I løpet av sommeren og høsten 2009 ble det i enkelte EU-land
rapportert om mulige tilfeller av merverdiavgiftssvindel ved handel
med klimakvoter. Europol uttalte 9. desember 2009 at svindel knyttet
til EUs kvotesystem (ETS) kan ha resultert i tap i nasjonale skattesystemer
på om lag 5 mrd. euro. Flere land i EU har reagert på risikoen
for svindel og varslet eller gjennomført endringer i sine merverdiavgiftssystemer
for å hindre problemet.
Svindel ved omsetning av klimakvoter er i utgangspunktet en enkel
form for merverdiavgiftssvindel; selger oppkrever på ordinært vis
merverdiavgift fra kjøper, men unnlater å innberette denne omsetningen
i avgiftsoppgjøret til staten, eventuelt at den innberettes, men
ikke blir innbetalt. Bakgrunnen for at kvotesystemet rammes er at
klimakvoter handles raskt og har høy verdi. Dette gjør at det på
kort tid kan genereres store summer oppkrevd avgift før svindlerne
forsvinner uten at oppkrevd merverdiavgift innbetales til staten.
Norge er tilknyttet EUs kvotehandelssystem og har på dette området
liknende merverdiavgiftsregler som EU. Etter hvert som flere land
motvirker svindelmulighetene gjennom regelendringer, øker risikoen
for at slik svindel kan flytte til Norge. Finansdepartementet mener
det er viktig at det gjennomføres tiltak så snart som mulig for
å demme opp for svindel også her i landet. Det beste virkemiddelet
er å endre oppkrevingsmetoden slik at det blir kjøper av kvotene
som skal beregne og betale merverdiavgift. Dette tiltaket krever
lovendringer. I dag følges de alminnelige reglene hvor det er selger
som beregner og betaler merverdiavgift.
Etter departementets vurderinger er det viktig å få en lovendring
på plass raskt. Forslaget har derfor ikke vært på høring, da en
høring ville vanskeliggjort gjennomføringen og svekket tiltakets
effektivitet.
På denne bakgrunn foreslår departementet, som et hasteforslag
uten forutgående høring, at ved innenlands omsetning av klimakvoter
til næringsdrivende og offentlig virksomhet skal kjøper ha ansvaret
for å beregne og betale merverdiavgift, jf. forslag til endring
i merverdiavgiftsloven § 11-1 annet ledd, forslag til § 11-4 første
ledd nytt tredje punktum og forslag til endring i § 15-6 annet ledd.
Forslaget vil ikke medføre noen endringer ved omsetning av klimakvoter
til andre enn næringsdrivende og offentlig virksomhet. Merverdiavgift
av slik omsetning skal fortsatt beregnes og betales av selgeren.
I proposisjonen er det nærmere redegjort for kvotesystemet, merverdiavgiftsregelverket
og departementets vurderinger og forslag.
Forslaget skal demme opp for tap av merverdiavgiftsinntekter
for staten. Forslaget vil kun omfatte virksomheter som omsetter
klimakvoter og antas å ha små konsekvenser for disse.
Forslaget må antas å ha mindre administrative konsekvenser for
næringsdrivende. At kjøper skal beregne og betale merverdiavgift
må antas å utgjøre en viss administrativ byrde knyttet til omlegging
av rutiner. Dette gjelder særlig mottakere av klimakvoter som ikke
er avgiftssubjekt i merverdiavgiftslovens forstand. Det vises imidlertid
til at denne subjektkretsen allerede i dag må beregne og betale
merverdiavgift på kjøp av fjernleverbare tjenester utenfor merverdiavgiftsområdet.
Videre vil forslaget kun berøre aktører som driver innenlands kjøp
og salg av klimakvoter.
Regelendringene vil medføre at det må foretas mindre justeringer
av omsetningsoppgaven og vil ikke ha nevneverdige konsekvenser for
skatteetaten.