Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at skatte- og avgiftslettelser for arbeidstakere og pensjonister
vil bedre kjøpekraften, noe som i neste omgang vil komme bedrifter
til gode. At noe også vil gå til sparing og nedbetaling av gjeld
er ingen ulempe i en vanskelig tid.
Lavere skatter og avgifter for bedrifter styrker konkurranseevnen
og trygger dermed arbeidsplasser. Midlertidige skatte- og avgiftslettelser
vil lette byrden for bedrifter og gjøre dem bedre rustet til å greie
seg gjennom en nedgangsperiode.
Med bakgrunn i at disse medlemmer ønsker
å trygge norske arbeidsplasser og stimulere kjøpekraften for å opprettholde
omsetning innen bl.a. detaljhandel, foreslår disse medlemmer flere
viktige skattekutt. Disse medlemmer foreslår at minstefradraget
for lønnsmottakere økes til 83 000 kroner og at minstefradragssatsen for
pensjonister økes fra 26 pst. til 33 pst. fra 1. juli 2009. En økning
i prosentsatsen for pensjonister fremfor økning i maksimumstaket
gjør at flere kan dra nytte av skattelettelsen. Disse medlemmer ønsker
på sikt å løfte minstefradraget for pensjonister opp på nivå med lønnstakere.
Dette gir en skattelettelse for personer i størrelsesorden 5 mrd.
kroner. Disse medlemmer viser til disse medlemmers lovforslag
i Innst. O. nr. 125 (2008–2009).
Disse medlemmer foreslår også
skattefradrag for oppussing og ENØK-tiltak i hjemmet. Dette vil
virke slik at alle som investerer i egen bolig får fradrag på skatten,
og dette vil være et initiativ til å iverksette prosjekter som spesielt
vil slå positivt ut for små håndverksbedrifter og tilbydere av byggvarer. Disse
medlemmer ønsker innført en ordning etter modell fra Sverige. Denne
ordningen går ut på at man får skattefradrag for arbeidet som utføres
av fagpersoner, ikke selve materialene. Utgiftene er begrenset til 50 000
kroner pr. person i husstanden som har skattbar inntekt.
Disse medlemmer foreslår også
økt avskrivningssats i saldogruppe e) skip, fartøyer, rigger m.v.
fra 14 pst. til 20 pst. Disse medlemmer viser til disse
medlemmers lovforslag i Innst. O. nr. 125 (2008–2009).
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag i
kapittel 19 i denne innstillingen under budsjettkapittel kap. 5501
post 72.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli gjøres følgende endring i Stortingets vedtak
av 27. november 2008 om skatt for inntektsåret 2009:
§ 6-1 skal lyde:
Minstefradrag i lønnsinntekt etter skattelovens § 6-32
første ledd bokstav a skal ikke settes lavere enn 31 800 kroner,
og ikke høyere enn 83 000 kroner."
"Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om
å innføre skattefradrag for oppussing/ENØK-tiltak i hjemmet som
skal gjelde fra 1. juli 2009."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det er viktig å redusere skattene på lønnsinntekt for å få
folk til å arbeide og å arbeide mer. Dette øker muligheten til selv
å skape større trygghet for sin egen økonomi og bidrar til å øke kjøpekraften,
noe som er viktig i en økonomisk nedgangsperiode. Økning av minstefradraget
er et virkningsfullt tiltak som treffer godt særlig for lavere og
midlere inntekter, og disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"I Stortingets skattevedtak for inntektsåret
2009 kapittel 6 gjøres følgende endringer:
§ 6-1 skal lyde:
§ 6-1 Minstefradrag
Minstefradrag i lønnsinntekt mv. etter skatteloven
§ 6-32 første ledd bokstav a skal ikke settes lavere enn 31 800
kroner og ikke settes høyere enn 73 850 kroner."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen i 2007 innførte tilbakebeskatning for rederiene.
Dette har vært og er en tung økonomisk byrde, og vil gjøre dem utsatt
i den økonomisk vanskelige tiden vi med stor sannsynlighet er på
vei inn i. For å sikre rederiene tilstrekkelig kontantstrøm i en
situasjon der tilgangen på likvide midler er vanskelig, er det mye
som tilsier at man bør vurdere å forskyve innbetalingstidspunktet
for tilbakebeskatningen med fem år fra og med 2007. Dette er et strakstiltak
som vil bedre mulighetene for videre virksomhet og sysselsetting
i de berørte rederiene. Dette innebærer at allerede innbetalt skatt
i 2008 for 2007 krediteres, og at skatt som skal innbetales for
2008 utsettes. For å gjøre det mulig for rederiene å gjennomføre
nødvendige miljøinvesteringer bør det vurderes å utvide miljøandelen
av tilbakebeskatningen for rederier.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen forskyve innbetaling av
tilbakebeskatning hos rederier med fem år med virkning fra og med
2007, og utvide miljøandelen for tilbakebeskatningen for rederier."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
i høringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009
har vært påpekt viktigheten av i dages situasjon å etablere et midlertidig
konjunkturfond for bedrifter der bedriftene kan sette av hele eller
deler av overskuddet fra 2007 og 2008, slik at de er bedre rustet
til å møte vanskeligere år. Beskatningen bør kunne skyves inntil
tre år frem i tid.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere etablering av
et midlertidig konjunkturfond for bedrifter der beskatningen kan
utsettes inntil tre år og motregnes eventuelt fremtidig underskudd."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at for
næringsdrivende som betaler forskuddsskatten for sent, forfaller
skatten for hele året til betaling. Dette følger av Skattebetalingslovens
bestemmelser om forskuddsskatt, § 10-20 fjerde ledd som lyder: "Blir
en termin ikke betalt ved forfall, forfaller samtidig de etterfølgende
terminer til betaling." Dette gir dramatiske konsekvenser for en næringsdrivende
som betaler for sent. Skattyteren kan bli påført en urimelig stor
innbetaling som i mange tilfeller kan medføre konkurs.
Skattemyndighetene innkrever altså skatt for
et helt år uten at inntekten engang er opptjent. At strenge skattebetalingsregler
driver firmaer til konkurs, er etter disse medlemmers syn spesielt
uheldig i dagens situasjon, med tiltagende arbeidsledighet og resesjon.
Skattebetalingsloven ble sist revidert i 2005. Den
gang var det kun en teknisk revisjon med den hensikt å samle alle
bestemmelser om skattebetaling i én lov. Det er på høy tid at innholdet i
reglene i skattebetalingsloven gjennomgås, med et fokus på misforholdet
i skattemyndighetenes makt i forhold til skattyter, med den hensikt
å luke ut urimelige regler.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen oppheve reglene
i skattebetalingsloven som innebærer at alle årets resterende skatteterminer
umiddelbart forfaller til betaling dersom en forskuddspliktig betaler én
termin for sent."
"Stortinget ber Regjeringen gjennomgå reglene
i skattebetalingsloven med fokus på misforholdet i skattemyndighetenes
makt i forhold til skattyter, med den hensikt å luke ut regler som
slår urimelig ut overfor skattyter."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine generelle
merknader. Skattefunn har vist seg å være en populær og effektiv
ordning som bidrar til at næringslivets forskningsinnsats øker.
Det er viktig å stimulere næringslivets forskningsinnsats. For å
styrke ordningen, må både timesatsene og beløpsgrensen for egenutførte
forsknings- og utviklingsprosjekter heves. I tillegg er det viktig
at det kan gis støtte til ulønnet forskningsinnsats i bedrifter som
ikke har kommet i skatteposisjon.
Disse medlemmer foreslår å etablere
en ordning med støtte til ulønnet forskningsinnsats gjennom Skattefunn
på 36,6 mill. kroner, og henviser for øvrig til sine merknader og
forslag i Innst. O. nr. 125 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener bestemt at
SINTEF og andre forskningsinstitutter ikke har erverv til formål, og
dermed ikke er skattepliktige. Oppdragsforskning er en bærebjelke
i det offentlige Norges strategier for innovasjon, forskning og
utvikling. Disse medlemmer mener videre at uten en sterk
kunnskapsallmenning – drevet på ideelt grunnlag – kunne ikke Norge
gjort seg så bemerket innen blant annet oljeindustri, marin industri og
shipping, og mener videre at Regjeringen på nytt må behandle saken
om skattlegging av forskningsinstitutter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til det økte
fokuset på bedrifters samfunnsengasjement. En viktig del av et slikt samfunnsengasjement
er å kunne gi gaver til ideelle formål både i bedriftenes nærmiljø
og i samfunnet for øvrig. Disse medlemmer mener at
det bør vurderes nærmere om også skattesystemet kan stimulere sterkere
til økt engasjement for ideelle formål i næringslivet, for eksempel
gjennom økte grenser for skattefradrag for gaver, ut over hva som
gjelder for privatpersoner. Disse medlemmer vil understreke
at redusert skatt ikke skal være en hovedbegrunnelse for å gi gaver,
verken fra bedrifter eller fra enkeltpersoner, men kan ikke se noe
galt i at også skattesystemet stimulerer til å styrke frivillig
innsats til beste for andre.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i en egen sak vurdere
om, og hvordan, skattesystemet kan brukes til å ytterligere stimulere
næringslivet til å støtte ideelle formål."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at den målrettede innsatsen for å få redusert antall nye røykere
må fortsette av hensyn til folkehelsen. Aktiv bruk av avgiftssystemet
er et av mange viktige tiltak og disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"I Stortingets avgiftsvedtak for 2009 gjøres
følgende endring:
§ 1 bokstav a til c skal lyde:
a) Sigarer:
kr 2,08 pr. gram av pakningens nettovekt. Vekten av fastmunnstykke
skal tas med i den nettovekt som danner grunnlaget for beregning
av avgiften.
b) Sigaretter: kr 2,08 pr. stk. Med en
sigarett menes en sigarett som har lengde til og med 90 mm, som
to regnes sigaretten dersom den har en lengde på over 90 mm, men
maks. 180 mm osv. Filter og munnstykke tas ikke med ved beregningen
av lengden.
c) Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk
i forbrukerpakning: kr 2,08 pr. gram av pakningens nettovekt."
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag i
denne innstilling pkt. 19.20.
Komiteens medlem fraKristelig
Folkeparti viser til skatte- og avgiftsforslaget fra dette
medlem i Innst. S. nr. 1 (2008–2009), hvor det ut fra de
samme grunner som Høyre og Venstre gir i denne innstilling, ble
foreslått en reell økning i tobakksavgiftene for 2009.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknader under kap. 5531 hvor det framgår at dette medlem foreslår
å heve avgift på tobakksvarer med om lag 5 pst. En slik endring
må sees i sammenheng med Venstres ønske om å vri hele skatte- og
avgiftsopplegget i en retning hvor arbeidsinntekt blir skattlagt
mindre, mens miljø- og helseskadelig adferd blir skattlagt mer.
Samlet foreslår Venstre en netto skattelette på 389,2 mill. kroner
i denne innstilling.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Fra 1. juli 2009 gjøres det følgende endring
i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om avgift på tobakksvarer:
§ 1 skal lyde: | |
a) Sigarer | kr 2,08 |
b) Sigaretter | kr 2,08 |
c) Røyketobakk,
karvet skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning | kr 2,08 |
d) Skråtobakk | kr 0,81 |
e) Snus | kr 0,81 |
f) Sigarettpapir og sigaretthylser | kr 0,0317" |
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5531 post 70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil øke beløpsgrensen
for lønnsoppgaveplikt for frivillige organisasjoner fra 4 000 kroner
til 8 000 kroner.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å endre Forskrift av
30. desember 1983 nr. 1974 om begrensning av lønnsoppgaveplikten
slik at beløpsgrensen for lønnsoppgaveplikt for frivillige organisasjoner økes
fra 4 000 kroner til 8 000 kroner med virkning fra og med inntektsåret
2009."
Disse medlemmer viser til at
frivillige som serverer mat på eldresenter uten å få penger for det,
må betale skatt av et måltid de får når de serverer. Årsaken er
at skattemyndighetene mener måltidet må ses på som lønn. De frivillige ender
altså opp med ekstra skattekostnad (trekk i lønn/pensjon) som takk
for innsatsen. Årsaken til at de frivillige må skatte er at de kommer
over 1 000-kronersgrensen for oppgaveplikt som gjelder for kommunale
foretak. Frivillige organisasjoner har et tak på 4 000 kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest endre regelverket,
slik at frivillig innsats uten vederlag i form av penger, som servering
av mat på eldresenter og lignende, ikke straffes med fordelsbeskatning."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til Kristelig Folkepartis
spørsmål nr. 36 i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2009
om utvidelse av momskompensasjonsordningen for frivillig sektor.
Finansministeren gir følgende svar:
"Regjeringen varslet i 2009-budsjettet at den ønsker
å trappe opp støtten til frivilligheten med opp mot 1 mrd. kroner
over noen år. I forbindelse med opptrappingen av støtten til frivillig sektor
i de enkelte statsbudsjettene, vil Regjeringen også ta stilling
til hvordan støtten skal fordeles mellom ulike virkemidler innenfor statsbudsjettet,
jf. omtalen i St.prp. nr. 1 (2008–2009) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Ett alternativ vil være at deler av denne opptrappingen gjennomføres
ved å øke rammene og innretningen av dagens ordning med kompensasjon
til frivillige organisasjoner for merutgifter som følge av merverdiavgiftsreformen
i 2001."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer at Regjeringen
her fortsatt viker unna å gi et klart løfte om at momskompensasjonsordningen
for frivillig sektor skal utvides til å bli en generell kompensasjonsordning for
all vare-og tjenestemoms, selv om dette er fullt mulig å gjennomføre
fra 1. januar 2010, i påvente av en varig løsning på løftet til
frivillig sektor om å fjerne merbelastningen ved moms. Ifølge svaret
er det snakk om en opptrapping med inntil 1 mrd. kroner, som i tillegg
skal gjennomføres over "noen år". En utvidelse av dagens ordning,
som ikke er spesifisert nærmere noe innhold i fra Regjeringens side,
er kun ett av flere mulige alternativer. Disse medlemmer finner det
svært oppsiktsvekkende at Regjeringen er så lite konkret, og mener
at det er et sterkt behov for en mer offensiv holdning enn hva Regjeringen og
regjeringspartiene står for i praksis.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med
arbeidet med statsbudsjettet for 2010 legge til grunn at den gjeldende
momskompensasjonsordningen for frivillig sektor skal utvides til
en generell kompensasjonsordning for all vare- og tjenestemoms,
med virkning fra 1. januar 2010."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under kapittel 19, kap. 1632 post
71, der disse medlemmer foreslår å bevilge 250 mill.
kroner til en merverdiavgiftskompensasjonsordning fra 1. oktober
2009 som en overgangsordning frem til en ordning som fullt ut fritar
frivillige organisasjoner for merverdiavgift er på plass i 2010.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil understreke betydningen av arbeidet som utføres
av de frivillige organisasjonene. Frivillig sektor er en sektor
av stor samfunnsmessig verdi. Dette medlem viser
til forslag i Innst. O. nr. 125 (2008–2009) om økt øvre grense for
fradrag for gaver til frivillige organisasjoner fra 12 000 kroner
til 18 000 kroner, samt forslag om å øke grensene for frivillige
organisasjoners plikt til å betale arbeidsgiveravgift til 50 000
kroner pr. ansatt/ 500 000 kroner pr. organisasjon.
Komiteens medlem fraKristelig
Folkeparti viser til skatte- og avgiftsforslaget fra dette
medlem i Innst. S. nr. 1 (2008–2009), hvor dette
medlem foreslo en økning i autodieselavgiften ut fra et
mål om sterkere vridning av skatte- og avgiftssystemet i grønn retning.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknader under kap. 5536 hvor det framgår at dette medlem foreslår
å heve autodieselavgiften med 10 øre literen. En slik endring må
sees i sammenheng med Venstres ønske om å vri hele skatte- og avgiftsopplegget
i en retning hvor arbeidsinntekt blir skattlagt mindre, mens miljø- og
helseskadelig adferd blir skattlagt mer. Samlet foreslår Venstre
en netto skattelette på 389,2 mill. kroner i denne innstilling.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Fra 1. juli 2009 gjøres det følgende endring
i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn (autodieselavgift):
§ 1 skal lyde:
g) svovelfri
mineralolje: kr 3,60
h) lavsvovlet mineralolje: kr 3,65
i) annen mineralolje: kr 3,65"
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5536 post 77.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til skatte- og avgiftsforslaget fra dette
medlem i Innst. S. nr. 1 (2008–2009), hvor dette
medlem foreslo en økning i grunnavgiften for fyringsolje
ut fra et mål om sterkere vridning av skatte- og avgiftssystemet
i grønn retning.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknader under kap. 5542 hvor det framgår at dette medlem foreslår
å heve grunnavgiften på fyringsolje med 10 øre literen. En slik
endring må sees i sammenheng med Venstres ønske om å vri hele skatte-
og avgiftsopplegget i en retning hvor arbeidsinntekt blir skattlagt
mindre, mens miljø- og helseskadelig adferd blir skattlagt mer. Samlet
foreslår Venstre en netto skattelette på 389,2 mill. kroner i denne
innstilling.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Fra 1. juli 2009 gjøres det følgende endring
i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om grunnavgift på fyringsolje
mv.:
Fra 1. juli 2009 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av mineralolje med kr 0,970
pr. liter. For mineralolje til treforedlingsindustrien skal det betales
avgift med kr 0,224 pr. liter."
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5542 post 70.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til skatte- og avgiftsforslaget fra dette
medlem i Innst. S. nr. 1 (2008–2009), hvor dette
medlem foreslo en økning i CO2-avgiften for enkelte mineralske
produkter ut fra et mål om sterkere vridning av skatte- og avgiftssystemet
i grønn retning.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknader under kap. 5543 hvor det framgår at dette medlem foreslår
å heve CO2-avgiften på mineralske produkter med 15 øre literen.
En slik endring må sees i sammenheng med Venstres ønske om å vri
hele skatte- og avgiftsopplegget i en retning hvor arbeidsinntekt
blir skattlagt mindre, mens miljø- og helseskadelig adferd blir skattlagt
mer. Samlet foreslår Venstre en netto skattelette på 389,2 mill.
kroner i denne innstilling.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Fra 1. juli 2009 gjøres det følgende endring
i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om CO2-avgift på mineralske
produkter:
§ 1 skal lyde:
a) Mineralolje:
kr 0,72 pr. liter. For mineralolje til innenriks luftfart skal det
betales avgift med kr 0,82 pr. liter. For mineralolje til treforedlingsindustrien,
sildemel- og fiskemelsindustrien skal det betales avgift med kr 0,44
pr. liter.
b) Bensin: kr 0,99 pr. liter."
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5543 post 70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Regjeringen har gjennomført en systematisk
og betydelig skatteskjerpelse på folks boliger og fritidsboliger
i inneværende stortingsperiode. Ligningsverdier på boliger og hytter
er økt årlig uansett prisutvikling, med påfølgende økt formuesskatt
for eierne. Gjennom endringen i eiendomsskatteloven fra og med inntektsåret
2007 hvor kommunene ble gitt anledning til å pålegge eiendomsskatt utenfor
bymessige strøk, ble den rød-grønne skatteskruen ytterligere skrudd
til. Disse medlemmer viser til at eiendomsskatt rammer vilkårlig
og ofte urettferdig. Den rammer like gjerne minstepensjonister i
nedbetalte boliger og hytter og unge mennesker i etableringsfasen
som de mer bemidlede. Disse medlemmer viser til at
utvidelsen av eiendomsbeskatningsområdet etter 2007 har medført
en betydelig skatteøkning på svært mange hytteeiendommer. Kombinasjonen
av eiendomsskatt og en tilfeldig taksering som det ikke er noen
retningslinjer for og som i noen kommuner ligger på tilnærmet full markedsverdi,
har gitt brutale eksempler på mennesker med vanlige inntekts- og
formuesforhold som ikke greier å sitte med eiendommen. Eiendomsskatt
er en uheldig dobbeltbeskatning siden eiernes inntekt og formue
er tidligere beskattet. Ofte blir det en trippelbeskatning i forbindelse
med en betydelig arveavgift når boliger og særlig fritidsboliger
skal overdras til neste generasjon. Det er i tillegg et demokratisk problem
at personer som bidrar med betydelig skattebeløp til hyttekommunen
står helt uten demokratiske rettigheter til å påvirke betingelsene. Disse
medlemmer er generelt imot eiendomsskatt og sier nei til
forslag som vil gjøre boliger og fritidsboliger til et skatteobjekt. Disse
medlemmer vil arbeide for at eiendomsskatt ikke innføres
i kommunene, og i kommuner som har eiendomsskatt vil disse medlemmer arbeide
for at den trappes ned og helst avvikles.
Disse medlemmer viser til merknader
og lovforslag fremmet i Innst. O. nr. 125 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
kutt i arbeidsgiveravgiften for seniorer og lærlinger. Dette for
at det skal være gunstigere for bedriftene å holde på viktig arbeidskraft
som seniorer og lærlinger. I tidligere nedgangstider har disse
medlemmer sett at det spesielt har gått hardt utover nevnte
grupper. Disse medlemmer foreslår at arbeidsgiveravgiften
for seniorer reduseres med 4 pst. for arbeidstakere over 62 år og
at arbeidsgiveravgiften for læringer fjernes fra 1. juli 2009.
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag i
kapittel 19 i denne innstillingen under budsjettkapittel kap. 5700
post 72.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli gjøres følgende endring i Stortingets vedtak
av 27. november 2008 om avgifter mv. til folketrygden for 2009:
§ 1 ny bokstav o og p skal lyde:
o. For arbeidstakere som fyller 62 år eller mer i 2009 reduseres
arbeidsgiveravgiften med 4 prosentpoeng.
p. For lærlinger er satsen 0 pst."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til den økende ledigheten
blant unge, samtidig som det fortsatt er mangel på kvalifisert arbeidskraft
i ulike håndverksfag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine generelle merknader. Frafall i videregående opplæring er
et alvorlig samfunnsproblem. 34 pst. av elevene avbryter opplæringen
eller fullfører uten å bestå i ett eller flere fag. For enkelte yrkesfaglige
studieprogram er tallet over 50 pst. Disse medlemmer viser
til at et viktig tiltak i bekjempelsen av frafall i videregående
opplæring, er å skaffe lærlingplass til elever som tar yrkesfaglige
studieprogram. Derfor må det gjøres gunstigere for bedriftene å
ta inn lærlinger gjennom å fjerne arbeidsgiveravgiften på lærlinger.
Disse medlemmer foreslår derfor
å fjerne arbeidsgiveravgiften på lærlinger fra 1. august 2009, og
fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"I Stortingets vedtak om fastsetting av avgifter mv.
til folketrygden for 2009 gjøres følgende endring med virkning fra
1. august 2009:
§ 1 ny bokstav n skal lyde:
Denne bokstav gjelder for lønn og annen godtgjørelse
for arbeid og oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver
plikter å innberette for arbeidstakere som er lærlinger. For slik
lønn og godtgjørelse skal arbeidsgiver betale avgift etter følgende
satser fra 1. august 2009:
For sone I, Ia, II, III, IV og V: 0 pst."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener at halvert arbeidsgiveravgift for nye lærlinger
vil være et godt virkemiddel for å få flere unge inn på arbeidsmarkedet
og et egnet virkemiddel for å hindre at mange av de som sliter med
motivasjon i videregående skole slutter og kanskje går direkte over
på uføretrygd eller andre stønader.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I
Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag
til vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2009
med følgende endring:
§ 1 ny bokstav n skal lyde:
Denne bokstav gjelder for lønn og annen godtgjørelse
for arbeid og oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver
plikter å innberette for arbeidstakere som er lærlinger. For slik
lønn og godtgjørelse skal arbeidsgiver betale avgift etter følgende
satser fra 1. juli 2009:
sone V: 0 pst.
sone IV: 2,55 pst.
sone IVa: 3,95 pst.
sone III: 3,2 pst.
sone II: 5,3 pst.
sone Ia: 7,05 pst.
sone I: 7,05 pst."
Disse medlemmer viser til forslag
fremmet under kap. 5700 post 72 om halvering av arbeidsgiveravgiften
for alle nye lærlinger fra og med 1. juli 2009.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. II (2008–2009), kap 5.2
og denne innstillings kap. 19.31 og vil gå inn for at arbeidsgiveravgiften
kuttes med 2,5 prosentpoeng for alle private bedrifter fra 1. juli
2009 og foreløpig i ett år. Dette er et tiltak som spesielt vil
være viktig for små og mellomstore bedrifter som er selve grunnlaget for
mange av landets livskraftige lokalsamfunn. Disse medlemmer viser
til at dette vil redusere norske bedrifters kostnader med rundt 17,5
mrd. kroner i det nærmeste året og derfor vil bety en kraftig stimulans
for bedriftene og dermed økt trygghet for arbeidsplassene.
Disse medlemmer viser til at
reduksjonen i arbeidsgiveravgift med 2,5 prosentpoeng og andre tiltak
for å styrke sysselsettingen vil redusere arbeidsledigheten med
minst 5 000 personer. Disse medlemmer legger inn
en økning i den generelle skatteinngangen på om lag 280 mill. kroner
som et forsiktig anslag i tråd med en slik reduksjon i ledigheten. Disse
medlemmer viser også til merknader under kap. 10.17 hvor det
legges inn en tilsvarende innsparing på 220 mill. kroner i dagpengeutbetalinger.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"I Stortingets vedtak om avgifter til folketrygden for
2009 gjøres følgende endring med virkning fra 1. juli 2009:
§ 1 Arbeidsgiveravgift
Bokstavene c, d, e, f, g (1), g (2) og h skal
lyde:
c) Når arbeidsgiver i inntektsåret 2009 driver virksomhet
i sone IV, er satsen 2,6 pst. Denne sonen omfatter:
Troms fylke, med
unntak av de kommuner som er nevnt i bokstav b og kommunen Tromsø,
Nordland fylke, med unntak av kommunen Bodø,
kommunene Namdalseid, Lierne, Røyrvik, Namsskogan,
Grong, Høylandet, Flatanger, Vikna, Nærøy, Leka, Fosnes, Overhalla,
Namsos i Nord-Trøndelag fylke,
kommunene Frøya, Hitra, Åfjord, Roan, Osen
i Sør-Trøndelag fylke,
kommunen Smøla i Møre og Romsdal fylke.
d) Når arbeidsgiver i inntektsåret 2009 driver virksomhet
i sone IVa, er satsen 5,4 pst. Denne sonen omfatter:
e) Når arbeidsgiver i inntektsåret 2009 driver virksomhet
i sone III, er satsen 3,9 pst. Denne sonen omfatter:
kommunen Snåsa i
Nord-Trøndelag fylke,
kommunene Hemne, Snillfjord, Oppdal, Rennebu,
Røros, Holtålen, Tydal i Sør-Trøndelag fylke,
kommunene Surnadal, Rindal, Aure, Halsa
i Møre og Romsdal fylke,
kommunene Dovre, Lesja, Skjåk, Lom, Vågå, Sel,
Sør-Aurdal, Etnedal, Nord-Aurdal, Vestre Slidre, Øystre Slidre,
Vang i Oppland fylke,
kommunene Stor-Elvdal, Rendalen, Engerdal, Tolga,
Tynset, Alvdal, Folldal, Os i Hedmark fylke.
f) Når arbeidsgiver i inntektsåret 2009 driver virksomhet
i sone II, er satsen 8,1 pst. Denne sonen omfatter:
kommunene Meråker,
Mosvik, Verran i Nord- Trøndelag fylke,
kommunene Norddal, Stranda, Rauma, Tingvoll,
Sunndal, Sandøy i Møre og Romsdal fylke.
Sogn og Fjordane fylke med unntak av kommunene
Flora, Førde, Sogndal,
kommunene Odda, Ullensvang, Eidfjord, Ulvik, Granvin,
Masfjorden, Fedje i Hordaland fylke,
kommunene Hjelmeland, Suldal, Utsira, Kvitsøy i
Rogaland fylke,
kommunene Evje og Hornnes, Bygland, Valle, Bykle
i Aust-Agder fylke,
kommunene Tinn, Seljord, Kviteseid, Nissedal, Fyresdal,
Tokke, Vinje i Telemark fylke,
kommunene Flå, Nes, Gol, Hemsedal, Ål,
Hol, Nore og Uvdal i Buskerud fylke,
kommunene Nord-Fron, Sør-Fron, Ringebu
i Oppland fylke,
kommunen Trysil i Hedmark fylke.
g) (1) Når arbeidsgiveren i inntektsåret 2009 driver
virksomhet i sone Ia, er satsen 11,6 pst. Denne sonen omfatter:
kommunene Frosta,
Leksvik i Nord-Trøndelag fylke,
kommunene Agdenes, Bjugn, Meldal, Midtre Gauldal,
Rissa, Selbu, Ørland i Sør-Trøndelag fylke,
kommunene Aukra, Eide, Gjemnes, Haram, Herøy,
Midsund, Nesset, Sande, Stordal, Vanylven i Møre og Romsdal fylke,
kommunene Flora, Førde, Sogndal i Sogn
og Fjordane fylke,
kommunene Etne, Tysnes, Kvinnherad, Jondal, Kvam,
Modalen, Bømlo i Hordaland fylke,
kommunene Sauda, Vindafjord, Finnøy i Rogaland
fylke,
kommunene Audnedal, Åseral, Hægebostad, Sirdal
i Vest-Agder fylke,
kommunene Gjerstad, Vegårshei, Åmli, Iveland i
Aust-Agder fylke,
kommunene Drangedal, Nome, Hjartdal i Telemark
fylke,
kommunene Sigdal, Rollag i Buskerud fylke,
kommunene Gausdal, Søndre Land, Nordre Land
i Oppland fylke,
kommunene Nord-Odal, Eidskog, Grue, Våler, Åsnes,
Åmot i Hedmark fylke.
(2) Inntil differansen mellom den arbeidsgiveravgift
som ville følge av en sats på 11,6 pst. og den arbeidsgiveravgift
som ville følge av en sats på 8,1 pst. overstiger 530 000 kroner
for foretaket i 2009, er satsen likevel 8,1 pst. For veitransportforetak
er satsen 8,1 pst. inntil differansen overstiger 265 000 kroner
for foretaket i 2009. Med veitransportforetak menes i foregående
punktum virksomhet omfattet av næringskodene 49.3 Annen landtransport
med passasjerer og 49.4 Godstransport på vei, herunder flyttetransport,
med unntak av 49.312 (Transport med sporveis- og forstadsbane) og 49.393
(Transport med taubaner, kabelbaner og skiheiser).
h) Når arbeidsgiveren i inntektsåret 2009 driver virksomhet
utenfor de områdene som er nevnt i bokstavene b til g, er satsen
11,6 pst. Dette området kalles sone I. Andre arbeidsgivere beregner avgiften
etter satsen som gjelder for sone I hvis ikke annet følger av dette
vedtak."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at arbeidsgiveravgiften
i dag innbetales i to måneders terminer seks ganger i året med forfall 15. januar,
15. mars, 15. mai, 15. juli, 15. september og 15. november. Disse
medlemmer mener at en utvidelse av terminene fra to til
fire måneder, vil hjelpe på den vanskelige likviditetssituasjonen
i mange bedrifter. Det vil være en utsettelse av skatteinnbetalinger
i en tid da det er mer krevende enn normalt for bedriftene å betale
skatt, og da arbeidstakere over hele landet er mer utsatt enn på
lenge.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å endre Forskrift av
19. desember 1986 nr. 2229 om hvor og når lønnsoppgave mv. skal
leveres (lignl.) slik at terminene for når arbeidsgiveravgiften
forfaller til betaling utvides fra to til fire måneder med virkning
fra 1. juli 2009."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at de globale matvareprisene de siste tre årene har steget med
ca. 83 pst. Mens noen av årsakene til krisen kan tilskrives naturlige
svingninger i klimaet, så må byråkratiske reguleringer og proteksjonisme
i Vesten så vel som i u-landene ta sin del av ansvaret. Her til lands
har matvareprisene også økt på grunn av et dyrt landbruksoppgjør. Disse
medlemmer minner også om at Regjeringen de siste årene har økt
merverdiavgiften på mat, noe som i aller høyeste grad rammer de
fattigste i det norske samfunnet. Disse medlemmer vil
ikke ta noen omkamp på dette området, men viser til at det fortsatt
gjenstår mye opprydding i forskjellige unødvendige særavgifter og
gammeldags toll. Toll som i dag utgjør minimal inntekt for staten og
heller ikke kan begrunnes for å skjerme norsk landbruk eller industri.
Tvert imot ser vi flere eksempler på at særnorske gammeldagse avgifter og
toll hindrer norsk moderne eksportindustri. Disse medlemmer er
uenig i nåværende landsbrukspolitikk og landsbrukstollen, men er av
den oppfatning det bør være tverrpolitisk enighet om å fjerne toll
på en rekke landsbruksprodukter som ikke produseres i Norge eller praktisk
talt ikke har noen betydning for konkurranseutsatt næring. Disse
medlemmer kan eksempelvis ikke se at det er noen grunn til
å ha toll på oliven, mais, sukkermais, fersken, grapefrukt, stearinsyre,
delfiner, hvaler, niser, maneter, sjøkuer, hest, alger (herunder
tang og tare), asparges, aprikoser, artiskokker, søte pepperfrukter,
jordnøtter, peanøttsmør, kakemiks, puddingpulver, mandariner, syltetøy,
fruktgele, marmelade, samt puré og pasta av frukter. Disse
medlemmer foreslår derfor å fjerne toll på disse varene
med virkning fra 1. juli 2009.
Videre kan ikke disse medlemmer se
at det er noen gode grunner for at det fortsatt skal være toll på
tekstilvarer som strømpebukser, strømper, sokker og fottøy uten
påsatt såle, av trikotasje, og liknende, ettersom Regjeringen i statsbudsjettet
for 2009 avviklet toll på herre- og dameundertøy med den begrunnelse
at det ikke lenger er noen god begrunnelse å ha toll på dette. Tvert
imot vil en fjerning av slik toll gi enklere regelverk og billigere
varer.
Tekstiltollen skaper fortsatt merarbeid for
bransjen og for tollmyndighetene, samtidig som varene fordyres unødvendig
for forbrukerne. Disse medlemmer mener oppryddingen
i fordyrende tollbarrierer må fortsette og vil fjerne disse.
Disse medlemmer foreslår med
virkning fra 1. juli 2009 å fjerne toll på tekstilvarer som:
gardiner og rullegardiner,
pledd, gulvtepper og annet gulvbelegg av
tekstilmaterialer,
skjorter av trikotasje,
t-skjorter, singleter og annet undertøy
av trikotasje,
babyklær og tilbehør dertil av trikotasje,
treningsdrakter, skidresser, badedrakter og badebukse av trikotasje,
klær fremstilt av trikotasje som hører
til under posisjon 59.03, 59.06 eller 50.07, som våtdrakter for
dykking eller seiling eller liknende,
hansker, vanter og votter av trikotasje
andre klær av trikotasje, samt annet ferdig
tilbehør til klær av trikotasje, deler til klær eller deler til
tilbehør av klær av trikotasje.
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag under
kapittel 19 i denne innstillingen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen avvikle toll på
oliven, mais, sukkermais, fersken, grapefrukt, stearinsyre, delfiner,
hvaler, niser, maneter, sjøkuer, hest, alger (herunder tang og tare),
asparges, aprikoser, artiskokker, søte pepperfrukter, jordnøtter,
peanøttsmør, kakemiks, puddingpulver, mandariner, syltetøy, fruktgele, marmelade,
samt puré og pasta av frukter, gardiner og rullegardiner, pledd,
gulvtepper og annet gulvbelegg av tekstilmaterialer, skjorter av trikotasje,
t-skjorter, singleter og annet undertøy av trikotasje, babyklær
og tilbehør dertil av trikotasje, treningsdrakter, skidresser, badedrakter
og badebukse av trikotasje, klær fremstilt av trikotasje som hører
til under posisjon 59.03, 59.06 eller 50.07, som våtdrakter for
dykking eller seiling eller liknende, hansker, vanter og votter
av trikotasje, andre klær av trikotasje, samt annet ferdig tilbehør
til klær av trikotasje, deler til klær eller deler til tilbehør
av klær av trikotasje, med virkning fra 1. juli 2009."
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2010 legge frem sak om å avvikle resterende toll på klær."
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet,
Høgre og Kristeleg Folkeparti viser til at fram til 1. januar
2007 vart produkt laga av råsaft, saftkonsentrat, juice, nektar
og saft av frukt og bær samt konsentrat av desse, unnateke produktavgift.
Bakgrunnen for det var mellom anna at produkt laga av ekte råvarer
som frukt og bær er meir helsebringande enn produkt laga av kunstig
farge og aroma, samt av landbrukspolitiske omsyn.
Desse medlemene viser vidare
til at Regjeringa i statsbudsjettet for 2007 endra virkeområdet for
produktavgift til å gjelde alle produkt med tilsett sukker eller
anna søtstoff, med unntak av nokre mjølkeprodukt. Formålet med endringa var
å redusere forbruk av sukkerhaldig/søta drikke, og vi antek brus
spesielt. Desse medlemene konstaterer at i 2-årsperioden
frå avgiftsomlegginga, har brus auka salet i daglegvaremarknaden,
medan ekte saft har ein tilbakegang. Avgiftsomlegginga råka ekte
saft, og hadde ingen tydeleg verknad på brus. Desse medlemene antek
at ei slik forbruksutvikling i retning av kunstig framstilt drikke,
ikkje er Regjeringa si målsetjing med avgiftsomlegginga, all den
tid Regjeringa ynskjer å stimulere norsk landbruk. Desse
medlemene trur denne utviklinga kjem som eit resultat av
at ein utelukkande fokuserer på sukker og søtstoff, og ikkje på
det øvrige innhaldet i produkta. Frukt og bær inneheld vitaminar,
mineralar, fiber og antioksidantar som kroppen treng.
Desse medlemene meiner derfor
at produkt laga av frukt og bær tilsett sukker eller anna søtstoff
bør settast i ei eiga gruppe med halvert produktavgift, kr 1,35.
Dette vil etter desse medlemene si vurdering truleg
gje ønska effekt både ernæringsmessig og vil styrke norsk landbruk.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet
og Kristeleg Folkeparti ber Regjeringa kome tilbake til
Stortinget med ei vurdering og eit forslag om dette i samband med statsbudsjettet
2010.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet vil
presisere at desse medlemene sitt mål er ei full
fjerning av produktavgifta på alle drikkevarer.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
"I Stortingets avgiftsvedtak for 2009 gjøres
følgende endring fra 1. juli 2009:
Ny bokstav c:
Alkoholfrie drikkevarer laget av frukt og bær
og tilsatt sukker eller annet søtstoff: kr 1,35."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at ESA, EFTA-landenes EØS-kontrollør, har gitt norske myndigheter
en siste advarsel om grunnavgiften på engangsemballasje. Disse
medlemmer har påpekt dette ved tidligere anledninger og
også foreslått denne fjernet. Disse medlemmer viser
til at ESA har gitt Finansdepartementet instruks om å rydde opp.
Grunnavgiften på engangsemballasje forskjellsbehandler drikkevareemballasje
som gjenvinnes (bl.a. bokser) i forhold til emballasje som gjenbrukes,
og ESA har påpekt at dette ikke kan begrunnes ut ifra miljøhensyn
da dette ikke kan dokumenteres. Disse medlemmer minner om
at Regjeringens eget utvalg, Særavgiftsutvalget, har påpekt at det
ikke er noen miljøfaglige grunner til å opprette grunnavgiften på
engangsemballasje. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
lenge har kjent til at grunnavgiften er i strid med EØS-avtalen,
og Regjeringen således burde ha foreslått den fjernet i Revidert nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag i
kapittel 19 i denne innstillingen under budsjettkapittel kap. 5559
post 70.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2009 gjøres følgende endring i
Stortingets vedtak av 27. november 2008 om avgifter på drikkevareemballasje
for budsjetterminen 2009:
§ 3 og § 4 oppheves med virkning fra 1. juli 2009."
Komiteens medlemmer fra Høyre mener økt
tilrettelegging for bruk av elbil er et viktig tiltak for å redusere
klimagassutslippene og lokal forurensing. Disse medlemmer ønsker
å bidra til at flere velger å kjøpe elbil gjennom å frita batterier
til elbiler for merverdiavgift fra 1. juli 2009.
Disse medlemmer viser til sitt
bevilgningsforslag i denne innstilling kapittel 19.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til skatte- og avgiftsforslaget fra dette
medlem i Innst. S. nr. 1 (2008–2009), hvor dette
medlem foreslo fritak for mva. ved leasing av bilbatterier,
ut fra et mål om sterkere vridning av skatte- og avgiftssystemet
i grønn retning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8: 46 (2008–2009) om vrakpant på 22 000 kroner
for biler som er 20 år eller eldre fremmet av Fremskrittspartiet
25. februar 2009.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Dokument nr. 8:49 (2008–2009) om å etablere en ordning som fremmer
en raskere utskifting av de eldste og mest forurensende bilene slik
at Norge for en nyere bilpark som er mer miljøvennlig og trafikksikker.
Disse medlemmer fremmer på bakgrunn
av dette følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning hvor
de som leverer inn biler eldre enn 10 år, og samtidig kjøper en
nyere bil med redusert klimagassutslipp, mottar en vrakpant på kr 20 000. Ordningen
må sikre at håndteringen av bilvrakene skjer på en forsvarlig måte
og etableres fra 1. oktober 2009."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti understreker behovet for å møte
klimakrisen med offensive tiltak som kan stimulere til å vri forbruket
i mer miljøvennlig retning. Disse medlemmer mener
at et slikt tiltak kan være å innføre en miljøbilpremie på 25 000
kroner ved kjøp av ny bil som slipper ut under 120 g/km CO2.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I
I stortingsvedtaket om engangsavgift på motorvogner
mv. gjøres følgende endringer:
§ 5 nytt tredje ledd skal lyde:
For motorvogner hvor det etter § 2 gis fradrag for
CO2-utslipp under 120 g/km, utbetales kr 25 000 som tilskudd til
første gangs registrert eier.
Nåværende § 5 tredje og fjerde ledd blir nye fjerde
og femte ledd.
II
Endringen trer i kraft 1. september 2009."
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at mye av de norske CO2-utslippene kommer fra privatbilisme. Dette
medlem ønsker å stimulere til en mer miljøvennlig bilpark,
spesielt når det gjelder biler med null-utslipp. Dette medlem foreslår
derfor å innføre et tilskudd på 20 000 kroner til kjøp av nye elbiler.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Fra 1. juli 2009 gjøres det følgende endring
i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om engangsavgift på motorvogner:
§ 5 ny bokstav p) skal lyde:
p) For elbiler utbetales kr 20 000 som tilskudd
til førstegangsregistrerte eier."
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5536 post 71.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at arveavgiften har mange utilsiktede
og urettferdige utslag, ikke minst har Regjeringens endringer i
verdsettelsesrabattene ved generasjonsskifte skapt slike utslag. Disse
medlemmer mener derfor at arveavgiften må fjernes og fremmer
forslag om at dette gjøres fra 1. juli 2009. Disse medlemmer viser
til merknad og forslag i Innst. O. nr. 125 (2008–2009).