Stortinget vedtok ved behandlingen av St.prp. nr.
1 (2008–2009) å bevilge 5 mill. kroner ut over Regjeringens forslag
til opprettelse av flere rusmestringsenheter i fengslene, jf. Budsjett-innst.
S. I (2008–2009), Budsjett-innst. S. nr. 4 (2008–2009) og Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2008–2009). Halvparten av beløpet ble bevilget under rammeområde
05 (Justis) og den andre halvparten ble bevilget under rammeområde
15 (Helse). Bevilgningen blir benyttet til å etablere tre rusmestringsenheter
ved hhv. Indre Østfold fengsel, avdeling Trøgstad, Arendal fengsel, avdeling
Evje og Trondheim fengsel, avdeling Leira.
På bakgrunn av en gjennomgang av utgiftsfordelingen
mellom Justisdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet, foreslås
0,6 mill. kroner overført fra Helse- og omsorgsdepartementets kap.
726 Habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige,
post 70 Tilskudd til Justisdepartementets kap. 430 post 1.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 37 (2008–2009) Om
endringer i statsbudsjettet 2009 med tiltak for arbeid, ble det
bevilget 20 mill. kroner til IKT-tiltak i kriminalomsorgen, herunder
til å utvide ordningen med internett for innsatte i fengselsundervisningen.
Det er i denne forbindelse behov for å styrke Kriminalomsorgens
IT-tjeneste (KITT) med ett årsverk.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås bevilgningen
økt med 0,5 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen
under kap. 430 post 45, jf. omtale under kap. 430 post 45.
Halden fengsel skal etter planen stå ferdig
våren 2010 med 251 nye soningsplasser. På Fornyings- og administrasjonsdepartementets
budsjett er det i 2009 bevilget 550 mill. kroner til oppføring av Halden
fengsel.
I tillegg til byggebevilgningen vil det påløpe
engangsutgifter til utstyr og inventar til fengselet over Justisdepartementets
budsjett. Disse utgiftene inngår ikke i kostnadsrammen for prosjektet.
I saldert budsjett 2009 er det under kap. 430 post 1 bevilget 76
mill. kroner til brukerutstyr i Halden fengsel. Det vil påløpe ytterligere
engangsutgifter til brukerutstyr på om lag 118 mill. kroner i 2010.
Engangsutgiftene består blant annet av inventar og
utstyr til celleavdelinger, aktivitetsrom, kjøkken, kontorer, fellesarealer,
besøkshus, maskiner og utstyr til arbeidsdriften, utearealer og
transportmidler. For at Halden fengsel skal kunne åpne som forutsatt,
må bestilling av deler av utstyret foretas i 2009.
Siden bestilling av utstyr i 2009 for levering
og betaling i 2010 innebærer en forpliktelse for påfølgende budsjettår,
bes det om Stortingets samtykke til at Justisdepartementet i 2009
kan foreta bestilling av utstyr og inventar til fengselet innenfor
en ramme på 118 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Forslaget har ingen bevilgningsmessig konsekvens for budsjettet
i 2009.
Samlet foreslås det at bevilgningen under kap. 430
post 1 økes med 1,1 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Venstre, sluttar
seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre er glad for at Regjeringen har benyttet seg av
ulike tiltak for å redusere soningskøen, men mener hjemmesoning
med elektronisk kontroll bryter med viktige prinsipielle sider ved
straffesystemet. Disse medlemmer mener muligheten
for hjemmesoning kan skape en klassejustis og viser til at mange
i Norge ikke engang har et hjem. Å sette noen i hjemmesoning gjør
også at de rundt den dømte blir delaktige i straffen på en uheldig
måte. Disse medlemmer vil også understreke at en
elektronisk lenke aldri kan erstatte forpliktende menneskelige relasjoner
som er helt avgjørende for en vellykket rehabilitering. For disse
medlemmer er det et viktig prinsipp at lovbryteren skal
gjøre opp straffen sin med samfunnet. Disse medlemmer ønsker
derfor å kutte 20 mill. kroner i bevilgningene til igangsetting
av et landsdekkende forsøksprosjekt med straffegjennomføring med elektronisk
kontroll under kap. 430.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
omdisponere 15 mill. kroner innen samme post og bruke bevilgningen
på vedlikehold og opprustning av fengslene. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til det enorme vedlikeholdsetterslepet på bygningsmassen
til Kriminalomsorgen. De resterende 3 mill. kroner omdisponeres
til kap. 440 post 1 og styrket bevilgning for Barnehusene.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 3 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 1,9 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
430 | | Kriminalomsorgens
sentrale forvaltning | |
| 1 | Driftsutgifter,
nedsettes med | 1 900 000 |
| | fra kr 2 933 785 000 til
kr 2 931 885 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
430 | | Kriminalomsorgens
sentrale forvaltning | |
| 1 | Driftsutgifter,
nedsettes med | 18 900 000 |
| | fra kr 2 933 785 000 til
kr 2 914 885 000" | |
Bevilgningen foreslås redusert med 0,5 mill. kroner
mot tilsvarende økning av bevilgningen under kap. 430 post 1, jf.
omtale under kap. 430 post 1.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.