Programkategori 07.50 Voksenopplæring m.m. har
fått ny overskrift, men innhold og kapitler er uendret. Kategorien
omfatter deltakelse i EUs program for livslang læring 2007–2013,
tilskuddsordninger for folkehøyskoler, studieforbund, fjernundervisnings-
og voksenopplæringsorganisasjoner, samt drift av Vox – Nasjonalt
senter for læring i arbeidslivet og tilskudd til ulike freds- og
menneskerettssentre. Program for basiskompetanse i arbeidslivet (BKA)
skal bidra til å styrke grunnleggende ferdigheter blant voksne arbeidstakere
og arbeidssøkere.
Departementet foreslår en bevilgning på kr 183 525 000
under dette kapitlet.
Komiteen støtter deltakelsen
i EUs program for livslang læring da dette støtter oppunder komiteens
holdning om at internasjonalisering av utdanningssektoren er positivt
og at økt mobilitet i utdanningssektoren er nødvendig. Det er foreslått
en reduksjon i overføringene til programmet. Komiteen forstår
av proposisjonen at dette handler om endringer i valutakurser og ikke
er et uttrykk for mindre vilje til å satse på dette området. Komiteen deler
departementets positivitet over at vi endelig ser en økning i Erasmus-mobiliteten,
etter at den hadde en merkbar nedgang både i 2006–2007 og 2007–2008. Komiteen ser
regjeringens satsing på dette EU-programmet som en del av regjeringens
politikk for å legge til rette for et utdanningssystem som både
gir tidlig innsats og livslang læring. Komiteen er
særlig fornøyd med at det innenfor fag- og yrkesopplæring har vært
stor interesse for ordningen med partnerskapsprosjekt. Komiteen er
opptatt av at det satses på fag- og yrkesopplæringen og synes det
er svært positivt at deltakelsen i EUs program for livslang læring
er med på å understøtte det som også skjer fra regjeringens side.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet forventer
at dersom tilbudet svekkes, så vil regjeringen komme tilbake i revidert
budsjett med sak slik at tilbudet opprettholdes.
Departementet foreslår en bevilgning på kr 658 581 000
under dette kapitlet.
Komiteen deler departementets
syn på at folkehøyskolene er et supplement til det som skjer i det
ordinære utdanningssystemet og i arbeidslivet. Komiteen deler
også synet på at målet med tilskuddet er å fremme allmenndanning
og folkeopplysning. Komiteen ser også at folkehøyskolene
gjennom det tilbudet de har, kan spille en rolle for elever som
faller ut av videregående skole og som har behov for et alternativt
opplegg før man igjen forsøker seg i et ordinært utdanningsløp. Komiteen har
i forlengelsen av dette merket seg uttalelser fra Folkehøgskolerådet
under komiteens budsjetthøring om vilje til å motivere ungdom til
enten å begynne på eller å fortsette en utdanning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener at framtidig finansiering av drift
må være avklart før det eventuelt kan gis godkjenning til nye folkehøyskoler. Flertallet ber
regjeringen komme tilbake med vurderinger av dette, samt en helhetlig
gjennomgang av folkehøyskoletilbudet i Norge, på en egnet måte.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til merknadene i finansinnstillingen og at bevilgningen til
kap. 253 post 70 er økt med 6 mill. kroner. 0,5 mill. kroner er
øremerket oppstart av arbeidet med et folkehøyskolekonsept som skal
være spesielt rettet mot frafallselever fra videregående opplæring. Dette
flertallet viser også til planene om oppstart av en ny folkehøyskole
i Kristiansand.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at det er en økning fra 2008 til 2009 på 12,8 pst. i
elevtall ved kortkurs på folkehøyskolene. Disse medlemmer har merket
seg at skolene tilbyr kurs som skiller seg lite fra det turoperatører,
idretts- og friluftsorganisasjoner tilbyr. Disse medlemmer mener at
ressursene som staten bevilger, hovedsakelig skal gå til å dekke
kostnadene forbundet med elever som benytter seg av langkurstilbudet. Dette
innebærer at de elever som benytter seg av kortkurs, vil måtte påregne
en større egenandel for å gjennomføre disse.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett der Fremskrittspartiet foreslår å redusere
statsstøtten til folkehøyskolene fra høsten 2011, men forutsetter
at tilskudd til de fire folkehøyskolene med en stor del funksjonshemmede
elever og de to seniorskolene som blir betegnet som folkehøyskoleliknende
tiltak, fremdeles blir ivaretatt.
Disse medlemmer mener det er
viktig at samordningen av folkehøyskolenes interesser og de rollene
Folkehøgskolerådet i dag har, reduseres noe i omfang. Mange av disse
oppgavene kan løses ved den enkelte folkehøyskole selv eller i et
samarbeid mellom folkehøyskolene. Rådet kan også effektivisere sin
møteaktivitet ved å ta i bruk ny teknologi og spare vikar- og reiseutgifter.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener folkehøyskolene er
en viktig del av vårt utdanningssystem. Skolene er med på å utvide horisonten,
skape nysgjerrighet på nye områder og lære studentene mye om menneskelige
relasjoner. Disse medlemmer vil videre påpeke at folkehøyskolene
gjør en svært viktig innsats i å få elever som av ulike grunner
har droppet ut av videregående opplæring, tilbake til skolen etter et
år på folkehøyskole.
Disse medlemmer viser til at
det flere steder i landet jobbes for å opprette folkehøyskoler,
og mener det må være et mål å opprette flere skoler. Disse
medlemmer har merket seg at Folkehøgskolerådet har prioritert
Kristiansand folkehøgskole som nr. 1.
Disse medlemmer mener det er
viktig at det gis forutsigbarhet gjennom konkrete svar til de som
søker om støtte til drift av nye folkehøyskoler, og at det settes
av tilstrekkelige midler til drift av disse skolene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det ble foreslått å øke bevilgningen til folkehøyskolene med
4 mill. kroner for å opprette en ny folkehøyskole i Kristiansand.
Dette medlem har også merket
seg at det ikke er bevilget mer penger til folkehøyskolene etter at
den nye folkehøyskolen i Valle er blitt opprettet. Dette
medlem viser til at dette ifølge Folkehøgskolerådet vil
føre til reelt kutt for de andre folkehøyskolene, og at Kristelig
Folkeparti i sitt alternative budsjett ville bevilge 6 mill. kroner
for å rette opp kuttet.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres alternative statsbudsjett hvor det på denne bakgrunn
foreslås å bevilge 5 mill. kroner til folkehøyskolene over kap.
253 post 70.
Departementet foreslår en bevilgning på kr 211 700 000
under dette kapitlet.
Departementet har i brev 27. oktober 2010 sendt en
korrigering av antall normerte kurstimer gjennomført i 2009 av fjernundervisningsinstitusjonene.
Komiteen er fornøyd
med departementets oppfølging av Tronutvalget og at forskriftene
til voksenopplæringsloven er kommet på plass. Komiteen er
opptatt av at det skal foregå mye aktivitet i regi av studieforbundene.
Studieforbundene er en viktig del av satsingen på livslang læring. Komiteen støtter
intensjonen i loven der det heter at «Loven skal bidra til motivasjon og
tilgang til kunnskap og kompetanse for alle, og slik fremme den
enkeltes utvikling og møte behovene i samfunns- og arbeidslivet». Komiteen er
derfor bekymret over at aktiviteten i sektoren har gått ned de siste
årene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at nettskoler
har lang erfaring i å nå ut til voksne over hele landet, og har
den enkelte voksne som sin målgruppe. Nettskolen samarbeider med
høyskoler og universiteter som har det faglige ansvaret, disse er
også ansvarlig for gjennomføring av eksamen. Nettskolene er profesjonelle
på pedagogisk bruk av nettet.
Disse medlemmer viser til betydningen
nettskolene har for utdanningssektoren, som en naturlig videreutvikling
av de tradisjonelle brevskolene. Norge har pr. i dag 13 offentlig godkjente
nettskoler, med et totalt antall nettstudenter anslått til ca. 40–50 000.
Det er stor variasjon både i størrelsen på nettskolene og med hensyn
til fagbredden de tilbyr. Som en følge av den nye voksenopplæringsloven
har kriteriene som statstøtten tildeles etter, blitt endret. Fra tidligere
å være prisreduserende skal nå støtten dreies i retning av utviklingstiltak
for skolene. Disse medlemmer mener dette er positivt, men
savner en større diskusjon om hvordan man kan bidra til at nettskolene
kan utvikle undervisningsløsninger og læringsressurser, slik voksenopplæringsloven
foreskriver. Disse medlemmer legger til grunn at
regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte om dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Nord-Troms
studiesenter har som hovedoppgave å legge til rette for desentralisert
høyere utdanning i Nord-Troms gjennom å gi fleksible tilbud. Studiesenteret
bidrar til at flere får tatt høyere utdanning, og for svært mange
av brukerne er det ikke et alternativ å ta høyere utdanning andre
steder. Studiesenteret bidrar på den måten med å høyne regionens
utdanningsnivå og til å rekruttere, utvikle og beholde arbeidskraft.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at studieforbundene har hatt en jevn nedgang i aktiviteten
de senere år, og at regjeringen viderefører bevilgningen på 2010-nivå.
Disse medlemmer vil prioritere
kompetansegivende utdanningstilbud og er derfor skeptisk til videreføringen
fordi det ikke stilles krav til typen utdanning som skal gis. Disse
medlemmer viser til at bare en viss andel av kurstilbudene
er av relevant kompetansegivende karakter. Disse medlemmer mener
det er riktig at tilskuddsordningen endres slik at tilbudet konsentreres
om relevant kompetansegivende kursvirksomhet med særlig vekt på
grunnleggende ferdigheter.
Disse medlemmer forutsetter at
voksenopplæring knyttet til å mestre det å få en funksjonshemning
eller kronisk sykdom, samt kurs spesielt rettet mot pensjonister,
skjermes. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett der tilskudd til studieforbund reduseres 35
mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
totalt antall nettstudenter kan anslås til 40 000–50 000 pr. i dag. I
tillegg oppnår nettstudenter like gode, og ofte bedre resultater
enn ordinære studenter. Disse medlemmer ser det som
svært viktig å øke støtten til fjernundervisningen. Disse
medlemmer viser til at tilskuddet er økt med 15 mill. kroner
i Fremskrittspartiets alternative budsjett, både på generelt grunnlag
og sett i sammenheng med viktigheten av livslang læring. For å bedre
samarbeidet mellom nettskolene, universitet og høyskoler mener disse
medlemmer det er nødvendig med økonomiske insentiver for
å bedre samarbeidet og viser til Fremskrittspartiets alternative
budsjett der det foreslås at 2 mill. kroner avsettes til å utvikle gode
samarbeidsformer mellom nettskolene, universitet og høyskoler.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 257 der det fremgår at Høyre i sitt
alternative budsjett har foreslått å styrke Program for basiskompetanse
i arbeidslivet med 40 mill. kroner. Disse medlemmer mener
dette er en målrettet og treffsikker aktivitet som bør styrkes.
Økningen på kap. 257 er i sin helhet foreslått finansiert gjennom
en reduksjon av posten for studieforbund med 50 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre har et bredt kunnskapssyn som går utover kompetansegivende
virksomhet med vekt på grunnleggende ferdigheter. Disse medlemmer vil
understreke at ikke alt som teller kan telles og ikke all nyttig
kunnskap kan summeres i en karakter. Disse medlemmer viser
til at frivillige organisasjoner gjennom studieforbundene bidrar
med samfunnsnyttig innsats og kompetanseheving rettet mot voksne
og målgrupper med spesielle behov, som for eksempel funksjonshemmede. Disse
medlemmer mener studieforbundene blant annet driver et uvurderlig
arbeid når det gjelder demokratiopplæring, å skape møtesteder og
å ta vare på kultur, tradisjoner og mangfold.
Departementet foreslår en bevilgning på kr 62 567 000
under dette kapitlet. Tilskuddene forvaltes av Vox, nasjonalt fagorgan
for kompetansepolitikk. Med unntak av tilskuddet til Det europeiske
Wergelandssenteret som forvaltes av Kunnskapsdepartementet.
Komiteen mener freds-
og menneskerettssentrene gjør et svært viktig arbeid når det gjelder forsk-ning
og undervisning om fredsarbeid, folkerett, menneskerettigheter,
interkulturell forståelse og dokumentasjon om krigsårene 1940–1945.
Komiteen er tilfreds med at Raftostiftelsen
nå er foreslått inn i statsbudsjettet, og at den ekstrabevilgningen
som Holocaustsenteret fikk i forbindelse med revidert statsbudsjett
for 2010, er videreført.
Komiteen vil understreke betydningen
av å sørge for at tidsvitnenes beretninger fra 2. verdenskrig sikres
for kommende generasjoner. Komiteen vil peke på at
ulike steder og institusjoner dekker ulike deler av 2. verdenskrigs historie. Komiteen er
oppmerksom på at vi er i en situasjon der vi om kort tid ikke lenger
har tidsvitner fra denne delen av historien.
Komiteen viser til at Falstadsenteret
bygger sin virksomhet omkring krigens fangehistorie og lærdommen
vi kan ta med for ettertiden. Komiteen har tillit
til at arbeidet med å registrere overlevende tidsvitners fangehistorier
skjer på en kvalitativ god måte og er en høyt prioritert oppgave.
Komiteen viser til at Stiftelsen
Arkivet ble etab-lert i 1998 og er et senter for fredsarbeid, menneskeverd
og samfunnsforståelse som huser flere organisasjoner. I tillegg
er det bevart en Gestapo-kjeller slik den var under okkupasjonen. Den
fungerer som et formidlingssenter og viser historien fra andre verdenskrig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det i finansinnstillingen foreslås å øke bevilgningen
til Stiftelsen Arkivet med 0,5 mill. kroner, jf. Innst. 2 S (2010–2011). Flertallet viser
til det viktige arbeidet Stiftelsen Arkivet gjør for å skape forståelse
blant skoleelever for situasjonen i land som det kommer mange flyktninger
fra.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre registrerer at Stiftelsen
Arkivet har besøkstall, samlinger og undervisning for skole-elever
på størrelse med de sentrene som får langt høyere tilskudd. Senteret
står nå i fare for å måtte redusere aktiviteten, og lokalene er
sprengt. Disse medlemmer ber regjeringen sikre grunnlaget
for videre drift og etablering av tjenlige lokaler.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at nettstedet «neveragain.no» ble lagt
ned 3. juli 2009, på grunn av regjeringens manglende bevilgninger. Disse
medlemmer mener regjeringen på den måten ikke erkjenner
et statlig ansvar for opprettholdelse av Norges eneste kanal for
publisering av rettighetsbeskyttet film på nett til gratis bruk
i historieformidling.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at arbeidet med å ivareta og tilgjengeliggjøre
historien for å hindre gjentagelse er en viktig oppgave for vår
nasjon. Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis
alternative budsjett der det foreslås å bevilge 2 mill. kroner til
Samarbeidsprosjekt mellom Stiftelsen Arkivet og Never again.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at Narviksenteret
er den eneste institusjonen i Nord-Norge med dokumentasjon og formidling
av lokal krigshistorie som arbeidsområde, og ser det som svært positivt
at formidlingsarbeidet overfor skolene er styrket.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ønsker å styrke bevilgningen til Narviksenteret og går inn for å øke
kap. 255 post 74 med kr 350 000, jf. også kap. 226 post 21.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Narviksenteret mottar langt mindre støtte enn de øvrige fredssentrene
i Norge. Senteret har pr. i dag bare tre og et halvt årsverk knyttet
til historieformidling, forskning og menneskerettigheter. Mens den
søndre og midtre del av landet har etablert minneinstitusjoner,
har Nord-Norge ennå ikke fått sitt dokumentasjonssenter for landsdelens
krigs- og fangehistorie. Norsk krigserindringshistorie har vært
preget av det politiske flertallet som har styrt landet i mesteparten
av etterkrigstiden. I deres bilde passet minnet om general Fleischer som
advarte mot nedrustning i hele mellomkrigstiden, dårlig inn. Dette
forhold har ikke bare rammet Fleischer selv, men hele den nordnorske krigsinnsatsen.
Denne tiden burde nå være forbi, og nordnorsk krigshistorie, herunder
general Fleischer, 6. divisjon og de mange russiske krigsfangene
i Nord-Norge, bør nå få sin rettmessige plass i norsk moderne krigserindringshistorie.
Narviksenteret kan spille en sentral rolle for å rette opp den urett
som i norsk krigserindring er begått mot de offiserer og mannskap som
sloss i Narvik i 1940 og mot de mange krigsfanger, særlig russere,
som ikke overlevde tysk krigsfangenskap i Nord-Norge.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett hvor det ble foreslått å bevilge 2 mill. kroner
utover regjeringens forslag til Narviksenteret.
Departementet foreslår en bevilgning på kr 60 403 000
under dette kapitlet.
Komiteen er fornøyd
med styrkingen og omleggingen i bevilgningsstrukturen til Vox, nasjonalt
fagorgan for kompetansepolitikk. Komiteen støtter
opp under at Vox skal være et kompetansepolitisk fagorgan underlagt Kunnskapsdepartementet.
Vox har en viktig rolle overfor studieforbund og overfor freds-
og menneskerettighetssentre. Komiteen er likevel særlig
opptatt av Program for basiskompetanse i arbeidslivet (BKA) som
administreres av Vox. Komiteen mener dette er et
særlig viktig program fordi det gir nye muligheter til mennesker som
har manglet basiskompetanse og fordi det gjennom det er med å hindre
utstøting fra arbeidslivet. Basiskompetanse er avgjørende dersom man
skal ha mulighet til å tilegne seg ny kunnskap gjennom livet og
være omstillingsdyktig i arbeidslivet. Komiteen mener
den jobben Vox har gjort for å gjøre programmet mer kjent, har vært
viktig, men at det fortsatt gjenstår mye. Komiteen er
kjent med at dette gjelder særlig innen serviceyrker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg endringene som støtter opp under Fremskrittspartiets
tidligere merknad på kapitlet. Disse medlemmer viser
til og stiller seg bak at ansvarsområdet nå fremstår tydeligere
i forhold til de oppgavene de er tiltenkt.
Departementet foreslår en overførbar bevilgning på
kr 86 278 000 i tilskudd til Program for basiskompetanse i arbeidslivet
(BKA) som nå er en permanent tilskuddsordning. Administrasjonskostnadene
er flyttet til Vox.
Departementet har i brev 27. oktober 2010 sendt en
korrigert utgave av Tabell 4.11 i proposisjonen, som viser utviklingen
for BKA 2006–2010.
Komiteen er godt fornøyd
med at satsingen på lokale kontaktpersoner i alle fylker ser ut
til å ha gitt økt bruk av tilbudet, og at målrettet samarbeid med
utvalgte bransjer i næringslivet har gitt god deltagelse. Komiteen er
fornøyd med at tilskuddsmidlene overføres til en ny post 70 som en
permanent og forutsigbar ordning, samtidig som det er viktig at
det fortsatt er satt av midler til videreutvikling med hensyn til
forenkling av søknadene og standardisering av tilbudet. Komiteen peker
også på viktigheten av å utvikle gode modeller for samarbeid med
og mellom Nav, fylkeskommuner, næringslivets organisasjoner og enkeltbedrifter.
Komiteen viser til utviklingen
i antallet kvalifiserte søknader. Rapportering viser at tilbudet treffer
de aktuelle gruppene med lav formell utdanning, og av de 4 553 deltagerne
på kurs i 2009 hadde 85 pst. videregående skole eller lavere som
høyeste fullførte utdanning. Komiteen merker seg
det store antallet søknader som ikke er innvilget. Dette viser behov
for større satsing og oppfølging innenfor de grupper en nå har rettet
tilbudet mot, samtidig som det i programmet må være mulighet for
å utvide til andre yrker med lavt utdanningsnivå.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til viktigheten av å imøtekomme kvalifiserte søknader til BKA med
et positivt svar. På den måten opprettholdes søknadsmassen, og det
positive initiativet som en søknad er, belønnes med deltagelse i
programmet. Disse medlemmer mener det derfor er viktig
å øke post 70 og viser til Høyres alternative budsjett der det er
bevilget ytterligere 40 mill. kroner til formålet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at svake leseferdigheter er tredje viktigste
årsak til utstøting fra arbeidslivet etter alder og helse. 430 000
voksne i Norge mangler grunnleggende ferdigheter i lesing og tallforståelse.
En av fem arbeidstakere behersker ikke data. Dette medlem har
merket seg at mange gjennom Program for basiskompetanse i arbeidslivet
(BKA) får opplæring i grunnleggende lesing, skriving, regning og
data. Dette medlem ser dette som et viktig tiltak
og viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett hvor det
ble foreslått å styrke bevilgningen til dette med 20 mill. kroner.
Departementet foreslår en bevilgning på kr 44 419 000
under dette kapitlet til tiltak og dokumentasjon på feltet livslang
læring. (Kapitlet het tidligere «Analyse og utviklingsarbeid».)
Komiteen mener at
analyser, forskning, dokumentasjon og utredninger av utdanningspolitikken
er viktig informasjon for å oppnå de mål som Norge setter seg som
en ledende kunnskapsnasjon. Verden er i stadig utvikling, og livslang læring
og kompetanseutvikling er derfor en nødvendighet. Komiteen mener
det er viktig at endringer av politikk på området er grundig fundert i
analyser og forskning, og mener det er viktig å få frem statistikk,
dokumentasjon og utredninger som bidrar til at rette endringer blir
gjort.
Komiteen har merket seg at det
er blitt utført flere rapporter som gir et godt grunnlag for kunnskapsbasert
politikkutvikling på området.
Komiteen har også merket seg
at Vox har fått ansvar for å etablere en nasjonal funksjon for karriererettledning
fra 1. januar 2011.
Komiteen vil gi uttrykk for at
innholdet i kapitlet imøtekommer komiteens tidligere
ytringer og fremstår tydelig på målsetting, samarbeid og samordning
med andre opplæringsorgan som har felles målsetting.
Komiteens medlemmer fra Høyre ser
det som svært viktig å gi flere voksne med sviktende grunnleggende
ferdigheter mulighet til å heve sin kompetanse for bedre å kunne
mestre både arbeidsliv og hverdagsliv. Det vises i denne sammenheng
til Dokument 8:41 S (2010–2011) om en tiårig handlingsplan for å
heve lesekompetansen og sikre gode grunnleggende leseferdigheter
hos voksne. Disse medlemmer mener det er nødvendig
med en langsiktig satsing på dette feltet, og har fremmet en rekke forslag
til tiltak i dokumentet som skal bidra til å nå nye grupper voksne
med svake leseferdigheter. Det er i dette arbeidet viktig å bygge
videre på bl.a. de positive erfaringene fra Program for basiskompetanse
i arbeidslivet, et tiltak Høyre har foreslått å styrke ytterligere
i sitt alternative statsbudsjett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at kompetanseutvikling er sentralt både for å få et konkurransedyktig
nærings- og arbeidsliv, og for at den enkelte skal ha et trygt ståsted
i et arbeidsliv i endring. Mange arbeidsgivere er opptatt av kompetanseutvikling,
men evnen og viljen til å investere i ansattes kompetanse er ulikt fordelt. Flertallet viser
til at det gjennom hovedavtalene er opprettet gode og ryddige samarbeidsforhold,
at det åpnes for at tillitsvalgte har et medansvar i opplæring og
kan fungere som opplæringstillitsvalgte.
Flertallet ser det som viktig
å styrke tillitsvalgtes muligheter til å gi veiledning om opplæring og
kompetanseutvikling, og vil at de regionale kar-rie-reveiledningssentrene
skal få en rolle med å veilede tillitsvalgte i sin region. De fleste
fylker har nå etablert partnerskap for karriereveiledning, og sentre
for karriereveiledning finnes i de fleste fylker. Flertallet går
inn for at bevilgningen over kap. 258 post 21 økes med 1 mill. kroner
til dette formål, jf. også kap. 226 post 21.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til at nettskoler får prosjektstøtte og forutsetter at
dette går til videreutvikling av nettbasert undervisning. Disse
medlemmer viser til merknad under kap. 254.