Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om en evaluering av regelverk og praksis for bygging av kraftlinjer,
deriblant en drøfting rundt grensedragning for valg av luftspenn
kontra jord- eller sjøkabel.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Per Rune Henriksen, Marianne Marthinsen, Torstein
Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Eirin Kristin Sund, fra Sosialistisk
Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, og fra Senterpartiet, lederen
Erling Sande, viser til kraftledningsstrategien regjeringen
la frem i Ot.prp. nr. 62 (2008–2009). Ved behandlinga av denne proposisjonen
hadde Stortinget en god debatt rundt de spørsmål som det i dette
forslaget på nytt reises spørsmål ved. På bakgrunn av dette mener flertallet det
ikke er nødvendig med en ytterligere behandling av dette tema nå.
Flertallet viser for øvrig til
brev fra statsråden av 28. april 2010 som er vedlagt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Oskar Jarle Grimstad, Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre,
Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel og Siri A. Meling, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, mener det er viktig
å legge til rette for et robust og sikkert overføringsnett av elektrisk
kraft i hele landet som har kapasitet til å ta imot ny energi.
Disse medlemmer er bekymret over
at viktige beslutninger rundt nye nettutbygginger drøyer i tid,
delvis på grunn av endeløse debatter rundt trasévalg og mulighetene
for kabling i stedet for luftlinjer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har merket seg at en rekke stortingsrepresentanter
har deltatt i disse debattene lokalt uten at det har medført noen
initiativ på Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å ha et
presist og forutsigbart lovverk som forener behovet for en sikker
kraftforsyning med å ta vare på verdifulle naturverdier. Disse
medlemmer mener det derfor er viktig å få avklart mer presist
grensedragningen for valg av luftspenn kontra jord- eller sjøkabel, dette
fordi verken kraftbransjen eller det politiske miljøet er tjent
med at hver linjeutbygging ender i store konflikter.
Disse medlemmer søker med forslaget
i dokumentet å få en mer formalisert debatt i Stortinget rundt prinsippene
for grensedragning for kabling av sentralnettet, slik at hvert enkelt prosjekt
ikke forsinkes unødvendig ved at tema løftes uforpliktende opp gang
på gang.
Disse medlemmer merker seg at
komiteens flertall mener spørsmålet om grensedragning for kabling
av høyspentlinjer ble tilstrekkelig behandlet i Ot.prp. nr. 62 (2008–2009). Disse medlemmer er
uenig, og mener debatten rundt kraftlinjene til Midt-Norge og Bergen
illustrerer dette. Disse medlemmer viser til at Stortingets
behandling av Ot.prp. nr. 62 (2008–2009) i svært liten grad berørte
regelverk for sentralnettet, og at det ikke var noen prinsipiell
debatt eller gjennomgang om grensedragningen for kabling av sentralnettet.
Regjeringens signaler om kabling omhandlet det lokale distribusjonsnettet.
Disse medlemmer tar opp forslaget
fremsatt i Dokument 8:78 S (2009–2010).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at de har bedt statsråden komme til Stortinget for å redegjøre
for fremdrift i kraftlinjeprosjektene fra Sima til Samnanger og fra
Ørskog til Sogndal, men at statsråden har avvist dette i brev til
Fremskrittspartiets stortingsgruppe. Disse medlemmer viser
til at avslaget er gjort med den begrunnelse at «avgjørelse i kraftledningssakene
vil bli fattet så snart […], avveininger er gjort på en forsvarlig
måte som lovverket krever». Disse medlemmer mener de
nevnte prosjekter og statsrådens svar er et godt eksempel på at
regelverket og de politiske retningslinjene ikke er tydelige nok,
og at det derfor er behov for en slik sak i Stortinget.
Medlemene i komiteen frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti peiker på at det er omfattande planar
for styrking av så vel det nasjonale sentralnettet som utanlandsoverføringane dei
komande åra, og meinar det er eit klart behov for dette. Samtidig
meinar desse medlemene at ein må kunne utnytta denne
utbygginga til å utvikle og prøve ut ny teknologi, som kan gje ein meir
skånsam kraftoverføring gjennom sårbare naturområde, samstundes
som forsyningssikkerheita vert ivareteken. Desse medlemene peikar
her mellom anna på VSC-teknologien. Desse medlemene meinar
difor at det bør opprettast eit fagleg utval beståande av mellom anna
kabelprodusentar, forskingsmiljø og Statnett som skal gå gjennom
nye teknologiske løysingar, som kan tas i bruk i framtidas kraftnett.
Desse medlemene viser til Innst.
O. nr. 104 (2008–2009) der det vart foreslått å oppnevne eit fagleg
utval som skal gå gjennom ulike teknologiske løysingar, som kan
gje ein sikker og meir skånsam kraftoverføring i sårbare naturområde
i framtida. Desse medlemene viser til at dei fremja
dette forslaget på nytt under handsaminga av statsbudsjettet for
2010.
Desse medlemene saknar nye retningslinjer for
framføring av kraftlinjer i sentralnettet, som i større grad opnar
for andre løysingar enn luftspenn i område med viktige natur- og
friluftslivsverdiar. Desse medlemene hadde i Ot.prp.
nr. 62 (2008–2009) forventa eit opplegg som forskrev auka bruk av
jord- eller sjøkabel i konfliktområde, der kor slik kabling kan
redusere belastninga på miljøverdiane, og ikkje berre eit opplegg
med avbøtande tiltak slik regjeringa har lagt opp til.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om en evaluering av regelverk og praksis for bygging av kraftlinjer,
deriblant en drøfting rundt grensedragning for valg av luftspenn
kontra jord- eller sjøkabel.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:78 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Kjell Ivar Larsen
og Oskar Jarle Grimstad om evaluering av lovverket som regulerer
bygging av kraftlinjer – bifalles ikke.
Jeg viser til representantforslag 78 S (2009- 2010)
hvor stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Kjell Ivar Larsen
og Oskar Jarle Grimstad fremmer følgende forslag:
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag for Stortinget om en evaluering av regelverk og praksis
for bygging av kraftlinjer, deriblant en drøfting rundt grensedragning
for valg av luftspenn kontra jord- eller sjøkabel.
Vi står foran en periode med behov for vesentlige
investeringer i kraftnettet. Dette er nødvendig både av hensyn til
forsyningssikkerheten og for å legge til rette for utbygging av
fornybar energi. Samtidig er det viktig at denne utbyggingen og
opprustingen av kraftledningsnettet gjøres så skånsomt som mulig
av hensyn til andre miljø- og samfunnsinteresser. Regjeringen la i
Ot.prp. nr.62 (2008-2009) derfor frem en strategi for økt hensyn
til miljø, estetikk og lokalsamfunn i kraftledningssaker.
Forslagsstillerne etterlyser at energiloven
eller energilovforskriften burde gi klarere føringer for bruk av
luftledning eller kabel.
Formålsparagrafen i energiloven slår fast at produksjon,
omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi skal
foregå på en samfunnsmessig rasjonell måte, herunder skal det tas
hensyn til allmenne og private interesser som blir berørt. Hva som
er den beste løsning for miljø og samfunn i den enkelte sak avhenger
av mange forhold. Vurdering av én type avbøtende tiltak kan vanskelig
isoleres fra vurderingen av andre alternativer for prosjekttilpasning.
Hvis føringer for bruk av kabel skulle nedfelles i et regelverk,
måtte også svært mange andre hensyn blitt omtalt. Regjeringen har
tidligere med tilslutning fra Stortinget derfor kommet til at dette
ikke er hensiktsmessig. Dette er bakgrunnen for at utdypende drøftinger
av vekting av ulike hensyn og føringer for bruk av avbøtende tiltak
i stedet er lagt frem for Stortinget i andre dokument, herunder
St.prp. nr. 19 (2000-2001) og Ot.prp. nr.62 (2008-2009).
Til grunn for kraftledningsstrategien regjeringen la
frem i Ot.prp. nr.62 (2008-2009) lå en grundig gjennomgang av hvordan
kraftledninger planlegges og konsesjons-behandles, og en evaluering
av hva som kunne gjøres enda bedre. Det blir gitt en helhetlig redegjørelse
for ulike typer avbøtende tiltak på tvers av spenningsnivå. Fordeler,
ulemper og utfordringer ved valg av kabel på de ulike spenningsnivå
er diskutert i strategien. Naturinngrep, forsyningssikkerhet, teknologiske
utfordringer, kostnader og muligheter for tilknytningspunkter og
systemmessige tiltak ble diskutert. Ut fra denne drøftingen konkluderes
det i strategien med at kabling oftere er et samfunnsmessig rasjonelt
tiltak på lavere spenningsnivå enn på høyere spenningsnivå. Med
bakgrunn i dette slås det fast at kabel skal være hovedregel i distribusjonsnettet,
mens bruken skal være gradvis mer restriktiv med økende spenningsnivå.
Jord- eller sjøkabel er mest aktuelt for begrensede strekninger
med betydelige verneinteresser eller store estetiske ulemper på
lavere spenningsnivå, men kan også være aktuelt på strekninger der
det gir særlige miljøgevinster på de høyeste spenningsnivåene.
Stortinget fikk gjennom behandlingen av regjeringens
kraftledningsstrategi anledning til nettopp det representantene
nå etterlyser; en overordnet debatt om grensedragningen for valg av
luftspenn kontra jord- eller sjøkabel. I strategien og debatten
rundt denne ble spørsmålet om kabling vurdert i et helhetlig perspektiv,
og muligheter og utfordringer ved også andre former for prosjekttilpasning
ble belyst. En debatt begrenset til kabling på høyere spenningsnivåer
løsriver vurderingsgrunnlaget fra denne helheten.
Jeg minner om at strategien ble vedtatt av et samlet
Storting gjennom Innst. O. nr. 104 (2008-2009) og Besl. O. nr. 107
(2008-2009) i juni 2009. Jeg betrakter en strategi som inngår i
en lovproposisjon som formalisert og forpliktende, og mener stortingsbehandlingen
av strategien på en forsvarlig måte ivaretok de hensyn forslagstillerne
fremmer.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 27. mai 2010
Erling Sande |
Tor-Arne Strøm |
leder |
ordfører |