Regjeringen foreslår å styrke den langsiktige
og målrettede satsingen innen høyere utdanning og forskning ved
å øke bevilgningen til universiteter og høyskoler med 80 mill. kroner
i 2009. Den foreslåtte økningen er fordelt på kap. 271 post 50,
kap. 272 post 50 og 70, kap. 275 post 50 og post 70.
Bevilgningen til universitetene over kap. 271 post
50 foreslås økt med 45,9 mill. kroner.
I St.prp. nr. 1 (2008–2009) ble Arkeologisk
museum (AmS) innlemmet i Universitetet i Stavanger. Innlemmingen
innebærer at AmS gikk over fra bruttobudsjettering til nettobudsjettering
fra 1. januar 2009. Dette innebærer endrede rutiner for avsetning
til feriepenger og betaling av pensjonspremie. Det foreslås å øke
bevilgningen på kap. 271 post 50 med 7,4 mill. kroner. Av dette
utgjør avsetninger til feriepenger 3,4 mill. kroner, mens midler
til pensjonspremie utgjør 4,0 mill. kroner.
Ved overføringen av AmS fra Kultur- og kirkedepartementet
til Kunnskapsdepartementet ble det ved en feil ikke lagt inn lønnskompensasjon
for 2009. Dette beløper seg til 664 000 kroner. Det foreslås på
den bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 271 post 50 med 664 000 kroner.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen over
kap. 271 post 50 med 8,1 mill. kroner som følge av at Arkeologisk
museum er blitt innlemmet i Universitetet i Stavanger.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
administrerer ordningen med kjøp av studieplasser i medisin i utlandet.
I forbindelse med avviklingen av ordningen er det årlige opptaket
ved Universitetet i Tromsø og NTNU økt med henholdsvis 15 og 20
ordinære studieplasser. I budsjettet for 2009 ble det ved en feil ikke
lagt inn videreføring av endringene for høsten 2009. For å rette
opp dette foreslår Regjeringen å øke kap. 271 post 50 med 853 000 kroner
mot en tilsvarende reduksjon på kap. 281 post 1.
Kunnskapsdepartementet er i samarbeid med Universitetet
i Oslo i gang med utredning av tre større statlige investeringsprosjekter,
jf. omtale under kap. 200 post 1. For å sikre god fremdrift i prosjektene
foreslås det å redusere kap. 271 post 50 med 1 mill. kroner mot
en tilsvarende økning på kap. 200 post 1.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på kap. 271
post 50 med 53,8 mill. kroner i 2009.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre merker seg at Regjeringen
i St.prp. nr. 67 (2008–2009) kun foreslår en økning på 80 mill.
kroner når det gjelder basisfinansieringen til universiteter og
høyskoler i 2009.
Disse medlemmer viser til at
dette årets revisjon av budsjettet var det siste halmstrået for
den rødgrønne regjeringen når det gjelder å rette opp inntrykket
av en regjering som på ingen måte har prioritert forskning og høyere
utdanning i tråd med lovnadene som kom før valget i 2005 og i Soria
Moria-erklæringen. Disse medlemmer konstaterer at
den rødgrønne regjeringen ikke har innfridd forventningene, og viser
i denne forbindelse bl.a. til det såkalte hvileskjæret med kutt
i basisbevilgninger til universiteter og høyskoler, manglende satsing
på forskerrekruttering, innstramming i Skattefunn-ordningen, samt
manglende kompensasjon til de høyere institusjonene i forbindelse
med økte lønns- og pensjonskostnader.
Disse medlemmer merker seg Regjeringens egen
understrekning av at "stabil finansiering og robuste universiteter
og høyskoler er en forutsetning for at institusjonene kan drive
langsiktig kunnskapsutvikling og kunnskapsforvaltning av høy kvalitet
innenfor et bredt spekter av fagtilbud." Disse medlemmer er
enig i dette, men stiller spørsmålstegn ved hvorfor ikke Regjeringen
følger opp en slik intensjon i handling og bevilgede kroner.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens manglende satsing på de høyere institusjonene potensielt
vil medføre at disse kan få vanskeligheter med å følge opp Kvalitetsreformen,
at forskningsinnsatsen svekkes og at både studenter og ansatte gis
et dårligere tilbud. Det er en nær sammenheng mellom for små basisbevilgninger og
institusjonenes mulighet for forskning, samt at behovet for balanse
mellom frie og øremerkede midler forrykkes som en følge av Regjeringens
handlemåte.
Disse medlemmer mener at investeringer
i kunnskap og forskning er den mest avgjørende satsingen som kan
gjøres for å få Norge styrket ut av krisen. Disse medlemmer mener
det er uforståelig at Regjeringen både har latt være å satse på
kunnskap og forskning i de historisk gode tidene vi har lagt bak
oss, og samtidig lar være å gjøre en slik satsing når behovet for
mer kompetanse framover er tydelig. Med økte skatteinntekter og
økt bruk av penger fra pensjonsfondet har regjeringen Stoltenberg
II hatt et betydelig større handlingsrom og mange milliarder mer
til fordeling i inneværende periode enn regjeringen Bondevik II
hadde i forrige periode. Likevel viser tall fra Statistisk sentralbyrå
at utdanningsområdet taper i de årlige budsjettene. Hvert år siden
2005 har utdanning og forskning fått en mindre andel av de offentlige
utgiftene, og pengestrømmen til sektoren tilsvarer en stadig mindre
andel av bruttonasjonalproduktet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringens
såkalte "hvileskjær" innenfor høyere utdanning, har ført til alvorlige konsekvenser
for utdanningskvaliteten. Disse medlemmer vil påpeke
at dette har ført til omfattende reduksjoner i undervisningstilbudet, mindre
veiledning, mindre rådgivning og mindre seminarundervisning. Disse
medlemmer har også sett eksempler på at syke studenter har
mistet muligheten til å ta utsatt eksamen. Disse medlemmer konstaterer
at den manglende satsingen på sektoren, også i tiltakspakken i forbindelse
med finanskrisen, har ført til at vi har en sektor som i liten grad
er i stand til å møte den kraftige økningen av søkere vi nå ser
kommer som følge av økonomiske nedgangstider. Disse medlemmer mener
i dette henseende at Regjeringens forslag til styrking av sektoren
i revidert nasjonalbudsjett blir alt for svak.
Disse medlemmer mener det er
av vesentlig betydning at universiteter og høyskoler settes i stand
til å ta imot flere studenter, styrke utdanningskvaliteten og at
institusjonene har mulighet til å drive en aktiv personalpolitikk
og ikke minst at de settes i stand til å kunne oppfylle kravene om
tid til forskning.
Disse medlemmer vil peke på at
søkningen til universiteter og høyskoler økte med 12,6 pst. fra i
fjor til i år, og behovet for styrkede basisbevilgninger til institusjonene
er stort. Universiteter og høyskoler sliter fortsatt med konsekvensene
av Regjeringens kutt på nær 300 mill. kroner i 2007-budsjettet.
Det har gått, og går, ut over studietilbud, studiekvalitet, forskning,
ansettelser og langsiktige satsinger. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at institusjonene må kunne gi et godt faglig tilbud
til en økende studentmasse, og samtidig får mulighet til å styrke
studiekvaliteten, gjøre ansettelser og drive forskning.
Disse medlemmer ser det som avgjørende
å satse på forskning gjennom å styrke Brukerstyrt Innovasjonsarena
(BIA) og Skattefunn og øke antallet post. doc.-stillinger.
Disse medlemmer viser til at
mange av de som mister jobben i forbindelse med nedskjæringer og
omstillinger har svake grunnleggende ferdigheter og svak kompetanse, og
mange av dem har ikke fullført videregående opplæring. Høyre og
Fremskrittspartiet har ved flere anledninger fremmet konkrete forslag
i Stortinget om å bekjempe frafall i videregående opplæring, styrke
voksnes grunnleggende ferdigheter og satse på bedriftsintern opplæring,
og disse medlemmer vil i denne sammenheng vise til
Dokument nr. 8:10 (2005–2006), Dokument nr. 8:55 (2006–2007), Dokument
nr. 8:104 (2008–2009), Dokument nr. 8:106 (2008–2009), Dokument
nr. 8:44 (2006–2007), Dokument nr. 8:108 (2006–2007), Dokument nr.
8:113 (2006–2007) og Dokument nr. 8:53 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer forslag om styrking av følgende områder:
Basisbevilgninger
universiteter og høyskoler
Brukerstyrt forskning
Opprettelse av flere post. doc.-stillinger
Justering av satser i Skattefunn og innføring
av tilskudd til ulønnet forskningsinnsats
Fjerning av arbeidsgiveravgift på lærlinger
Andre tiltak mot frafall i videregående
opplæring
Støtte til bedriftsintern opplæring
Styrking av Program for basiskompetanse
i arbeidslivet
Bevilgninger til kommunene for å drive
bedre opplæring i grunnleggende ferdigheter for voksne
Sommerskole
Styrking av prestetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre vil understreke at mens regjeringen
Bondevik II fulgte opp intensjonen med handlingsregelen om at avkastningen
fra petroleumsinntektene skal brukes til blant annet forskning og
utvikling, har dagens regjering bare brukt en liten andel til dette formålet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener det er meget bekymringsfullt
at dagens regjering i løpet av sine fire budsjetter systematisk
har nedprioritert universitets- og høyskolesektoren. Regjeringen
har hatt stort økonomisk handlingsrom, men likevel valgt å kutte
i overføringene til universitet og høgskoler. Disse medlemmer viser
til at universitet og høgskoler ikke har fått kompensert de økte
lønns- og pensjonskostnadene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å øke bevilgningen med 233 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 283,8 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
271 | | Universiteter | |
| 50 | Basisfinansiering
statlige universiteter, forhøyes med | 283 827 000 |
| | fra kr 7 588 211 000
til kr 7 872 038 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre har merket seg at institusjonene selv – bl.a.
gjennom Universitets- og høgskolerådet – har orientert om et behov
for en styrket basisbevilgning på 325 mill. kroner på grunn av den
manglende finansieringen av sektoren.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine generelle merknader. Det er et stort behov for styrket
basisfinansiering ved universiteter og høyskoler, både for å kunne
møte økt studenttilstrømning og for å kunne gi et kvalitativt godt studietilbud.
Styrket basisbevilgning er også avgjørende for forskningsinnsatsen
ved institusjonene. Disse medlemmer foreslår derfor
å styrke basisbevilgningene til universiteter og høyskoler med 420
mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
271 | | Universiteter | |
| 50 | Basisfinansiering
statlige universiteter, forhøyes med | 346 827 000 |
| | fra kr 7 588 211 000
til kr 7 935 038 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil styrke basisbevilgningene til UoH-sektoren
med 125 mill. kroner fordelt på kap. 271 post 50, kap. 272 post
50 og 70, samt kap. 275 post 50 og 70.
Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
68 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 121,827 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
271 | | Universiteter | |
| 50 | Basisfinansiering
statlige universiteter, forhøyes med | 121 827 000 |
| | fra kr 7 588 211 000
til kr 7 710 038 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre foreslår
å bevilge 325 mill. kroner til universiteter og høyskoler fordelt
forholdsmessig over kap. 271 post 50 (186,5 mill. kroner), kap.
272 post 50 (14 mill. kroner) og post 70 (4 mill. kroner), kap.
275 post 50 (112,5 mill. kroner) og post 70 (8 mill. kroner).
Dette medlem viser for øvrig
til sine merknader og bevilgningsforslag under kap. 281 om å opprette
en ekstraordinær tilskuddspott på 50 mill. kroner som skal dekke
etterslep i forhold til stipendiatfinansiering og generell underfinansiering
av universitets- og høykolesektoren.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
271 | | Universiteter | |
| 50 | Basisfinansiering
statlige universiteter, forhøyes med | 240 327 000 |
| | fra kr 7 588 211 000
til kr 7 828 538 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke viktigheten
av sikre tilfredsstillende forskerrekruttering. Disse medlemmer registrerer
at Regjeringen ikke har prioritert å følge opp den gjeldende forskningsmeldingen
med hensyn til forskerrekruttering, og tidligere har avlyst den
bebudede stortingsmeldingen om forskerrekruttering – da med den begrunnelse
at Regjeringen ifølge Kunnskapsdepartementets nettsider ville se
arbeidet med forskerrekruttering i et "bredere perspektiv".
Disse medlemmer merker seg at
forskerrekruttering er omtalt på ca. 8 sider i den nye forskningsmeldingen
– St.meld. nr. 30 (2008–2009) – men at det ikke presenteres noen
som helst forpliktende opptrappingsplan med hensyn til rekrutteringsstillinger. Disse
medlemmer har vanskelig for å se hvilket "bredere perspektiv"
Regjeringen anlegger med hensyn til denne problemstillingen, annet
enn at det neppe kan være snakk om å forplikte seg til noe som helst
– noe som synes å være Regjeringens bumerke i forskningspolitikken.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil minne om at den forrige
forskningsmeldingen – fra regjeringen Bondevik II – var tydelig
og forpliktende med hensyn til forskerrekruttering.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under pkt. 6.26.1 og 6.19.1 fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
271 | | Universiteter | |
| 52 | Forskningsfinansiering statlige
universiteter, forhøyes med | 20 000 000 |
| | fra kr 2 996 089 000
til kr 3 016 089 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at rammevilkårene for forskningsfinansieringen
ved Universitetet i Stavanger og Universitet i Agder er dårligere
enn ved de andre universitetene. Dette medlem foreslår
derfor å øke bevilgningen til Universitetet i Stavanger med 5 mill.
kroner og Universitetet i Agder med 5 mill. kroner.
Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 10 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
271 | | Universiteter | |
| 52 | Forskningsfinansiering statlige
universiteter,
forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 2 996 089 000
til kr 3 006 089 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre foreslår
å bevilge samlet 86,5 mill. kroner til 250 stipendiatstillinger,
50 post. Doc.-stillinger, samt 50 nærings-ph.d, fordelt forholdsmessig
over kap. 271 post 52 (45,7 mill. kroner), kap. 272 post 52 (3,5
mill. kroner) og post 72 (1 mill. kroner), kap. 275 post 52 (27,6
mill. kroner) og post 70 (2 mill. kroner), samt kap. 285 post 52
(6,7 mill. kroner).
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
271 | | Universiteter | |
| 52 | Forskningsfinansiering statlige
universiteter,
forhøyes med | 45 700 000 |
| | fra kr 2 996 089 000
til kr 3 041 789 000" | |