I Prop. 1 S (2009–2010) ble det foreslått å
flytte midlene til tolkehjelp for hørselshemmede og midlene til
tolke- og ledsagerbevis for døvblinde fra kap. 2661 post 73 og post
76 til Arbeids- og velferdsetatens driftsbudsjett (kap. 605 post
1). I Innst. 15 S (2009–2010) framgår det at arbeids- og sosialkomiteen
ikke støtter de foreslåtte overføringene av midler til kap. 605
post 1. Under omtalen av post 76 påpeker et flertall i komiteen at
den foreslåtte overføringen var for liten og at dette skulle følges
opp i revidert nasjonalbudsjett 2010. Arbeidsdepartementet vil understreke at
det ikke var for lite midler på kap. 2661 post 76 i utgangspunktet.
Derimot var det i forslag til overføring til kap. 605 post 1 angitt
et for lavt beløp.
Forslaget om overføring av tiltaket fra hjelpemiddelområdet
til Arbeids- og velferdsetatens driftsbudsjett ble reversert i forbindelse med
Stortingets behandling av Prop. 1 S (2009–2010), jf. Innst. 15 S
(2009–2010). Bevilgningsvedtaket for kap. 2661 post 73 og post 76 omfatter
derfor ikke de forannevnte forslagene til overføringer. Dette medfører
at det ikke er behov for å justere de berørte bevilgningene nå.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.
Bevilgningen er på 1 045 mill. kroner. Regnskapstall
for de siste månedene i 2009, og hittil i 2010, viser lavere utbetalinger
til tilskudd til bil enn det som var lagt grunn for saldert budsjett 2010.
Regnskapet for 2009 var på om lag 850 mill. kroner. Det anslås nå
at utgiftene i 2010 blir 875 mill. kroner.
Omorganiseringen der de fylkesvise bilkontorene
er blitt erstattet av fem regionale bilsentre har gitt en økning
i restansene så langt i 2010. Arbeids- og velferdsdirektoratet har
varslet om at saksproduksjonen ventes å øke utover i året, slik
at restansene kan stabiliseres eller reduseres.
Arbeidsdepartementet vil på denne bakgrunn,
og i lys av Riksrevisjonens merknader i Dokument nr. 3:6 (2006–2007),
følge opp saken på en egnet måte med sikte på at saksbehandlingskapasiteten og
informasjon til brukerne blir bedre.
Bevilgningen på kap. 2661 post 74 foreslås redusert
med 170 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at ordningen med tilskudd til biler er nok en rettighetsbasert
ordning som administreres av Nav der omorganisering har ført til
er et dårligere tilbud og økte ventetider for brukerne. Restansene
er, ifølge Prop. 125 S (2009–1010), økt etter at omleggingen til
5 regionale bilsentre ble innført i 2010. Disse medlemmer er
sterkt kritiske til at denne utviklingen gjør seg gjeldende på stadig
flere områder av et velferdstilbud som gjelder svake grupper og
personer med behov for samfunnets støtte og oppfyllelse av lovfestede
rettigheter. Disse medlemmer viser til sine merknader under
kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten.
Bevilgningen er på 3 049,3 mill. kroner. Utgiftsutviklingen
for hjelpemidler de siste årene har variert mye fra år til år. På
bakgrunn av utviklingen høsten 2009 og hittil i år, forventes det
nå en reduksjon i utgiftene i 2010. Som følge av dette foreslås
det å redusere bevilgningen på kap. 2661 post 75 med 160 mill. kroner.
Det gis i dag et tilskudd til bærbart datautstyr
på 3 350 kroner, og til stasjonært utstyr på 1 850 kroner. Prisene
på datautstyr har den siste tiden gått ned og standard datautstyr
kan ikke lenger anses som et spesielt hjelpemiddel. Stønad til innkjøp
av standard datautstyr foreslås derfor avviklet fra 1. juli 2010.
Som følge av dette foreslås det å redusere kap. 2661 post 75 med
20 mill. kroner.
Samlet sett foreslås bevilgningen på kap. 2661 post
75 redusert med 180 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at datautstyr fortsatt er å anse som et spesielt hjelpemiddel for
dem som må ha utstyr med stor kapasitet for å kunne nyttiggjøre seg
av spesialprogram som bedrer funksjonsevnen. Disse medlemmer er
kjent med at prisene på de største maskinene har gått ned og at
behovet for stønad er mindre, men mener at ordningen fortsatt bør
opprettholdes. Disse medlemmer vil derfor ikke støtte
regjeringens forslag om å fjerne tilskuddsordningen til kjøp av
datautstyr fra 1. juli 2010.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 170 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2661 | | Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler
mv. | |
| 75 | Bedring av funksjonsevnen,
hjelpemidler, nedsettes med | 170 000 000 |
| | fra kr 3 049 300 000
til kr 2 879 300 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti stiller seg uforstående til at regjeringen
foreslår å fjerne tilskuddet til kjøp av PC for elever med dysleksi.
Personlig PC er et helt nødvendig hjelpemiddel for elever med dysleksi.
Dysleksi har en høy arvelig komponent og dyslektikere er overrepresentert
i lavinntektsfamilier. Forslaget vil forsterke sosiale forskjeller.
Avviklingen av denne støtteordningen er også stikk i strid med enhver
satsing på bedre basisferdigheter i lesing og skriving og målet
om tidlig innsats for elever med særskilt behov for oppfølging de
første årene i skolen. Disse medlemmer foreslår derfor
å reversere regjeringens kutt, og legger inn 20 mill. kroner for
å opprettholde tilskudd til kjøp av nødvendig PC for elever med
dysleksi.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 20 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 160 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2661 | | Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler
mv. | |
| 75 | Bedring av funksjonsevnen,
hjelpemidler, nedsettes med | 160 000 000 |
| | fra kr 3 049 300 000
til kr 2 889 300 000» | |