Høyanger kommune har omstillingsutfordringer som
følge av nedleggelse av en hjørnesteinsbedrift i 2009. Regjeringen
foreslår derfor at staten skal bidra med 30 mill. kroner til Sogn
og Fjordane fylkeskommune til omstillingsarbeid i Høyanger kommune.
Regjeringen legger til grunn at bruken av midlene vil kunne gi arbeidsplasser
som får regional effekt. Regjeringen legger også til grunn at fylkeskommunen forvalter
midlene i nært samarbeid med Innovasjon Norge og Høyanger kommune.
Det foreslås derfor en tilleggsbevilgning på
30 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre har foreslått flere tiltak for utvikling i næringslivet
og lokalsamfunn i sitt alternative statsbudsjett og behandlingen
av St.prp. nr. 37 (2008–2009). Videre ønsker disse medlemmer på
noe sikt å fjerne fylkeskommunen som administrativt nivå og som
gir unødvendig byråkrati. Høyre vil også at kommunene får beholde
mer av skatteinngangen ved å beholde selskapsskatten til kommunene. Disse
medlemmer budsjetterer med dette en forsiktig innsparing
på 50 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
551 | | Regional utvikling
og nyskaping | |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner
for regional utvikling, nedsettes med | 20 000 000 |
| | fra kr 1 314 200 000 til
kr 1 294 200 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at flere store matprodusenter og mange
fiskeribedrifter har etablert seg på Vestvågøy i Lofoten. Det planlegges
å starte opp en matinkubator/matpark i dette miljøet. Dette medlem mener
at dette tiltaket bør tilgodeses gjennom et statlig tilskudd på
3 mill. kroner.
Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
3 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en
økning på 33 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
551 | | Regional utvikling
og nyskaping | |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner
for regional utvikling, forhøyes med | 33 000 000 |
| | fra kr 1 314 200 000 til
kr 1 347 200 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at en rekke kommuner har omstillingsutfordringer som følge av
finanskrisen. Spesielt gjelder dette for kommuner med et stort innslag
av eksportrettet industri. Dette medlem mener at
disse utfordringene løses best ved generelle ordninger som er målrettet
mot den eksportrettede industrien og viser i den forbindelse til
en rekke målrettede virkemidler både når det gjelder å styrke likviditet,
skattemessige stimulanser og tiltak for å holde på og styrke den
interne kompetansen og mer fleksible permitteringsregler foreslått
av Venstre i forbindelse med behandlingen av St. prp. nr. 37 (2008–2009)
Om endringer i statsbudsjettet 2009 med tiltak for arbeid, Innst.
S. nr. 139 (2008–2009).
Dette medlem mener dette er langt
bedre enn å opprette særlige omstillingsfond til enkeltkommuner
hvor Regjeringen har "lovet seg bort". Tidligere erfaringer bl.a.
fra Skien viser at dette er en lite målrettet bruk av midlene.
Dette medlem går på denne bakgrunn
mot Regjeringens forslag om et eget omstillingsfond til Høyanger
kommune.
Dette medlem mener videre at
en målrettet satsing på tiltak i distriktene for å skape entusiasme
og engasjement for lokal utvikling er viktig. Dette må i hovedsak
skje på grunnlag av lokale initiativ og interesser. Fylkeskommunene har
ansvaret for å bistå kommuner og småsamfunn med de riktige tiltakene,
og sitter nærmere utfordringene enn departement og staten gjør. Fylkene
bør derfor være de som koordinerer og prioriterer hvilke prosjekter
som skal få støtte til lokal mobilisering. At staten skal bidra
til å gi støtte til noen få, basert på strategier i fylkesplaner,
bidrar mer til å synliggjøre enn subjektiv forskjellsbehandling
enn å prøve å bygge opp under lokal mobilisering flest mulig steder.
Dette medlem viser til Venstres
alternative budsjettforslag for 2009 som foreslår en nominell videreføring
av bevilgningen for 2008. Årsvirkningen av dette er en reduksjon
på 60 mill. kroner på kap. 551 post 60. Halvårsvirkningen er en
reduksjon på 30 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
551 | | Regional utvikling
og nyskaping | |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner
for regional utvikling, nedsettes med | 30 000 000 |
| | fra kr 1 314 200 000 til kr
1 284 200 000" | |