Bevilgningen er på 32 840 mill. kroner. Bevilgningen
foreslås økt med 590 mill. kroner. Oppjusteringen skyldes primært
at utgiftene i 2009 ble høyere enn tidligere antatt. Antall sykepengedager
betalt av folketrygden pr. sysselsatt økte fra om lag 9,6 dager
i 2008 til 10,5 dager i 2009. Dette tilsvarer en fraværsvekst pr. sysselsatt
på nærmere 10 pst., mot antatt 7 pst. i saldert budsjett. Nivået
på sykepengeutgiftene ved inngangen til 2010 ble dermed betydelig høyere
enn tidligere anslått. For 2010 opprettholdes anslaget over fraværsutviklingen
pr. sysselsatt med 1 pst. økning for året som helhet. Det legges
nå til grunn en nedgang i sysselsettingen på 0,1 pst. i 2010, jf.
Meld. St. 2 (2009–2010). Dette er en oppjustering på 0,3 prosentpoeng
sammenlignet med forutsetningene som lå til grunn for saldert budsjett
2010, og innebærer isolert sett økte utgifter til sykepenger i 2010. Lønnsvekstanslaget
for 2010 er nedjustert fra 3 1/2 pst. til 3 1/4 pst., noe som trekker
i motsatt retning, jf. Meld. St. 2 (2009–2010).
Bevilgningen på kap. 2650 post 70 foreslås økt med
590 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad i avsnitt 10.37.1.2, hvor det gjøres rede for tiltak
som kan redusere sykefraværet.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 200 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 390 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2650 | | Sykepenger | |
| 70 | Sykepenger for
arbeidstakere mv., overslagsbevilgning,
forhøyes med | 390 000 000 |
| | fra kr 32 840 000 000
til kr 33 230 000 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
at sykefraværsutviklingen gjør det enda mer nødvendig enn tidligere
å sikre at dialogmøtene faktisk avholdes. Dette medlem foreslår
derfor at arbeidsgivere som ikke sørger før at dialogmøter blir
holdt etter 12 uker, får en medvirkningsplikt for sykepenger på
10 pst. inntil et slikt møte faktisk er holdt. Likeledes foreslår
dette medlem at arbeidstakere gis en plikt til å ta initiativ til
dialogmøte (ikke bare møteplikt) etter 6 måneder, dersom Nav ikke
har kalt inn til et slikt møte innen gitte frister. Dersom denne
plikten ikke oppfylles, gis arbeidstaker et videre medvirkningsansvar
for sykepenger på 10 pst. inntil dialogmøtet er avholdt. Åpenbare
tilfeller hvor dialogmøte ikke er hensiktsmessig, holdes utenfor
denne ordningen. Dette medlem mener at en slik forsterket
innsats kan gi grunn for en forsiktig reduksjon av anslaget på sykepenger,
først og fremst fordi flere dialogmøter vil bli holdt, noe som igjen
av erfaring gir grunnlag for flere friskmeldinger. På denne bakgrunn
finner dette medlem rom for å redusere bevilgningen
med 100 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2650 | | Sykepenger | |
| 70 | Sykepenger for arbeidstakere
mv., overslagsbevilgning, forhøyes med
| 490 000 000 |
| | fra kr 32 840 000 000
til kr 33 330 000 000» | |
Bevilgningen er på 1 970 mill. kroner. Bevilgningen
foreslås redusert med 70 mill. kroner. Nedjusteringen av utgiftsanslaget
skyldes at sykefraværet for selvstendige øker mindre enn det som
er lagt til grunn for saldert budsjett. Videre er sysselsettings-
og lønnsvekstforutsetningene endret. Det anslås nå 0- vekst i sykefraværet
for selvstendige i 2010.
Bevilgningen på kap. 2650 post 71 foreslås redusert
med 70 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre ønsker
en fremtidsrettet næringspolitikk som virker. Dette medlem vil
derfor sikre at selvstendig næringsdrivende gis like rettigheter
til sosiale ordninger som andre arbeidstakere. En likestilling av
disse rettighetene vil også legge bedre til rette for at flere kvinner
vil våge og evne å starte egen arbeidsplass for seg selv og andre.
Dekningsgraden for selvstendig næringsdrivendes trygderettigheter
er i dag 65 pst. ved omsorg for egne små barn, når det gjelder rett
til sykepenger og pleie- og omsorgspenger og ved sykdom under svangerskap. Dette
medlem viser i den anledning til forslag om endringer i folketrygdloven
m.m. framsatt i Innst. 351 L (2009–2010) som sikrer at også disse
rettighetene likestilles med vanlige arbeidstakeres tilsvarende.
Dette medlem foreslår videre
at selvstendig næringsdrivende, uavhengig av om tilleggsforsikring
er tegnet, fra 1. januar 2010 gis rett til:
a) 100 pst.
dekning av sykepenger under svangerskap (inntil 6 G)
b) 100 pst. dekning av omsorgspenger fra
1. dag (inntil 6 G)
c) 100 pst. dekning av pleiepenger og opplæringspenger
(inntil 6 G)
Dette medlem vil videre likestille
selvstendig næringsdrivende med vanlige arbeidstakere når det gjelder
rett til sykepenger. Som et ledd i en forpliktende opptrappingsplan
mot full likestilling, foreslår dette medlem at gis
rett til 80 pst. dekning av sykepenger fra 17. dag. I dag er dekningsgraden
65 pst. Dette medlem viser også her til forslag framsatt
i Innst. 351 L (2009–2010).
En slik endring vil være viktig for de selvstendig næringsdrivende
og har en samlet kostnad på 150 mill. kroner med innføring fra 1. juli
2010.
Dette medlem viser videre til
forslag om å reversere regjeringens økning i trygdeavgiften for selvstendig
næringsdrivende fra 10,7 pst. til 11 pst. for å (over)finansiere
de selvstendig næringsdrivendes rett til svangerskapspenger, nærmere
omtalt i kapittel 4 i denne innstilling.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2650 | | Sykepenger | |
| 71 | Sykepenger for
selvstendige, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 75 500 000 |
| | fra kr 1 970 000 000
til kr 2 045 500 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at familier med funksjonshemmede barn ofte har en tøff hverdag.
Mange uttrykker at kampen mot systemet er den verste delen av deres
hverdag. Det finnes en jungel av regelverk og særregler som det
er vanskelig å ha oversikt over. Venstre ønsker et forenklet byråkrati
som kommer dem som trenger det mest, til gode.
Foreldre bruker uforholdsmessig mye tid på å skaffe
seg oversikt over hjelpeapparatets muligheter og stønader. I tillegg
til å klare hverdagen må foreldre også bruke svært mye tid på å orientere
hjelpeapparatet om sitt barns behov, både for hjelpemidler og pleie.
For foreldre som ønsker å ta vare på barna sine i hjemmet, bør det tilrettelegges
et godt hjelpeapparat og en omsorgslønn det er mulig å leve av.
Dette medlem vil gjerne påpeke
at det leves svært forskjellige liv, og at friheten til å gjøre dette
er grunnleggende for ethvert menneske. Problemet er slik dette
medlem ser det, at ordningen med omsorgslønn i dag er lite
brukt, det er ingen standard for hvor høyt beløp som kan utbetales,
og i tillegg er det lagt betydelige byråkratiske hindringer i veien
for ordningen.
Den forskjellige standarden som det henvises
til når det gjelder størrelse på omsorgslønn rundt i landet, er
utgangspunkt for forslaget. Det finnes en rekke ordninger på området
blant annet knyttet til pleiepenger, men denne ordningen er i dag ikke
tilstrekkelig, og utelukker de som ikke har hatt ordinært arbeid.
I dag er det slik at lønnsutgifter er i rapporteringssystemene inne
i ordinære lønninger innenfor helse- og omsorgssektoren i kommunene.
Det er således ikke mulig å skille ut lønn, verken total lønn til personer
med omsorgslønn eller hva den enkelte kommune har lagt seg på med
hensyn til lønnsnivå, eller hvilke andre betingelser som er knyttet
til arbeidsforholdet.
Dette medlem ser omsorgslønn
for familier med funksjonshemmede barn som en forenklingsreform
som vil gjøre hverdagen lettere og gjøre at foreldre kan slippe
noen av de vanskene som dagens system legger opp til. Dette
medlem har ingen illusjoner om at dette vil løse alt, men
være et betydelig bidrag. Dette medlem vil påpeke
at det på dette grunnlag er viktig å gi foreldre som velger å være
hjemme med funksjonshemmede barn, en anstendig lønn å leve av. Dette
medlem foreslår derfor å bevilge 50 mill. kroner ekstra
i til omsorgslønn til foreldre til funksjonshemmede barn.
Dette medlem viser videre til
forslag om å gi selvstendig næringsdrivende 100 pst. dekning av omsorgspenger
fra 1. dag (inntil 6 G), nærmere omtalt under post 71 over. En slik
endring fra 1. juli 2010 har en merkostnad på 4,5 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2650 | | Sykepenger | |
| 72 | Omsorgs- og pleiepenger ved
barns sykdom m.m., overslagsbevilgning,
forhøyes med | 54 500 000 |
| | fra kr 570 000 000
til kr 624 500 000» | |