I proposisjonen fremmes forslag til regler om medlemskap
i folketrygden under frihetsberøvelse på grunn av straffbare forhold
eller mistanke om dette.
Bakgrunnen for endringsforslagene er at utenlandske
kriminelle måtte betraktes som medlemmer i folketrygden med rett
til ytelser etter folketrygdloven kapittel 5 om helsetjenester, selv
om det var truffet vedtak om utvisning fra riket etter endt soning.
Det er reist spørsmål om gruppen også må gis rett
til pensjonsopptjening under slike tidsrom, eventuelt med støtte
i EØS-avtalen. Pensjonsopptjening innebærer i denne forbindelse
at perioden med soning mv. regnes som trygdetid. Ett års frihetsberøvelse
vil i så fall medføre opptjening av 1/40 av full minstepensjon.
Forutsatt at fengselsoppholdet utgjør minst tre år, vil rettigheter
på grunnlag av dette eventuelt kunne komme til utbetaling som alderspensjon.
Det vil også, alt etter omstendighetene, kunne reise seg spørsmål
om tilståelse av uførepensjon eller pensjon til etterlatte.
Det vises i proposisjonen til at spørsmålet
om pensjonsopptjening tidligere er tatt opp i Representantforslag
42 S (2009–2010), jf. Innst. 172 S, (2009–2010), fra stortingsrepresentant
Robert Eriksson. Det foreslås der at folketrygdloven endres, slik
at utenlandske statsborgere som kommer til Norge og begår kriminelle
handlinger, ikke får rett til medlemskap i folketrygden.
Det vises også til spørsmål til skriftlig besvarelse nr.
426 og 428 (2009–2010) fra stortingsrepresentantene Bent Høie og
Torbjørn Røe Isaksen til henholdsvis helse- og omsorgsministeren
(nr. 426) og arbeidsministeren (nr. 428) og til de respektive svarene
fra ministrene. I sitt svar uttalte arbeidsministeren at det er
igangsatt en vurdering av sakskomplekset med sikte på avklaring
og eventuelt framlegg av lovforslag.
Frihetsberøvelse i seg selv kan ikke regnes
som tilstrekkelig grunnlag for ordinært medlemskap i folketrygden
som bosatt. Personer som ikke har annen tilknytning til Norge enn
den kriminelle aktiviteten og soningen her, vil derfor etter gjeldende
rett ikke anses å ha rett til eller opptjene pensjon. Saken kan
stille seg annerledes dersom vedkommende var medlem i folketrygden
da frihetsberøvelsen tok til.
I den forbindelse er forholdet til EØS-avtalen
og reglene i gjeldende trygdeforordning 1408/71 og avløseren 883/2004,
som ventes å tre i kraft for Norge i løpet av 2011, vurdert. Også
her må det skilles mellom personer som var medlemmer i folketrygden
da soningen tok til og personer som bare kan vise til den kriminelle
aktiviteten med etterfølgende soning. Den sistnevnte gruppen antas
ikke å kunne gjøre krav gjeldende på grunnlag av EØS-avtalen.
Derimot vil personer som hadde ordinært medlemskap
frem til soningen i en viss utstrekning kunne påberope seg EØS-avtalen
med bakgrunn i det generelle kravet om likebehandling av EØS-borgere
med norske statsborgere (som normalt vil ha et ubetinget krav på
å få fengselsopphold mv. regnet som pensjonsopptjening). Også kravet
om å likestille opphold i de andre EØS-landene med opphold i Norge
vil ha betydning. Det vises til proposisjonens kapittel 3 hvor forholdet
til EØS-avtalen er nærmere redegjort for.
Saken har vist at den manglende direkte reguleringen
av trygdemedlemskap under frihetsberøvelse gir grunnlag for ulike
tolkninger og mulighet for avvikende løsninger. Forslag til ny § 2-17
i folketrygdloven om trygdemedlemskap under fengselsopphold mv.
har vært på høring. Høringsrunden resulterte i visse justeringer
og presiseringer. Det vises for øvrig til proposisjonens kapittel
4 hvor det er redegjort nærmere for høringen og høringsuttalelsene.
Det vises til proposisjonens kapittel 2 hvor
gjeldende rett er nærmere redegjort for.
Når det gjelder departementets vurderinger,
er disse ikke inntatt i innstillingen, og det vises til de enkelte
punktene i proposisjonens kapittel 5.
Det foreslås at en ny § 2-17 i folketrygdloven inntil
videre begrenses til tilfelle med en strafferettslig bakgrunn. Det
foreslås følgende hovedregler om trygdemedlemskapet:
Vilkårene for medlemskap
i folketrygden etter loven kapittel 2 anses ikke oppfylt under tidsrom da
en person sitter i varetekt, soner straff, utholder tvungen omsorg
eller tvungent psykisk helsevern etter straffeloven §§ 39 og 39 a
eller er anbrakt i institusjon som nevnt i barnevernloven § 4-24.
Personer som var medlemmer i folketrygden frem
til frihetsberøvelsen tok til, opprettholder medlemskapet under
soningen mv.
Det vises til forslaget til ny § 2-17 første
ledd og til merknadene til bestemmelsen, jf. proposisjonens kapittel
7.
Forslaget vil ikke medføre noen endring i forhold
til i dag når det gjelder innsattes muligheter til å motta kontantytelser
som de hadde rett til da fengselsoppholdet mv. tok til. De regler
som er fastsatt om dette i de ulike stønadskapitlene, får fortsatt
anvendelse. Disse reglene innebærer reduksjon eller stans av løpende
ytelser. Reglene skiller ikke mellom norske og utenlandske statsborgere.
Det vises til proposisjonens kapittel 5.2 hvor spørsmålet
om begrensning av trygdemedlemskap under soning mv. for personer
som utvises fra riket drøftes, samt kapittel 5.3 hvor spørsmålet
om helsehjelp for personer som etter forslaget ikke skal være medlemmer
i trygden, drøftes. I proposisjonens kapittel 5.4 redegjøres det nærmere
for behovet for forskrifter om gjennomføring og utfylling av den
nye lovbestemmelsen.
Det foreslås følgende regler om bortfall av
pensjonsopptjening under fengselsopphold mv. for personer som var
medlemmer i folketrygden da frihetsberøvelsen tok til:
Dersom det treffes
vedtak om utvisning fra riket, skal tidsrom med medlemskap under
frihetsberøvelse ikke danne grunnlag for tilståelse eller beregning
av pensjon etter folketrygdloven.
Forutsatt at utvisningen skyldes de samme
forhold som førte til frihetsberøvelsen, gjelder bortfallet av pensjonsopptjening
for hele perioden med frihetsberøvelse, uansett på hvilket tidspunkt
det treffes endelig utvisningsvedtak.
Når en innsatt dør før det er truffet endelig
vedtak om utvisning, får bestemmelsene om bortfall av pensjonsopptjening
ikke virkning for tilståelse og beregning av pensjon til etterlatt
ektefelle eller barn.
Det vises til forslaget til ny § 2-17 andre
og tredje ledd og til merknadene til disse bestemmelsene, jf. proposisjonens
kapittel 7.
Det reiser seg en rekke avgrensningsspørsmål knyttet
til bortfall av pensjonsopptjening for personer som utvises. Selv
om lovbestemmelsen – etter at det er tatt hensyn til de relevante
høringsuttalelsene – er blitt vesentlig mer utførlig enn forslaget
i høringsnotatet, antas at implementeringen vil reise spørsmål som
det kan være hensiktsmessig å løse i forskrift.
Det foreslås at personer som ikke er medlemmer i
folketrygden under frihetsberøvelse, skal få dekket utgifter til
helsetjenester etter de samme regler som for personer som er medlemmer
i folketrygden, forutsatt at utgiftene ikke dekkes av andre ordninger
eller av den innsattes egne midler.
Det vises til forslaget til ny § 2-17 fjerde
ledd og til merknadene til bestemmelsen, jf. proposisjonens kapittel
7.
Det er et klart behov for utfylling av loven
når det gjelder den foreslåtte regelen om bortfall av pensjonsopptjening
for personer som var medlemmer i folketrygden frem til frihetsberøvelsen
tok til, men som blir utvist fra riket på grunn av de aktuelle forgåelsene.
Det vil videre være aktuelt å gi nærmere regler om
helsetjenester til personer som ikke er medlemmer i folketrygden
under frihetsberøvelse. Dette gjelder blant annet gjennomføringen av
forslaget om at utgiftene primært skal dekkes av innsattes egne
midler. Videre vil retten til dekning av helseutgifter kunne gjøres
mer eller mindre omfattende. Det vil kunne oppstå avgrensningsspørsmål
i ulike sammenhenger, for eksempel mellom medisinsk nødvendig på
kort og lang sikt.
Det foreslås at det i ny § 2-17 femte ledd etableres
hjemmel til å gi forskrifter til utfylling og gjennomføring av paragrafen,
herunder om anvendelsen av bestemmelsene om bortfall av pensjonsopptjening
for personer som utvises og om omfanget av dekningen av utgifter
til helsehjelp.
Ny § 2-17 i folketrygdloven foreslås å tre i
kraft fra den tid Kongen bestemmer, for å gi tid til å fastsette
forskrift etter paragrafens femte ledd.
Det foreslås at bestemmelsene i § 2-17 andre ledd
og fjerde ledd bare gis virkning for tiden etter at endringsloven
har trådt i kraft.
Den nye lovbestemmelsen svarer i hovedsak til gjeldende
rett og antas derfor ikke å ha økonomiske eller administrative konsekvenser
av budsjettmessig betydning når det gjelder stønadsutgifter. Det
vil på lengre sikt oppstå innsparinger på grunn av forslaget om
bortfall av pensjonsopptjening for personer som utvises. Det vil
videre skje en innstramming ved at retten til dekning av utgifter
til helsetjenester for innsatte som ikke er medlemmer i folketrygden, gjøres
subsidiær i forhold til dekning av egne midler eller fra andre ordninger.
Det er ikke beregnet hva dette vil utgjøre.
Når det gjelder administrative konsekvenser, fremhever
arbeids- og velferdsdirektoratet at forslaget om bortfall av retten
til pensjonsopptjening for personer som utvises, innebærer nye begrensninger
med hensyn til hvilke tidsrom som gir rett til pensjon. Det vil
her være behov for systemutvikling mv. Departementet antar at disse
utgiftene vil kunne dekkes innenfor arbeids- og velferdsdirektoratets
gjeldende driftsbudsjett.