Utgifter til tilrettelegging for at flyktninger
skal kunne vende tilbake til hjemlandet kan i henhold til OECD/DACs
(Development Assistance Committee) statistikkdirektiver godkjennes
som offisiell utviklingshjelp. Det foreslås å øke bevilgningen under
kap. 490 post 72 med 23,3 mill. kroner knyttet til flere frivillige
returer til Irak, og 2 mill. kroner knyttet til en endring av satsene i
det generelle reintegreringsprogrammet. Dette er utgifter som er
ODA-godkjente.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås bevilgningen
under kap. 3490 post 1 økt med 25,3 mill. kroner, jf. omtale under
kap. 490 post 72.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet kan
i henhold til OECD/DACs statistikkdirektiver godkjennes som offisiell
utviklingshjelp. I saldert budsjett for 2010 ble det lagt til grunn
at 98 pst. av de som får dekket reiseutgiftene er fra ODA-godkjente
land, mens denne andelen nå forventes å bli 99 pst.
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen under kap.
3490 post 3 med 2,056 mill. kroner, jf. også omtale under kap. 490
post 75.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forslag om å øke antallet kvoteflyktninger med 500, nærmere
omtalt under kap. 821 post 60.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
3490 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 3 | Reiseutgifter
for flyktninger til og fra utlandet, ODA-godkjente utgifter, forhøyes
med | 5 056 000 |
| | fra kr 12 500 000
til kr 17 556 000» | |
Visse innenlandske utgifter til mottak av asylsøkere
og flyktninger kan i henhold til OECD/DACs statistikkdirektiver
godkjennes som offisiell utviklingshjelp. Det forventes nå færre
asylsøkere til Norge, høyere avslagsprosent og færre bosatte fra
mottak. Dette bidrar til å redusere utgiftene. Den ODA-godkjente
andelen av utgiftene til mottak under kap. 3490 post 4 foreslås
satt ned mer enn mottaksutgiftene under kap. 490 postene 21, 60
og 70, som følge av endret sammensetning av beboerne i mottak.
Bevilgningen under kap. 3490 post 4 foreslås
redusert med 425,484 mill. kroner, jf. omtale under kap. 490 postene
21, 60 og 70.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under kap. 490 post 21.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 96,5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 521,984 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
3490 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 4 | Statlige mottak,
ODA-godkjente utgifter,
nedsettes med | 521 984 000 |
| | fra kr 1 942 374 000
til kr 1 420 390 000» | |
Visse innenlandske utgifter til gjenbosetting
av flyktninger kan i henhold til OECD/DACs statistikkdirektiver
godkjennes som offisiell utviklingshjelp. Bevilgningen under kap.
3490 post 6 foreslås økt med 950 000 kroner, jf. omtalen under kap.
490 post 73.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forslag om å øke antallet kvoteflyktninger med 500, nærmere
omtalt under kap. 821 post 60.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
3490 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 6 | Gjenbosetting
av flyktninger - støttetiltak, ODA-godkjente utgifter, forhøyes
med | 3 750 000 |
| | fra kr 6 140 000
til kr 9 890 000» | |