Departementet foreslår endringer i utvalgte strafferammer og
minstestraffer i straffeloven 1902 for derved å få høyere normalstraffnivåer
for drap, annen grov vold og seksuallovbrudd. I siste delproposisjon til
straffeloven 2005 (Ot.prp. nr. 22 (2008–2009) ble det for disse
lovbruddene tydelig angitt høyere normalstraffnivåer. Disse konkretiserte
og begrunnede retningslinjene knyttet seg til straffeloven 2005,
men både regjeringen og Stortinget ga uttrykk for at normalstraffnivåene
også burde gis anvendelse ved straffastsettelse etter straffeloven
1902. Fra Stortinget ble det gjort klart at de angitte normalstraffnivåene
skulle ta til å gjelde straks.
I to storkammeravgjørelser fra Høyesterett i 2009 kom flertallet
til at de angitte normalstraffnivåene i motivene til straffeloven
2005 ikke kan gis full anvendelse ved straffastsettelse etter straffeloven
1902. Det er først etter ikraftsetting av straffeloven 2005 motivuttalelsene
skal gis full effekt.
Straffeloven 2005 vil ikke kunne settes i kraft før det er foretatt
vesentlige oppgraderinger av politiets datasystemer. Arbeidet er
omfattende og vil ta tid. Dette er bakgrunnen for at ikraftsettingen
vil bli fastsatt i et eget lovvedtak.
Storkammeravgjørelsene bidrar til å realisere målsettingen om
strengere straff for vold- og seksuallovbrudd. Etter storkammeravgjørelsene
ligger det an til en gradvis heving av normalstraffnivåene frem mot
ikraftsetting av straffeloven 2005. Regjeringen mener imidlertid
at det ved denne tilnærmingen vil ta for lang til å få straffene
for drap, mishandling i nære relasjoner, annen grov vold og seksuallovbrudd
opp på ønsket nivå. For å bringe straffnivåene for de aktuelle lovbruddene
opp på ønskede nivåer så raskt som mulig, foreslår departementet
at straffeloven 1902 endres og at endringene trer i kraft straks,
slik at høyere normalstraffnivåer kan etableres nå. Forslagene knytter
seg dels til høyere maksimumsstraffer, og dels til høyere minstestraffer.
Anvisningene på nye normalstraffnivåer som Stortinget har sluttet
seg til under behandlingen av Ot.prp. nr. 22 (2008–2009), gjentas
i proposisjonen og suppleres med nyere avgjørelser som har falt
etter at den forrige proposisjonen ble fremmet. På samme måte som
i siste delproposisjon til straffeloven 2005, har departementet valgt
å angi hvor mye straffen skal skjerpes fra dagens alminnelige straffnivåer,
slik dette følger av Høyesteretts praksis og uttalelser. Departementet
går også gjennom enkeltsaker for å illustrere typetilfeller av lovbrudd
straffen skal skjerpes for.
Forslagene i proposisjonen er på ingen måte ment å rokke ved
domstolenes frihet til å fastsette den straff i den enkelte sak
som de til enhver tid finner riktig ut fra tilgjengelige og relevante
straffutmålingsmomenter, men et tungveiende slikt moment vil nettopp
være lovgivers klart uttrykte og begrunnede uttalelser om hvor normalstraffnivåene
bør ligge.
Proposisjonen inneholder også et par endringer i straffeloven
2005 §§ 156, 272 og 282.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan
Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til at regjeringen i denne proposisjonen har lagt frem forslag
til nye strafferammer for en rekke svært alvorlige lovovertredelser,
noe som er oppfølging av vedtak som ble gjort i behandlingen av
straffeloven 2005. I behandlingen av straffeloven 2005 ble det for
de gjeldende straffebud fastsatt et høyere normalstraffnivå enn
hva som fulgte av straffeloven 1902 og den rettspraksis som fulgte
av denne. Komiteen viser til regjeringens begrunnelse
for at endringen først må foretas i straffeloven 1902 fordi tekniske
utfordringer gjør at straffeloven 2005 ennå ikke kan tre i kraft. Komiteen har
merket seg den offentlige debatt som har kommet etter de to storkammeravgjørelsene i
Høyesterett den 13. november 2009, hvor flertallet i Høyesterett
kom frem til at de angitte normalstraffenivåene i motivene til straffeloven
av 2005 ikke kunne gis full anvendelse ved straffefastsettelse etter straffeloven
av 1902, men at det først er etter ikraftsetting av straffeloven
2005 motivuttalelsene skal gis full effekt. Høyesterett uttalte
at straffenivået skulle heves gradvis frem til endelig vedtakelse
av dette. Komiteen viser til at Stortinget og Høyesterett
etter grunnloven har forskjellige oppgaver som statsmakter og må
derfor ta til etterretning de avgjørelser som Høyesterett har kommet
med. Komiteen vil imidlertid presisere at det ikke
kan herske noen tvil om at Stortinget som lovgiver har forutsatt
at straffenivået skulle økes raskt. Det har vært nødvendig for å
få et straffenivå for disse overtredelsene som er mer i samsvar
med den allmenne rettsfølelse enn hva som har vært tilfellet etter
gjeldende rettspraksis. Komiteen slutter seg til
de vurderinger regjeringen gjør av disse spørsmålene i lovfremlegget.
Komiteen viser til at seksuallovergrep mot barn,
voldtekt, vold i nære relasjoner og annen grov vold alle er svært
alvorlige overtredelser og et stort samfunnsproblem som ikke er
akseptabelt. Samfunnet må slå sterkt ned på slike overtredelser,
og det er komiteens oppfatning at normalstraffenivået
og straffenivået for de mest alvorlige overtredelsene må heves til
et betydelig høyere nivå enn hva som følger av dagens rettspraksis. Komiteen mener
at proposisjonen ved eksempler fra rettspraksis godt viser hvor
et høyere straffenivå bør ligge for en rekke overtredelser etter
vedtakelsen av de nye strafferammene. Komiteen mener
at de nye strafferammene må tas i bruk umiddelbart etter ikrafttredelsen
og at Høyesterett straks må bidra til en betydelig heving av straffenivået
på de handlinger som er omfattet av straffebudene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil peke på
den tunge og brede innsatsen som regjeringen nedlegger for å bekjempe
mishandling i nære relasjoner og overgrep mot barn. Dette gjelder
særlig i form av endringer i straffeprosessloven hvor fornærmede
og etterlatte fra 2008 har fått utvidet sine rettigheter betydelig
og fått en tydeligere status i straffeprosessen. Langt flere fornærmede
enn tidligere har fått rett til bistandsadvokat, og retten til informasjon
om politiets etterforskning og om hva som skjer i saken, har blitt
utvidet. Flertallet viser til at for fornærmede ble
retten til bistandsadvokat utvidet til å gjelde seksuell handling
med barn under 16 år, jf. straffeloven § 200 annet ledd (uavhengig
av om handlingen er begått under særdeles skjerpende omstendigheter),
vold i nære relasjoner, jf. straffeloven § 219, saker om besøksforbud
på grunnlag av mulig overtredelse av § 219, menneskehandel, jf.
straffeloven § 224, kjønnslemlestelse, jf. lov 15. desember 1995
nr. 74 og alle saker der det er grunn til å tro at fornærmede som
følge av handlingen får betydelig skade på legeme eller helbred.
Etterlatte fikk rett til bistandsadvokat der noen er død som følge
av en straffbar handling hvis særlige forhold tilsier at det er
behov for advokat. I tillegg ble det innført en skjønnsmessig adgang
til å oppnevne bistandsadvokat når sakens art og alvor eller hensynet
til de involverte eller andre særlige forhold tilsier at det er
behov for det. Samtidig ble bistandsadvokatens oppgaver og rettigheter tydeliggjort
og styrket.
Flertallet viser også til at regjeringen har fremmet
forslag om skjerping og utvidelse av den såkalte avvergingsplikten
etter straffeloven 1902 § 139, jf. Prop. 116 L (2009–2010). Avvergingsplikten
er blant annet foreslått å omfatte mishandling i nære relasjoner
og flere typer seksuallovbrudd mot barn.
Flertallet er også kjent med at Justisdepartementet
er i ferd med å utarbeide et høringsnotat med forslag om at plutselige
og uventede dødsfall hos barn alltid skal etterforskes, uavhengig
av om det foreligger mistanke om straffbare forhold, og at departementet
i den forbindelse undersøker hvilke ordninger for dødsstedsundersøkelser
man har i de nordiske land, England, Tyskland, Frankrike og Nederland.
Flertallet viser til at Riksadvokaten i de senere
år også har intensivert arbeidet for å styrke politiets og påtalemyndighetens
arbeid knyttet til barns rettsvern på disse områdene. Blant annet
har en gått tungt inn i behandlingen av enkeltsaker for å sikre best
mulig behandling og derigjennom bidra til kompetanseoppbygging,
samt generelt arbeidet for å bedre etterforskningen og den påtalemessige
behandlingen av slike saker.
Flertallet støtter regjeringens forslag om heving
av den øvre strafferammen i § 219 første ledd til 4 års fengsel
for mishandling i nære relasjoner. Når det gjelder forslaget om
å heve strafferammen i § 219 annet ledd til 8 års fengsel der mishandlingen
er grov eller har til følge død eller betydelig skade på legeme eller
helse, viser flertallet til de økonomiske og administrative
konsekvenser dette vil ha. Den foreslåtte endringen ville blant
annet medføre ubetinget rett for domfelte til ved anke å bringe
saken inn for lagmannsretten, jf. strpl. § 321 tredje ledd, som
ved behandlingen av saken settes med lagrette, jf. strpl. § 352
første ledd. De økonomiske og administrative konsekvenser vil etter flertallets mening
ikke kunne dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer. På denne bakgrunn
er den beste løsningen at gjeldende øvre strafferamme på seks års
fengsel blir stående slik at lovforslagene om straffeskjerpelsene
kan tre i kraft straks. Flertallet er likevel enig
med regjeringen i at normalstraffenivået for mishandling i nære relasjoner
er for lavt, og at dette skal økes. Som framholdt av justisministeren
i svarbrev til justiskomiteen datert 5. mai 2010, vil en kunne oppnå
en økning av normalstraffenivået selv om en ikke hever den øvre strafferammen
for overtredelse av § 219 annet ledd. Flertallet understreker
at den gjeldende øvre strafferammen på 6 års fengsel i § 219 annet
ledd er vid nok for å kunne gjennomføre den heving i normalstraffnivået
som regjeringen foreslår. Hevingen av den øvre strafferammen fra
3 til 4 års fengsel i § 219 første ledd er etter flertallets bestemte
oppfatning tilstrekkelig til at lovgivers konkrete og begrunnede
henstillinger om skjerpet normalstraffnivå for mishandling i nære
relasjoner får full tyngde, også for overtredelser av annet ledd. Flertallet viser
i denne forbindelse til Prop. 97 L (2009–2010) punkt 5.5.2 (side
30–32) hvor det ønskede normalstraffnivå for denne overtredelsen
angis. Flertallet slutter seg fullt ut til det som
der – ved henvisning til Høyesteretts praksis – uttales fra regjeringens side
om det ønskede normalstraffnivå for § 219 første og annet ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at både minimumsstraffene og maksimumsstraffene
er økt, noe som må få utslag i form av høyere straffer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at skyldkravet for uaktsomt drap må heves til
«grov uaktsomhet». Disse medlemmer viser til den
utvidede yrkesrisikoen mange yrkessjåfører har ved å kunne bli stemplet
som drapsmenn selv om man kun utviser den type uaktsomhet alle bilister
må innrømme at de utviser fra tid til annen.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«I lov om straff 20. mai 2005 nr. 28 gjøres følgende endring:
§ 281 skal lyde:
Med fengsel inntil 6 år straffes den som grovt uaktsomt forvolder
en annens død.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at regjeringen med det fremlagte lovforslag
følger opp anmodningen fra disse medlemmer som ble
fremført under hele stortingsvalgkampen 2009, og som dannet grunnlaget
for Dokument 8:27 S (2009–2010), jf. Innst. 131 S (2009–2010) Representantforslag
fra stortingsrepresentantene André Oktay Dahl, Anders B. Werp, Linda
C. Hofstad Helleland og Elisabeth Aspaker om umiddelbar lovendring
for å sikre skjerpet straffenivå i volds-, overgreps- og voldtektssaker. Disse
medlemmer registrerer at regjeringen/regjeringspartiene
i den offentlige debatt har vært svært opptatt av å presentere dette
lovforslaget som en seier for regjeringens evne til å skape en straffelov
som ikke lenger er skapt av og for menn. Disse medlemmer konstaterer
imidlertid med forbauselse at regjeringen i det fremlagte lovforslaget går
bort fra det nivået på strafferammer som Stortinget vedtok for kort
tid siden hva angår kjønnslemlestelse, mishandling i nære relasjoner
og legemsbeskadigelse, uten å gi noen nærmere begrunnelse for hvorfor.
Disse medlemmer viser til at det i den offentlige
debatt har blitt stilt kritiske spørsmål til hvorvidt den beskrivelsen
som ble gitt i forbindelse med behandlingen av straffeloven hva
angår uaktsomt bildrap, var fullt ut dekkende. I departementets
gjennomgang ble det hevdet at dagens rettspraksis var i tråd med
intensjonene fra forrige lovendring i 2001, da loven ble endret
fordi Stortinget mente at for mange ble dømt for uaktsomt drap.
Det synes å råde vilkårlighet i både skyldspørsmål og straffeutmåling, samt
ulik praksis i forskjellige deler av landet. Dette foranlediger
etter disse medlemmers oppfatning en ny gjennomgang
av rettspraksis, slik også departementet har varslet i media. Disse
medlemmer imøteser denne gjennomgangen med stor interesse
og forutsetter at Stortinget blir informert om funnene og forelagt
eventuelt nødvendige lovendringsforslag raskest mulig.
Strafferammen for voldtekt er fengsel inntil 10 år, og inntil
21 år dersom forholdet kommer inn under § 192 tredje ledd. Minstestraffen
for voldtekt er fengsel i 2 år dersom den seksuelle omgangen var samleie
eller den skyldige har gjort fornærmede bevisstløs eller på annen
måte ute av stand til å motsette seg handlingen for å oppnå seksuell
omgang. Det er vanskelig å si noe generelt om straffnivået for voldtekt.
Det kan imidlertid slås fast at straffnivået ligger i nedre sjikt
av strafferammene. Det er videre vanskelig å si noe sikkert om utviklingen
av straffnivået over tid, siden sakene sjelden er direkte sammenlignbare.
Generelt kan det likevel sies at straffnivået er blitt skjerpet
de senere år. I proposisjonen nevnes eksempler på straffnivået i
voldtektssaker fra den senere tid.
Gjennomgåelsen i proposisjonen indikerer at straffen for en «vanlig»
voldtekt synes å være fengsel i rundt 2 år og 8–9 måneder. I disse
sakene har det ikke foreligget formildende omstendigheter.
De øvre strafferammene for voldtekt er høye og går helt opp til
fengsel i 21 år. Få andre straffebestemmelser som verner enkeltindividet
har like høye strafferammer. Det faktiske straffnivået for voldtekt er
ikke i tilstrekkelig grad i samsvar med vurderingene av straffverdighet
som strafferammene gir uttrykk for. Til sammenligning er normalstraffnivået
for forsettlig drap fengsel i ca. 10 år, det vil si 1,6 ganger minstestraffen
og 2/3 av lengstestraffen. Samme forholdstall for voldtekt er rundt
1,3 ganger minstestraffen og under 1/5 av lengstestraffen. Departementet uttaler
i proposisjonen at normalstraffnivået for et forsettlig drap, uten
formildende eller skjerpende omstendigheter, ikke bør settes under
fengsel i 12 år.
Departementet har kommet til at straffnivået for voldtekt må
skjerpes betraktelig – både for bedre å reflektere alvorligheten
av lovbruddet (forholdmessighetsvurderingen) og for å samsvare bedre
med straffnivået for andre typer straffebestemmelser som beskytter
den enkeltes fysiske integritet (ekvivalensvurderingen). Som det
fremgår i proposisjonen, mener departementet at dette dels bør skje
gjennom heving av minstestraffen til fengsel i tre år, og utover dette
gjennom en heving av straffnivået utover minstestraffen.
Den øvre strafferammen for overtredelsen av § 193 er fengsel
inntil 5 år. Denne foreslås hevet til fengsel inntil 6 år, og uttalelsene
om skjerping av straffnivået for voldtekt i proposisjonen bør ha
betydning for straffnivået også for andre tilfeller av seksuell
omgang uten reelt samtykke.
Den øvre strafferammen for overtredelse av § 194 er fengsel inntil
5 år. Denne foreslås hevet til fengsel inntil 6 år, og uttalelsene
om skjerping av straffnivået for voldtekt i proposisjonen bør ha
betydning for straffnivået også for andre tilfeller av seksuell
omgang uten reelt samtykke.
Den øvre strafferammen for overtredelse av § 195 er fengsel inntil
10 år, og inntil 21 år dersom forholdet kommer inn under annet ledd.
Dersom den seksuelle omgangen var samleie, er straffen fengsel i minst
2 år. Det er vanskelig å si noe generelt om straffnivået for § 195.
I proposisjonen nevnes noen eksempler på straffnivået i avgjørelser
fra den senere tid.
Gjennomgåelsen viser at straffnivået for seksuell omgang med
barn under 14 år ligger i nedre sjikt av strafferammene. I hovedsak
synes straffnivået å ligge i sjiktet mellom fengsel i 1–2 år. I
mange tilfeller gjøres deler av straffen betinget.
Departementet mener straffnivået for seksuell omgang med barn
under 14 år bør skjerpes.
Som for voldtekt foreslår departementet en heving av minstestraffen
til fengsel i 3 år. Normalstraffnivået for seksuell omgang med barn
under 14 år, som etter straffeloven 2005 vil anses å være voldtekt, bør
ikke være lavere enn fengsel i 4 år.
Straffnivået for kvalifiserte seksuelle handlinger med barn under
14 år synes å variere, men nivået befinner seg uansett i nedre sjikt
av strafferammene. Departementet mener straffnivået også for disse
tilfellene generelt bør skjerpes.
Strafferammen for overtredelse av § 196 er fengsel inntil 5 år,
og inntil 15 år dersom forholdet kommer inn under annet ledd.
Departementet mener straffnivået for seksuell omgang med barn
mellom 14 og 16 år bør skjerpes. Dette gjelder særlig ved samleie.
Den seksuelle lavalderen på 16 år gir uttrykk for at barn under
16 år ikke har forutsetningene for å gi straffriende samtykke til
seksuell omgang. Selv om en del av sakene kan være av en annen karakter
enn etter bestemmelsen om seksuell omgang med barn under 14 år,
kan også seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år være alvorlige
straffbare forhold. Men graden av straffverdighet vil kunne variere
avhengig av fornærmedes og gjerningspersonens alder, utvikling og
forhold seg imellom.
Departementet mener normalstraffnivået for seksuell omgang som
består i samleie, der det verken foreligger skjerpende eller formildende
omstendigheter, bør være rundt fengsel i 6 måneder. Det klare utgangspunktet
er at straffen skal være ubetinget.
Komiteen viser til at seksuallovbrudd
er særdeles alvorlige handlinger hvor det vanligvis blir brukt tvang
og vold. Handlingene oppleves som svært krenkende for fornærmede.
Det er nødvendig at samfunnet gjennom lovverket sikrer at det blir
slått kraftig ned på slike handlinger og at overtredelsene får et
straffenivå som gir klare signaler om at de er fullstendig uakseptable.
Overtredelse må derfor ha strenge strafferammer. Komiteen viser
til at regjeringens gjennomgang av rettspraksis konstaterer at straffenivået
i dag ligger i nedre sjikt av strafferammene, selv om straffenivået
er skjerpet i de senere år. Det er imidlertid komiteens oppfatning
at straffenivået må økes betraktelig i forhold til dagens rettspraksis,
og det er ønskelig at øvre del av strafferammen i større grad blir
benyttet enn i dag.
Komiteen merker seg at regjeringen har foreslått
en heving av minstestraffen i § 192, annet ledd, til 3 år, og at
det presiseres at normalstraffenivået for voldtekter som rammes
av minstestraffen, ikke bør være under fengsel i 4 år, og at straffen
skal være ubetinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre kan ikke se noen grunner til at formildende omstendigheter
skal kunne påberopes for en slik handling. Disse medlemmer mener
at ved skjerpende omstendigheter må straffenivået ligge betydelig
høyere, og uansett ikke fengsel under 5 år. Disse medlemmer slutter seg
for øvrig til regjeringens merknader.
Komiteen viser til at regjeringen har
foreslått en heving av strafferammen for overtredelse av § 193 første
ledd til fengsel i inntil 6 år. Bestemmelsen skal ramme handlinger
hvor fornærmede står i et særskilt avhengighetsforhold, tillitsforhold
og lignende til overgriper. Dette er alvorlige handlinger hvor noen utnytter
sin særskilte stilling eller tillitsforhold og må derfor straffes
hardt. Komiteen forutsetter at domstolene benytter
øvre del av strafferammen i langt større grad.
Komiteen viser til at regjeringen for overtredelse
av § 194 første ledd har hevet strafferammen med ett år til fengsel
i inntil 6 år. Komiteen mener at det er særdeles
alvorlig når personer i høyt betrodde stillinger misbruker sin stilling
til å foreta seksuelle overgrep og forutsetter at domstolene utmåler
et høyt straffenivå for slike handlinger.
Komiteen viser til at regjeringen i forslag til § 195
første ledd har hevet minstestraffen til 3 år og at normalstraffenivået
for voldtekt av barn under 14 år skal være godt over minstestraffen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener imidlertid at straffenivået for slike handlinger
må økes på grunn av sin alvorlighet og foreslår derfor at maksimumsstraffen
etter første ledd første punktum økes til 15 år.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«I straffeloven 22. mai 1902 nr. 10 skal § 195 første ledd første
punktum lyde:
Den som har seksuell omgang med barn under 14 år, straffes med
fengsel inntil 15 år.»
Komiteen viser til at regjeringen i
§ 196 første ledd har hevet den øvre strafferammen med ett år til fengsel
i inntil 6 år. Komiteen mener at dette skal bidra
til et øket straffenivå for overgrep mot barn i alderen 14 til 16
år.
Straffeloven 1902 § 219 setter straff for mishandling i nære
relasjoner. Den øvre strafferammen er fengsel inntil 3 år, og fengsel
inntil 6 år dersom handlingen(e) har til følge død eller betydelig
skade på legeme eller helse eller ved grov mishandling.
Det er vanskelig å si noe generelt om normalstraffnivået. Etter
lovendringen i 2005 foreligger det få saker fra Høyesterett om straffastsettelse
etter § 219. I tillegg kommer at handlingene kan ha høyst ulik karakter
og kompleksitet, samt at § 219-tilfeller gjerne er pådømt i konkurrens
med andre bestemmelser. Inntrykket er imidlertid at det har skjedd
en skjerping av straffnivået, men at straffene fortsatt ligger i det
nedre sjiktet av strafferammene.
Departementet mener straffnivået for mishandling i nære relasjoner
er for lavt. Det foreslås derfor å heve de øvre strafferammene til
fengsel inntil 4 år for overtredelse av § 219 første ledd og inntil
8 år for overtredelse av annet ledd. I tillegg ønskes det en skjerping
av normalstraffnivået.
Departementet mener straffnivået for mishandling av barn er for
lavt. Generelt bør straffen for mishandling i nære relasjoner ligge
noe over sammenlignbare voldslovbrudd. Især gjelder dette hvor mishandlingen
skjer overfor barn. Sentralt for straffastsettelsen vil som ellers
være hvor grov mishandlingen er, mishandlingens varighet, den psykologiske bindingen
mellom gjerningspersonen og offeret og det at mishandlingen skjer
i skjul, på et sted det bør være trygt (ofte i hjemmet).
Etter departementets oppfatning skal det generelt svært mye til
for at § 219-handlinger overfor barn ikke straffes med ubetinget
fengsel. Det samme gjelder langt på vei også hvor slike handlinger
er rettet mot andre enn barn.
Straffen for overtredelse av § 228 første ledd er bot eller fengsel
inntil 6 måneder. Etter annet ledd kan fengsel inntil 3 år anvendes
dersom en legemsfornærmelse har til følge skade på legeme eller
helbred eller betydelig smerte. For det tilfellet at legemsfornærmelsen
har døden til følge, eller skaden er betydelig, kan fengsel inntil
5 år anvendes. I tillegg heves den øvre strafferammen dersom legemsfornærmelsen
er utført på en måte som beskrevet i § 232.
Straffastsettelsen ved overtredelse av § 228 første ledd varierer
både når det gjelder reaksjonsvalget og utmålingen. Mye avhenger
av de individuelle omstendigheter i den enkelte sak, ikke minst
om voldshandlingen var fremkalt av en forutgående provokasjon, om
gjerningspersonen tidligere er straffet for vold, om handlingen
var ekstraordinært farlig eller rå m.m. eller om vedkommende var
under 18 år på gjerningstiden.
Det er fra regjeringens side uttrykt at man ønsker en vesentlig
skjerping av straffnivået ved grove voldslovbrudd.
For overtredelser av § 228 første ledd mener departementet at
den tradisjon og praksis som er etablert om fastsettelse av reaksjonens
art og omfang i hovedsak er tilfredsstillende, og bør videreføres
med reservasjon for de legemsfornærmelser som ligger i grenseområdet
mot legemsbeskadigelse. For de sistnevnte tilfeller, for eksempel
slag og spark som ikke fører til skade, men sterk smerte og omfattende
blåmerker, er departementet av den oppfatning at straffnivået i
rettspraksis er for lavt. Straffnivået ligger opp mot ubetinget
fengsel i 75 dager for disse voldslovbruddene. Departementet mener
straffen for relativt uprovoserte kroppskrenkelser som ligger i
grenseområdet mot kroppsskade, normalt ikke bør ligge under 90 dager
ubetinget fengsel.
Det vil kunne bli aktuelt å justere normalstraffnivået for grove
legemsfornærmelser også i fremtiden. For å gi domstolene tilstrekkelig
vide strafferammer til å utmåle en til enhver tid riktig straff,
foreslår departementet derfor å heve den øvre strafferammen til fengsel
inntil 1 år.
Straffeloven 1902 § 229 oppstiller tre alternative øvre strafferammer.
Første straffalternativ er fengsel inntil 3 år, men dersom legemsbeskadigelsen
medfører sykdom eller arbeidsudyktighet som varer utover 2 uker,
eller en uhelbredelig lyte, feil eller skade, kan fengsel inntil
6 år anvendes. Dersom legemsbeskadigelsen medfører betydelig skade
på legeme eller helbred eller død, kan fengsel inntil 8 år anvendes.
For det tilfellet overtredelsen subsumeres under § 231 om betydelig
skade, er minstestraffen fengsel i 2 år. Dersom gjerningspersonen
har handlet med overlegg, kan fengsel inntil 21 år anvendes dersom
overtredelsen fører til at fornærmede dør.
Departementet mener straffnivået for overtredelse av § 229 første
straffalternativ er for lavt. Det foreslås derfor å heve den øvre
strafferammen til fengsel inntil 4 år. I tillegg ønskes det en skjerping
av normalstraffnivået innenfor strafferammen. Straffen for overtredelsene
av § 229 første straffalternativ varierer i dag fra fengsel i 30
til 120 dager. For legemsbeskadigelser som i dag ligger i det nedre
sjiktet av § 229 første straffalternativ, bør straffen i utgangspunktet
være fengsel i 60 dager, men straffen for legemsbeskadigelser som
ligger i grenseområdet mot annet straffalternativ, bør i utgangspunktet
straffes med fengsel i 6 måneder.
Straffnivået for overtredelse av § 229 annet straffalternativ
er også for lavt. For å skjerpe straffen foreslås det derfor å heve
den øvre strafferammen til fengsel inntil 8 år. I tillegg ønskes
det en skjerping av normalstraffnivået innenfor strafferammen. Gjennomgåelsen
av straffutmålingspraksis viser at straffen for en ordinær overtredelse
av § 229 annet straffalternativ ligger i området fengsel i 90 til
120 dager for uprovosert vold i form av knyttneveslag mot fornærmedes
hode. Straffen for tilsvarende handlinger bør i utgangspunktet ikke
ligge under 6 måneder ubetinget fengsel.
Også straffnivået for overtredelse av § 229 tredje straffalternativ
er for lavt. Det foreslås derfor å heve den øvre strafferammen til
10 år. I tillegg ønskes det en skjerping av normalstraffnivået.
Straffnivået for forsettlig betydelig skadeforvoldelse (§ 231)
er etter departementets oppfatning for lavt. For å skjerpe straffen
for denne type voldslovbrudd foreslås det å heve minstestraffen
fra fengsel i 2 til 3 år. I tillegg ønskes det en skjerping av normalstraffnivået.
Straffeloven § 231 omfatter også de voldshandlinger som ligger
nært opp til forsettlig drap. Ved straffastsettelse for et slikt
tilfelle bør straffen etter departementets syn i utgangspunktet
ligge i området fengsel i 8 til 9 år.
Ofte begås uprovoserte voldshandlinger av unge personer. I de
tilfeller man står overfor legemsbeskadigelser som det i forslaget
her ønskes skjerpet straff for, begått av personer over 18 år, mener
departementet at det klare utgangspunktet er at det skal reageres med
ubetinget fengsel. Det skal mye til for at ung alder skal kunne
begrunne at deler av reaksjonen gjøres betinget eller at det benyttes
en alternativ reaksjon i form av for eksempel samfunnsstraff.
Den nedre strafferammen for drap er fengsel i minst 6 år og den
øvre strafferammen er i utgangspunktet 15 år. Den øvre strafferammen
heves til fengsel inntil 21 år når drapet er begått med overlegg,
når drapet er begått for å lette eller skjule en annen forbrytelse,
hvis gjerningsmannen ved drapet prøver å unndra seg straffen for
en annen forbrytelse, dersom det dreier seg om et gjentakelsestilfelle
eller hvis det foreligger særdeles skjerpende omstendigheter.
Til tross for at straffen for forsettlig drap de siste 20 årene
er skjerpet, foreslår departementet at minstestraffen økes fra 6
til 8 år og at normalstraffnivået skjerpes ytterligere.
Straffen for drap begått uten at det gjør seg gjeldende særlig
formildende eller skjerpende omstendigheter, ligger i dag på fengsel
i rundt 10 år. Dette mener departementet er for lavt når man ser
hen til at drap er det mest alvorlige voldslovbruddet, og at straffen
for andre grove voldslovbrudd bør skjerpes betydelig. Etter departementets
oppfatning bør straffen for «ordinære» drap i utgangspunktet ikke
settes under 12 år.
Strafferammene for kjønnslemlestelse er henholdsvis fengsel inntil
3, 6 og 8 år beroende på lovbruddets grovhet, jf. kjønnslemlestelsesloven.
På samme måte som for andre voldslovbrudd, ønsker departementet
en skjerping av straffen for kjønnslemlestelse.
Departementet foreslår å heve de øvre strafferammene til fengsel
inntil henholdsvis 4, 8 og 10 år. Når det gjelder normalstraffnivået,
er det vanskelig å si noe om dette så lenge det ikke foreligger
rettspraksis om kjønnslemlestelse. Det er således også vanskelig
å vise til typetilfeller hvor straffen bør skjerpes. Departementet
mener imidlertid at kjønnslemlestelse bør straffes noe strengere
enn en tilsvarende legemsbeskadigelse. Lovbruddets karakter og de
ytre omstendigheter som normalt sett antas å være knyttet til slike
lovbrudd – typisk ved at det er tale om yngre jenter i en kulturell
pressituasjon – tilsier at straffreaksjonen bør være særlig streng.
Kjønnslemlestelse vil dessuten ofte ha karakter av å være fysiske
overgrep mot barn. Det er da viktig med et straffnivå som gjenspeiler
behovet for et særskilt vern i slike situasjoner.
Komiteen viser til at mishandling i
nære relasjoner er et alvorlig samfunnsproblem, og at det derfor
er viktig å få sagt klart ifra at slik terrorisering av sine nærmeste
ikke er akseptabel opptreden i vårt samfunn. Mange lever daglig
i frykt for sin partner eller andre i nærmeste familie som bruker
vold, trusler og lignende metoder for å underkue sine nærmeste.
Mange tør ikke bryte opp fra for eksempel et voldelig ekteskap på
grunn av frykten for represalier i etterkant. Det gjør at de som
utsettes for denne formen for vold, blir sterkt psykisk skadet og
slutter å fungere som normale samfunnsborgere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at regjeringen fremmer forslag om heving
av strafferammene i § 219 til 4 år for vold i nære relasjoner og
til 8 år ved skjerpende omstendigheter. Disse medlemmer mener
det imidlertid er nødvendig å sette et langt sterkere søkelys på
vold i nære relasjoner som samfunnsproblem ved å heve straffenivået
ytterligere i forhold til regjeringens forslag.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«I straffeloven 22. mai 1902 nr. 10 skal § 219 første og annet
ledd lyde:
Den som ved å true, tvinge, begrense bevegelsesfriheten til,
utøve vold mot eller på annen måte krenke, grovt eller gjentatt
mishandler
a) sin nåværende eller tidligere
ektefelle,
b) sin eller nåværende eller tidligere ektefelles slektning
i rett nedstigende linje,
c) sin slektning i rett oppstigende linje,
d) noen i sin husstand, eller
e) noen i sin omsorg
straffes med fengsel i inntil 6 år.
Dersom mishandlingen er grov eller fornærmede som følge av handlingen
dør eller får betydelig skade på legeme eller helse, er straffen
fengsel i inntil 15 år. Ved avgjørelsen av om mishandlingen er grov,
skal det særlig legges vekt på om den har vart over lang tid og
om det foreligger forhold som nevnt i § 232.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, støtter regjeringens forslag
om heving av de øvre strafferammer i § 229 første og tredje straffalternativ
til henholdsvis 4 års og 10 års fengsel. Når det gjelder forslaget
om å heve den øvre strafferammen i § 229 annet straffalternativ til
8 års fengsel, viser flertallet til de økonomiske og
administrative konsekvenser dette vil ha. Den foreslåtte endringen
ville blant annet medføre ubetinget rett for domfelte til ved anke
å bringe saken inn for lagmannsretten, jf. strpl. § 321 tredje ledd,
som ved behandlingen av saken settes med lagrette, jf. strpl. § 352
første ledd. De økonomiske og administrative konsekvenser vil etter flertallets mening ikke
kunne dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer. På denne bakgrunn
er den beste løsningen at gjeldende øvre strafferamme på seks års
fengsel blir stående, slik at lovforslagene om straffeskjerpelsene kan
tre i kraft straks. Flertallet er likevel enig med regjeringen
i at normalstraffenivået for voldslovbrudd er for lavt, og at dette
skal økes. Som framholdt av justisministeren i svarbrev til justiskomiteen
datert 5. mai 2010, vil en kunne oppnå en økning av normalstraffenivået
selv om en ikke hever den øvre strafferammen for overtredelse av
§ 229 annet straffalternativ.
Flertallet understreker at den gjeldende øvre strafferammen
på 6 års fengsel i § 229 annet straffalternativ er vid nok for å
kunne gjennomføre den heving i normalstraffnivået som regjeringen
foreslår. Hevingen av den øvre strafferammen fra 3 til 4 års fengsel
for første straffalternativ og fra 8 til 10 års fengsel for tredje
straffalternativ er etter flertallets bestemte oppfatning
tilstrekkelig til at lovgivers konkrete og begrunnede henstillinger
om skjerpet normalstraffnivå for denne type overtredelser får full
tyngde, også for overtredelser av annet straffalternativ. Flertallet viser
i denne forbindelse til Prop. 97 L (2009–2010) punkt 6.4 (side 34–37)
hvor det ønskede normalstraffnivå for denne overtredelsen angis. Flertallet slutter
seg fullt ut til det som der – ved henvisning til Høyesteretts praksis
– uttales fra regjeringens side om det ønskede normalstraffnivå for
§ 229 første, annet og tredje straffalternativ.
Flertallet støtter regjeringens forslag om heving
av de øvre strafferammer i kjønnslemlestelsesloven § 1 første ledd. Flertallet vil
særlig peke på at det for overtredelse av kjønnslemlestelsesloven ikke
er etablert noe normalstraffnivå, fordi det ikke har vært saker
for domstolene. Flertallet mener derfor at det for
denne lovovertredelsen er viktig å heve de øvre strafferammer for
å angi retningen for hvor det framtidige normalstraffnivået bør
ligge. Eventuelle økonomiske og administrative konsekvenser av en
slik heving vil bli dekket innenfor gjeldende budsjettrammer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at regjeringen har foreslått å heve straffenivået
for legemsbeskadigelse og legemsfornærmelse, noe som skal bidra
til å heve straffenivået for voldshandlinger. Vold er et alvorlig
samfunnsproblem, og det er disse medlemmers oppfatning
at et høyere straffenivå vil bidra til å holde voldsutøvere lenger
i fengsel, samt virke forebyggende på potensielle voldsutøvere. Disse
medlemmer mener imidlertid at det er viktig å sende et klart
signal om at legemsbeskadigelse ikke er akseptabelt, og ønsker å
heve den laveste strafferammen til inntil 6 år.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«I straffeloven 22. mai 1902 nr. 10 skal § 229 lyde:
Den, som skader en anden paa Legeme eller Helbred eller hensetter
nogen i Afmagt, Bevidstløshet, eller lignende Tilstand, eller som
medvirker hertil, straffes for Legemsbeskadigelse med Fængsel indtil 6
Aar, men indtil 8 Aar, saafremt nogen Sygdom eller Arbeidsudygtighet,
der varer over 2 Uger, eller en uhelbredelig Lyde, Feil eller Skade
er voldt, og indtil 10 Aar, saafremt Døden eller betydelig Skade
paa Legeme eller helbred er blevet følgen.»
Komiteen har videre merket seg at regjeringen foreslår
heving av minstestraffen for drap til 8 år.
Komiteen ser alvorlig på det omfanget
kjønnslemlestelse av ungdom har fått i deler av samfunnet og mener
at dette er totalt uakseptable handlinger som krever langt større
oppfølging og strengere straffer enn i dag. Komiteen registrerer
at regjeringen har foreslått en heving av straffenivået for denne
typen forbrytelser, hvor den øvre strafferammen i første straffealternativ
er hevet til fengsel i 4 år og annet og tredje straffealternativ
hevet til fengsel i inntil henholdsvis 8 og 10 år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener imidlertid det er nødvendig å heve straffenivået
ytterligere for å understreke hvor alvorlig denne formen for overgrep mot
unge er.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«I lov 15. desember 1995 nr. 74 om forbud mot kjønnslemlestelse
gjøres følgende endring:
§ 1 første ledd skal lyde:
Den som forsettlig utfører et inngrep i en kvinnes kjønnsorgan
som skader kjønnsorganet eller påfører det varige forandringer,
straffes for kjønnslemlestelse. Straffen er fengsel inntil 6 år,
men inntil 8 år dersom inngrepet har som følge sykdom eller arbeidsudyktighet
som varer over 2 uker, eller en uhelbredelig lyte, feil eller skade
er voldt, og inntil 15 år dersom inngrepet har som følge død eller
betydelig skade på legeme eller helbred. Medvirkning straffes på samme
måte.»
Lovforslagene i proposisjonen vil ikke ha nevneverdige økonomiske
eller administrative konsekvenser. Alle eventuelle merutgifter som
følger av lovforslagene i proposisjonen vil bli dekket innenfor gjeldende
budsjettrammer.
Komiteen viser til at statsråd Knut
Storberget i brev til Stortingets presidentskap av 23. april 2010 (vedlagt)
har kommet med supplerende opplysninger om de økonomiske og administrative
konsekvensene av lovforslaget. Av brevet fremkommer det at forslaget
vil medføre et betydelig økt antall saker til ankebehandling og
at flere saker må behandles med lagrette.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til målsettingen
i Soria Moria-erklæringen om skjerping av straffenivået for volds-
og seksuallovbrudd. I siste delproposisjon til straffeloven 2005
(Ot. prp. nr. 22 (2008–2009)) ble det tydelig angitt høyere normalstraffenivåer
for nevnte lovbrudd. Stortinget sluttet seg til dette, jf. Innst.
O. nr. 73 (2008–2009). Disse konkrete og begrunnede retningslinjene
knyttet seg til straffeloven 2005, men både regjeringen og Stortinget
ga uttrykk for at normalstraffenivåene også burde gis anvendelse
ved straffastsettelse etter straffeloven 1902. Fra Stortinget ble
det gjort klart at de angitte normalstraffnivåene skulle ta til
å gjelde straks. I to storkammeravgjørelser fra Høyesterett 13. november
2009 kom flertallet til at de angitte normalstraffenivåene først
kan gis full effekt etter ikraftsetting av straffeloven 2005. Etter
storkammeravgjørelsene ligger det an til en gradvis heving av normalstraffnivåene
fram mot ikraftsetting. Flertallet mener at det ved
denne tilnærmingen vil ta for lang tid å få straffene opp på ønsket
nivå.
Flertallet viser til brev fra justisministeren
til Stortingets presidentskap datert 23. april 2010 hvor det blir
redegjort for at tre av lovforslagene, som går ut på å heve den
øvre strafferammen fra 6 til 8 år, vil medføre økonomiske og administrative
konsekvenser som ikke er nærmere omtalt i proposisjonen. Flertallet merker
seg at det særlig er lagmannsrettene som eventuelt vil bli berørt,
og at en kan se for seg en betydelig økning i antall saker dersom
lovforslaget følges opp: Forslaget om å heve den øvre strafferammen
fra 6 til 8 år medfører at de aktuelle sakene skal behandles av
lagrette, jf. straffeprosessloven § 352 første ledd. Videre vil
en heving av strafferammene medføre ubetinget ankeadgang, jf. straffeprosessloven
§ 321 tredje ledd, at slike saker heller ikke kan behandles av dommerfullmektiger,
jf. straffeprosessloven § 276 fjerde ledd, og at saken normalt skal føres
av en statsadvokat, jf. straffeprosessloven § 76 tredje ledd. Slik flertallet vurderer
det, vil de økonomiske og administrative konsekvensene av økte strafferammer
i § 219 annet ledd og § 229 annet straffalternativ gi merutgifter,
særlig for domstolen, som ikke lar seg dekke innenfor gjeldende
budsjettrammer. Dette ville innebære at forslag til lov om endringer
i straffeloven 1902 mv. ikke kan tre i kraft straks.
Flertallet viser til at formålet med Prop. 97
L (2009–2010) er å skjerpe normalstraffenivået for volds- og seksuallovbrudd. Flertallet framholder at
selv om en ikke hever strafferammene for de nevnte lovbruddskategoriene,
vil ikke det rokke ved formålet med proposisjonen – å skjerpe normalstraffenivåene
for volds- og seksuallovbrudd. De øvrige lovendringer som foreslås
i straffeloven 1902 §§ 219 og 229, er tilstrekkelige til at lovgiveruttalelsene
om straffskjerping vil måtte tillegges vekt. En øvre strafferamme
på 6 år – og ikke 8 år som er foreslått – for de aktuelle tilfellene,
er også tilstrekkelig vid til å gjennomføre skjerpingen av normalstraffenivåene innenfor
strafferammene i straffeloven 1902 § 219 annet ledd og § 229 annet
straffalternativ.
Flertallet forutsetter at eventuelle økonomiske
og administrative konsekvenser av regjeringens forslag om å heve
strafferammen for kjønnslemlestelse, lar seg dekke innenfor gjeldende
budsjettrammer.
Flertallet mener det på bakgrunn av brevet fra justisministeren
datert 10. mai 2010 må inntas en endring av straffeloven 1902 § 231
tråd med merknadene til lovforslaget i proposisjonen side 42, og
fremmer følgende forslag:
Ǥ 231 skal lyde:
Den, som bevirker eller medvirker til, at en anden tilføies betydelig
skade paa legeme eller helbred, straffes for grov legemsbeskadigelse
med Fængsel i minst 3 Aar. Har han handlet med Overlæg, kan Fængsel
inntil 21 år anvendes, saafremt Forbrydelsen har hat Døden tilfølge.»
Videre mener flertallet at det i straffeloven 2005
§ 274 bør føyes til ny bokstav f i samsvar med tilsvarende forslag
til straffeloven 2005 § 272, og fremmer følgende forslag:
«§ 274 første ledd annet punktum bokstav f skal lyde:
Hva gjelder rekkefølgen på formuleringene i straffeloven 1902
§ 219 første ledd bokstav a og b «tidligere eller nåværende ektefelle»
ser flertallet ikke noe avgjørende behov for å endre
denne nå. I straffeloven 2005 § 282 bokstav a og b bør dette imidlertid
gjennomføres. Flertallet fremmer følgende forslag:
Ǥ 282 bokstav a og b skal lyde:
Med fengsel inntil 6 år straffes den som ved trusler, tvang,
frihetsberøvelse, vold eller andre krenkelser, alvorlig eller gjentatt
mishandler
a) sin nåværende eller tidligere
ektefelle,
b) sin nåværende eller tidligere ektefelles slektning i
rett stigende linje.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at domstolene allerede i dag er i en
utfordrende økonomisk situasjon, noe som krever økte bevilgninger
til domstolene på grunn av de økte kostnadene. Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen tar høyde for de økte kostnadene i fremtidige budsjettfremlegg.
Det er imidlertid også behov for ekstraordinære bevilgninger fordi
lovendringene skal tre i kraft i løpet av kort tid, noe som medfører
økte kostnader lenge før neste budsjettvedtak.
Disse medlemmer viser til det spesielle at departementet
ikke ser ut til å ha vært kjent med de økonomiske kostnadene knyttet
til gjennomføringen av det fremlagte lovforslag, jf. statsrådens
brev datert 23. april 2010 til justiskomiteen. Disse medlemmer viser
til at det konstitusjonelt sett er lite tilfredsstillende at slike
supplerende opplysninger til en proposisjon bare gis i form av brev
til Stortinget. Disse medlemmer er videre svært lite
tilfreds med måten denne saken har blitt håndtert på av regjeringen. Brevet
er ikke behandlet av regjeringen og Kongen i statsråd på samme måte
som proposisjonen, og brevet ble ikke offentlig tilgjengelig samtidig
og på samme måte som proposisjonen. Dette føyer seg inn i et bilde
hvor det virker tilfeldig når det kan forventes at den samlede straffeloven
av 2005 trer i kraft, og vitner om at det er lite samsvar mellom
det statsråden lover i media og gjennomføringen i praksis.