Bevilgningen til fagskoleutdanning ble flyttet
fra Kunnskapsdepartementets budsjett til fylkeskommunenes rammetilskudd
ifm. forvaltningsreformen. Kap. 6A i privatskoleloven vil opphøre fra
og med juli 2010. Designinstituttet, Fagskolen for bok og papir
og Kunstskolen i Rogaland har meldt overgang til fagskoleloven. Tilskuddet
til disse skolene legges derfor inn i rammetilskuddet til fylkeskommunene
(Oslo og Rogaland). På denne bakgrunn foreslås det å overføre 4
mill. kroner fra kap. 228 post 72 Private skoler godkjent etter
kap. 4 i voksenopplæringsloven over Kunnskapsdepartementets budsjett
til kap. 572 post 60.
I forbindelse med statsbudsjettet foretas det
årlig en justering i fylkeskommunenes samlede inntektsramme for
endret antall elever i private videregående skoler. Ved en feil
er trekket i saldert budsjett for 2010 16,4 mill. kroner for høyt.
Årsaken til dette er at trekket var basert på elevtallet pr. 1. oktober
2008 og ikke på gjennomsnittlig elevtall høst og vår skoleåret 2008–2009.
Det foreslås derfor at bevilgningen på kap. 572 post 60 økes med
16,4 mill. kroner.
Det foreslås en bevilgning på 10,8 mill. kroner knyttet
til innføring av rett til skyss for funksjonshemmede til og fra
SFO fra 1. august 2010, fordelt med 7,3 mill. kroner til kommunene
og 3,5 mill. kroner til fylkeskommunene, jf. omtale under kap. 571
post 60 ovenfor.
Selskap som har inngått miljøavtale med staten og
meldt seg inn i NOx-fondet før 1. juli
2008, er fritatt for NOx-avgift. Samferdselsdepartementet har
foretatt en nærmere kvalitetssikring av ferjedriftens behov for
kompensasjon som gjelder NOx-avgift.
For den delen av ferjedriften som staten fortsatt har ansvaret for,
og for ferjer i det nye fylkesvegnettet viser gjennomgangen et lavere
kompensasjonsbehov, jf omtale under kap. 1320 post 72 under Samferdselsdepartementet.
For fylkeskommunenes kjøp av persontransporttjenester
er kompensasjonsbehovet 9,9 mill. kroner lavere enn lagt til grunn
i saldert budsjett 2010. På bakgrunn av dette foreslås det å redusere
rammetilskuddet til fylkeskommunene med 9,9 mill. kroner i 2010.
Av dette er 7,1 mill. kroner en reduksjon i kompensasjonen til Nordland
fylkeskommune.
Samferdselsdepartementet tar sikte på å foreta en
nærmere kvalitetssikring av ferjedriftens behov for kompensasjon
som gjelder NOx-avgift også i forbindelse
med budsjettet for 2011.
I saldert budsjett 2010 er det bevilget 0,1
mill. kroner til kompensasjon for energiavgift på gass for fylkesvegferjer
over fylkeskommunenes rammetilskudd. I forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett 2010 foreslår regjeringen å innføre en CO2-avgift på gass med virkning fra 1. juli 2010,
samtidig som energiavgiften på gass ikke blir innført. Det tas også
sikte på at gass til bruk i innenriks sjøfart skal fritas for avgiften.
Fritaket for innenriks sjøfart er imidlertid avhengig av at ESA
ikke har innvendinger. Dersom det ikke blir fritak for innenriks
sjøfart, legges det opp til kompensasjon for kjøp av fylkes- og
riksvegferjetjenester. Regjeringen vil komme tilbake til evt. bevilgningsmessige
konsekvenser i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet for
2010.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på kap. 572
post 60 med 14 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regjeringen i Prop. 125 S (2009–2010) går inn for å redusere
kap. 572 post 60 med 9,9 mill. kroner grunnet lavere kompensasjonsbehov
knyttet til NOx-avgift. Disse medlemmer ønsker isteden
å bruke disse 9,9 mill. kroner til å styrke ferjetilbudet, og går
derfor imot regjeringens reduksjon. Disse medlemmer vil
for øvrig vise til sine merknader og bevilgningsforslag til riksvegferjetjenester
i kap. 1320 post 72. Disse medlemmer viser dessuten
til forslag om ikke å innføre CO2-avgift på gass i denne innstillingens
kapittel 4.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 9,9 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 23,9 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
forhøyes med | 23 900 000 |
| | fra kr 24 652 511 000
til kr 24 676 411 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre mener fylkeskommunene
bør prioritere drift av de videregående skolene og samferdsel, og
for øvrig kan effektivisere sin drift.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 125 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 111 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd
til
fylkeskommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
nedsettes med | 111 000 000 |
| | fra kr 24 652 511 000
til kr 24 541 511 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser videre
til at regjeringen har videreført tiltaket fra St.prp. nr. 37 (2008–2009)
om økt lærlingetilskudd. Dette medlem er positiv
til tiltak som gjør at bedrifter stimuleres til å ansette flere
lærlinger, men mener at et varig fritak av arbeidsgiveravgift for
lærlinger slik dette medlem foreslår i denne innstilling
og i Innst. 351 L (2009–2010), er et langt mer treffsikkert virkemiddel
enn en midlertidig økning av lærlingestilskuddet. Dette medlem viser
også til at et arbeidsgiveravgiftsfritak vil ha en positiv provenyeffekt
for bedriftene på 280 mill. kroner, mens en styrking av lærlingetilskuddet
til sammenligning har en ramme på 190 mill. kroner. Den bokførte
virkningene for 2. halvår 2010 av tiltakene er omtrent provenynøytralt.
Dette medlem er enig i intensjonen
om gratis læremidler i den videregående skolen, men mener at den
eksisterende ordningen ikke er god nok, og i praksis er blitt en
byråkratisk utlånsordning som er ressurskrevende for administrasjonen
og upraktisk for elevene. Dette medlem foreslår heller
å innføre behovsprøvd stipend for læremidler i videregående skole.
Maksimalt stipend økes til 600 kroner pr. måned, og er et mer målrettet
tiltak som vil hjelpe dem som trenger det mest. Dette vil innebære
en samlet reduksjon i bevilgningene på 331,2 mill. kroner over hhv. kap.
572 post 60 (308 mill. kroner), kap. 228 post 71 (21,1 mill. kroner),
kap. 228 post 74 (0,3 mill. kroner), kap. 228 post 75 (0,6 mill.
kroner), kap. 228 post 76 (0,2 mill. kroner), kap. 222 post 1 (0,4
mill. kroner) og kap. 2410 post 70 (0,6 mill. kroner)
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd
til
fylkeskommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
nedsettes med | 389 000 000 |
| | fra kr 24 652 511 000
til kr 24 263 511 000» | |