Bevilgningen foreslås redusert med 0,9 mill. kroner,
som følge av ubenyttet bevilgning fra 2009.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Innst. 11 S (2009–2010)
og mener at det er svært viktig at det sikres tilpasningskurs (rehabiliteringskurs)
for hørselshemmede (voksne tinnitusrammede, tunghørt og døvblitte)
i yrkesaktiv alder. Den sentrale enheten for disse kursene er Briskeby
skole- og kompetansesenter AS og som komiteen påpekte i statsbudsjettet
for 2010 er landets ledende fagmiljø innen området. For å sikre
rehabilitering til denne gruppen hørselshemmede, slik at de ikke
faller ut av arbeidslivet og at den viktige kompetansen som er opparbeidet
sikres, ber disse medlemmer om at tilbudet opprettholdes
og sikres ved Briskeby skole- og kompetansesenter AS.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det foreligger omfattende dokumentasjon
på svikt i tilbudet om habilitering og rehabilitering. Dette fører
til at mange mennesker får redusert helse og livskvalitet. Disse
medlemmer mener at en styrking av opptreningstilbudet vil
være en god investering i å gi flere en mulighet for å mestre hverdag
og jobb, samtidig som behovet for helsetjenester og trygdeytelser
kan reduseres. Regjeringen foreslår å nedsette bevilgningen til habilitering
og rehabilitering over kap. 733 med totalt 1,1 mill. kroner, fordelt
på postene 21 og 72. Disse medlemmer mener midlene
i stedet bør benyttes til å styrke tilbudet om behandlingsreiser
til utlandet, blant annet til Reuma Sol og andre godkjente tilbud.
Det vises til at statsminister Jens Stoltenberg besøkte Reuma Sol
i Alfaz i Spania 16. mai 2009. Ifølge SpaniaAvisen uttalte statsministeren
at han ønsket å bevilge mer midler til dette tilbudet, som blant
annet gir et tilbud til barn med revmatisme. Disse medlemmer mener
dette er et godt initiativ som bør følges opp gjennom bevilgninger
som sikrer at flere barn og voksne kan ha nytte av dette og andre
tilsvarende behandlingstilbud.
Disse medlemmer viser videre
til at prosjektet ReSonare har gitt et helhetlig rehabiliteringstilbud
til sterkt tunghørte og døvblitte i yrkesaktiv alder og deres nærpersoner.
Tilbudet har gitt deltakerne bedre livskvalitet, og bedre mulighet
for deltakelse i arbeids- og samfunnsliv. Prosjektet ble avsluttet
i 2009, men en enstemmig helse- og omsorgkomité forutsatte videreføring
innenfor ordinær virksomhet. Den sentrale prosjektenheten ved Briskeby
skole- og kompetansesenter har til og med 2009 fått midler til rehabiliteringskurs
for voksne med tinnitus, tunghørte og døvblitte i yrkesaktiv alder.
Tiltaket drives av Hørselshemmedes landsforbund. Briskeby skole-
og kompetansesenter har som følge av vedtaket i statsbudsjettet
for 2010 ikke fått tilført økonomiske midler, men har på grunn av
det store behovet avholdt kurs i årets første halvår på egen regning.
Dette tilbudet legges ned fra og med 1. juni 2010. Disse
medlemmer foreslår å bevilge 2,5 mill. kroner for å sikre videre
drift av tiltaket.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 3,4 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 2,5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
733 | | Habilitering og
rehabilitering | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan
nyttes under post 79, forhøyes med | 2 500 000 |
| | fra kr 17 719 000
til kr 20 219 000» | |
Bevilgningen foreslås redusert med 0,2 mill. kroner,
som følge av ubenyttet bevilgning fra 2009.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at habilitering og rehabilitering er et såkalt satsingsområde
i regjeringens samhandlingsreform, likevel blir kapasiteten bygget ned. Disse
medlemmer er derfor opptatt av å sikre tilstrekkelig kapasitet
og vil derfor styrke rammen slik at kapasitet i privat og privat
ideell sektor blir sikret langsikte driftsavtaler. Disse medlemmer viser
til at en rekke private ideelle organisasjoner står i fare for å
bli nedlagt i løpet av de kommende 5–10 år grunnet uforutsigbare rammebetingelser,
noe som vil bety en vesentlig forverring av tilbudet innen rus,
pleie- og omsorg, barnevern og i forhold til habilitering og rehabilitering. Disse
medlemmer viser til Dokument 8:68 S (2009–2010) hvor disse medlemmer fremmer
forslag om at det nedsettes et utvalg bestående av det offentlige,
private ideelle, og private aktører slik at det kan etableres en
samfunnskontrakt slik det blant annet er gjort i Sverige. Disse
medlemmer foreslår at det bevilges 1,5 mill. kroner til
dette arbeidet.
Disse medlemmer har videre merket
seg at ventetidene og ventelistene for å komme inn til rehabilitering
er økende. Samtidig kommer signalene om at en rekke private og ideelle
institusjoner har betydelige ledige ressurser. Disse medlemmer er
av den oppfatning at rehabilitering er et særs viktig område, både
hva gjelder den enkeltes livskvalitet, men også sett i lys av samfunnsøkonomiske
forhold. Disse medlemmer foreslår å øremerke 250
mill. kroner til kjøp av plasser ved rehabiliterings- og opptreningsinstitusjoner
som har ledig kapasitet, herunder både private og private ideelle.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 250 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 249,8 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
733 | | Habilitering og
rehabilitering | |
| 72 | Kjøp av opptrening mv., kan overføres, forhøyes med | 249 800 000 |
| | fra kr 41 160 000
til kr 290 960 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad til kap. 733 post 21, og går mot regjeringens forslag
om reduksjon på 0,2 mill. kroner.