1.1 Innledning

I Prop. 1 S (2009–2010) for Forsvarsdepartementet har regjeringen redegjort for Norges samlede militære bidrag i Afghanistan. En helt sentral del av vår militære innsats er å bygge afghansk kapasitet og eierskap, med sikte på gradvis overføring av sikkerhetsansvaret til afghanske myndigheter. Dette gjøres ved å styrke kapasiteten til den afghanske hæren (ANA) og politiet (ANP) gjennom trening og mentorering, samt ved at norske styrker følger de afghanske sikkerhetsstyrkene når de gjennomfører operasjoner, såkalt partnering.

Regjeringens målsetting er å overføre sikkerhetsansvaret (Transfer of Lead Security Responsibility – TLSR) til de afghanske sikkerhetsstyrkene i Faryab så snart disse har evne til det. Dette forutsetter økt tilstedeværelse av afghanske og andre lands sikkerhetsstyrker i Faryab.

Sikkerhetssituasjonen er betydelig forverret, og våre styrker deltar ofte i operasjoner sammen med afghanske sikkerhetsstyrker. Det foreligger nå planer om å bygge opp betydelige afghanske hærstyrker i Nord-Afghanistan. Det foreligger også planer om å sette inn betydelige amerikanske trenings- og ingeniørstyrker, støttet av helikoptre i Nord-Afghanistan. Dersom slike styrker kommer på plass vil behovet for støtte til den afghanske hæren bli betydelig større.

Ved en slik oppbygging av afghanske styrker, vil det være naturlig å søke et nært samarbeid med Sverige, Finland og Latvia om mentorering og partnering av en afghansk brigade med hovedkvarter i Meymaneh. I den forbindelse kan det bli aktuelt å omorganisere de norske styrkene som inngår i PRT Meymaneh og støtteavdelingen i Mazar-e-Sharif for å få best mulig samvirke med øvrige ISAF-bidrag i området. Den norske militære innsatsen vil innrettes sterkere mot støtte til afghanske styrker i området. Dette vil være helt i tråd med den nye strategien for trening og mentorering, med hensikt å få til en overføring av sikkerhetsansvaret (TLSR) til afghanerne så raskt som mulig.

1.2 Behov for tilpasning av styrkebidraget

I lys av disse endrede forutsetningene vurderes det at den planlagte innretningen på det norske bidraget fra sommeren 2010, som er lagt til grunn i Prop. 1 S (2009–2010), ikke vil gi tilstrekkelig evne til å kunne yte afghanske sikkerhetsstyrker nødvendig støtte til å opprettholde akseptabel sikkerhet. Det er derfor nødvendig at vi viderefører det norske styrkebidraget omtrent på dagens nivå, men med noen tilpasninger.

1.2.1 Partneringenheten

Innretningen av PRT Meymaneh tilpasses fra sommeren 2010 ved at det etableres en egen dedikert partneringenhet med nødvendig støtte. Dette er en enhet som vil operere sammen med afghanske styrker i feltoperasjoner for å sikre at disse kan ivareta sikkerheten på best mulig måte. Partneringenheten må også hurtig kunne settes inn i oppdukkende situasjoner (in-extremis) for å komme afghanske sikkerhetsstyrker, egne styrker, andre ISAF-styrker og representanter fra det internasjonale samfunn til unnsetning.

Fra norsk side ønsker vi å være pådrivere for at overføringen av lederansvaret for sikkerheten til afghanske myndigheter i Faryab skjer så raskt som mulig. Denne ambisjonen ligger fast, og vil bli gjennomført så snart situasjonen tillater det. Forutsetningen som ligger til grunn for en slik overføring av ansvar er tilstrekkelig afghansk kapasitet og at sikkerhetssituasjonen er akseptabel. En partneringenhet vil, sammen med vårt treningslag (OMLT) for en afghansk infanteribataljon, utgjøre et godt bidrag til vårt arbeid for å bygge opp kapasiteten til afghanske sikkerhetsstyrker i Faryab. For at Norge skal kunne videreføre partneringenheten ut 2010, foreslås en økning av kap. 1792 Norske styrker i utlandet på 102 mill. kroner.

1.2.2 Forlengelse av det norske helikopterbidraget (NAD)

Det norske helikopterbidraget er besluttet videreført frem til oktober 2010. Behovet for denne kapasiteten vil imidlertid fortsatt være stort også ut 2010, og det har økt ved at operasjonsområdet for de norske styrkene i 2009 ble utvidet ved å innlemme Ghwormach i Faryab. Helikoptre for medisinsk evakuering er helt avgjørende for sikkerheten for de norske styrkene, men også for afghanske enheter og allierte som opererer i det samme området som oss.

Forsvarsdepartementet har vært i dialog med flere land om muligheten for at andre kan påta seg ansvaret for å stille helikopter til medisinsk evakuering i området, men dette har hittil ikke ført frem.

Helikoptermiljøet i Norge har per i dag ikke den robusthet som må til for å kunne stå utenlands over lang tid, og en forlengelse utover 1. oktober 2010 krever at miljøet innrettes på en annen måte. For å kunne opprettholde nødvendig styrkeproduksjon til en videreføring av oppdraget i Afghanistan vil Forsvaret bli påført merutgifter som følge av en nødvendig omorganisering av de hjemlige helikopteravdelingene og Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).

De styrkeproduksjonsmessige tiltakene, som Luftforsvaret og FLO må gjennomføre for å gjøre NAD (Norwegian Aeromedical Detachment) og helikopterskvadronene bærekraftige over tid, er utgiftsberegnet til 86 mill. kroner og foreslås dekket gjennom en tilleggsbevilgning for 2010 på kap. 1792 Norske styrker i utlandet.

1.3 Budsjettmessige konsekvenser

Den krevende sikkerhetssituasjonen gjør at norske styrker får mer krevende oppgaver. I tillegg er operasjonsområdet vårt utvidet til å omfatte kontinuerlig tilstedeværelse i Ghowrmach, noe som medfører at man må operere over lange avstander på dårligere veier. Alt dette medfører vesentlig økte utgifter til pansring, økt forbruk av drivstoff og reservedeler, samt utgifter til etablering av infrastruktur i fremskutte baser.

Forsvaret vil ikke ha mulighet til å dekke utgiftene knyttet til opprettelsen av en partneringenhet fra sommeren 2010 innenfor den rammen som er vedtatt for kap. 1792 Norske styrker i utlandet i Prop. 1 S (2009–2010). Ekstrautgifter for å opprette partneringenheten med nødvendig støtte, slik at det norske styrkebidraget i Afghanistan kan drive både mentorering og partnering i hele 2010, er beregnet til 102 mill. kroner, som foreslås tilført kap. 1792 Norske styrker i utlandet.

En forlengelse av NAD ut 2010 krever en ekstrabevilgning på 86 mill. kroner, som foreslås tilført kap. 1792 Norske styrker i utlandet.

Til sammen foreslås det en økning i bevilgningene i forsvarsbudsjettet for 2010, på kap. 1792 Norske styrker i utlandet, på 188 mill. kroner. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med forslag til inndekning i Revidert nasjonalbudsjett for 2010.