6.12.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti frykter at hensynet til kvalitet i barnehagene har blitt nedprioritert for arbeidet for å nå det tverrpolitiske målet om full barnehagedekning. Dette medlem viser til at det mangler over 4 000 førskolelærere og at mange barnehager har problemer med å finne førskolelærere å ansette. Derfor foreslår dette medlem 10 mill. kroner til kompetanseutvikling i barnehagene og rekruttering av førskolelærere.

Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 10 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 51, forhøyes med

10 000 000

fra kr 88 136 000 til kr 98 136 000"

6.12.2 Post 52 (Ny) Tiltak for auka kvalitet i barnehagar

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at flere barnehager sliter med å rekruttere personell og med å opprettholde en forsvarlig kvalitet på tilbudet. Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen nylig har lagt frem en egen stortingsmelding om kvalitet i barnehagen, men mener at Regjeringens satsing på barnehagesektoren så langt har vært preget av kvantitet og ikke kvalitet. Disse medlemmer mener at Regjeringen ikke har vært offensiv nok med hensyn til de store utfordringene barnehagesektoren står overfor i forhold til rekruttering av førskolelærere og kompetanseheving. Barnehagen skal være et pedagogisk tilbud til barn og ikke et oppbevaringssted. Dette krever mange nok og kompetente førskolelærere.

Komiteens medlem fra Venstre foreslår å øke bevilgningen til kompetanseheving og rekruttering av pedagogisk personale i barnehagene med 50 mill. kroner, hvorav 30 mill. kroner skal anvendes til kompetanseheving og 20 mill. kroner til rekrutteringstiltak.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

52

(Ny) Tilskudd til tiltak for økt kvalitet , bevilges med

50 000 000"

6.12.3 Post 60 Driftstilskot til barnehagar, overslagsløyving

Samandrag

Det ble i saldert budsjett 2009 tatt utgangspunkt i et måltall for utbygging av barnehageplasser i 2008 på 18 000 heltidsplasser, noe som skulle gi rom for 14 500 flere barn i barnehage. Foreløpige tall fra Asplan Viak og SSB viser at faktisk utbygging i 2008 ga om lag 14 500 nye heltidsplasser og om lag 12 100 flere barn i barnehage. Lavere utbygging enn forventet i 2008 gir et mindrebehov på posten i 2009 på 346 mill. kroner.

I saldert budsjett 2009 ble det bevilgningsmessig lagt til rette for en utbygging av 2 000 nye heltidsplasser i 2009. Disse plassene ble anslått å gi rom for 1 000 flere barn i barnehage. Asplan Viak har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet foretatt en undersøkelse av kommunenes planer for utbygging av nye barnehageplasser i 2009. Med bakgrunn i undersøkelsen foreslås det å oppjustere måltallet til 11 500 heltidsplasser, noe som forventes å gi rom for om lag 9 600 flere barn i barnehage i 2009, hvorav om lag 6 700 i permanente barnehager og 2 900 i midlertidige barnehager. Høyere utbygging enn anslått gir et merbehov på 204,5 mill. kroner for permanente barnehager og 87,5 mill. kroner for midlertidige lokaler, totalt 292 mill. kroner.

Samlet foreslås det å redusere bevilgningen med 54 mill. kroner.

Det blir med dette forslaget bevilgningsmessig lagt til rette for at om lag 271 500 barn vil ha en barnehageplass ved utgangen av 2009, noe som tilsvarer en dekningsgrad for barn i alderen 1–5 år på 90,4 pst. Gitt at kommunene gjennomfører sine utbyggingsplaner, er det grunn til å tro at kommunene vil kunne oppfylle en lovfestet rett til barnehageplass fra hovedopptaket høsten 2009.

For å møte utfordringene med å rekruttere et tilstrekkelig antall pedagoger til barnehagene og å bidra til å sikre relevant kompetanse for alle barnehageansatte, vil Regjeringen bevilge ytterligere 10 mill. kroner til flere studieplasser innen desentralisert førskolelærerutdanning og til etter- og videreutdanning av assistenter, førskolelærere og styrere i barnehagene, jf. omtale under kap. 281 post 1. Departementet foreslår også en økning i bevilgningen til opprettelse av bl.a. om lag 1 000 nye studieplasser til lærerutdanningen, herunder til førskolelærerutdanningen og videreutdanning innen barnehagepedagogikk, jf. kap. 281 post 1. Disse tiltakene må sees i sammenheng med stortingsmeldingen om kvalitet i barnehagen, som legges frem i løpet av vårsesjonen.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er viktig å holde barnehageprisene lave. Samtidig mener disse medlemmer at maksprisen bør gjøres mer fleksibel for å sikre at kvaliteten i barnehagene kan bedres, og for å sikre de private barnehagene. Disse medlemmer viser til at maksprisen førte til at mange lavinntektsfamilier fikk økt sine barnehagekostnader ved innføring av makspris-ordningen. Det er viktig å sikre barnehageplass til alle som ønsker det, uavhengig av økonomi. Disse medlemmer viser til at Regjeringen har foreslått å lovfeste rett til barnehageplass. Disse medlemmer mener denne retten ikke blir reell før alle kommuner har innført inntektsgradert foreldrebetaling. Disse medlemmer viser til at kun hver fjerde kommune har inntektsgradert foreldrebetaling i barnehagen i dag. Disse medlemmer foreslår derfor å bevilge 50 mill. kroner som øremerkes inntektsgradert foreldrebetaling i barnehagene. Midlene gis ved en økning i rammeoverføringen til kommunene. Disse medlemmer vil samtidig foreslå en generell økning i maksprisen med 150 kroner pr. måned.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

60

Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning, nedsettes med

188 500 000

fra kr 18 120 880 000 til kr 17 932 380 000"

Komiteens medlem fra Venstre er enig i at det må være moderate priser for oppholdsbetaling i barnehager, men viser til at Regjeringen i en foregående budsjettbehandling har prisjustert egenbetaling for opphold i barnehage i tråd med den økonomiske veksten. I følge departementets egne tall vil en prisjustering av barnehageprisen – i tråd med forventet pris- og kostnadsvekst i kommunesektoren – gi en maksimalpris på om lag 2 430 kroner pr. måned, dvs. en økning på 100 kroner pr. måned. Dette medlem foreslår en slik prisjustering med virkning fra 1. august 2009, noe som samlet sett vil redusere statens utgifter med om lag 201 mill. kroner, fordelt over kap. 231 post 60, 61, 64, 65 og kap. 844 post 70. Dette medlem vil heller omprioritere disse midlene til en målrettet satsing på rekruttering og kompetanse i barnehage og skole.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

60

Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning, nedsettes med

218 500 000

fra kr 18 120 880 000 til kr 17 902 380 000"

6.12.4 Post 61 Investeringstilskot, overslagsløyving

Samandrag

Anslaget for nye barn som forventes å få plass i permanente barnehager i 2009 økes til 6 700, jf. omtale under post 60. Videre er det lagt til grunn at det ved utgangen av 2009 vil være et etterslep av ubehandlede søknader om investeringstilskudd, noe som gjør at tilskudd for en del plasser opprettet ved slutten av 2009 trolig først vil bli utbetalt i 2010. Det foreslås på bakgrunn av oppjustert anslag å øke bevilgningen på posten med 70,5 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknad under post 60 og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

61

Investeringstilskudd, overslagsbevilgning, forhøyes med

54 000 000

fra kr 173 000 000 til kr 227 000 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til sin merknad og forslag vedrørende prisjustering av oppholdsbetaling i barnehager under kap. 231 post 60.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

61

Investeringstilskudd, overslagsbevilgning, forhøyes med

59 500 000

fra kr 173 000 000 til kr 232 500 000"

6.12.5 Post 64 Tilskot til mellombels lokale, overslagsløyving

Samandrag

Anslaget for antall barn som antas å få fast plass i midlertidige lokaler i 2009 er 2 900, jf. omtale under post 60. Det legges til grunn at det også for tilskuddet til midlertidige lokaler vil være et etterslep av ubehandlede søknader ved slutten av året, og at tilskudd for noen av plassene som opprettes på slutten av året derfor vil bli utbetalt i 2010.

Som følge av et oppjustert måltall for etablering i midlertidige lokaler i 2009, foreslås det å øke bevilgningen på posten med til sammen 29,5 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknad under post 60 og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

64

Tilskudd til midlertidige lokaler, overslagsbevilgning, forhøyes med

23 500 000

fra kr 33 000 000 til kr 56 500 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til sin merknad og forslag vedrørende prisjustering av oppholdsbetaling i barnehager under kap. 231 post 60.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

64

Tilskudd til midlertidige lokaler, overslagsbevilgning, forhøyes med

25 500 000

fra kr 33 000 000 til kr 58 500 000"

6.12.6 Post 65 Skjønnsmidlar til barnehagar

Samandrag

Redusert utbygging i 2008 og anslag for økt utbygging i 2009

Det ble i 2008 etablert færre barnehageplasser enn forutsatt i saldert budsjett for 2009, jf. omtale under post 60. Korreksjon for faktisk aktivitetsvekst i 2008 gir et mindrebehov i 2009 på 192 mill. kroner på post 65.

Anslaget for nye heltidsplasser i 2009 er økt, jf. omtale under post 60. På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen under post 65. Høyere anslått utbygging i 2009 gir et merbehov på 138,5 mill. kroner for permanente barnehager og 59,5 mill. kroner for midlertidige lokaler, totalt 198 mill. kroner.

Samlet medfører redusert utbygging i 2008 og anslag for økt utbygging i 2009 et økt bevilgningsbehov over denne posten på 6 mill. kroner i 2009.

Øvrige justeringer av skjønnsmidlene

Kunnskapsdepartementet har gjennomført en kontroll med kommunenes bruk av skjønnsmidler tildelt i 2007. 45 kommuner ble undersøkt. På bakgrunn av kontrollen ble det i forbindelse med første tildeling av skjønnsmidler i 2009 foretatt et engangstrekk i skjønnsmidler i to kommuner. Trekket medfører et mindrebehov på 1,9 mill. kroner i 2009.

En forsinket utbetaling av skjønnsmidler til en kommune i 2008, gir et merbehov på 0,1 mill. kroner i 2009.

Samlet foreslås bevilgningen på posten økt med 4,2 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser videre til Ot.prp. nr. 57 (2007–2008) hvor Regjeringen fremmer forslag om endringer i finansieringsordningen for private barnehager ved overføring i kommunerammen fra 2011. For å sikre likebehandling mellom offentlige og private barnehager, mener disse medlemmer det er behov for å utarbeide et felles beregningssystem for finansiering av private barnehager som skal gjelde for alle kommuner. Disse medlemmer mener reell likebehandling oppnås ved en lokal stykkprisfinansiering. Høyre mener den gradvise opptrapping mot 100 pst. finansiering av private barnehager må starte umiddelbart og bevilger 112 mill. kroner til dette formål. Dette vil øke prosentsatsen for de private barnehagene fra 85 pst. til 89 pst.

Disse medlemmer viser til merknad under post 60 og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

65

Skjønnsmidler til barnehager, nedsettes med

47 759 000

fra kr 4 938 731 000 til kr 4 890 972 000"

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener at barn i barnehage skal ha god kvalitet på tilbudet, uavhengig om barnet går i en offentlig eller privat barnehage. Dette medlem ønsker likebehandling av private og offentlige barnehager for at mangfoldet i sektoren skal bevares. Dette medlem foreslår at 100 mill. kroner bevilges nå for å starte opptrappingen mot likebehandling av de private og kommunale barnehagene.

Dette medlem vil sikre barnehageplass til alle som ønsker det, uavhengig av økonomi. Derfor foreslår dette medlem 10 mill. kroner øremerket til forsøk med inntektsgraderte satser for foreldrebetaling i barnehagene.

Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 110 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 114,241 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

65

Skjønnsmidler til barnehager, forhøyes med

114 241 000

fra kr 4 938 731 000 til kr 5 052 972 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til sin merknad og forslag vedrørende prisjustering av oppholdsbetaling i barnehager under kap. 231 post 60.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

65

Skjønnsmidler til barnehager, nedsettes med

30 259 000

fra kr 4 938 731 000 til kr 4 908 472 000"