I flere kommuner er den økonomiske situasjonen anstrengt,
noe som bl.a. må ses i sammenheng med den høye aktivitetsveksten
og virkninger av finanskrisen. For å motvirke innstramminger som
kan ramme sysselsettingen og svekke tjenestetilbudet i en del kommuner,
foreslår Regjeringen å styrke kommuneøkonomien med ytterligere 1
mrd. kroner i 2009. Innbyggertilskuddet til kommunene foreslås økt
med 960 mill. kroner, mens Skjønnstilskuddet foreslås økt med 40
mill. kroner, jf. omtale under kap. 571 post 64.
Opptrappingsplanen for psykisk helse ble avsluttet
ved utgangen av 2008. I tråd med forutsetningene for planen ble
de øremerkede tilskuddene til drift av kommunenes psykiske helsearbeid (3,5
mrd. kroner) og særskilte storbytiltak (56,1 mill. kroner) innlemmet
i de frie inntektene fra 2009, og fordelt etter inntektssystemets
kriterier.
Det øremerkede tilskuddet til særskilte storbytiltak
var en egen satsing på storbyene gjennom opptrappingsplanen for
psykisk helse. Innlemmingen av disse midlene i inntektssystemet
innebærer en omfordeling av midler fra de fire største byene til
de øvrige kommunene i landet.
I forbindelse med behandling av St.prp. nr.
1 (2008–2009) fattet Stortinget anmodningsvedtak nr. 137 (2008–2009),
jf. Budsjett-innst. S. nr. 5 (2008–2009):
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at storbymidlene
til psykisk helse ikke innlemmes i inntektssystemet fra 2009."
På bakgrunn av dette foreslås det å overføre
56,1 mill. kroner fra Kommunal- og regionaldepartementets budsjett
kap. 571 Rammetilskudd, post 60 Innbyggertilskudd til kap. 743 Statlige
stimuleringstiltak for psykisk helse, post 62 Tilskudd til psykisk
helsearbeid i kommuner på Helse- og omsorgsdepartementets budsjett.
Det vises til nærmere omtale under Helse- og omsorgsdepartementet.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Venstre,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å sikre at de ekstra midlene som kommer i revidert budsjett skal
komme den eldre og den yngre generasjonen til gode og ønsker å øremerke
de midlene som skal bevilges kommunesektoren. Det er imidlertid
viktig for disse medlemmer å understreke at øremerking
ikke er noen optimal løsning, men det beste alternativet frem til
det blir mulig å innføre differensiert stykkprisfinansiering av
grunnleggende velferdstjenester.
Disse medlemmer viser til sine
merknader under avsnitt 9.5.3 post 67 (Ny) Styrking av eldreomsorgen
øremerket nye pleieårsverk og avsnitt 9.5.4 post 68 (Ny) Styrking
av grunnopplæringen (øremerket).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kapittel 6.11 og 9.15.5.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes
med | 839 941 000 |
| | fra kr 48 501 818 000 til kr
49 341 759 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener nøkkelen til en bedre skole er læreren
og vil omprioritere Regjeringens timetallsøkninger med 250 mill.
kroner til å ansette 1 000 flere lærere og 100 mill. kroner til å
få flere yrkesgrupper inn i skolen som helsesøstre, rådgivere, miljøarbeidere
og lignende. Dette medlem mener dette ville kunne
gi en større læringseffekt enn flere timer, fordi det blant annet
vil kunne gi mer tilpasset opplæring for den enkelte elev. Med Regjeringens
politikk blir det stadig flere elever og færre lærere i klassene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i sin styringsdialog med
kommunene legge til rette for at de midler som i 2009 er tenkt benyttet
til 5 flere uketimer innført høsten 2008 og 2 flere uketimer som
innføres høsten 2009, kan omprioriteres med henholdsvis 250 mill.
kroner til å ansette 1 000 flere lærere og 100 mill. kroner til
å ansette flere yrkesgrupper på ungdomstrinnet som rådgivere, helsesøstre
og miljøarbeidere."
Komiteens medlem fra Venstre registrerer at
det er kommet mange tilbakemeldinger i tiden etter at ordningen
med gratis frukt og grønt for ungdomstrinnet ble innført i budsjettet
for 2007. Flere skoler rapporterer om et stort merarbeid knyttet
til ordningen for både lærere og renholdere, og store mengder frukt
og grønnsaker kastes. Mange setter også spørsmålstegn ved bruken
av ressurser på denne ordningen sammenliknet med den øvrige ressursbruken
i skolen.
Dette medlem mener at man heller
burde prioritere å sikre gode og tilstrekkelig mange lærere i tiden
som kommer enn å innføre en frukt- og grøntordning som i beste fall
er halvveis. Dette medlem viser til behandlingen
av Ot. prp. nr. 55 (2008–2009), jf. Innst. O. nr. 86 (2008–2009) hvor
ordningen ble foreslått avviklet av Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre.
Dette medlem viser videre til
nevnte innstilling hvor de samme partier også gikk i mot å lovfeste
en hjemmel i opplæringsloven og privatskoleloven til å gi forskrift
om rett og plikt til fysisk aktivitet i grunnopplæringen, blant
annet med den begrunnelse at Regjeringens forslag la opp til at
aktiviteten ikke skulle være regulert av fag- eller læreplan og
at det ikke skulle settes krav til kompetansekrav for å lede aktiviteten.
I tillegg er det ikke riktig å prioritere dette all den tid vi står
overfor store utfordringer knyttet til lærermangel og kompetanseheving
blant lærerne.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
forhøyes med | 761 241 000 |
| | fra kr 48 501 818 000 til kr
49 263 059 000" | |
Skjønnstilskuddet til kommunene foreslås økt med
40 mill. kroner. Enkeltkommuner kan ha spesielle utfordringer knyttet
til finanskrisen, naturkatastrofer mm. som gjør det nødvendig for staten
å gå inn med ekstraordinære midler. Utviklingen hittil i år kan
indikere et større behov for ekstraordinære skjønnsmidler enn det
som har vært tilfelle de senere årene.
Innenfor bevilgningen til skjønnstilskudd settes det
av en andel som skal benyttes til utviklings- og utredningsprosjekter,
såkalt prosjektskjønn. I 2009 er det satt av 70 mill. kroner til
prosjektskjønn. Som følge av økt utgiftsbehov på enkelte av prosjektene
som finansieres over prosjektskjønnet, blant annet forsøk med elektronisk stemmegivning
(e-valg) foreslås det å øke avsetningen til prosjektskjønn innenfor
bevilgningen på posten med 6 mill. kroner.
Det foreslås å omdisponere 3 mill. kroner fra kap.
571 post 64 Skjønnstilskudd, til kap. 502 Valgutgifter post 1 Driftsutgifter,
knyttet til avlønning av personer i Kommunal- og regionaldepartementet
tilknyttet e-valgprosjektet, jf. omtale under kap. 502 post 1 Driftsutgifter.
Etter endringene vil den totale avsetningen til prosjektskjønn innenfor
skjønnsrammen på post 64 være på 73 mill. kroner i 2009.
Bevilgningen på kap. 571 post 64 foreslås økt med
til sammen 37 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å sikre at de ekstra midlene som kommer i revidert budsjett skal
komme den eldre og den yngre generasjonen til gode og ønsker å øremerke
de midlene som skal bevilges kommunesektoren. Det er imidlertid
viktig for disse medlemmer å understreke at øremerking
ikke er noen optimal løsning, men det beste alternativet frem til
det blir mulig å innføre differensiert stykkprisfinansiering av
grunnleggende velferdstjenester.
Disse medlemmer viser til sine
merknader under avsnitt 9.5.3 post 67 (Ny) Styrking av eldreomsorgen
øremerket nye pleieårsverk og avsnitt 9.5.4 post 68 (Ny) Styrking
av grunnopplæringen (øremerket).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at det fortsatt er langt frem til en eldreomsorg som skinner, og
viser til sitt omfattende og helhetlige forslag i Dokument nr. 8:83
(2006–2007) med i alt 19 konkrete tiltak for en skinnende eldreomsorg
som er varm, verdig og valgfri. Disse medlemmer mener
at det er et akutt behov for å bedre kvaliteten og omfanget på eldreomsorgstjenestene
i landet, og viser i den sammenheng til det enorme overskudd i statsøkonomien
som er nevnt i revidert. Disse medlemmer vil sikre
at endringer i revidert statsbudsjett skal komme de eldre til gode
og foreslår derfor at eldreomsorgen i annet halvår styrkes med 1,4
mrd. kroner i form av øremerkede midler. Det er imidlertid viktig
for disse medlemmer å understreke at øremerking ikke
er noen optimal løsning, men det beste alternativet frem til det
blir mulig å innføre differensiert stykkprisfinansiering av grunnleggende velferdstjenester.
For å sikre at disse midlene går til en forbedret eldreomsorg, vil disse
medlemmer foreslå at midlene øremerkes til å øke bemanningen
innen pleie og omsorgssektoren. Det bør særlig skje ved at det knyttes
krav om å bedre legedekningen i sykehjemmene, da dekningen de fleste
steder er for lav. Disse medlemmer viser videre til
den store arbeidskraftreserven i eldreomsorgen som ligger i lave
stillingsbrøker for mange ansatte, både i hjemmehjelpstjenesten
og institusjonsomsorgen, som gjerne vil og kan arbeide mer. Ved
å øke stillingsbrøkene, og dermed redusere omfanget av ufrivillig
deltid, vil tilbudet og kvaliteten i eldreomsorgen bedres.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
1 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en
økning på 1 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | |
| 67 | (Ny) Styrking av eldreomsorgen,
øremerket nye pleieårsverk, bevilges med | 1 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at Regjeringens påstand om at skolen nyter godt av økte overføringer
til kommunesektoren ikke er dokumentert. Disse medlemmer mener
primært at grunnskoleopplæring skal finansieres gjennom et stykkprisfinansieringssystem
hvor pengene følger eleven til den skolen eleven velger å gå på.
Inntil et slikt system er på plass, mener disse medlemmer at
det er nødvendig å øremerke deler av bevilgningene til kommunene
til satsning på grunnskole og bedre kvalitet i opplæringen.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
600 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 600 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | |
| 68 | (Ny) Styrking av grunnopplæringen (Øremerket),
bevilges med | 600 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
understreke at voksne med svake grunnleggende ferdigheter fortjener
oppmerksomhet av flere grunner. For det første viser erfaring at
det gjerne er disse arbeidstakerne som har de svakeste forutsetningene
for å møte de omstillings- og kompetansekravene som dagens arbeidsliv
stiller. Mange har også vært arbeidsledige tidligere og er blant
de siste som har fått innpass i arbeidsmarkedet. Det har som konsekvens
at personer fra denne kategorien ofte er dem som mister arbeidet
først når arbeidsledigheten øker.
Disse medlemmer viser til at
retten til voksenopplæring ble innført i år 2000, men undersøkelser
viser at det er for store variasjoner i tilbudet rundt om i kommuner
og fylkeskommuner. Fortsatt synes mange kommuner og fylkekommuner
bare i beskjeden grad å ha utredet og lagt til rette for utdanningsløp
som er i samsvar med loven. Dette viser også Riksrevisjonens rapport
(Dokument nr. 3:14 (2007–2008)). Dette er en uholdbar situasjon. Disse medlemmer ønsker
å styrke tilbudet som gis lokalt, og vil på denne bakgrunn styrke
lese-, skrive- og regneopplæringen i kommunene med 50 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | |
| 69 | (Ny) Lese-, skrive- og regneopplæring
i kommunene, bevilges med | 50 000 000" |