Til Stortinget
Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i proposisjonen endringer
i kommunehelsetjenesteloven for å rette opp feil som følge av suksessive
endringer i loven § 4a-4.
Stortinget vedtok ved behandlingen av Ot.prp. nr. 5 (2008–2009)
endringer i §§ 4a-4 og 4a-7 (endringslov 3. april 2009 nr. 17, jf.
Besl. O. nr. 65 (2008-2009)) for å gi hjemmel for å innføre en inspeksjonsordning
for miljørettet helsevern, spesielt med tanke på å forebygge mot
utbrudd av legionellasykdom.
Ved behandlingen av Ot.prp. nr. 70 (2008–2009) om tjenesteloven
vedtok Stortinget å endre blant annet kommunehelsetjenesteloven
§ 4a-4 for å gi hjemmel for å kunne gi unntak fra tjenesteloven
§ 11 andre ledd. Ved lovendringen ble kommunehelsetjenesteloven
§ 4a-4 ved en inkurie gjengitt i sin helhet slik den var før endringslov
3. april 2009 nr. 17. Bestemmelsen er således endret slik at endringer
av 3. april 2009 er falt bort.
Det foreslås i proposisjon at ordlyden i kommunehelsetjenesteloven
§ 4a-4 fjerde og femte ledd endres på ny i tråd med vedtaket i Besl.
O. nr. 65 (2008–2009).
Komiteen har ingen merknader, viser
til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 19. november 1982 nr. 66 om
helsetjenesten i kommunene (retting av inkurie)
I
I lov 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene
skal § 4a-4 lyde:
§ 4a-4 (Meldingsplikt
og godkjenning)
I forskrifter etter § 4a-1 annet ledd kan det gis nærmere
bestemmelser om meldingsplikt til kommunestyret for den som planlegger
eller iverksetter virksomhet som etter sin art kan ha innvirkning
på helsen, eller endring i slik virksomhet.
I forskriftene kan det videre fastsettes at virksomheter
som det etter første ledd kan kreves melding om, skal være godkjent
av kommunestyret. Nærmere bestemmelser om slik godkjenning kan
gis i forskriftene, herunder om saksbehandlingsregler til utfylling av
tjenesteloven. Unntak fra tjenesteloven § 11 annet ledd kan bare
gjøres når det er begrunnet ut fra tvingende allmenne hensyn. I
forskriftene kan bestemmes at fylkesmannen gir godkjenning dersom
slik virksomhet berører flere kommuner. Berører virksomheten flere
fylker, kan det bestemmes at departementet gir
godkjenning. Det kan videre gis bestemmelser om klageordning i tilfelle
hvor fylkesmannen eller departementet gir godkjenning. I forskriftene kan
det bestemmes at Mattilsynet gir godkjenning av drikkevann og vannforsyningsanlegg,
og regler om klage over slike vedtak.
Kommunestyret kan ved godkjenning sette vilkår for å ivareta
hensynet til folks helse, jfr. § 1-2 og § 4a-1.
I forskriftene kan det fastsettes en ordning hvor virksomheter
underlagt krav om melding eller godkjenning etter første eller annet
ledd, i tillegg skal fremlegge for kommunestyret en vurdering fra
et akkreditert inspeksjonsorgan. Slik vurdering kan kreves innhentet
ved nærmere bestemte tidsintervaller. Omkostninger forbundet med
vurdering fra akkreditert inspeksjonsorgan betales av den ansvarlige
for virksomheten.
Dersom nødvendig godkjenning fra kommunestyret
eller vurdering fra akkreditert inspeksjonsorgan ikke
foreligger, eller vilkår ikke oppfylles, kan kommunestyret kreve
virksomheten stanset. Stansning kan bare kreves dersom ulempene
stansningen vil medføre, står i rimelig forhold til den helsefare som
unngås. Stansning kan om nødvendig gjennomføres med bistand fra
politiet.
II
Loven trer i kraft 28. desember 2009.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 12. november 2009
Bent Høie |
leder og ordfører |