Regjeringen foreslår en satsing på tettere oppfølging
av elever med svake resultater på kartleggingsprøver som gjennomføres
på første trinn i videregående opplæring. Det vil blant annet bli
gitt støtte til tiltak i fylkeskommunene for slike elever.
Innenfor rammen av bevilgningen vil det bli
avsatt midler til å utvikle og prøve ut eventuelle opplegg for en
mer praktisk opplæring på ungdomstrinnet. Den kommende stortingsmeldingen
om kompetanse vil omtale dette nærmere.
Tiltakene er først og fremst innrettet mot langsiktig
kvalitetsutvikling i videregående opplæring for å forbedre elevenes
muligheter på arbeidsmarkedet.
Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen
på posten med 35 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at frafall
i skolen er en av de største utfordringene samfunnet står overfor
i en utdannings- og velferdssammenheng. Disse medlemmer er
bekymret over at frafallsprosenten i videregående opplæring er svært
høy. Disse medlemmer vil understreke at når så mange
som en av tre ikke fullfører videregående opplæring i yrkesfag,
er dette langt mer enn tørre tall. Disse tallene representerer enkeltmennesker og
ikke minst enkeltskjebner. Etter disse medlemmers mening
er det derfor viktig å raskt sette i gang målrettede tiltak for
å bidra til at flere fullfører videregående opplæring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre vil ha mer spesialpedagogisk kompetanse i grunnskolen
og at innsatsen konsentreres om å hjelpe elevene i de første skoleårene
slik at færrest mulig elever trenger videre hjelp senere i skolesystemet.
Det er også viktig å forbedre koordineringen mellom barnevern, helsetjeneste
og skole rundt den enkelte elev, for på denne å redusere frafall
fra skolen. Disse medlemmer mener det er nødvendig med
en bedre rådgivningstjeneste, økt fokus på overgangen mellom grunnskole
og videregående skole og en sterkere oppfølging av den enkelte elev
helt fra de første skoleårene. Det er viktig at lærerne får være
lærere, og at elevers behov for andre typer hjelp og veiledning
blir ivaretatt på en god og profesjonell måte. Videre er det viktig at
skolen får frihet til å ha fokus på den enkelte elevs egenskaper
og behov, framfor pålagt antall timer teoretisk undervisning. Yrkesfagene
må heller ikke gjøres for teoretiske, men ha en fleksibel innretning
som i større grad når de mindre teoriinteresserte elevene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enige i Regjeringens bevilgningsforslag og viser til at Fremskrittspartiet
ved tidligere anledninger har foreslått en slik bevilgning. Disse
medlemmer viser til at frafallsproblematikken i hovedsak
ikke er en utfordring for hele den videregående opplæringen, i det
gjennomføringsgraden på studieforberedende kurs er tilnærmet 95
pst. Det store frafallet skjer i yrkesfaglige studieretninger og det
er nødvendig å målrette tiltak mot frafall i den yrkesfaglige opplæringen. Disse
medlemmer vil vise til Dokument nr. 8:53 (2008–2009) der
det foreslås å endre organiseringen og bedre innholdet i yrkesfagopplæringen,
noe som ville bidratt til å redusere frafallet i videregående opplæring.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine generelle merknader under kapittel 6. For blant annet å
sørge for en mer praksisrettet teoriundervisning på yrkesfaglige
studieprogram, foreslår disse medlemmer å bevilge
25 mill. kroner til kvalitetsutvikling i grunnopplæringen ut over
Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling
i
grunnopplæringen | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70,
forhøyes med | 60 000 000 |
| | fra kr 1 016 411 000
til kr 1 076 411 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at mange nyutdannede lærere føler seg
utrygge i møte med klasseromssituasjonen. Dette medlem foreslår
derfor å bevilge 12,5 mill. kroner til en forsøksordning med introduksjonsår
for nye lærere. Konkret vil dette gå ut på at nyutdannede lærere
knyttes opp mot en erfaren lærer det første arbeidsåret for få tilbakemeldinger
og innspill.
Dette medlem viser til at frafallsprosenten
i videregående opplæring er svært høy. Dette medlem foreslår
derfor å bevilge 15 mill. kroner til å opprette en egen tiltakspost
for å bekjempe dette problemet.
Dette medlem konstaterer at til
tross for gjentatte oppfordringer fra Kristelig Folkeparti så velger
denne Regjeringen å ikke ta tak i ungdomsskolens store utfordringer. Dette
medlem mener ungdomsskolen må bli en mestringsarena for
elever med praktiske og teoretiske evner. Dette medlem mener
det er behov for en langt sterkere satsning på kvalitetsutvikling
i ungdomsskolen og foreslår å bevilge 35 mill. kroner til dette.
Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
62,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 97,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling
i
grunnopplæringen | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70,
forhøyes med | 97 500 000 |
| | fra kr 1 016 411 000
til kr 1 113 911 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
foreslå å bevilge 40 mill. kroner til en særskilt pott som skal
benyttes til ulike prosjekter for å redusere frafallet i skolen.
Potten skal administrereres av Utdanningsdirektoratet, og skoler/skoleeiere skal
ha anledning til å søke tilskudd fra denne.
Dette medlem ser det videre ikke
som åpenbart at en omfattende utvidelse av antall undervisningstimer
er løsningen på utfordringene i skolen, men mener tvert i mot at
det først og fremst er viktig å sette inn ressurser på områder der
det er et åpenbart behov for en styrking av skolen. Dette
medlem viser i denne forbindelse bl.a. til Innst. S. nr.
164 (2006–2007) hvor en utvidelse av skoledagen blir diskutert,
og hvor Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre
blant annet påpeker:
"Disse medlemmer mener at det i utgangspunktet er
viktig å sette inn ressurser der det er størst behov for dette.
Disse medlemmer vil påpeke at den kanskje viktigste faktor for å
skape en kvalitativt god skole er læreren. Det bør derfor satses betydelig
på lærernes kompetanseheving."
På denne bakgrunn ønsker dette medlem å redusere
bevilgningen på posten med 6 mill. kroner knyttet til forsøk med
utvidet skoledag.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling
i
grunnopplæringen | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70,
forhøyes med | 69 000 000 |
| | fra kr 1 016 411 000
til kr 1 085 411 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil påpeke at Norge
står overfor store utfordringer knyttet til en fremtidig lærermangel i
skolen. I følge beregninger gjort av Utdanningsforbundet vil vi
årlig mangle rundt 1 000 kvalifiserte lærere, noe som ikke kan karakteriseres
som noe annet enn dramatisk. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til Dokument nr. 8:68 (2006–2007) fra Venstre
og Innst. S. nr. 239 (2006–2007) om å utarbeide forpliktende nasjonale
rekrutteringsplaner for å sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte
lærere i grunn- og videregående skole.
I ovennevnte representantforslag med tilhørende innstilling
påpekes det at minimum fire elementer må vektlegges i utarbeidelsen
av en nasjonal rekrutteringsplan for lærere. For det første må planen
inneholde strategier for å gjøre læreryrket mer attraktivt og dermed
få flere til å velge å bli lærere. For det andre må det utvikles
strategier for å rekruttere lærere fra andre relevante yrker, for
eksempel gjennom å etablere særskilte pedagogiske kvalifiseringsstipend.
For det tredje må man å styrke og sikre systematisk kompetanseheving
for lærere. For det fjerde må man igangsette målrettede seniortiltak
for å beholde verdifull kompetanse lengst mulig i skolen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener nøkkelen til en bedre skole er læreren
og vil omprioritere Regjeringens timetallsøkninger med 250 mill.
kroner til å ansette 1 000 flere lærere og 100 mill. kroner til å
få flere yrkesgrupper inn i skolen som helsesøstre, rådgivere, miljøarbeidere
og lignende. Dette medlem mener dette ville kunne
gi en større læringseffekt enn flere timer, fordi det blant annet
vil kunne gi mer tilpasset opplæring for den enkelte elev.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres forslag om å innføre et kompetanseår for lærere slik
dette er beskrevet i Dokument nr. 8:81 (2005–2006), jf. Innst. S.
nr. 15 (2006–2007) og Dokument nr. 8:47 (2007–2008), jf. Innst.
S. nr. 177 (2007–2008).
Etter dette medlems mening er
mangelen på lærere den største utfordringen norsk skole står overfor
i årene som kommer. Dette medlem savner en vilje
fra Regjeringens side til å ta dette spørsmålet tilstrekkelig på
alvor. Dette medlem merker seg at det i St.prp. nr.
1 (2008–2009) er satt av til sammen 50 mill. kroner til ulike rekrutteringstiltak
i 2009. Dette medlem mener at en slik satsing er
for liten, gitt de store utfordringene man står overfor.
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å bevilge 50 mill. kroner for å forbedre rekrutteringen
av lærere. Spesiell vekt skal legges på å etablere stipendordninger
for å tiltrekke potensielle lærere fra andre yrker, samt ulike seniortiltak
for å beholde lærerne som allerede er i skolen lengst mulig i yrket.
Dette medlem har merket seg at
Regjeringen i St.prp. nr. 1 (2008–2009) viderefører bevilgningen
på om lag 400 mill. kroner knyttet til kompetanseheving for lærere
som lå inne i Kunnskapsløftet for å etablere et "varig system for
vidareutdanning for lærarar" og skolelederutdanning. Det er således
ikke snakk om noen ny satsing i bevilgningssammenheng.
Dette medlem har også merket
seg strategien "Kompetanse for kvalitet – strategi for videreutdanning
av lærere", hvor det blant annet fremgår at finansiering av videreutdanningen
skal dekkes med 80 pst. bidrag fra stat og lokal skoleeier, mens
20 pst. skal dekkes av den enkelte lærer. Videreutdanningsordningen
som Regjeringen går inn for skal, ferdig oppbygd, omfatte ca. 2 500
lærere årlig, jf. budsjettproposisjonen for Kunnskapsdepartementet
for inneværende år. Om lag 310 mill. kroner av bevilgningen skal
gå til videreutdanning, jf. svar fra Finansdepartementet på spørsmål
92 fra finanskomiteen av 7. oktober 2008.
Dette medlem merker seg at Regjeringen
med dette i noen grad etterkommer Venstres ønske om å få på plass
en systematisk ordning for videreutdanning av lærere, men at dimensjonene
i ordningen er langt under det Venstre har tatt til orde for. Dette
medlem foreslår på denne bakgrunn å bevilge 100 mill. kroner
til å forsterke kompetansehevingen hos norske lærere.
Til sammen foreslår altså dette medlem å
bevilge 150 mill. kroner til rekruttering og kompetanseheving hos
norske lærere.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
226 | | Kvalitetsutvikling
i grunnopplæringen | |
| 22 | (Ny) Tiltak for rekruttering
og kompetanseheving av lærere,
bevilges med | 150 000 000" |