I proposisjonen redegjøres det for en del sentrale indikatorer
for utviklingen i de kommunale velferdstjenestene i perioden 2005
til 2009. Det er lagt særlig vekt på utviklingen fra 2008 til 2009.
De viktigste målgruppene for kommunale og fylkeskommunale
tjenester er barn og unge 1–18 år og innbyggere 67 år og over. I
løpet av de siste fire årene har antall innbyggere i disse gruppene økt
med rundt 38 200, og dette indikerer et økt behov for kommunale
tjenester.
For 2009 indikerer beregninger fra Det tekniske beregningsutvalg
for kommunal- og fylkeskommunal økonomi at kommunesektorens merkostnader
knyttet til den demografiske utviklingen var 1,6 mrd. kroner. Det
er usikkerhet knyttet til beregningene, bl.a. fordi det er lagt
til grunn samme standard og dekningsgrader som året før.
Antall barn i barnehagealder har i løpet av
de siste fire årene økt kraftig. Barnehagedekningen økte fra i overkant
av 76 pst. i 2005 til i overkant av 88 pst. i 2009. Vel halvparten
av barna har plass i en kommunal barnehage.
De fire siste årene har det også vært en kraftig økning
i andelen heltidsplasser. Parallelt med den sterke utbyggingen av
barnehageplasser har det vært en kraftig økning i ressursinnsatsen, målt
ved avtalte årsverk.
Elevtallet i grunnskolen har gått ned de siste
fire årene samlet sett, men flatet ut i 2009. Ressursinnsatsen,
målt ved årstimer til undervisning, har på sin side økt gjennom
hele perioden. Økningen kan i stor grad henføres til spesialundervisningen.
Nærmere seks av ti barn mellom seks og ni år hadde
i 2009 plass i skolefritidsordningen (SFO). Andelen har økt med
i alt sju prosentpoeng de siste fire årene, men var uendret fra 2008
til 2009.
Innen pleie- og omsorgstjenestene er det økende behov
knyttet til at det blir flere eldre, særlig i aldersgruppen over
90 år, samtidig som det blir flere yngre mottakere. De siste årene
har antall mottakere av hjemmetjenester under 67 år økt betydelig
mer enn befolkningsveksten skulle tilsi, og denne gruppen utgjør
en stadig større andel av mottakerne av hjemmetjenester. Samlet
sett har utviklingen de siste årene vist en betydelig endring i
hvilke grupper som benytter de hjemmebaserte pleie- og omsorgstjenestene.
Endring i sammensetningen av mottakergruppen med flere mottakere
blant de yngre og de eldste kan tyde på økt pleietyngde blant mottakerne.
Innenfor sosialtjenesten har det vært en nedgang i
antall sosialhjelpstilfeller gjennom fireårsperioden, men det har
vært en stor økning i antall tilfeller fra 2008 til 2009. Gjennomsnittlige utbetalinger
har derimot økt i perioden, men har blitt noe redusert fra 2008
til 2009. Også stønadslengden er redusert, både i perioden og det
siste året. Det antas at endringene fra 2008 til 2009 har sammenheng
med økt pågang på sosialhjelp som følge av svekkelsen i arbeidsmarkedet.
På nasjonalt nivå i 2009 var antall kommunalt
disponerte boliger for vanskeligstilte per 1 000 innbygger 20,5.
I 2009 ble det gitt tilsagn om tilskudd til å framskaffe 2 400 utleieboliger. Dette
er en stor økning fra tidligere år. Utviklingen er i tråd med regjeringens
politiske ambisjoner om å øke antallet utleieboliger. Husbanken har
i denne perioden hatt fokus på at kommunene får en hensiktsmessig
boligmasse som kommer vanskeligstilte til gode.
Foreløpige KOSTRA-tall for 2009 viser at tre
av fire husstander som oppholder seg i midlertidig botilbud har
opphold av kortere varighet enn tre måneder. Regjeringens mål er
at ingen skal oppholde seg lenger enn tre måneder i midlertidig botilbud.
Det gjenstår derfor noe før målet er nådd.
Eldre og personer med ulike funksjonsnedsettelser
utgjør årlig en høy andel av dem som tildeles kommunalt disponerte
boliger. Det er derfor viktig at andelen tilgjengelige kommunalt
disponerte utleieboliger fortsatt øker.
Netto driftsutgifter til barnevernstjenesten
per innbygger i målgruppen har økt i perioden. Det er særlig de
siste årene at økningen har vært sterk, ikke minst fra 2008 til
2009. Andelen netto driftsutgifter til barnevern i forhold til netto driftsutgifter
til andre tjenester er stabil i perioden.
Antall 16–18-åringer har i tidligere år økt
kraftig, og den demografiske utviklingen har dermed hatt større
konsekvenser for fylkeskommunene enn for kommunene. Andelen av 16–18-åringene
som er i videregående opplæring har ligget relativt stabilt rundt
90 pst. I 2009 flatet veksten i antallet unge i alderen 16–18 år
ut, og antall personer i videregående opplæring er om lag uendret
fra 2008 til 2009. Det har imidlertid vært en klar nedgang i antall
lærlinger, mens antall elever i videregående skole har økt tilsvarende.
Ressursinnsatsen ved de fylkeskommunale skolene,
målt ved avtalte lærerårsverk korrigert for legemeldt sykefravær
og fødselspermisjon, var noe høyere i 2009 enn året før, men veksten var
svakere enn veksten i elevtallet. Andelen av elevene som fikk oppfylt
førstevalget i 2009 gikk ned sammenlignet med året før, mens andelen
som sluttet i løpet av året ligger om lag på samme nivå som i 2008.
Ansvaret for å prioritere eiendomsforvaltning ligger
til kommunesektoren selv. Kommunal- og regionaldepartementet følger
opp ved å tilrettelegge for rammebetingelser som skal gjøre kommunesektoren
i stand til å ivareta eiendomsforvaltningen.
En av de store utfordringene i kommunesektoren har
vært mangel på kunnskap og kompetanse om eiendomsforvaltning.
Fra og med 2009 fikk kommunesektoren bedre styringsinformasjon
i form av nøkkeltall om eiendomsforvaltning i KOSTRA.
Av proposisjonen framgår det at kommunesektoren
prioriterer eiendomsforvaltning av sentrale formålsbygg sterkere
i 2009 enn i 2008. Utgiftene for kommunene til vedlikeholdsaktiviteter
har økt betydelig for både kommuner og fylkeskommuner. Dette kan
ha sammenheng med tiltakspakken som i stor grad ble brukt i 2009.
Energikostnadene per kvadratmeter ble redusert med 1,8 pst. for
kommunene og 12,4 pst. for fylkeskommunene. Siden dette er relativt
ny statistikk, er det grunn til å ta forbehold om enkelte feil i
tallene.
Departementet vil gi Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet 2 471 000 kroner i tilskudd i 2010 til gjennomføring
av et femårig FoU-program om kommunal eiendomsforvaltning.
Det er fortsatt nødvendig for de fleste kommuner å
høyne statusen på eiendomsforvaltning og prioritere ressurser på
kort sikt med tanke på et godt, verdibevarende vedlikehold, noe
som igjen vil sikre gode tjenester for brukerne av de kommunale
og fylkeskommunale bygningene, god økonomi og økt handlingsrom i
framtiden for kommunene og fylkeskommunene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
registrerer at veksten i de frie inntektene i 2010 legger til rette
for en styrking av det kommunale barnevernet med 400 årsverk, og
at regjeringen vil følge utviklingen i det kommunale barnevernet
fram mot framleggelsen av statsbudsjettet for 2011. Flertallet har
merket seg at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett foreslår å
øke bevilgningen til det statlige barnevernet med 90 mill. kroner
knyttet til de nye standardkontraktene for statlige beredskaps-
og familiehjem.
Flertallet viser til at barne-,
likestillings- og inkluderingsministeren er i dialog med KS om å bedre
vilkårene for de kommunale fosterhjemmene. Komiteen er
opptatt av likebehandling av de kommunale og statlige fosterhjemmene
når det gjelder ferie- og pensjonsordninger.
Flertallet understreker at også
det kommunale barnevernet har store utfordringer, og flertallet ser
positivt på at Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
har satt i gang en full gjennomgang både av barnevernets oppgaver
og av ansvarsfordelingen mellom det statlige barnevernet (Buf-etat)
og kommunenes oppgaver og ansvar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen ifølge
proposisjonen mener det er «ønskelig å styrke kapasiteten og kvaliteten
i det kommunale barnevernet». Disse medlemmer viser
videre til at barne-, likestillings- og inkluderingsministeren har
pekt på behov for økte ressurser i barnevernet. Statsråden uttalte
til Stavanger Aftenblad 3. mai 2010 at det er en kritisk situasjon
i det kommunale barnevernet. Disse medlemmer vil
understreke at situasjonen i barnevernet i dag er at det er store mangler
og utfordringer i nesten alle ledd. Disse medlemmer viser
til fylkesmennenes rapporteringer om det kommunale barnevernet. Kommunene
har for liten kapasitet, for få ansatte til å løse alle arbeidsoppgavene
og for lite tid og ressurser til å skaffe tilstrekkelig kompetanse. Det
kommunale barnevernet har en sterk vekst i antall bekymringsmeldinger
som kommer inn. De er kraftig underbemannet og legger til side saker
som burde blitt undersøkt.
Det er svært viktig at barnevernet har de ressurser
og den kompetanse som er nødvendig for å sikre de aller svakeste
i vårt samfunn.
Disse medlemmer viser til behandlingen
av Dokument 8:21 S (2009–2010) jf. Innstilling 186 S (2009–2010)
hvor Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om en opptrappingsplan for barnevernet som sikrer full barnevernsdekning
innen 2017. Full barnevernsdekning innebærer blant annet:
Nok behandlingskapasitet
i det kommunale barnevernet.
Nok fosterhjemsplasser og institusjonsplasser
til å gi alle barn et tilbud tilpasset den enkeltes behov.
Nok kapasitet i fylkesnemndene til å sikre
rask saksbehandling.
Tilstrekkelig antall tilsynsførere.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet noterer
seg videre veksten i netto driftsutgifter per innbygger innen barnevernstjenesten,
og mener dette er et område det er viktig å prioritere med tilstrekkelige midler
for å oppnå et forsvarlig nivå på tjenestene. Disse medlemmer viser
til at Barneombudet i 2009 avdekket grove mangler innen den kommunale
barnevernstjenesten, hvor tilfeller av kommuner som i perioder var
fullstendig uten barnevernsdekning ble avslørt. Disse medlemmer presiserer
at dette ikke kan lastes små kommuner med en allerede presset økonomi, men
vil like fullt få frem at slike brudd er uholdbare i en situasjon
hvor norske kommuner har fått ekstra midler til barnevern. Disse
medlemmer mener det er regjeringens ansvar å påse at midlene
i kommunene går til å opprettholde et fast barnevernstilbud, og
mener krav om minimumsbemanning i barnevernet må inn snarest mulig. Disse
medlemmer mener det trengs vilje og handlekraft for å løse
utfordringene, og ber regjeringen ta de nødvendige grep for å ivareta
et kommunalt barnevern over hele landet som har en forsvarlig bemanning
hver dag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen mener
veksten i kommunenes frie inntekter gir rom for styrking av det kommunale
barnevernet med 400 stillinger i 2010. Mye tyder på dette ikke skjer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser videre til at regjeringen
vil vurdere andre virkemidler for å sikre at det kommunale barnevernet styrkes.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener derfor det er behov for å styrke barnevernet
og trappe opp innsatsen for å sikre full dekning i alle ledd. Dette
medlem viser til representantforslag fra Kristelig Folkeparti
om en opptrappingsplan for å nå full barnevernsdekning innen 2017,
jf. Dokument 8:21 S (2009–2010).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med tiltak som sikrer opptrapping for å styrke kapasiteten og kvaliteten
i den kommunale barnevernstjenesten, og om nødvendig øremerke midler
til dette formålet.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til det økende behovet for flere omsorgsboliger. Boligbyggelagene
har vært og er en viktig mulig bidragsyter i arbeidet med å fremskaffe
tilstrekkelig med omsorgsboliger. Flertallet er derfor
positive til at regjeringen foretar en ny gjennomgang av regelverket
for støtte til bygging av omsorgsboliger for å klargjøre om det
er mulig å inkludere boligbyggelagene i prosessen med å fremskaffe omsorgsboliger
der tilskuddet er klausulert innenfor EØS-regelverket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener bygging av omsorgsboliger
og sykehjemsplasser er en av kommunenes viktigste oppgaver innen
pleie og eldreomsorg. Disse medlemmer finner det
derfor meget underlig at regjeringen gjennom endrede retningslinjer
for Husbanken har fratatt kommunene muligheten til fritt å velge
samarbeidspartner for denne type utbygging. Det er kommunene som
mottar tilskuddet fra Husbanken, og det må derfor oppfattes som
manglende tillit til norske kommuner at regjeringen nå vil begrense
kommunenes handlefrihet på dette området. Disse medlemmer vil
be regjeringen omgjøre Husbankens retningslinjer, og sørge for en
likebehandling av offentlige aktører, frivillige organisasjoner, borettslag
og private utbyggere.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at boligbyggelag må få delta i bygging
av omsorgsboliger med tilskudd fra Husbanken. Dette medlem viser
til den muntlige spørretimen i Stortinget onsdag 3. juni 2010 hvor
spørsmålet ble tatt opp med kommunalministeren. Dette medlem er
tilfreds med at helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen dagen etter
kom med oppløftende signaler, da hun i Aftenposten uttalte at regjeringen
kan ha tolket EØS-reglene for strengt, og at de raskt vil sjekke
ut om det likevel er mulig å tildele statlige støttemidler til omsorgsboliger
som bygges av boligbyggelag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at eldre, pleietrengende mennesker må få en lovfestet
rett til å få dekket grunnleggende behov. Disse medlemmer mener
det er uakseptabelt at eldre pleietrengende mennesker står uten
rettigheter, og at man er prisgitt den enkelte kommunes økonomiske situasjon
og politikeres prioriteringer. Eldreomsorgen i Norge har vært gjenstand
for en kontinuerlig debatt siden midten av 1980-tallet. Sjokkerende
nyheter og oppslag i pressen som: «Tvang mot eldre – daglig kost
i sykehjem», «Gamle bindes og låses inne», «Tørstet i hjel på sykehjem»,
«De gamle brytes ned av motløshet», og «Eldre blir mishandlet»,
er dessverre ikke uvanlig. Disse medlemmer viser
til at det har vært en nedgang i antallet sykehjemsplasser i forhold
til befolkningsutviklingen og behovet for slike plasser siden den
rød-grønne regjeringen overtok i 2005. Det vises i denne sammenheng
til Riksrevisjonens rapport, fremlagt våren 2009.
Disse medlemmer viser til at
skiftende regjeringer og stortingspolitikere i alle valgkamper de
siste 30 årene har lovet en verdig eldreomsorg. Jens Stoltenberg
uttalte i valgkampen 2005 at eldreomsorgen «skal skinne». Disse medlemmer er
av den oppfatning at ingen har klart oppgaven med å skape en verdig
eldreomsorg.
Disse medlemmer mener det er
på høy tid at det innføres en lovfestet rett til pleie og omsorg for
eldre med behov for slike tjenester, betalt av Folketrygden.
Disse medlemmer konstaterer at
det fortsatt er langt frem til en eldreomsorg som skinner, og viser
til sitt omfattende og helhetlige forslag i Dokument nr. 8:83 (2006–2007)
med i alt 19 konkrete tiltak som bør gjennomføres.
Disse medlemmer viser til at
kommunenes ansvar for omsorgsoppgavene blir ivaretatt svært forskjellig
fra kommune til kommune. Vekslende regjeringer har lagt frem planer,
handlingsplaner og forslag til endringer, men situasjonen i eldreomsorgen
og kritikken mot det kommunale tilbudet har ikke stilnet eller endret
seg vesentlig. Økte bevilgninger til kommunene, som blir gjenstand
for kommunestyrers og kommuneadministrasjoners prioriteringer, fører
ofte ikke til satsing på eldreomsorg.
Disse medlemmer synes det er
et stort paradoks at verdens rikeste land, per capita, og med selvskryt
om en velferdsstat som alle andre land visstnok ser opp til, fremdeles
har en jevn nyhetsdekning i media om store problemer og elendighet
i sitt eldreomsorgssystem. Disse medlemmer mener
situasjonen er en helt naturlig konsekvens av et sosialistisk system som
rasjonerer eldreomsorgstilbudet gjennom rammebevilgninger. De økonomiske
rammene er for små og kan fritt brukes til andre formål som fortrenger
omsorg av pleietrengende eldre. Når det ikke er automatikk i at
det stilles midler til rådighet i takt med et voksende behov og
en voksende eldrebefolkning, må køer, ventelister og høyere terskler
for hjelp bli resultatet.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det må igangsettes en betydelig innsats knyttet til bygging av
sykehjemsplasser. Dette bør gjøres ved at tilskuddsordningen for
bygging av sykehjemsplasser økes til minst 800 000 kroner per plass,
og at totalrammen økes slik at det kan bygges 2 500 sykehjemsplasser
per år frem til behovet er dekket.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å fremme forslag til
lov som gir de pleietrengende lovfestet rett til å få dekket grunnleggende
behov – uavhengig av hvor i landet de bor – innen 1. januar 2011.»
«Stortinget ber regjeringen, med hjemmel i ny lov,
utarbeide en ny kvalitetsforskrift hvor grunnleggende behov blir
klart og tydelig definert.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2011, fremme forslag om å øke tilskuddet og rammen til bygging
av nye sykehjemsplasser, slik at det blir mulig å bygge minst 2 500
nye sykehjemsplasser i 2011.»
Disse medlemmer er av den oppfatning
at teknologiske løsninger vil være en del av fremtidens hjemmebaserte
omsorg. Dette kan for eksempel være bruk av sensorteknologi og andre
løsninger som skaper økt trygghet og sikkerhet for den enkelte eldre.
I denne sammenheng er det viktig at nye omsorgsboliger har tilgang
på nødvendig infrastruktur for å kunne implementere teknologiske
løsninger som krever god kapasitet på nettilgang mv. Det bør derfor, slik disse
medlemmer ser det, legges til rette for slik infrastruktur
i bygging av nye omsorgsboliger i 2011.
Disse medlemmer peker på at teknologiske nyvinninger
vil kunne ha betydelig samfunnsmessig gevinst, og at forholdene
må legges til rette for at innovasjon innen pleie- og omsorgssektoren
blir bedre ivaretatt gjennom utprøving av teknologi som kan være
med på å skape både forutsigbarhet for brukere av pleie- og omsorgstjenester,
og deres pårørende, og som kan være med på stimulere teknologibedrifter
til å prøve ut nye løsninger som forbedrer etablerte prosesser og
utrustning innen denne sektoren.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det i forbindelse med Husbankens tildelingsmidler til omsorgsboliger
må kunne ytes et eget tilskudd i forbindelse med tilrettelegging
for infrastruktur til å kunne ta i bruk nye teknologiske virkemidler,
for eksempel mer tidsriktige trygghetsalarmer. Dette for å kunne
møte de utfordringene og mulighetene som vil kunne tas i bruk i
relativt nær fremtid.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
tilskuddsordning for bygging av omsorgsboliger, legge til rette
for nødvendig teknologisk infrastruktur til å kunne ta i bruk teknologiske
løsninger i fremtiden.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
veksten i antall barn i barnehagealder, og vil understreke viktigheten
av et bredt og godt tilbud til disse barna. Disse medlemmer er
opptatt av mangfoldet innen barnehagesektoren, og mener full barnehagedekning gir
unike muligheter til å ha et variert og velfungerende samspill mellom
kommunale og ikke-kommunale barnehager. Disse medlemmer vil
påpeke at stabile og forutsigbare rammer for alle enheter er nødvendige
for å oppnå best mulige resultater.