Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, viser
til Riksrevisjonens undersøkelse av kvalitet og samarbeid i pleie-
og omsorgstjenestene til eldre – Riksrevisjonens administrative
rapport nr. 1 2009.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Riksrevisjonen
har besluttet å utgi undersøkelsen som en administrativ rapport.
Riksrevisorkollegiet har ikke avgitt uttalelse i saken, og rapporten er
ikke sendt Stortinget som egen sak.
Flertallet viser til at undersøkelsen
peker på at kvaliteten på den omsorg som kommunene yter, er varierende.
Riksrevisjonens undersøkelse viser blant annet feil bruk av institusjonsplasser, manglende
dagaktivitetstilbud, begrenset tilgang til fysio- og ergoterapitjenester
for eldre brukere, lav legedekning, mangler i systemer for avvikshåndtering
og manglende implementering av samarbeidsavtaler mellom spesialisthelsetjenesten
og kommunehelsetjenesten.
Flertallet viser til Riksrevisjonens
vurdering av bemanningsutviklingen i pleie- og omsorgssektoren.
Rapporten slår fast at det har vært en økning totalt i antall årsverk
i perioden 2003–2007, og at økningen har gjort seg særlig gjeldende
fra 2005–2007. Under høringen opplyste statsråd Bjarne Håkon Hanssen
at økningen til nå i denne perioden er på vel 11 000 årsverk. Flertallet deler
Riksrevisjonens vurdering av at dette skyldes en nasjonal satsing
på å styrke bemanningen i pleie- og omsorgssektoren i denne perioden.
Flertallet konstaterer at departementet
har satt i gang en rekke tiltak gjennom Omsorgsplan 2015. Det gjelder
blant annet innføring av et investeringstilskudd til etablering
av plasser tilrettelagt for heldøgns pleie og omsorg og tiltak for økt
bemanningskapasitet og styrket fagkompetanse. Departementet har
videre pålagt kommunene å innføre en lokal norm for legedekning i
sykehjem og gjennom rundskriv påminnet kommunene om at de skal tilby
dagtilbud. Det er også etablert en nasjonal rammeavtale for samhandling.
Flertallet viser til at de som
deltok under den åpne høringen, i stor grad deler Riksrevisjonens beskrivelse
av kvalitet og samarbeid i pleie- og omsorgstjenesten. Flere av
høringsinstansene understreket behovet for å øke antall heldøgns omsorgsplasser. Flertallet ber
departementet følge dette området tett og vurdere dimensjoneringen
av tilskuddet slik også statsråden gav uttrykk for under høringen.
Riksrevisjonen mener Helse- og omsorgsdepartementet
har stor oppmerksomhet rettet mot pleie- og omsorgstjenester til
eldre. Flertallet er tilfreds med at departementet
gjennom mange tiltak og et godt samarbeid med blant annet KS har
tatt på alvor de utfordringene kommunene som tjenesteytere står
overfor.
Flertallet viser til at det i
høringen kom fram ulike syn og vurderinger på hvorvidt det bør satses
på omsorgsboliger eller sykehjem og at finansieringsmåten i noen
grad er avgjørende for hva kommunene velger å bygge. Helseministeren
viste til at det mange steder ikke var noen forskjell på det tilbudet
beboere på sykehjem og beboere i omsorgsboliger fikk, og mente at
det er et unaturlig skille i måten disse var finansiert på. Flertallet viser
til at Regjeringen har varslet at den vil fremme en ny felles helse-
og sosiallov i første del av neste stortingsperiode og mener det der
vil være viktig å rydde opp i finansieringsordningene som gjelder
institusjon og heldøgns omsorgsboliger.
Flertallet viser til at det under
høringen ble gitt inntrykk av at det av ulike årsaker var krevende å
rekruttere leger til sykehjem. Helseministeren understreket under
høringen at det er nødvendig å styrke legetjenesten i sykehjem og
i kommunehelsetjenesten som helhet. Flertallet ber helseministeren
gjennom den varslede samhandlingsreformen foreslå ulike rekrutteringstiltak slik
at en sikrer en god faglig legetjeneste for alle som er under kommunal
heldøgns omsorg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Innst. S. nr. 150
(2006–2007) der representanter for Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti gikk inn for en forpliktende opptrappingsplan
for omsorgstjenesten med konkrete måltall for å styrke tilbudet,
samt vedtak om fremdriftsplan og bevilgninger. Disse medlemmer konstaterer
at regjeringspartiene ikke støttet dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret over de mangler i eldreomsorgen som blir beskrevet av Riksrevisjonen. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i svært mange
år har ment at eldreomsorgen er langt fra tilfredsstillende i Norge,
noe som blir underbygget av Riksrevisjonens vurderinger.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjetter, hvor det har vært en kraftig satsing på
sykehjemsutbygging. Dersom Fremskrittspartiets budsjettforslag hadde
vært vedtatt, er det etter disse medlemmers syn liten
tvil om at sykehjemsdekningen i antall innbyggere over 80 år hadde
hatt en positiv utvikling i årene 2003–2007. Det vises i denne sammenheng
til Riksrevisjonens rapport, som slår fast at det har vært en nedgang
på 7 prosent i forhold til dekningsgraden.
Disse medlemmer har registrert
at representanter for Regjeringen i en rekke sammenhenger har uttalt
at det er kommet over 10 000 nye årsverk i eldreomsorgen. Dette
er sterkt misvisende, da de nye årsverkene er beregnet for hele
pleie- og omsorgssektoren. Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon (KS)
har imidlertid konkludert med at det reelle tallet for nye årsverk
i eldreomsorgen anslagsvis er et sted mellom 4 500–4 900. Sett i
lys av det økte behovet for eldreomsorgstjenester i befolkningen
er dermed disse medlemmer av den oppfatning at det
ikke har vært en reell styrking av tilbudet til eldre pleietrengende
de fire siste årene. Disse medlemmer viser videre
til fagbladet Sykepleien nummer 08-2009, der overskriften på forsiden
er "Etterlyst: 10 000 nye hender". Videre kan vi lese:
"Nå innrømmer også helseminister Bjarne Håkon Hanssen
overfor Sykepleien at tallmaterialet regjeringen opererer med er
høyst usikkert. Blant annet vet han ikke hvor mye pleiebehovet har
økt. For pasienten kan det bety at det egentlig er færre hender
ved senga."
Disse medlemmer er derfor av
den oppfatning at den skinnende eldreomsorgen som var omtalt i valgkampen
2005, dessverre er langt unna å bli en realitet.
Disse medlemmer viser til at
Riksrevisjonen slår fast at det er manglende legedekning ved sykehjemmene.
Det vises i denne sammenheng til St.meld. nr. 25 (2005–2006) hvor
komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet i Innst. S. nr. 150 (2006–2007)
foreslo en minstenorm på 1/80 leger, noe som ville vært en betydelig
forbedring fra dagens dekningsgrad.
Disse medlemmer er svært bekymret
over Riksrevisjonens rapport som viser at personer med stadfestet
behov for pleie- og omsorgstjenester ikke blir gitt et slikt bistandsbehov, samt
at enkelte med relevant bistandsbehov får avslag på institusjonsplass. Disse
medlemmer mener det er et paradoks at friske barn med ressurssterke
foreldre har lovfestet rett til barnehageplass, mens eldre pleietrengende
ikke har en slik lovfestet rett til sykehjemsplass. Det vises i
denne sammenheng til en rekke forslag om en slik rett, som er fremmet
av Fremskrittspartiet, blant annet i Dokument nr. 8:83 (2006–2007).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er kjent med at kommuner som velger å kjøpe institusjonsplasser
i andre kommuner får redusert sine overføringer fra staten, da disse
følger den enkeltes bostedsadresse i innbyggertilskuddet. Disse
medlemmer er av den oppfatning at det er den kommunen som
står for finansieringen av slike opphold, som må bli gitt det økonomiske
tilskuddet fra statlige overføringer. Disse medlemmer mener
derfor, innenfor dagens finansieringssystem, at det er nødvendig
med en endring slik at dette blir en realitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at Fremskrittspartiets primære finansieringssystem, der pengene
følger bruker til det sted hvor omsorgstjenesten utføres, ville medført
at denne problemstillingen ikke var aktuell.
Disse medlemmer merket seg Seniorsakens påpekninger
under høringen med hensyn til kvaliteten og behovene innenfor norsk
eldreomsorg. Dette er et syn som disse medlemmer støtter.
Det vises i denne sammenheng til Dokument nr. 8:83 (2006–2007) om
en fremdriftsplan for å sikre en varm, valgfri og verdig eldreomsorg
som skinner. Disse medlemmer er av den klare oppfatning
at tiltakene som ligger i representantforslaget ville medført en
betydelig bedring i norsk eldreomsorg, uavhengig av den enkeltes
lommebok og bostedsadresse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det i forskriften for investeringstilskudd
til nye omsorgs- og sykehjemsplasser er krav om at bare kommuner kan
motta dette for plasser som kommunen disponerer i 20 år. I Husbankens
retningslinjer er det imidlertid innført en ny og meget restriktiv begrensning
ved at private bedrifter som tilbyr seg å bygge og vedlikeholde
disse ved leie til kommunen i 20 år eller mer for kommunens drift,
er skviset ut. Dette er fullstendig meningsløst og saboterer det
påståtte regjeringsønsket om å få bygget flest mulig nye omsorgs-
og sykehjemsplasser. Det er mange nå som har ferdige prosjekter
for bygging av omsorgs- og sykehjemsplasser innenfor forskriftens
ramme og som kommuner står klar til å leie på langsiktige kontrakter,
som blir stoppet. Slik bygging ville også sikret arbeidsplasser
i en hardt rammet byggenæring. Når dette sees i sammenheng med det
forhold som er nevnt over om at en kommune som leier plasser i en
annen kommune mister statstilskudd, så er det åpenbart at Regjeringen bløffer
når den snakker om satsing på en bedre eldreomsorg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at takket være de private barnehagene er dekningen av barnehageplasser
i rute. Da er det meningsløst at Regjeringen ikke ønsker private
samme adgang til bygging og drift av omsorgs- og sykehjemsplasser
for å sikre en best mulig dekning raskest mulig. Disse medlemmer vi
vise til et økt investeringstilsudd foreslått i revidert nasjonalbudsjett
og fjerning av tildelingstaket på 2 500 plasser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre kommuneøkonomiopplegget
slik at den betalende kommune for omsorgs- og sykehjemsplasser også
tildeles statstilskuddet for disse brukerne i stedet for bostedskommunen."
"Stortinget ber Regjeringen sikre at statstilskuddet
til nye omsorgs- og sykehjemsplasser tildeles kommunene uavhengig
av hvem som bygger og eier bygningene så lenge det er kommunen som disponerer
disse i 20 år."
"Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige
forslag slik at det blir den samme adgang for private til å tilby
omsorgs- og sykehjemsplasser inkludert drift som det som er gjeldende ordninger
for private barnehager."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:115 (2001–2002)-forslag fra stortingsrepresentantene
John I. Alvheim og Harald T. Nesvik om å be Regjeringen foreta en
endring i FOR 2000-12-21 nr. 1379: Forskrift om lisens til medisinske
studenter og til helsepersonell over 75 år, slik at eldre leger
som kan utføre sitt yrke på forsvarlig vis, innvilges lisens uavhengig
av det omfang eller den art deres virksomhet har, eller skal ha.
Forslaget ble, i Innst. S. nr. 76 (2002–2003) som ble behandlet
i Stortinget 16. desember 2002, støttet av komiteens flertall, bestående
av medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
men falt med 51 mot 46 stemmer. Imot stemte medlemmene fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, som hadde følgende
merknad i innstillingen:
"Desse medlemene vil vise til brev av 29. november
2002 frå helseminister Dagfinn Høybråten der han seier at han finn
at regelverket etter hans oppfatning er fleksibelt nok til å kunne
ivareta dei hensyna som ligg bak, nemleg at dei som er fysisk og
psykisk i stand til å utføre eit bestemt arbeid, skal kunne få ein
lisens til dette samt formålet med å sikre kvaliteten på dei lækjarane
som skal utøve lækjarverksemd, slik at pasientane kan kjenne seg
trygge og framleis ha tillit til lækjaren og helsetenesta. Desse medlemene
er samde i dette. Desse medlemene meiner derfor at det ikkje er
nokon grunn til å endre nåverande ordning.
Desse medlemene
foreslår på denne bakgrunn at Dokument nr. 8:155 vert lagt ved protokollen."
Disse medlemmer vil vise til
den generelle utvikling i samfunnet med forventninger til at eldre
arbeidstakere skal stå lenger i arbeid, for eksempel for å oppnå
ønsket pensjonsnivå, og for å styrke den samfunnsøkonomiske utviklingen. Det
er også, etter det disse medlemmer mener å registrere,
en utvikling i retning av generelt bedre helse blant eldre, og mange
holder seg "unge" lenger. Situasjonen i helsevesenet, der det er
behov for all kvalifisert arbeidskraft, burde også slik disse
medlemmer ser det, føre til at leger, med sin lange utdannelse,
høye kompetanse og sitt betydelige erfaringsgrunnlag, burde få anledning
til å følge den generelle utviklingen og bruke sin kompetanse også
etter fylte 75 år dersom deres fysiske og psykiske tilstand tillater
dette. I Dokument nr. 8:115 (2001–2002) ble det fremholdt at det
særlig er overfor eldre pasienter generelt og som tilsynsleger ved sykehjem
spesielt at det er behov for den innsats som eldre leger kan yte.
Dersom eldre leger over 75 år kan dokumentere tilfredsstillende
fysisk og psykisk helse og at de har holdt seg faglig oppdatert,
mener disse medlemmer at alder som isolert kriterium
ikke skal legges til grunn for om en lege skal kunne fortsette å
praktisere sin legegjerning.
Disse medlemmer viser til at
vårt land de siste 28 år har hatt en særnorsk lovbestemmelse om bortfall
av autorisasjon og av lisens til å utøve legevirksomhet for leger
ved fylte 75 år. Bestemmelsen kom inn i legeloven (§ 6) ved dennes revisjon
i 1980. Fra 1. januar 2000 finnes bestemmelsen i lov om helsepersonell
mv. (helsepersonelloven). Både i den reviderte legeloven og i dagens
helsepersonellov gis det adgang til å søke om tidsbegrenset forlengelse
av lisens etter fylte 75 år. Muligheten til oppnåelse av slik lisensforlengelse
har vært – og er – regulert av egne forskrifter. Inntil utløpet
av 1999 var forskriften knyttet opp mot den reviderte legeloven,
og fra januar 2000 av etter en ny forskrift knyttet opp mot helsepersonelloven.
De gjeldende forskrifter, og måten de har vært håndhevet
på, har i betydelig grad medvirket til at et stadig økende antall
leger over 75 år i dagens Norge er/blir fratatt retten til den yrkesutøvelse
de er utdannet for, etter de opplysninger disse medlemmer har
mottatt. De gjeldende bestemmelser og den praksis som følges på
dette felt, oppleves, ifølge de henvendelser disse medlemmer har
mottatt, som både krenkende og urimelige av et stort antall eldre
leger med bibeholdt innsatslyst og innsatsevne.
Disse medlemmer anser at utviklingen
har vist at det er nødvendig å gjenoppta forslaget i Dokument nr.
8:115 (2001–2002) for å fjerne det unødvendige avkall på høy kompetanse
og kvalifikasjoner som samfunnet trenger, og å sørge for at også
leger får anledning til å etterleve den generelle samfunnsutviklingen
som innebærer lengre yrkesaktiv innsats og aktivitet. På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å endre FOR 2000-12-21
nr. 1379: Forskrift om lisens til medisinske studenter og til helsepersonell
over 75 år slik at eldre leger som kan utføre sitt yrke på forsvarlig
vis, innvilges lisens uavhengig av det omfang eller den art deres
virksomhet har eller skal ha."
Komiteens medlem fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett for perioden 2007–2009 der det er
foreslått å styrke rekruttering av fagpersonell som leger og sykepleiere,
blant annet gjennom tilskudd til utjevning av lønnsforskjeller mellom
kommune- og spesialisthelsetjenesten, samt en kompetansepott som
omfatter sykepleiere. Det er også foreslått flere kvalifiseringstiltak
for ufaglærte, samt økt støtte til forskning og fagutvikling i omsorgssektoren.
Videre viser dette medlem til at Høyre har gått inn
for å utvikle flere desentraliserte tilbud i spesialisthelsetjenesten
som kan understøtte den kommunale helse- og omsorgstjenesten, eksempelvis
i form av ambulerende team.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Regjeringens tiltak i omsorgsmeldingen
(St.meld. nr. 25 (2005–2006)) var for lite målrettede og forpliktende
til å håndtere de utfordringer som ligger i å gi gode helse- og
omsorgstjenester til eldre. Rammeoverføringer til kommunene og oppfordringer
om å inngå avtaler mellom kommunene og spesialisthelsetjenestene,
blant annet for å løse samhandlingsutfordringene, var ikke tilstrekkelig.
Dette har åpenbart Regjeringen innsett siden den omsider vil legge
frem en samhandlingsreform. Høsten 2007 ble det inngått en eldreavtale
mellom regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti og Venstre. Der
ble det enighet om noen konkretiseringer av omsorgsplan 2015, blant
annet styrking av eldres rettigheter gjennom innføring av en verdighetsgaranti. Dette medlem mener
det haster med å få på plass en verdighetsgaranti, og understreker
at Regjeringen må få fortgang i dette arbeidet, blant annet på bakgrunn
av det som fremkommer i Riksrevisjonens undersøkelse.
Dette medlem konstaterer, som
statistikken viser, at det har vært en stor vekst i antall omsorgsmottakere
under 67 år, mens omsorgsmottakere mellom 67 og 89 år er redusert.
Det er uklart hvor mange av de nye årsverkene i omsorgssektoren
som har kommet de sykeste eldre til gode. Det er viktig at tiltakene
må målrettes sterkere for å sikre en verdig eldreomsorg gjennom
flere kvalifiserte ansatte.
Dette medlem har merket seg at
det kun er sju prosent av hjemmeboende demente som har tilbud om
dagsenter. Kristelig Folkeparti har fremmet forslag om stimuleringstilskudd
for etablering av dagsenter for demente for å sikre flere et slikt
tilbud, og for å få fortgang i dette arbeidet.
Dette medlem viser til eldreavtalen
der det ble enighet om å vurdere årlig behovet for nye omsorgsplasser,
blant annet på bakgrunn av søknader om investeringstilskudd til
Husbanken. Dette medlem viser til at Husbanken fikk
inn søknader om mer enn 5 000 enheter i 2008, der 1 000 ble innvilget
tilskudd, noe som viser at Regjeringens innsats på dette området
bør justeres kraftig opp.