Billighetserstatningsutvalgene vil fra og med 2008
selv orientere Stortinget om sitt arbeid. Praksis har tidligere
vært at Regjeringen har rapportert til Stortinget om arbeidet i
utvalgene. Endringen i praksis skjer i samsvar med føringer gitt
i St.prp. nr. 12 (2008–2009) og Innst. S. nr. 107 (2008–2009). For
senere år vil orienteringen for Stortinget legges frem i løpet av
den påfølgende vårsesjon.
Høyesterettsdommer Trond Dolva har på vegne av
seg selv og de to andre lederne for Stortingets tre utvalg for rettferdsvederlag,
sendt brev til Stortingets presidentskap 11. juni 2009. Brevet har
som formål å få en avklaring fra Stortinget på avgrensning og hvilke
beviskrav som stilles i forhold til "erstatningsordningar for barn
i barneheimar og spesialskolar for barn med åtferdsvanskar", jf.
St.meld. nr. 24 (2004–2005), Innst. S. nr. 217 (2004–2005). Brevet
følger vedlagt denne innstillingen.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 12 (2008–2009) har
Stortinget vedtatt at Stortingets billighetserstatningsordning skal
endre navn til Stortingets rettferdsvederlagsordning, idet dette
gir et mer dekkende uttrykk for hva ordningen står for. Betegnelsen
rettferdsvederlag har derfor fra 1. januar 2009 avløst begrepet
billighetserstatning. Billighetserstatningsutvalget heter fra årsskiftet
Utvalget for rettferdsvederlag.
Justissekretariatene, som ivaretar sekretariatsfunksjonen
for Utvalget for rettferdsvederlag har fra 1. januar 2009 endret
navn til Statens sivilrettsforvaltning.
Årsrapporten for 2008 gjelder perioden forut
for endringenes ikrafttredelse. Her benyttes derfor de begrepene
som gjaldt fram til 1. januar 2009.
Billighetserstatningsordningen er Stortingets egen
vederlagsordning, der enkeltpersoner som er kommet særlig uheldig
ut, kan søke om en skjønnsmessig kompensasjon av staten. Ordningen
er basert på sedvane. Sakene avgjøres av Stortingets billighetserstatningsutvalg.
Justissekretariatene er tillagt oppgaven som sekretariat for Billighetserstatningsutvalget.
Billighetserstatningsutvalg I og II har vært
i arbeid gjennom hele året 2008. Utvalg III begynte sitt arbeid
i mai måned, slik at det fra siste halvår 2008 har vært holdt månedlige
møter i alle tre utvalgene. Til sammen er det avholdt 30 møter.
Året 2008 har vært preget av høy aktivitet i utvalgene
og stor produksjon. Antall avgjorte saker er på linje med resultatet
i 2007. Det har vært en betydelig økning i antallet saker avgjort etter
St.meld. nr. 24 (2004–2005) Erstatningsordningar for barn i barneheimar
og spesialskular for barn med åtferdsvanskar. Antallet nye søknader
har gått ned.
Fristen for å søke billighetserstatning etter
Stortingets utvidede ordning for krigsbarn er utløpt. Det var ved
fristens utløp til sammen mottatt 2 028 søknader fra krigsbarn fra
særordningen trådte i kraft. Av disse er 1 701 avgjort, mens 327
fortsatt er til behandling. Det er innvilget billighetserstatning
i 1 553 saker, tilsvarende 91 pst. av sakene.
Utvalgsledelsen har samarbeidet med Justissekretariatene
og flere av faginstansene, som i løpet av våren 2008 har gjennomgått
alle ledd i saksbehandlingen av billighetserstatningssaker med tanke
på å redusere saksbehandlingstiden ytterligere. Arbeidsgruppen fremla
en rekke forslag til effektiviserings- og rasjonaliseringstiltak i
de saksforberedende instansene, som alle er gjennomført.
Det er i 2008 mottatt 1 266 søknader om billighetserstatning.
Dette er en vesentlig nedgang fra 2007, da det ble mottatt 2 148
nye søknader. Nedgangen har sammenheng med at søknadsfristen for
krigsbarn er utløpt, slik at denne søkergruppen er falt bort. Det
er videre konstatert en generell nedgang også for de øvrige særordningsgruppene,
mens antallet søknader etter alminnelig billighetserstatningsordning
har en svak økning.
Utvalgene har behandlet svært mange saker i 2008.
De har avgjort 2 204 saker, hvilket er det høyeste antallet sett
bort fra rekordåret 2007, da 2 244 saker ble avgjort av utvalgene.
Det har således vært nedlagt en betydelig innsats i alle billighetserstatningsutvalgene
også i 2008.
I hovedtrekk har utvalgene hatt en omforent
arbeidsfordeling som innebærer at Utvalg III utelukkende har behandlet
saker etter St.meld. nr. 24 (2004–2005). Utvalg II har hatt denne
sakstypen som hovedområde i tillegg til saker etter St.meld. nr.
44 (2003–2004) så vidt gjelder samer og kvener. Utvalg I har behandlet
alle saker etter alminnelig billighetserstatningsordning, i tillegg
til saker etter St.meld. nr. 44 (2003–2004) så vidt gjelder krigsbarn
og tatere.
For sakene etter St.meld. nr. 24 (2004–2005)
er utvalget gitt fullmakt til å innvilge billighetserstatning med
inntil kr 300 000, mens den øvre beløpsgrensen er kr 200 000 for
alle øvrige billighetserstatningsordninger. Det er derfor en naturlig
følge av flerdoblingen i antallet ferdigstilte saker etter denne
særordningen at samlet utbetaling av billighetserstatning økte betydelig. I
2008 utgjør beløpet 227,2 mill. kroner, mens det i 2007 ble utbetalt
134,3 mill. kroner.
Det følger av særordningen for romanifolk/tatere at
det etter nærmere vilkår kan tilkjennes billighetserstatning, som
i sum overskrider kr 200 000 dersom saken inneholder flere erstatningsgrunnlag.
Det har i 2008 vært behandlet 8 slike saker. Disse sakene gjelder
blant annet forhold som omfattes av St.meld. nr. 24 (2004–2005)
og inngår derfor i denne kategorien.
Billighetserstatningsutvalget har i 2008 i én
sak tilrådd billighetserstatning utover den øvre grense som gjelder
for den alminnelige billighetserstatningsordningen. Saken ble derfor
fremlagt for Stortinget for avgjørelse. Grunnlaget for søknaden
var manglende inngripen fra barnevernets side, i tillegg til gjentatte
grove seksuelle overgrep fra tidlige barneår. Søker er påført alvorlig
personskade. Stortinget har ved vedtakelse av Innst. S. nr. 107
(2008–2009) besluttet at søker innvilges billighetserstatning med kr 300 000.
Saksbehandlingstiden varierer normalt mellom 12
måneder og 24 måneder, avhengig av tidsbruk i forberedende instanser.
Noen saker tar dessverre lengre tid av ulike årsaker.
Ved inngangen til 2009 er tre utvalg i arbeid.
Det planlegges månedlige møter i hvert av utvalgene, med unntak
for feriemåneden. Med tre utvalg i arbeid og stor saksmengde vil
det være en utfordring å sikre likebehandling av sakene. Utvalgene
vil derfor ha særlig oppmerksomhet rettet mot dette.
Stortingets Utvalg for rettferdsvederlag vil
i 2009 fortsette sin deltakelse i det etablerte samarbeidet med
Statens sivilrettsforvaltning og faginstanser, for å bidra til at
søknader om rettferdsvederlag sikres en god saksgang.
Utvalgene har også merket seg at Regjeringen
i løpet av 2009 vil iverksette en prinsipiell gjennomgang av rettferdsvederlagsordningen.