I Prop. 1 S (2009–2010) for Forsvarsdepartementet
har regjeringen redegjort for Norges samlede militære bidrag i Afghanistan.
En helt sentral del av vår militære innsats er å bygge afghansk
kapasitet og eierskap, med sikte på gradvis overføring av sikkerhetsansvaret
til afghanske myndigheter. Dette gjøres ved å styrke kapasiteten
til den afghanske hæren (ANA) og politiet (ANP) gjennom trening
og mentorering, samt ved at norske styrker følger de afghanske sikkerhetsstyrkene
når de gjennomfører operasjoner, såkalt partnering.
Regjeringens målsetting er å overføre sikkerhetsansvaret
(Transfer of Lead Security Responsibility – TLSR) til de afghanske sikkerhetsstyrkene
i Faryab så snart disse har evne til det. Dette forutsetter økt
tilstedeværelse av afghanske og andre lands sikkerhetsstyrker i Faryab.
Sikkerhetssituasjonen er betydelig forverret,
og våre styrker deltar ofte i operasjoner sammen med afghanske sikkerhetsstyrker.
Det foreligger nå planer om å bygge opp betydelige afghanske hærstyrker
i Nord-Afghanistan. Det foreligger også planer om å sette inn betydelige
amerikanske trenings- og ingeniørstyrker, støttet av helikoptre
i Nord-Afghanistan. Dersom slike styrker kommer på plass vil behovet
for støtte til den afghanske hæren bli betydelig større.
Ved en slik oppbygging av afghanske styrker,
vil det være naturlig å søke et nært samarbeid med Sverige, Finland
og Latvia om mentorering og partnering av en afghansk brigade med
hovedkvarter i Meymaneh. I den forbindelse kan det bli aktuelt å
omorganisere de norske styrkene som inngår i PRT Meymaneh og støtteavdelingen
i Mazar-e-Sharif for å få best mulig samvirke med øvrige ISAF-bidrag
i området. Den norske militære innsatsen vil innrettes sterkere
mot støtte til afghanske styrker i området. Dette vil være helt i
tråd med den nye strategien for trening og mentorering, med hensikt
å få til en overføring av sikkerhetsansvaret (TLSR) til afghanerne
så raskt som mulig.
I lys av disse endrede forutsetningene vurderes det
at den planlagte innretningen på det norske bidraget fra sommeren
2010, som er lagt til grunn i Prop. 1 S (2009–2010), ikke vil gi
tilstrekkelig evne til å kunne yte afghanske sikkerhetsstyrker nødvendig
støtte til å opprettholde akseptabel sikkerhet. Det er derfor nødvendig
at vi viderefører det norske styrkebidraget omtrent på dagens nivå,
men med noen tilpasninger.
Innretningen av PRT Meymaneh tilpasses fra sommeren
2010 ved at det etableres en egen dedikert partneringenhet med nødvendig
støtte. Dette er en enhet som vil operere sammen med afghanske styrker
i feltoperasjoner for å sikre at disse kan ivareta sikkerheten på
best mulig måte. Partneringenheten må også hurtig kunne settes inn
i oppdukkende situasjoner (in-extremis) for å komme afghanske sikkerhetsstyrker,
egne styrker, andre ISAF-styrker og representanter fra det internasjonale
samfunn til unnsetning.
Fra norsk side ønsker vi å være pådrivere for
at overføringen av lederansvaret for sikkerheten til afghanske
myndigheter i Faryab skjer så raskt som mulig. Denne ambisjonen
ligger fast, og vil bli gjennomført så snart situasjonen tillater
det. Forutsetningen som ligger til grunn for en slik overføring
av ansvar er tilstrekkelig afghansk kapasitet og at sikkerhetssituasjonen
er akseptabel. En partneringenhet vil, sammen med vårt treningslag
(OMLT) for en afghansk infanteribataljon, utgjøre et godt bidrag
til vårt arbeid for å bygge opp kapasiteten til afghanske sikkerhetsstyrker
i Faryab. For at Norge skal kunne videreføre partneringenheten ut
2010, foreslås en økning av kap. 1792 Norske styrker i utlandet på
102 mill. kroner.
Det norske helikopterbidraget er besluttet videreført
frem til oktober 2010. Behovet for denne kapasiteten vil imidlertid
fortsatt være stort også ut 2010, og det har økt ved at operasjonsområdet
for de norske styrkene i 2009 ble utvidet ved å innlemme Ghwormach
i Faryab. Helikoptre for medisinsk evakuering er helt avgjørende
for sikkerheten for de norske styrkene, men også for afghanske enheter
og allierte som opererer i det samme området som oss.
Forsvarsdepartementet har vært i dialog med flere
land om muligheten for at andre kan påta seg ansvaret for å stille
helikopter til medisinsk evakuering i området, men dette har hittil
ikke ført frem.
Helikoptermiljøet i Norge har per i dag ikke
den robusthet som må til for å kunne stå utenlands over lang tid,
og en forlengelse utover 1. oktober 2010 krever at miljøet innrettes
på en annen måte. For å kunne opprettholde nødvendig styrkeproduksjon
til en videreføring av oppdraget i Afghanistan vil Forsvaret bli
påført merutgifter som følge av en nødvendig omorganisering av de
hjemlige helikopteravdelingene og Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).
De styrkeproduksjonsmessige tiltakene, som Luftforsvaret
og FLO må gjennomføre for å gjøre NAD (Norwegian Aeromedical Detachment)
og helikopterskvadronene bærekraftige over tid, er utgiftsberegnet
til 86 mill. kroner og foreslås dekket gjennom en tilleggsbevilgning for
2010 på kap. 1792 Norske styrker i utlandet.
Den krevende sikkerhetssituasjonen gjør at norske
styrker får mer krevende oppgaver. I tillegg er operasjonsområdet
vårt utvidet til å omfatte kontinuerlig tilstedeværelse i Ghowrmach,
noe som medfører at man må operere over lange avstander på dårligere
veier. Alt dette medfører vesentlig økte utgifter til pansring,
økt forbruk av drivstoff og reservedeler, samt utgifter til etablering
av infrastruktur i fremskutte baser.
Forsvaret vil ikke ha mulighet til å dekke utgiftene
knyttet til opprettelsen av en partneringenhet fra sommeren 2010
innenfor den rammen som er vedtatt for kap. 1792 Norske styrker
i utlandet i Prop. 1 S (2009–2010). Ekstrautgifter for å opprette
partneringenheten med nødvendig støtte, slik at det norske styrkebidraget
i Afghanistan kan drive både mentorering og partnering i hele 2010,
er beregnet til 102 mill. kroner, som foreslås tilført kap. 1792
Norske styrker i utlandet.
En forlengelse av NAD ut 2010 krever en ekstrabevilgning
på 86 mill. kroner, som foreslås tilført kap. 1792 Norske styrker
i utlandet.
Til sammen foreslås det en økning i bevilgningene
i forsvarsbudsjettet for 2010, på kap. 1792 Norske styrker i utlandet,
på 188 mill. kroner. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med
forslag til inndekning i Revidert nasjonalbudsjett for 2010.