Komiteen er enig i
at informasjon er ett av de mest sentrale virkemidlene i forbrukerpolitikken,
og at forbrukerne har god og tilstrekkelig informasjon om tilbudet
og kunnskap om gjeldende rettigheter og plikter. Dette er en forutsetning
for at konkurransen i markedet skal være tilfredsstillende. Informasjon
fremmer forbrukermakt og gjør det mulig for forbrukerne å ta velinformerte
og bevisste valg. Komiteen er enig i at en aktiv
forbrukerpolitikk forutsetter god dokumentasjon om forholdene for
forbrukerne i Norge, og at Statens institutt for forbruksforskning
(SIFO) her har ei sentral rolle når det gjelder å få frem, forvalte
og formidle kunnskap som er viktig for situasjonen til forbrukerne.
Komiteen er videre kjent med
at det i høst vil bli gjennomført en kvalitativ studie om kjøp og salg
av brukte boliger. Boligsalg er krevende og innebærer mange utfordringer
både for kjøper og selger, og transaksjonskostnadene er høye. Komiteen er
derfor fornøyd med at målsettingen for studien skal føre fram til
et samarbeid i 2011 med de aktuelle bransjeorganisasjonene om å legge
forholdene bedre til rette for forbrukerne i boligmarkedet.
Komiteen er tilfreds med at de
studiene som en gjør i Norge også inngår i et europeisk samarbeid,
og da spesielt knyttet til resultattavla for forbrukermarkeder som
EU-kommisjonen arbeider med.
Komiteen viser til
regjeringens forslag og støtter dette.