Brev fra Justis- og politidepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 20. november 2009

Dokument 1 (2009–2010)

Justis- og politidepartementet viser til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen datert 12.11.2009.

Spørsmål 3 i brevet av 12.11.2009 besvares av settestatsråd Trond Giske. De øvrige spørsmål besvares av statsråd Knut Storberget.

Spørsmål 3:

"Hvordan er status for det nye nødnettet pr dags dato? Når forventes det nå å bli tatt i bruk? Hvordan påvirkes fremdriften av de økonomiske problemene hos leverandørene? På hvilken måte følges prosjektet nå opp fra departementets side? Hvilke planer foreligger når det gjelder fase 2 i utbyggingen?"

Svar:

Jeg vil som settestatsråd for justisminister Knut Storberget i Nødnett-saken besvare spørsmålet fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen.

Jeg vil innledningsvis vise til at Stortinget i St.prp. nr. 83 (2008–2009), jf. Innst. S. nr. 346 (2008–2009) ble gitt en redegjørelse for status i utbyggingen av Nødnett. St.prp. nr. 83 (2008–2009) ble fremmet for å bidra til en kontrollert avslutning av første byggetrinn av Nødnett.

I proposisjonen la Justisdepartementet fram forslag om at Stortinget skulle gi Kongen fullmakt til å øke kostnadsrammen for første byggetrinn av Nødnett med inntil 110 mill. kroner i forhold til gjeldende kostnadsramme. Dette ble begrunnet med at etatene har avdekket behov for å endre spesifikasjoner, økt ressursbehov i Direktoratet for nødkommunikasjon for oppfølging av leverandører, økte kostnader knyttet til innføring i etatene, mulig behov for økt kapasitet og dekning, samt valutakurssvingninger.

I Prop. 45 S (2009–2010) opplyser Justisdepartementet at Direktoratet for nødkommunikasjon i tråd med St.prp. nr. 83 (2008–2009) har ført forhandlinger med leverandøren om ferdigstilling av første byggetrinn. Blant annet pga. ytterligere forsinkelser fra leverandøren i løpet av sommeren 2009, har forhandlingene med leverandøren pågått utover høsten. Det foreligger et fremforhandlet forslag til tillegg til kontrakten mellom staten og leverandøren som er til behandling i Justisdepartementet. Justisdepartementet vil komme tilbake til Stortinget om saken på egnet måte, slik Stortinget ble informert om i Prop. 1 S (2009–2010).

Den største utfordringen i Nødnettprosjektet har over tid vært at leverandøren ikke har overholdt fremdriftsplanen og levert i henhold til denne. Leverandøren er i henhold til kontrakt ansvarlig for å levere et komplett nøkkelferdig kommunikasjonssystem til staten.

En betydelig andel av leveransen av første byggetrinn av Nødnett er levert. Mesteparten av radionettet i første byggetrinn er etablert. Politiet har fått levert og tatt i bruk alle sine kommunikasjonssentraler. UP i Østfold og Follo har i løpet av høsten begynt å bruke hele Nødnett-leveransen. Det arbeides for at resten av politiet i Østfold og Follo også skal begynne å bruke Nødnett i slutten av 2009. Brann og helse vil ta Nødnett i operativ bruk i 2010.

Når det gjelder leverandøren anser Direktoratet for nødkommunikasjon at leverandøren er beredt til å vedstå seg sine forpliktelser i forhold til å levere utstyr og tjenester. Hovedprinsippet når det gjelder finansiell sikkerhet er at staten betaler i takt med at leverandøren bygger. Når det gjelder første byggetrinn har direktoratet har bedt om, og fått, utvidede bankgarantier. Disse gir, kombinert med tilbakeholdte betalinger og det faktum at svært mye er bygget, tilfredsstillende sikkerhet for gjennomføring av trinn 1. Statens interesser er tillegg også sikret gjennom enkelte bestemmelser om morselskapsgarantier mv. Det er lignende sikringsmekanismer i avtalen også for annet byggetrinn, men det er behov for å tilpasse disse nærmere til situasjonen, noe JD må få komme tilbake til dette.

Det skal gjennomføres en evaluering av første trinn gjennom en rekke kontraktsfestede tester og gjennom vurderinger av teknologi, nytte og bruk, økonomi og prosjektgjennomføring før regjeringen eventuelt legger fram forslag for Stortinget om vedtak om videre utbygging. Test og evaluering gjennomføres så snart det er praktisk mulig, dels tidlig i driftperioden, dels etter at første utbyggingstrinn er ferdig. Tiltakene søkes gjennomført slik at det tas hensyn til en effektiv prosjektgjennomføring, og som ledd i en prosess som muliggjør rask realisering av et landsdekkende nett uten fordyrende opphold. Årsakene til forsinkelsen i første utbyggingstrinn, og statens erfaringer med leverandøren, vil inngå som et element i evalueringen av første utbyggingstrinn.

I St.prp. nr. 67 (2008–2009) opplyses det at enkelte evalueringsaktiviteter allerede er gjennomført og påbegynt. Konsulentselskapet Gartner har i en rapport fra desember 2008 vurdert valg av teknologi og konkludert med at det beste teknologivalget for et radiokommunikasjonssystem for nødetatene fortsatt ville være basert på Tetrainfrastruktur om anskaffelsen skulle vært gjennomført i 2008/2009.

Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) har evaluert styring og prosjektorganisering på statens side. Med utgangspunkt i rapport 2008:15 "Nødnett – evaluering av prosjektorganiseringen" fra DIFI, har Justisdepartementet påbegynt vurderinger av behovet for eventuelle endringer i statens prosjektorganisering. Justisdepartementet vil sørge for at nødvendige tiltak på statens side relatert til første utbyggingstrinn, og eventuelt landsdekkende utbygging, blir iverksatt.

Etter min vurdering har regjeringen gjennom å fremme St.prp. nr. 83 (2008–2009) søkt å bidra til en kontrollert avslutning av første byggetrinn av det nye digitale radiosambandet til nød- og beredskapsetatene og derigjennom tilrettelegge for at evaluering og kvalitetssikring av eventuell landsdekkende utbygging kan finne sted. Videre har Direktoratet for nødkommunikasjon i forståelse med Justisdepartementet, gjennomført en rekke tiltak og brukt betydelige ressurser på tett oppfølging av leverandøren i utbyggingsperioden. Dette arbeidet blir videreført.