Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til forslagene i Dokument
8:64 S (2010–2011) og Dokument 8:76 S (2010–2011), og videre til vedlagte
uttalelser og svar på spørsmål, datert 10. mars 2011 og 17. mars
2011, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.
Komiteen vil vise til at det
i 2010 ble drept 210 personer i trafikken i Norge. Selv om dette
er det laveste tallet siden 1954, er tallet altfor høyt, og antall
drepte og skadde i trafikken representerer et betydelig samfunnsproblem.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at trafikksikkerhetsarbeidet i Norge har sakket akterut etter
at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet overtok
regjeringsmakten. Sverige hadde hatt over 400 trafikkdødsfall i
2010 dersom de hadde like mange trafikkdødsfall per innbygger som
Norge, men de faktisk tallene viser at Sverige kun hadde 270 trafikkdødsfall.
Norges naboland Sverige er et av verdens mest trafikksikre land.
Mens det i Norge dør 4,3 personer per 100 000 innbyggere hvert år,
er tallet for Sverige 2,9 trafikkdrepte per 100 000. Det er altså
30 pst. tryggere å kjøre bil i Sverige enn her i landet. Hvis Norge
hadde hatt like få drepte per 100 000, hadde det bare omkommet 142
personer i trafikken i 2010 – dvs. 68 sparte liv. Flertallet viser
til at mens antall trafikkdødsfall i Norge har blitt redusert med
9,9 pst. fra 2007 til 2010, har Sverige redusert antall trafikkdødsfall med
42,7 pst. og Danmark med 33 pst. Flertallet gjengir
for ordens skyld tabellen fra Trygg Trafikk som underbygger at Norge
har blitt en sinke innenfor trafikksikkerhetsarbeidet:
| 2007 | 2008 | 2009 | 2010* | Prosentvis endring 07–10* |
Sverige | 471 | 397 | 358 | 270 | -42,7 pst. |
Danmark | 406 | 406 | 303 | 272 | -33,0 pst. |
Finland | 380 | 344 | 279 | 270 | -28,9 pst. |
Norge | 233 | 255 | 212 | 210 | -9,9 pst. |
Totalt | 1 490 | 1 402 | 1 152 | 1 022 | -31,40 pst. |
* Tallene for 2010 er foreløpige
Kilde: http://www.tryggtrafikk.no/?module=Files;action=File.getFile;ID=7894
Flertallet mener at det vil være
riktig av Norge å lære av hva som skjer i våre naboland, ikke minst
Sverige. Flertallet vil i den forbindelse særlig
trekke frem at Sverige ifølge det svenske Trafik-värkets årsberetning
for 2009 hadde 1 880 km motorvei 31. desember 2009, i tillegg til 2 320
km annen vei med midtdeler. Til sammenligning hadde Norge ifølge
OFVs rapport «Bil og vei – statistikk 2010» kun 342,6 km motorvei per
1. januar 2010. Flertallet vil også påpeke at Sverige
planlegger å bygge 230 km midtrekkverk på det svenske veinettet
i løpet av 2011, mens det tilsvarende tallet i Norge er rundt 33 km.
Midtrekkverk og motorveiutbygging er blant de aller beste tiltakene
for bedret trafikksikkerhet. Tidligere var det mange dødsulykker på
E18 i Vestfold og Østfold, men disse veiene er nå blant de tryggeste
i landet. Ifølge NRK.no 9. juli 2010 gikk dessuten antall dødsulykker ned
til null etter at det ble satt opp midtrekkverk på E6 i Øyer og
mellom Brumunddal og Moelv. Tall fra Sverige dokumenterer at veistandarden har
svært mye å si for trafikksikkerheten:
«75 procent av dödsfallen hade sannolikt kunnat undvikas
om vägtransportsystemet varit så förlåtande som Nollvisionens förutsätter.»
(Pressemelding fra Trygg Trafikks svenske søsterorganisasjon NTF,
7. januar 2008).»
«Vägens bristande säkerhetsstandard
visade sig orsaka 72 procent av dödsfallen, medan 53 procent berodde
på brister i bilens säkerhetsstandard och 42 procent på förarens
regelbrott.» (Pressemelding fra Folksam, 10. januar 2007).»
Flertallet setter frem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å fremme en handlingsplan
om trafikksikkerhet på vei.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Stortinget, gjennom behandlingen av St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal
transportplan (NTP) 2010–2019, ga tilslutning til konkrete etappemål
om å redusere antall drepte og hardt skadde i vegtrafikken med minst
en tredel innen 2020. NTP skisserte også en strategi for hvordan
etappemålet skal nås.
Disse medlemmer er kjent med
at regjeringen følger opp disse målene og konkretiserer strategiene
gjennom «Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet 2010–2013» og
at det i Statens vegvesens «Handlingsprogram for 2010–2013» inngår
detaljerte lister over hvor og når det skal gjennomføres trafikksikkerhetsinvesteringer.
Disse medlemmer viser til at
NTP 2010–2019 også inneholder en plan for finansiering av trafikksikkerhetstiltak,
og at dette behandles i de årlige budsjetter. Disse medlemmer er
også kjent med at trafikksikkerhetsinvesteringene på riksveg ble
doblet i 2009, i forhold til forrige NTP (2006–2015), og det er
lagt opp til å øke den årlige innsatsen ytterligere med 50 pst.
innen 2020.
Disse medlemmer foreslår:
«Dokument 8:64 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen,
Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik og Øyvind Korsberg om konkrete
tiltak for å bedre sikkerheten på veinettet – vedtas ikke»
«Dokument 8:76 S (2010-2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Øyvind Halleraker, Bård Hoksrud, Knut
Arild Hareide og Borghild Tenden om kamp mot trafikkdøden – vedlegges
protokollen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er skuffet over at regjeringen åpenbart ikke er
villig til å ta realitetene inn over seg, og viser til at disse
medlemmer så det som helt nødvendig og riktig å foreslå
store påplussinger til veibygging og trafikksikkerhet i forbindelse
med statsbudsjettet for 2011, jf. Innst. 13 S (2010–2011).
Disse medlemmer mener at det
er på høy tid å satse ordentlig på trafikksikkerhet i Norge slik at
nullvisjonen kan oppnås. Disse medlemmer viser til
at det per i dag ikke engang finnes noen god oversikt over hvilke
strekninger som er farligst i Norge. Disse medlemmer viser
også til at regjeringen ikke har fulgt opp anbefalingen fra rapport
«Vei 2010/03» fra Statens havarikommisjon for transport (SHT) 25. august 2010
om å innføre klare kriterier for hva som skal regnes som forsvarlig
sikkerhetstilstand på offentlige veier.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at det i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2011
ble foreslått totalt 21,7 mrd. kroner ekstra til riksveiinvesteringer
og 7,2 mrd. kroner ekstra til fylkesveiinvesteringer. I tillegg
kommer 1,2 mrd. kroner til rassikring. Midtdelere kan man få på
plass forholdsvis raskt, mens trygge og effektive motorveier tar
lengre tid å bygge.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag som er fremmet i Dokument 8:64 S (2010–2011):
«Stortinget ber regjeringen før sommeren 2011 legge
frem en sak med tiltak for å bedre sikkerheten på veinettet, inkludert:
en komplett oversikt
over de mest ulykkesutsatte strekningene på riks- og fylkesveier
forslag til tiltak på de ulykkesutsatte
strekningene, spesielt midtdelere og forhold knyttet til veivedlikehold
og veidrift
en plan for finansiering av trafikksikkerhetstiltak
forslag om ansvarliggjøring av veiholder
og veietat for manglende trafikksikkerhet»
Disse medlemmer peker på at det
i forhold til visjonen om null drepte i trafikken er et paradoks at
det fortsatt bygges nye veier uten nødvendig og effektiv fysisk
trafikksikring som midtdelere, bred midtmarkering og 3- eller 4-feltsvei. Disse medlemmer peker
på behovet for å redusere kravet til årsdøgntrafikk for at slike
tiltak skal brukes. Disse medlemmer minner om at Stortinget
torsdag 10. februar 2011 godkjente bygging av nye strekninger på
de to europaveiene E39 og E6, men avviste Fremskrittspartiets forslag
om midtdeler. Dette innebærer at virkeligheten i norsk veiutbygging innenfor
rammen av nullvisjonen er at man selv på nye veistrekninger lar
være å sette opp midtdeler som redder liv. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre veinormalene for
å sikre at nye veier bygges med effektive sikringstiltak som midtdeler
eller flerfeltsvei med fysisk sperre mellom kjørefelt med ulik kjøreretning.»
Disse medlemmer viser til Dokument
8:86 S (2009–2010) og Innst. 305 S (2009–2010). Disse medlemmer mener
fortsatt det er viktig for å gi trafikksikkerhetsarbeidet effektivt
innhold, at det utarbeides operativ minimumsstandard på hva som
er god vei, og at slik standard brukes ved tilsyn.
Disse medlemmer mener slik standard
bør ta utgangspunkt i at veiene skal være gode, sikre, godt vedlikeholdte,
utvikles med miljøhensyn og ha god fremkommelighet.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide og ta
i bruk operativ minstestandard for stamveier og fylkesveier.»
Disse medlemmer viser til at
Norge har en eldre bilpark enn mange andre land i Europa, og at Norges
høye engangsavgifter på nye biler også medfører at bytte fra gammel
bil til ny og mer trafikksikker bil derved blir svært dyrt. Disse medlemmer viser
til at regjeringen i Prop. 1 LS (2010–2011) «Skatter og avgifter»
begrunner engangsavgiften på følgende måte:
«Engangsavgiften har først og fremst til hensikt å
skaffe staten inntekter».
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2011, der det ble fremmet forslag
om å kutte engangsavgiften med 2,4 mrd. kroner gjennom fjerning
av effektavgiftskomponenten. Disse medlemmer mener
at engangsavgiften ved kjøp av bil må reduseres av hensyn til trafikksikkerhet
og miljøet, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2012 legge opp til en reduksjon av engangsavgiften ved kjøp
av bil.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at den nedadgående trenden
i antall drepte og hardt skadde i trafikken fra 1970 har stagnert
etter 2005.
Disse medlemmer viser til at
det ikke behandles forpliktende trafikksikkerhetsplaner i Stortinget.
At etater underlagt regjeringen har lagt frem egne trafikksikkerhetsplaner,
sikrer ikke den politiske forankringen eller nødvendige bevilgninger.
Disse medlemmer er skuffet over
at regjeringen for 2011 reduserte bevilgningene til trafikksikkerhetstiltak
sammenliknet med bevilgningsnivået i 2010. Disse medlemmer viser
til at det for budsjettåret 2011 er satt av bare 545 mill. kroner,
mot 682,2 mill. kroner for 2010. Disse medlemmer viser
til at regjeringen i gjennomføringen av Nasjonal transportplan allerede
etter to år ligger nesten 500 mill. kroner bak sin lovede satsing
på trafikksikkerhetstiltak.
Disse medlemmer er svært skuffet
over at regjeringspartiene avviste opposisjonens invitasjon til
bli med i en tverrpolitisk og bred dugnad for trafikksikkerhet og
midtdelere.
Disse medlemmer viser til at
politikerne ikke kan holdes til ansvar for alle dødsulykker på veiene,
men at politikerne har mulighet til å gjøre en hel del. Man vet
at bedre vedlikehold, raskere veiutbygging og konkrete trafikksikkerhetstiltak
som midtdelere vil kunne redde mange menneskeliv. Disse medlemmer mener
at omfanget av store, alvorlige ulykker tilsier at det er nødvendig
med en bred gjennomgang av sikkerheten på veiene. Stortinget burde
få anledning til å forplikte seg til en egen handlingsplan, og til
opptrapping av midler og tiltak.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett hvor Høyre foreslo å styrke
trafikksikkerhetsarbeidet med i alt 800 mill. kroner sammenliknet
med regjeringens forslag til bevilgning.