjetterminen 2009 gjøres følgende
endringer:
A
§ 2 skal lyde:
Ved innlevering av avfall til deponi skal det betales
avgift med følgende beløp pr. tonn avfall:
a. kr 447 for avfall som deponeres med dispensasjon
fra forbudet om deponering av nedbrytbart avfall,
b. kr 209 for annet avfall.
B
§ 4 første ledd bokstav c skal lyde:
a. er inert og som legges på særskilt avgrenset område.
C
§ 4 første ledd bokstav d oppheves. Nåværende bokstav
e blir ny bokstav d.
II
Endringene trer i kraft 1. september 2009."
Dette medlem viser til bevilgningsforslag fremmet
i denne innstilling under kap. 5546 post 70.