Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett foreslår å bevilge
46 862 569 000 kroner under rammeområde 16, noe som er 1 807 500 000
kroner mer enn det som følger av regjeringens forslag. I tillegg
blir det i budsjettalternativet blant annet foreslått å øke kapitalen
i Fondet for forskning og nyskaping med 70 mrd. kroner, samt en
rekke forbedringer på skattesiden med hensyn til FoU (rammeområde
22).
Dette medlem vil påpeke at kunnskap
er det viktigste Norge kan satse på i tiden som kommer, og at en
slik satsing innebærer en sikring av fremtidig verdiskaping, velferd,
demokrati og dannelse. For dette medlem er det et
mål at Norge skal være en førsteklasses kunnskapsnasjon. Dette forutsetter
at man sikrer gode og stabile rammebetingelser for grunnopplæring, høyere
utdanning og forskning.
Dette medlem vil særlig
understreke betydningen av at man prioriterer forskning og høyere utdanning.
Dette innebærer blant annet at norske forskningsmiljøer må settes
i stand til å møte internasjonal konkurranse og holde et høyt internasjonalt
nivå. Forskning og høyere utdanning er sektorovergripende og av
stor samfunnsmessig betydning, og må prioriteres deretter. For dette medlem er
det å satse på forskning og høyere utdanning å investere i framtida
– på vei inn i kunnskaps- og lavutslippssamfunnet.
Økonomiske oppgangstider i forkant av finanskrisen
muliggjorde en forsterket satsing på kunnskap og FoU. Dette
medlem konstaterer at så ikke skjedde. Dette medlem viser
til at regjeringspartiene – som både i opposisjon, valgkamper og
gjennom Soria Moria-erklæringer har erklært at de vil satse på kunnskap
– så langt har presentert fem statsbudsjett som samlet sett i liten
grad følger opp ambisjonsnivået som etter dette medlems mening
er nødvendig og som sektoren etterspør.
Dette medlem merker seg at den
ansvarlige statsråden for forskning og høyere utdanning tidligere
har vært svært opptatt av å skille mellom bevilgningene til forskning
og bevilgningene til høyere utdanning. Dette medlem mener
det er både naturlig og ikke minst nødvendig å se disse bevilgningene
under ett. Forskningsbevilgninger kan ikke sees løsrevet fra institusjonene
og næringslivet hvor en stor del av forskningen faktisk foregår
– og omvendt kan ikke bevilgningene til våre høyere utdannings- og
forskningsinstitusjoner sees løsrevet fra forskningsbevilgningene.
Etter dette medlems syn har den
rød-grønne regjeringen stått for en svært defensiv og lite framtidsrettet
politikk innenfor kunnskapsfeltet, og konsekvensen av dette kan
blant annet bli mindre verdiskaping, færre nye arbeidsplasser og
en lavere evne til å finansiere fremtidig velferd.
Med hensyn til forskningssiden av budsjettet
for 2011 registrerer dette medlem at NIFU STEP i
sin rapport 33/2010 slår fast at regjeringens forslag ikke innebærer
noen realvekst i forskningsbevilgningene kommende år. Budsjettforslaget
karakteriseres i samme rapport som det «[s]vakeste budsjett for
forsk-ning på ti år». Tilsvarende påpeker Arvid Hallén, administrerende direktør
i Forskningsrådet, i en kommentar til statsbudsjettet på Forskningsrådets
nettsted: «Statsbudsjettet innebærer en svak realnedgang i forskningsbevilgningene,
noe som betyr at vi ikke utnytter vår sterke stilling til å investere
i fremtidig verdiskaping». Dette medlem deler disse
betraktningene.
Dette medlem har særlig merket
seg at regjeringen gjennom sitt forslag til statsbudsjett ikke innfrir
lovnadene i klimaforliket om fornybar- og klimaforskning. Ifølge
Forskningsrådet vil forskningsinnsatsen innen fornybar energi og CO2-håndtering
gå ned med mellom 16 og 37 mill. kroner, og selv om statsråd Erik
Solheim hevder at dette er «en veldig liten manko», så er det definitivt
en nedtrapping. Og nedtrappingen kommer paradoksalt nok i et statsbudsjett
der regjeringen har lovet å presentere en opptrappingsplan for klimaforskning,
noe en ikke finner et spor av i budsjettdokumentene. Dette
medlem viser til Venstres alternative statsbudsjett hvor
det på denne bakgrunn foreslås å bevilge 75 mill. kroner til en
forsterket forskningssatsing på fornybare energiformer og klimatiltak.
Dette medlem registrerer at rammen
for gaveforsterkningsordningen ikke har blitt benyttet fullt ut
senere år. Dette medlem mener det kan være hensiktsmessig
å redusere beløpsgrensen i gaveforsterkningsordningen fra dagens
3 mill. kroner til 1 mill. kroner – for på denne måten å stimulere
til flere gaver – og viser til Venstres alternative statsbudsjett
hvor det foreslås å bevilge 20 mill. kroner til dette formål over
kap. 285 post 52.
Dette medlem vil understreke
at institusjonene sliter med et stort etterslep i form av vedlikehold
og innkjøp av nytt vitenskapelig utstyr, utskiftingstakten er økende,
og det er liten tvil om at man må prioritere også dette området
dersom man vil satse på forskning og kunnskap. Dette krever langsiktig
opptrapping, i tillegg til avkastning fra «fondet i Forskningsfondet»
øremerket vitenskapelig utstyr. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett hvor det på denne bakgrunn
foreslås å styrke utstyrssatsingen over Forskningsrådets budsjett med
ytterligere 75 mill. kroner.
Dette medlem mener det er positivt
at regjeringen velger å øke bevilgningen til fri prosjektstøtte
med 60 mill. kroner, men etter dette medlems mening
er ikke dette nok. Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett hvor det på denne bakgrunn foreslås å
styrke bevilgningen med ytterligere 40 mill. kroner, slik at samlet
bevilgning til fri prosjektstøtte til sammen utgjør 100 mill. kroner.
Dette medlem vil påpeke at Forskningsfondet –
hvis opprinnelige intensjon ved opprettelsen i 1999 var å kunne
skape strategisk handlingsrom i norsk forskning og etter hvert også
har bidratt til å finansiere Kvalitetsreformen – de senere år synes
å gradvis reduseres til et regulært driftsfond som skal finansiere
allerede eksisterende poster. NIFU STEP uttrykker det slik i rapport 41/2009:
«Forskningsfondets rolle i den samlede finansieringen fortsetter
å svekkes. Samtidig som veksten har gått ned, og fondsavkastningens andel
av den samlede forsk-ningsfinansieringen synker, har også øremerkingen
av avkastningen tiltatt». Dette medlem vil advare
sterkt mot denne utviklingen.
Dette medlem mener videre at
den foreslåtte økningen i Forskningsfondet ikke kan karakteriseres
som offensiv nok. Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett hvor det i stedet, i tråd med Venstres
programfestede løfte, foreslås å styrke fondsbeholdningen med 70 mrd.
kroner utover regjeringens forslag fra 1. januar 2011. Fondet vil
etter dette utgjøre 150 mrd. kroner. Dette medlem vil
understreke at et solid forskningsfond er den beste garantien for stabilitet
og forutsigbarhet i de offentlige forskningsbevilgningene, forutsatt
at regjeringen benytter fondsavkastningen i tråd med det som er intensjonen
bak fondet. Hensikten må være å skape rom for strategiske satsinger
på vei inn i kunnskaps- og lavutslippssamfunnet.
Dette medlem mener nærings-ph.d.-ordningen
– som skal bidra til å øke kunnskapsintensiteten i næringslivet
og skape et tettere samspill mellom akademia og nærings- og samfunnsliv
– må styrkes ut over regjeringens forslag. Dette medlem viser
til at regjeringen foreslår å redusere bevilgningen på grunn av
et antatt lavere behov. Det er etter dette medlems mening helt
feil strategi, all den tid det tar tid å etablere en slik ordning. Dette
medlem viser til Venstres alternative statsbudsjett hvor
det på denne bakgrunn foreslås å bevilge 7,1 mill. kroner som tilsvarer
det offentliges andel av 50 nye nærings-ph.d. fra høsten 2011.
Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett hvor det videre foreslås å bevilge 40
mill. kroner til å gjenopprette ordningen med tilskudd til ulønnet
arbeidsinnsats i Skattefunn som regjeringen fjernet i 2006. I tillegg
ønsker Venstre å øke beløpsgrensene i Skattefunn-ordningen, jf.
omtale under rammeområde 22 i finansinnstillingen.
Dette medlem vil også styrke
den næringsrettede forskningen. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett hvor det foreslås å styrke
Forskningsrådets programmer med 150 mill. kroner, herunder 50 mill.
kroner øremerket Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA). BIA er Forskningsrådets
største program og en av norsk næringslivs viktigste samarbeidspartnere.
50 pst. av FoU-investeringene i Norge gjøres av bedrifter som har
BIA som eneste finansie-ringskilde. BIA finansierer FoU-prosjekter
som tar utgangspunkt i bedriftenes egne strategier og utfordringer,
og det er et betydelig potensial for flere realiserte prosjekter
gitt at rammen økes.
Dette medlem mener det er et
betydelig potensial for FoU knyttet til arbeidskraftsbesparende
teknologi til bruk i offentlig sektor, og særlig i helsesektoren.
Dette vil øke effektiviteten i sektoren og dermed bedre både behandlingskapasitet
og ikke minst frigjøre tilstrekkelig antall hender som det er og
vil bli behov for i tiden som kommer. Dette medlem viser
til forslaget i Venstres alternative statsbudsjett om at Forskningsrådet
igangsetter et program for forskning på arbeidskraftsbesparende teknologi
i helsesektoren, med en ramme på 50 mill. kroner.
Dette medlem viser i denne sammenheng
også til forslagene i budsjettalternativet vedrørende styrking av
satsingen på miljøteknologi ut over Klimaforliket (83 mill. kroner)
og FoU-kontrakter (50 mill. kroner) under rammeområde 9.
Dette medlem viser til at fire
forskningsinstitutter – NTNU samfunnsforskning, UNI Research, Frischsenteret
og Nansen senter for miljø og fjernmåling – ikke er innlemmet i
basisfinansieringssystemet for forskningsinstituttene, til tross
for at de oppfyller kriteriene for dette. Dette medlem mener
at forsk-ningsinstituttene som er kvalifisert, men som i dag ikke
er med i det nye basisfinansieringssystemet, må innlemmes i systemet,
og viser til forslaget i Venstres alternative statsbudsjett om å
bevilge 40,7 mill. kroner over kap. 287 post 57 til dette formål.
Dette medlem mener det er svært
viktig å øke studiekapasiteten ved universiteter og høyskoler, og
merker seg at regjeringen følger opp tidligere vedtak om å bevilge
midler til flere studieplasser i budsjettforslaget for 2011. I forslaget
bevilges det midler tilsvarende om lag 2 200 nye studieplasser,
mens det i budsjettet for inneværende år (2010) ble bevilget midler
til om lag 2 600 nye studieplasser. Dette medlem mener
det er forunderlig at det faktisk settes av færre midler til færre
studieplasser neste år enn inneværende år, all den tid vi bl.a.
fra ulike SSB-fremskrivinger vet at studenttallet vil øke dramatisk
i årene som kommer. Dette tydeliggjør etter dette medlems mening
behovet for både en langsiktig plan for hvordan studentbølgen skal
håndteres, økt antall studieplasser og ikke minst solide basisbevilgninger
til institusjonene som skal motta studentene slik at kvaliteten
opprettholdes.
Dette medlem vil understreke
at når basisbevilgningene til universiteter og høyskoler over lengre
tid ikke oppleves som tilstrekkelige, kan ikke dette sees på som
noe annet enn et alvorlig anslag mot institusjonenes handlingsrom
og frihetsgrad. Dette vil høyst sannsynlig medføre at institusjonene
vil få ytterligere vanskeligheter med å følge opp Kvalitetsreformen,
at forskningsinnsatsen svekkes og at både studenter og ansatte gis
et dårligere tilbud. Når studenttallet i tillegg stiger, og øvrige
utgifter ikke kompenseres tilstrekkelig, sier det seg selv at institusjonene
fort vil komme i en varig skvis i forhold til pålagte oppgaver og
finansieringen av disse.
Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett hvor det foreslås å bevilge 300 mill. kroner
til en direkte styrking av basisbevilgningene i universitets- og
høyskolesektoren, noe som er i tråd med behovet i sektoren gitt
tidligere års bevilgningsprofil i budsjettsammenheng. Videre foreslås
det å øke bevilgningene ut over regjeringens forslag tilsvarende
ytterligere 2000 nye studieplasser fra og med høsten 2011.
Videre viser dette medlem til
representantforslaget fra Venstre om å ta initiativ til en fellesnordisk
imamutdannelse, jf. Dokument 8:111 S (2009–2010) og Innst. 45 S
(2010–2011). I et høringsnotat fra Det teologiske fakultet ved Universitetet
i Oslo datert 28. september 2010 vedrørende nevnte representantforslag
fremgår bl.a. følgende:
«[Statsråd Tora Aasland] har pekt på at en av forutsetningene
for en statlig finansiert imamutdanning, eller studier innen teologi,
etikk og islam, er at en av våre høyere utdanningsinstitusjoner
stiller seg bak dette. UiO stiller seg bak et slikt tilbud. TF mener
det er et viktig signal inn i den nasjonale verdidebatten dersom
Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomité nå gir rammer
og positiv tilbakemelding til dette forslaget.»
Det er etter dette medlems mening
viktig at man fra Stortingets side uttrykker støtte til initiativ
som dette, samt bidrar med økonomiske rammer som muliggjør utviklingen
av denne type studier. Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett hvor det foreslås å bevilge 3 mill. kroner
til et prøveprosjekt for å muliggjøre oppstart av et slikt studium,
i tråd med behovet for finansiering slik skissert av Det teologiske fakultet
ved Universitetet i Oslo.
Dette medlem merker seg videre
at det i regjeringens forslag ikke er satt av midler til noen nye
rekrutteringsstillinger i 2011, noe dette medlem mener
er oppsiktsvekkende. Dette innebærer at det ikke har blitt bevilget
midler til noen nye rekrutteringsstillinger de to siste ordinære
budsjettbehandlingene (2010 og 2011). Sett i lys av at behovet for
forskerutdannet personale ved institusjonene er stort og vil øke
betydelig i årene som kommer, er dette svært underlig. Dette
medlem viser til Venstres alternative statsbudsjett hvor
det foreslås å bevilge 141,8 mill. kroner til opprettelse av ca.
500 nye stipendiatstillinger fra høsten 2011.
Etter dette medlems mening er
det også viktig å sikre et tilstrekkelig antall postdoktorstillinger, slik
at doktorgradsstipendiater etter avlagt doktorgrad har mulighet
til å få en rekrutteringsstilling ved en utdannings- eller forskningsinstitusjon
i påvente av en fast stilling. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett hvor det ble foreslått å
bevilge 28,4 mill. kroner til opprettelse av 100 nye postdoktorstillinger
f.o.m. høsten 2011.
Innenfor kunstfeltet er det et spesielt behov
for å bygge opp forskerkompetanse. Stipendprogrammet for kunstnerisk
utviklingsarbeid er en parallell til forskerutdanningene organisert
som doktorgradsprogrammer. Programmet skal sikre kunstnerisk utvik-lingsarbeid
på høyeste nivå og skal føre fram til kompetanse som førsteamanuensis. Dette
medlem viser til Venstres alternative statsbudsjett hvor
det foreslås å bevilge 3 mill. kroner til dette formål, teknisk
ført over kap. 260 post 50.
Dette medlem merker
seg at regjeringen, til tross for lovnader fra samtlige rød-grønne
partier i valgkampen 2009, heller ikke denne gang foreslår å innføre
11 måneders studiestøtte for studenter. Dette punktet, som både
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har
programfestet, er heller ikke en del av Soria Moria II. Det er etter dette
medlems mening en gåte hvordan regjeringspartiene har forhandlet
bort et punkt i regjeringserklæringen som de samme partiene har
programfestet. Dette medlem viser til Venstres alternative
statsbudsjett hvor det ble foreslått å innfase 11 måneders studiestøtte
for studenter.
Dette medlem mener videre at
studiestøtten for 2011–2012 må indeksreguleres med utgangspunkt
i støttenivået i 2005. Dersom basisstøtten prisjusteres for studieåret
2005–2006 og alle påfølgende år, vil dette innebære en økning av basisstøtten
i 2011 med om lag 1 600 kroner i året i forhold til nivået i foreslått
budsjett. Dette medlem viser til at det foreslås
å bevilge 46,4 mill. kroner til dette formål i Venstres alternative statsbudsjett.
Dette medlem viser til at 23
studentsamskipnader i Norge driver til sammen om lag 2 400 barnehageplasser
for barn av studenter. Studentsamskipnadenes barnehagetilbud er
spesielt rettet mot barn av foreldre som er i høyere utdanning,
med de spesielle behov deres situasjon medfører. Dette medlem vil
understreke betydningen studentbarnehagene har som velferdstilbud,
og viser til Venstres alternative statsbudsjett hvor det foreslås
å øke bevilgningene til studentbarnehager over kap. 270 post 74 med
5 mill. kroner.
Dette medlem vil videre påpeke
viktigheten av internasjonalisering av høyere utdanning, og minne
om Stortingets målsetting om flere utenlandsstudenter. Dette
medlem merker seg at regjeringen fortsatt ikke har funnet
økonomisk rom for å gjeninnføre utdanningsstøtte til første års
utdanning på lavere grad (bachelornivå) i enkelte land i Asia, Latin-Amerika
og Afrika i tråd med merknaden fra en samlet kirke-, utdannings-
og forskningskomité, jf. blant annet Budsjettinnst. S. nr. 12 (2005–2006). Dette medlem mener
det er viktig at norske utenlandsstudenter blir oppmuntret og har
en reell mulighet til å studere i land i Asia, Sør-Amerika og Afrika.
Dette medlem vil også påpeke
at norske studenter siden 1985 har måttet ta studier i USA uten
studiestøtte til det såkalte «freshman-året». Dette har vært en
medvirkende faktor til at antallet norske studenter i USA i det
overveiende har vært synkende etter 1985, selv om man til en viss grad
kan se en positiv økning siste år. Etter dette medlems mening
er det svært viktig å øke antallet norske studenter i USA, og samtidig sikre
at det å ta en bachelor-grad ved et amerikansk lærested ikke bare
er forbeholdt dem med god personlig økonomi.
Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett hvor det på denne bakgrunn foreslås å
bevilge 8,7 mill. kroner for å gjeninnføre støtte til freshman-året
i USA og første års utdannelse i ikke-vestlige land.
I tråd med satsingen på forskning
og høyere utdanning vil dette medlem samtidig påpeke betydningen
av en vedvarende og sterk satsing på grunnopplæringen. Skolen er
en av våre viktigste oppdragende og «dannende» samfunnsinstitusjoner,
som skal formidle kunnskap, allmenndannelse, verdier og kulturarv.
Dette medlem mener det er av
avgjørende betydning at vi har kompetente og motiverte lærere i
grunn- og videregående skole. I vårt moderne samfunn er det et stadig
økende behov for kontinuerlig å oppdatere seg i forhold til sitt
eget fagfelt, og lærere som yrkesgruppe er intet unntak. Dette
medlem vil derfor påpeke at det er nødvendig for lærere
i grunn- og videregående skole å ha mulighet til systematisk å både
fornye og komplettere sin fag- og yrkeskompetanse. Dette
medlem vil i denne sammenheng også påpeke at man i Sverige
har lansert «Lärarlyftet», en omfattende kompetansehevingsreform der
videreutdanning er det bærende element. Dette medlem viser
til tidligere forslag fra Venstre i Dokument nr. 8:81 (2005–2006)
om å innføre et kompetanseår for lærere i grunn- og videregående
skole, samt Dokument nr. 8:47 (2007–2008) om et lærerløft for lærere
i grunn- og videregående skole.
Dette medlem merker seg at regjeringen
i noen grad har etterkommet Venstres ønske om å få på plass en systematisk
ordning for videreutdanning av lærere, men at dimensjonene i ordningen
er langt under det Venstre har tatt til orde for. Dette medlem viser
til at regjeringens bevilgninger knyttet til et «varig system for
vidareutdanning for lærarar» i stor grad tilsvarer bevilgningene
som lå inne i Kunnskapsløftet knyttet til kompetanseheving av lærere.
Det har således ikke vært snakk om noen «ny» satsing i bevilgningssammenheng. Dette
medlem viser videre til at videreutdanningsordningen som regjeringen
har gått inn for, skal, ferdig utbygd, omfatte ca. 2 500 lærere
årlig – dvs. at bare enkelte lærere i noen fag får videreutdanning.
Dersom alle lærere i norsk skole skal få videreutdanning i en eller
annen form vil det altså ta et sted mellom og 30 og 40 år. Dette medlem vil
understreke at det er behov for en forpliktende opptrappingsplan
for hvordan man kan øke antallet lærere som omfattes av systemet for
videreutdanning ut over dagens ambisjonsnivå på 2 500 lærere pr.
år.
Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett hvor det på denne bakgrunn foreslås å
bevilge 350 mill. kroner ut over regjeringens forslag til kompetanseheving
av lærere, noe som vil gi langt flere lærere muligheten til kompetansehevende
videreutdanning. Dette medlem vil understreke at
Venstre har som ambisjon at alle lærere på alle trinn skal få mulighet
til kompetansehevende videreutdanning med jevne mellomrom – uten
reduksjon i lønn, dvs. at stat og lokal skoleeier skal stå for alle
kostnader – og at en slik ordning gradvis skal innfases.
Dette medlem viser videre til
Dokument nr. 8:145 S (2009–2010), jf. Innst. 26 S (2010–2011), om
å øke den statlige finansieringen knyttet til videreutdanning av
lærere. Bakgrunnen for dette forslaget er bekymringen som bl.a.
er målbrakt gjennom mediene knyttet til at ordningen med videreutdanning
for lærere ikke fungerer etter intensjonen – i den forstand at videreutdanningsplassene
ikke har blitt fylt opp. Det finnes flere begrunnelser for den mang-lende etterspørselen
og ufrivillige avbrudd i påbegynte studier, blant annet vikartilfang,
lokalisering av studieplasser mv. I det overveiende synes imidlertid
hovedbegrunnelsen å være knyttet til stram kommuneøkonomi. Kostnadene
knyttet til videreutdanning fordeles i dag med 40/40/20 pst. mellom
stat, kommune og deltaker.
Etter dette medlems syn er det
nødvendig at man i en overgangsperiode bruker mer statlige midler
på videreutdanning av lærere enn i dag, for på denne måten å sikre
økt deltakelse i ordningen. Dette medlem viser til
Venstres alternative statsbudsjett hvor det på denne bakgrunn foreslås
å bevilge 62,5 mill. kroner over kap. 226 post 21 for å øke den
statlige andelen av videreutdanningskostnadene fra 40 pst. til 50
pst.
Etter dette medlems mening er
mangelen på lærere en av de største utfordringene norsk skole står
overfor i årene som kommer. Norge vil mangle om lag 1 000 lærere
per år i forhold til behovet de nærmeste årene – og enda flere dersom man
fortsetter å utvide timetallet i grunnskolen.
Dette medlem savner en vilje
fra regjeringens side til å ta rekrutteringsspørsmålet tilstrekkelig på
alvor. Det er fint med rekrutteringskampanjer, men dette
medlem mener at det også må etablere andre tiltak for å
sikre tilstrekkelig mange lærere i norsk skole. Dette medlem viser
i denne sammenheng til Dokument nr. 8:68 (2006–2007), jf. Innst.
S. nr. 239 (2006–2007), om å utarbeide forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner
for å sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere i grunn- og
videregående skole. I representantforslaget påpekes det at minimum fire
elementer må vektlegges i utarbeidelsen av en nasjonal rekrutteringsplan
for lærere. For det første må planen inneholde strategier for å
gjøre læreryrket mer attraktivt og dermed få flere til å velge å
bli lærere. For det andre må det utvikles strategier for å rekruttere
lærere fra andre relevante yrker, for eksempel gjennom å etablere særskilte
pedagogiske kvalifiseringsstipend. For det tredje må man styrke
og sikre systematisk kompetanseheving hos lærere. For det fjerde
må man igangsette målrettede seniortiltak for å beholde verdifull
kompetanse lengst mulig i skolen.
Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett hvor det på denne bakgrunn foreslås å
bevilge 75 mill. kroner over kap. 226 post 21 til utarbeidelse og
oppstart av forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre tilstrekkelig
antall kvalifiserte lærere i grunn- og videregående skole. Hovedfokuset
skal legges på å etablere stipendordninger for å tiltrekke potensielle
lærere fra andre yrker, samt ulike seniortiltak for å beholde lærerne
som allerede er i skolen, lengst mulig i yrket.
Ved siden av den kommende lærermangelen er frafall
den største utfordringen norsk skole står overfor. Dette
medlem viser i denne forbindelse til Representantforslag
4 S (2009–2010) om forsterket innsats mot frafall i skolen. I tråd med
representantforslaget blir det i Venstres alternative statsbudsjett
foreslått flere konkrete tiltak i statsbudsjettet for kommende år
med tanke på å bidra til en forsterket innsats mot frafall.
Mange ulike instanser rundt om i kommunene skal
ta seg av det forebyggende arbeidet knyttet til barn og unge med
problemer, uten noen koordinerende eller overordnet styring. Dette
medlem ønsker derfor å styrke forebyggingsarbeid og samhandling
på en rekke områder for å forhindre fattigdom og gi alle så like
levekår som mulig. For å gjøre samarbeidet bedre ønsker dette
medlem å prøve ut prosjekter med koordinering av barnevern,
helsetjeneste og skole rundt den enkelte elev for dermed å redusere
frafall i skolen. Dette medlem viser til Venstres alternative
statsbudsjett hvor det foreslås å bevilge 25 mill. kroner over kap.
225 post 51 til disse tiltakene.
En del elever i norsk skole har lese- og skrivevansker.
I en stadig mer teoribasert skole kan dette føre til manglende kompetanse
og dermed vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet. For
å motvirke dette foreslår dette medlem å igangsette
en prøveordning med prosjektstøtte for ytterligere å hjelpe elever
med lese- og skrivevansker. Ordningen skal administrereres av Utdanningsdirektoratet,
alle skoler kan søke om støtte til mindre prosjekter. Innsatsen
skal sees i sammenheng med forslaget om bedre samhandling mellom
barnevern, helsetjeneste og skole. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett hvor det foreslås å bevilge
25 mill. kroner over kap. 226 post 21 til prøveordningen.
Dette medlem mener også at det
er nødvendig å styrke kvaliteten og kompetansen i rådgivningstjenesten,
og viser i denne forbindelse blant annet til den brede omtalen av
skolerådgivning i Innst. S. nr. 164 (2006–2007), jf. St.meld. nr.
16 (2006–2007). Dette medlem viser til Venstres alternative
statsbudsjett hvor det på denne bakgrunn foreslås å styrke rådgivningstjenesten
med 25 mill. kroner over kap. 225 post 78.
Dette medlem viser videre til
behovet for å styrke oppfølgingen av elevene i skolen fra andre
enn lærerne. Dette medlem mener at målet må være
1 000 nye helsesøstre, kuratorer og psykologer i skolen de kommende
fire årene. Dette vil være avgjørende både for å forebygge frafall
i skolen og for å sikre god elevhelse. Dette medlem viser
i denne forbindelse til Venstres alternative statsbudsjett hvor
det på denne bakgrunn foreslås å bevilge 100 mill. kroner til dette
formål under rammeområde 15.
Dette medlem viser videre til
at leksehjelp er et viktig tiltak som gir bedre tilrettelegging
av opplæringen for den enkelte elev. Dette medlem viser
til at Venstre i budsjettbehandlingene i foregående periode gjennomgående
har foreslått høyere bevilgninger enn regjeringen til leksehjelpstiltak. Dette
medlem viser til at Stortingets flertall har lovfestet gratis
leksehjelp for elever på 1.–4. trinn og SFO, men at Venstre har
stemt mot dette, jf. Innst. 279 L (2009–2010). Dette medlem mener
at leksehjelpsordningen som nå er innført, ikke er god nok. I tillegg
ser dette medlem tiltaket som en ytterligere utvidelse
av skoledagen, i tråd med de rød-grønne partienes ønske om heldagsskole. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett hvor bevilgningen til tiltaket
for 2011 ble fjernet, og det i stedet foreslås å bevilge 175 mill. kroner
til leksehjelpstiltak i regi av skoleeiere og frivillige organisasjoner.
Dette medlem er opptatt av å
bevare gamle håndverksfag, og viser i denne forbindelse til omtalen
i budsjettproposisjon for Kunnskapsdepartementet for 2008 hvor bl.a.
følgende ble påpekt:
«Fleire gamle handtverksfag er i ferd med å forsvinne.
Dette kan føre til at viktig kompetanse går tapt. Faga er viktig
å halde på, både i seg sjølve og som ein del av den norske kulturarven.»
Norsk handverksutvikling (NHU) har på oppdrag
fra Kunnskapsdepartementet siden 1995 hatt det faglige og administrative
ansvaret for en treårig stipendiatordning for håndverkere. Dette
medlem mener ordningen må gjøres permanent, og omfatte minimum
to nye stipendiater pr. år. Dette medlem viser til
Venstres alternative statsbudsjett hvor det på denne bakgrunn foreslås
å styrke satsingen på tradisjonelle håndverksfag med 3,5 mill. kroner
i 2011, noe som muliggjør seks løpende stipendiatstillinger pr.
år.
Dette medlem mener folkehøyskolene
er en viktig del av vårt utdanningssystem. Skolene er med på å utvide
horisonten, skape nysgjerrighet på nye områder og lærer studentene
mye om menneskelige relasjoner. Dette medlem vil videre
påpeke at folkehøyskolene gjør også en svært viktig innsats i å
få elever som av ulike grunner har droppet ut av videregående opplæring
tilbake til skolen etter et år på folkehøyskole. Etter dette
medlems syn er det viktig at det gis forutsigbarhet gjennom
konkrete svar til de som søker om støtte til drift av nye folkehøyskoler,
og at det settes av tilstrekkelige midler til drift av disse skolene. Dette
medlem viser til Venstres alternative statsbudsjett hvor det
på denne bakgrunn foreslås å bevilge 5 mill. kroner til folkehøyskolene
over kap. 253 post 70.
Dette medlem mener at friskoler
bidrar med nytenkning og gir nye erfaringer om pedagogikk og organisasjonsformer,
samtidig som de gir familier valgfrihet til å finne det undervisningstilbudet
som passer best for egne barn. På sikt ønsker dette medlem en
offentlig finansiering av friskolene tilsvarende 90 pst. av driftstilskuddet
en offentlig skole får, i tillegg til dekning av kapitalkostnader. Dette
medlem viser til Venstres alternative statsbudsjett hvor
det på denne bakgrunn foreslås å bevilge 15 mill. kroner over kap.
228 post 70 til dekning av friskolenes kapitalkostnader.
Dette medlem er enig i intensjonen
om gratis læremidler i den videregående skolen, men mener at den
eksisterende ordningen ikke er god nok, og i praksis er blitt en
byråkratisk utlånsordning som er ressurskrevende for administrasjonen
og upraktisk for elevene. Dette medlem viser til forslaget
i Venstres alternative statsbudsjett om å gå imot de foreslåtte
bevilgningene til gratis læremidler, og heller å innføre behovsprøvd
stipend for læremidler i videregående skole. Maksimalt stipend økes
til 600 kroner pr. måned, og er et mer målrettet tiltak som vil
hjelpe dem som trenger det mest.
Dette medlem ønsker heller ikke
å prioritere utvidet timetall i grunnskolen neste år, all den tid vi
står overfor store utfordringer knyttet til lærermangel og kompetanseheving
blant lærere. I statsbudsjettet for 2009 ble det lagt inn bevilgninger
til to ekstra uketimer øremerket fysisk aktivitet. I statsbudsjettet
for 2010 ble det lagt inn en uketime ekstra. Dette medlem viser
til at Venstres alternative statsbudsjett omprioriterer disse midlene
til bruk i en målrettet satsing på rekruttering og kompetanseheving
av lærere, jf. ovenfor.
Dette medlem går videre imot
regjeringens opplegg for gratis frukt og grønt i skolen, jf. bl.a. Venstres
merknader i Innst. S. nr. 230 (2006–2007), og vil avvikle dagens
ordning f.o.m. høsten 2011. Dette medlem mener at
det ut fra dagens budsjettsituasjon vil være mye mer målrettet og
hensiktsmessig å foreta en omlegging av mva.-systemet ved å innføre
full mva. på brus og sterkt sukkerholdige drikkevarer, og samtidig innfører
lav mva.-sats for frukt og grønt, jf. omtale under rammeområde 22
i finansinnstillingen. Dette vil gagne hele befolkningen, også elevene,
og er et viktig helse- og forbrukerpolitisk grep.
Med hensyn til å øke barns og unges fysiske
aktivitet foreslår dette medlem i stedet å bevilge 20
mill. kroner ut over regjeringens forslag til ulike frilufstiltak
i regi av frivillige organisasjoner, jf. forslag under rammeområde
3 i finansinnstillingen.
Dette medlem viser
til det brede forliket om stat/kirke i Stortinget våren 2008, og
legger til grunn at regjeringen følger opp forpliktelsene som ligger
i dette forliket i inneværende stortingsperiode.
Dette medlem merker seg særlig
det omfattende vedlikeholdsbehovet det er med hensyn til kirkebygg,
jf. KAs tilstandsrapport for kirkebygg 2009–2010, samt behovet for
å øke rekrutteringen av pres-ter. Dette medlem vil
følge utviklingen på disse områdene nøye og vurdere tiltak i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett 2011.