Kunnskapsdepartementet har avdekket at elever ved
private videregående skoler har benyttet sine rettigheter til utvidet
tid etter opplæringsloven til å følge opplæringen på 4. og 5. året
ved private skoler. Ifølge opplæringsloven har fylkeskommunen ansvar
for å tilby slik opplæring. Regelverket som regulerer rett til utvidet
tid i videregående opplæring ble innført i forbindelse med Reform-94.
I privatskoleloven er det ikke lagt til rette for tilsvarende rettighet
for elever ved private skoler. Det er likevel utbetalt tilskudd
for elever ved private skoler som følger opplæringen på 4. og 5.
året.
Bytte av skole til et tilbud i den fylkeskommunale
opplæringen underveis i opplæringsløpet kan vanskeliggjøre elevenes
fullføring. Regjeringen vil vurdere å fremme et forslag om å endre
regelverket, slik at elever i private skoler får den samme mulighet
til ekstra opplæringstid som elever i offentlige skoler.
En eventuell regelendring vil tidligst kunne
tre i kraft fra skoleåret 2011–2012. På bakgrunn av konsekvensene
et skolebytte kan ha for elever med rett til utvidet tid i videregående
opplæring, foreslås det for skoleåret 2010–2011 at bevilgningen
på kap. 228 postene 71 Private videregående skoler, 74 Private videregående skoler
i utlandet og 75 Private skoler for funksjonshemmede elever, kan
anvendes til inntil to år ekstra videregående opplæring i private
skoler for elever som har rett til inntil to års ekstra offentlig
videregående opplæring etter opplæringsloven § 3-1 femte ledd, jf. opplæringsloven
§ 5-1.
Forslaget medfører ikke bevilgningsendringer fordi
det også i dag blir utbetalt tilskudd for denne elevgruppen i private
skoler.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Høyre prioriterer
å styrke kunnskapsformidlingen i skolen og med dette flere undervisningstimer
og tiltak for å øke lærerekrutteringen fremfor gratis frukt og grønt. Disse
medlemmer mener mat er et primæransvar for foreldrene. Der
det er behov for ordninger ved den enkelte skole bør dette skje
i et samarbeid med foreldre og kommunen.
Disse medlemmer viser til lovforslag
i Innst. 351 L (2009–2010).
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 4,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 70 | Private grunnskoler, overslagsbevilgning, nedsettes med | 4 500 000 |
| | fra kr 1 110 758 000
til kr 1 106 258 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at de store friskolene kommer dårlig
ut i tilskuddsystemet. For enkelte av skolen vil dette få store
konsekvenser. Dette medlem foreslår derfor å øke
bevilgningen til de store friskolene som St. Paul, St. Sunniva,
Kristelig Gymnasium, Danielsen og Steinerskolen i Oslo med til sammen
2,5 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 70 | Private grunnskoler,
overslagsbevilgning, nedsettes med | 9 000 000 |
| | fra kr 1 110 758 000
til kr 1 101 758 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til regjeringens forslag om å lovfeste gratis leksehjelp for elever
på 1.–4. trinn i SFO, jf. Prop. 95 L (2009–2010), og bevilgningen
på om lag 178 mill. kroner til ordningen i statsbudsjettet for 2010. Dette
medlem ser regjeringens initiativ som en ytterligere utvidelse
av skoledagen, i tråd med de rød-grønne partienes ønske om heldagsskole,
og går mot dette. Dette vil innebære en reduksjon på hhv. 3,6 mill.
kroner over kap. 228 post 70 og 173,7 mill. kroner over kap. 571
post 60. Dette medlem ønsker heller å bevilge 50
mill. kroner til leksehjelpstiltak i regi av skoleeiere og frivillige
organisasjoner, jf. merknad og forslag under kap. 226 post 76.
Dette medlem ønsker heller ikke
å prioritere utvidet timetall i grunnskolen neste år, all den tid vi
står overfor store utfordringer knyttet til lærermangel og kompetanseheving
blant lærere. I statsbudsjettet for 2008 ble det innført fem ekstra uketimer,
og i statsbudsjettet for 2009 innførte regjeringen to uketimer ekstra
øremerket fysisk aktivitet. I budsjettet for 2010 er det lagt inn
en uketime ekstra, noe dette medlem ønsker å omprioritere
til bruk i en målrettet satsing på rekruttering av lærere. Dette
vil innebære en reduksjon på hhv. 1,1 mill. kroner over kap. 228 post
70 og 62,1 mill. kroner over kap. 571 post 60. Dette medlem mener
vi trenger flere lærere og enda bedre lærere i norsk skole – ikke flere
timer.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 70 | Private grunnskoler, overslagsbevilgning, nedsettes med | 4 700 000 |
| | fra kr 1 110 758 000
til kr 1 106 058 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til omtale vedrørende behovsprøvd stipend under kap. 572 post 60.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 71 | Private videregående
skoler, overslagsbevilgning, nedsettes
med | 21 100 000 |
| | fra kr 1 169 222 000
til kr 1 148 122 000» | |
Kap. 6A i privatskoleloven vil opphøre fra og med
1. juli 2010, jf. privatskoleloven § 8-2. Designinstituttet, Fagskolen
for bok og papir og Kunstskolen i Rogaland blir fagskoler etter
fagskoleloven fra 1. juli. Fagskoler er fylkeskommunenes ansvar,
og tilskuddet til disse skolene legges derfor inn i rammetilskuddet
til fylkeskommunene (Oslo og Rogaland). Det foreslås derfor å redusere
bevilgningen på kap. 228 post 72 med 3,991 mill. kroner mot at utgiftene
på kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner, post 60 Innbyggertilskudd
økes tilsvarende.
Dersom noen av skolene som i dag får tilskudd etter
privatskolelovens kap. 6A går over til fagskoleloven etter at forslagene
i denne proposisjonen er behandlet, legges det opp til at tilskudd skal
utbetales over kap. 228 post 72 ut 2010. Tilskuddet for de aktuelle
skolene vil da bli overført til fylkeskommunenes rammer fra 1. januar 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til omtale vedrørende behovsprøvd stipend under kap. 572 post 60.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 74 | Private videregående
skoler i utlandet, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 300 000 |
| | fra kr 20 155 000
til kr 19 855 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til omtale vedrørende behovsprøvd stipend under kap. 572 post 60.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 75 | Private skoler
for funksjonshemmede elever, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 600 000 |
| | fra kr 160 297 000
til kr 159 697 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at skoleskipene
M/S Gann (Rogaland Videregående Sjøaspirantskole) og M/S Sjøkurs
(Sørlandets Maritime Videregående skole) representerer viktige utdanningstilbud
for hele den maritime sektor. Gjennom sitt utdanningstilbud bidrar
de med kompetanse for å utvikle sektorens konkurransekraft og verdiskapingsevne.
Skolene har en svært lav drop-out andel sammenlignet med resten
av landet. De bidrar sterkt til å begrense samfunnsmessige kostnader
og andre ulemper som følger av at mange slutter uten å fullføre
yrkesutdannelsen. Disse medlemmer viser til at den økonomiske
situasjonen er svært kritisk for de to skolene og videre drift vil
kunne være i fare. De har kun økonomi til et absolutt minimum av
vedlikehold av skip og standarden om bord forverres jevnlig. Disse
medlemmer mener det er behov for økte bevilgninger for å
løse den prekære økonomiske situasjonen. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn å øke bevilgningen til MS Gann (Rogaland Videregående
Sjøaspirantskole) med 2 mill. kroner og M/S Sjøkurs (Sørlandets
Maritime Videregående skole) med 2 mill. kroner.
Disse medlemmer viser videre
til at Nærings- og Handelsdepartementet i heftet «Stø kurs» setter
styrking av maritim kompetanse som et satsningsområde og at Skoleskipet
GANN er nevnt som bidragsyter i denne strategien. Disse medlemmer mener
det bør vurderes nærmere om større deler av tilskuddet utredes av
Nærings- og handelsdepartementet, slik at det bedre kan sees i sammenheng
med regjeringens maritime strategi.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere om fasttilskuddet
til skoleskipene M/S Gann (Rogaland Videregående Sjøaspirantskole)
og M/S Sjøkurs (Sørlandets Maritime Videregående skole) bør utredes
av Nærings- og handelsdepartementet i stedet for Kunnskapsdepartementet,
slik at det bedre kan sees i sammenheng med regjeringens maritime
strategi.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 76 | Andre private
skoler, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 4 000 000 |
| | fra kr 35 684 000
til kr 39 684 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til omtale vedrørende behovsprøvd stipend under kap. 572 post 60.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 76 | Andre private
skoler, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 3 800 000 |
| | fra kr 35 684 000
til kr 39 484 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det ikke gis særskilt tilskudd for friskolers
kapitalkostnader, noe som kan føre til friskolenes rammevilkår blir
dårligere enn i den offentlige skolen. Dette medlem foreslår
derfor å bevilge 10 mill. kroner til å innføre et kapitaltilskudd.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 82 | (NY) Kapitaltilskudd
friskoler, bevilges med | 10 000 000» |