Endringene i folketrygdloven gjelder forlengelse av
den samlede stønadsperioden for foreldrepenger med en uke og utvidelse
av fedrekvoten med to uker. Forslaget innebærer at fedrekvoten utvides
med en uke innenfor gjeldende stønadsperiode og at den perioden
som er til valgfri fordeling mellom foreldrene blir en uke kortere
enn i dag.
Proposisjonen inneholder også forslag om å gi fedre
rett til å ta ut foreldrepenger i samme uketall som fedrekvoten
(tolv uker) i tilfeller der mor mottar uførepensjon fra folketrygden.
Proposisjonen viser til behandlingen av budsjettet
for 2011, jf. Innst. 14 S (2010–2011).
Fedrekvoten innebærer at en andel av stønadsperioden
for foreldrepenger er reservert for far. Siktemålet med fedrekvoten
er å få flere fedre til å ta aktivt del i omsorgen i barnets første
leveår.
Far har ikke rett til fedrekvote i alle tilfeller.
For at far skal ha rett til fedrekvote, må begge foreldre ha tjent
opp rett til foreldrepenger.
Selv om mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger,
kan far ta ut foreldrepenger på selvstendig grunnlag. Ved uttak
på selvstendig grunnlag stilles det krav til mors aktivitet, jf. folketrygdloven
§ 14-13.
Om lag 6 500 fedre med egen opptjening har i dag
ikke mulighet til å ta ut foreldrepenger fordi mor ikke har opptjent
rett og heller ikke oppfyller aktivitetskravet etter fødselen.
Det er ifølge proposisjonen behov for å støtte
en utvikling der fars omsorgspotensiale utnyttes i større grad enn
i dag. Fedres omsorgsdeltakelse i barnets første leveår er viktig
for tidlig å etablere god kontakt mellom far og barn. Økt fedreuttak
av foreldrepenger kan skape et godt grunnlag for foreldrenes omsorgsfordeling
også når barna blir større. I tillegg til de godene det fører til
for barnet er økt deltakelse i barneomsorgen blant fedre en betingelse
for økt yrkesaktivitet blant mødre og for et mer likestilt foreldreskap.
En utvidelse av fedrekvoten vil ventelig bidra til økt fedreuttak
og kan gi holdningsmessig støtte til foreldre som ønsker en jevnere
fordeling av stønadsperioden.
Departementet foreslår at folketrygdloven endres
slik at fedrekvoten utvides med to uker til tolv uker. Utvidelsen
vil skje dels innenfor dagens stønadsperiode og dels som en forlengelse av
den samlede stønadsperioden.
Forslaget innebærer en forlengelse av stønadsperioden
ved fødsel med en uke til 57 uker med 80 pst. dekningsgrad og 47
uker med 100 pst. dekningsgrad. Ved adopsjon utvides stønadsperioden til
henholdsvis 54 og 44 uker.
Stønadsperioden etter fødselen eller omsorgsovertakelsen
vil utgjøre inntil 54 uker med 80 pst. dekningsgrad eller inntil
44 uker med 100 pst. dekningsgrad. Som følge av at fedrekvoten utvides
med en uke innenfor gjeldende stønadsperiode, blir perioden som
er til valgfri fordeling mellom foreldrene en uke kortere enn i
dag. På samme måte vil stønadsperioden bli redusert med en uke og
være på inntil 42/32 uker etter fødselen eller omsorgsovertakelsen
dersom far ikke benytter fedrekvoten slik at ukene faller bort.
Forslaget medfører ingen andre endringer i reglene
for fedrekvoten.
I enkelte situasjoner har mor rett til hele
stønadsperioden inklusive fedrekvoteukene alene. Dette gjelder der
far ikke har rett til fedrekvote, enten fordi han ikke har opptjent
rett til foreldrepenger eller fordi mor er alene om omsorgen for
barnet eller fordi far har fått unntak fra å ta ut fedrekvoten,
jf. folketrygdloven § 14-12 tredje ledd. I disse tilfellene tilfaller
forlengelsen av stønadsperioden mor.
Der bare far har opptjent rett til foreldrepenger, kan
han ta ut foreldrepenger forutsatt at mor fyller aktivitetskravet
i folketrygdloven § 14-13. I slike tilfeller kan han ta ut hele
stønadsperioden etter fødselen eller omsorgsovertakelsen fratrukket
den del av stønadsperioden som er forbeholdt mor; de første seks
ukene, jf. folketrygdloven § 14-14. Det vil si at far i dag kan
ta ut inntil 37 eller 47 uker avhengig av valgt dekningsgrad. Ved
utvidelsen av den samlede stønadsperioden med en uke vil perioden
far kan ta ut i slike tilfeller også utvides med en uke. Far kan
dermed ta ut foreldrepenger på selvstendig grunnlag i inntil 38
uker med 100 pst. dekningsgrad eller i inntil 48 uker med 80 pst.
dekningsgrad forutsatt at mor er i aktivitet.
Bortsett fra under fedrekvoten er fars uttak
av foreldrepenger avhengig av at mor går ut i arbeid eller studier
eller er for syk til å ta seg av barnet. Dette kravet til aktivitet
hos mor er begrunnet i at man ikke ønsker å gi far rett til foreldrepenger når
mor likevel er hjemme og kan ta seg av barnet (dobbeltomsorgsprinsippet).
En del fedre er forhindret fra å ta ut foreldrepenger
fordi mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger og heller ikke
oppfyller aktivitetskravet etter fødselen. Hvis mor er ufør, har hun
ikke mulighet til å velge aktivitet, verken før eller etter fødselen.
Uførepensjon gir ikke opptjening til foreldrepenger. Familien har
heller ikke mulighet til å tilpasse seg foreldrepengeregelverket
ved at mor begynner å arbeide eller studere etter fødselen. Det
betyr at far i disse tilfellene er avskåret fra å ta ut foreldrepenger,
selv om han har egen opptjening.
Departementet foreslår, med henvisning til Stortingets
budsjettvedtak, at folketrygdloven endres slik at far som har opptjent
rett til foreldrepenger, får rett til å ta ut foreldrepenger i inntil
det samme antall uker som fedrekvoten utgjør. I henhold til Stortingets
budsjettvedtak og forslag i denne proposisjonen, er fedrekvoten
fra 1. juli 2011 tolv uker.
Det er et vilkår for å få uførepensjon at evnen
til å utføre inntektsgivende arbeid er varig nedsatt med minst halvparten,
jf. folketrygdloven § 12-7. Det ytes hel uførepensjon hvis vedkommende har
tapt hele sin inntektsevne/arbeidsevne. Dersom vedkommende har tapt
en del av sin inntekts-/arbeidsevne, gis det en gradert ytelse som svarer
til den del av inntekts-/arbeidsevnen som er tapt, jf. folketrygdloven
§ 12-11.
Når uførepensjon er innvilget, er mors inntekts-/arbeidsevne
vesentlig redusert. Departementet finner ikke grunn til å sette
krav om at mor må motta full uførepensjon eller pensjon etter en bestemt
uføregrad for at far skal kunne ta ut foreldrepenger etter den nye
bestemmelsen. Det er altså tilstrekkelig at mor mottar uførepensjon.
En ufør kvinne har anledning til å arbeide ved siden
av å motta uførepensjon. I slike tilfeller kan hun ha opptjent rett
til foreldrepenger. I så fall vil de generelle reglene i folketrygdloven kapittel
14 komme til anvendelse. Far vil blant annet ha rett til fedrekvote
etter de ordinære regler, se nærmere i kapittel 6 nedenfor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild
Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Sosialistisk Venstreparti, Gina
Knutson Barstad, fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy,
viser til Prop. 1 S (2010–2011) Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet,
og er tilfreds med at regjeringen følger opp Stortingets vedtak
om å utvide fedrekvoten med to uker fra ti til tolv uker, og å gi fedre
rett til å ta ut foreldrepenger i tolv uker i tilfeller der mor
mottar uførepensjon. Flertallet viser til at forslaget
innebærer en utvidelse i den totale stønadsperioden på én uke.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
Prop. 1 S (2010–2011) Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
og flertallsmerknad i Innst. 14 S (2010–2011) s. 49:
«Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Høyre, mener det er nødvendig at en del av foreldrepermisjonen
øremerkes mor og at en del øremerkes far. Dette flertallet mener
fedrekvoten fortsatt er et nødvendig virkemiddel for at barn skal
få tilbringe mer tid sammen med sine fedre. Dette flertallet mener
fedrekvoten gir en viktig rettighet til far som ikke bør fjernes.
Fedrekvoten og øremerkingen gir økt valgfrihet for fedre i dagens
samfunn. Dette flertallet mener fedrekvoten fortsatt bidrar til
økt likestilling i samfunnet, og at dette er et gode for barn, menn,
kvinner, familier og for samfunnet for øvrig. Dette flertallet viser
til at det er godt dokumentert at fedrekvoten har god effekt. Fedrekvoten
gir barn mer tid med far. Dette flertallet vil understreke at en
eventuell fjerning av fedrekvoten ikke vil gi mer frihet og mer
tid mellom barn og foreldrene. Fedrekvoten er nettopp nødvendig
som virkemiddel for å sikre far mer tid med barnet. Dette flertallet
mener det ville vært et tilbakeskritt dersom far ble fratatt denne
rettigheten.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, og fra Høyre, Linda
C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen viser til at dagens
regelverk for utbetaling av foreldrepenger gjør familier avhengige
av mors opptjening, og er således pr. definisjon en diskriminerende
lov. Disse medlemmer er positive til at regjeringen
ønsker å utvide fedres rett til større grad av selvstendig opptjening
av rett til fedrekvote. Disse medlemmer vil påpeke
at alle mennesker i utgangspunktet skal ha mulighet til å opparbeide
seg sine rettigheter gjennom sine egne gjøremål, og mener derfor
at foreldrepenger skal baseres på hver enkelt forelders yrkesaktivitet
(eller i henhold til loven tilsvarende aktivitet). Disse medlemmer er
glad for at begge foreldrene ønsker å delta aktivt i sine barns
oppvekst, gjennom blant annet uttak av foreldrepenger. En stadig jevnere
fordeling av foreldrepengeuttaket mellom mor og far er en gledelig
utvikling. Disse medlemmer er imidlertid av den oppfatning
at mors og fars rett til foreldrepenger, samt en innføring av selvstendig
opptjeningsrett og uttaksrett, er de viktigste virkemidlene for
en likere fordeling av foreldrepermisjonen. Alle familier har forskjellige
behov og må etter disse medlemmers oppfatning stå
fritt til å finne ut av hvordan de ønsker å fordele foreldrepermisjonen. Disse
medlemmer er derfor av den oppfatning at fedrekvoten bør
fjernes. Fedrekvoten, og målsettingen til flertallet om en forsterking
av denne, bidrar etter disse medlemmers mening til
å forsterke forskjellebehandlingen av mor og far i dette regelverket. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiet og Høyre i Innst.
299 S (2010–2011) hvor det ble fremsatt følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en full gjennomgang
av foreldrepermisjonsordningen for å forenkle dagens ordning, samt
gjøre den mer fleksibel for å likestille mor og far.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser også
til Stortingets behandling av Meld. St. 6 (2010–2011) Likestilling
for likelønn, der fedrekvoten er omtalt, jf. Innst. 299 S (2010–2011) s.
26:
«Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet og Høyre, viser at fedrekvoten har vært et svært
vellykket virkemiddel som gir far mulighet til å ta sin del av foreldrepermisjonen.
For hver gang fedrekvoten har blitt utvidet, har fedrene økt sin
permisjonstid. I dag tar nesten alle fedre med rett ut en del av
permisjonen, men forholdsvis få tar ut mer enn kvoten.»
Som vedtatt i meldingen, ønsker et
annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, på sikt en tydeligere tredeling av permisjonen,
slik at det innføres to like store deler til far og mor og en litt
større del til fordeling mellom foreldrene. Dette flertallet viser
til at forslaget langt på vei er i tråd med forslag fra Likelønnskommisjonen,
NOU 2008:6 Kjønn og lønn. Fakta, analyser og virkemidler for likelønn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er imot en tydeligere tredeling av foreldrepermisjonen
slik regjeringen legger opp til. Disse medlemmer mener
at det må være opp til foreldrene å bestemme hvordan de ønsker å
fordele permisjonen mellom seg. Disse medlemmer viser
til at foreldrepermisjon er en ordning for å sikre barn en trygg
og god omsorg det første leveåret, ikke for å bedre regjeringens
likestillingsstatistikk. Disse medlemmer mener at
det er foreldrene som er best egnet til å finne ut av hvordan foreldrepermisjonen
skal organiseres i den enkelte familie. Disse medlemmer viser
til tidligere forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre i Innst. 309
S (2009–2010) om å gi foreldrene rett til å fordele permisjonen
fritt mellom seg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringserklæringen Soria Moria II der det slås fast
at målet er å utvide fedrekvoten fra 10 til 14 uker, og den samlede
permisjonstiden til 48 uker.
Flertallet støtter regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Norge er et av de landene i verden
med best foreldrepermisjonsordning, og at regjeringens forslag går
ut på å forlenge den samlede stønadsperioden for foreldrepenger
med én uke og utvide fedrekvoten med to uker. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen de siste årene har utvidet både foreldrepengeperioden
og økt fedrekvoten med den begrunnelse at dette fremmer likestilling. Disse
medlemmer registrerer også at regjeringen er i ferd med
å styrke en uheldig tredeling av foreldrepermisjonen. Disse
medlemmer støtter ikke denne utviklingen, og mener fedrekvoten
reduserer valgfriheten for familien. Disse medlemmer mener
dagens ordning kan ramme på en uheldig måte, og viser til at dersom
en av foreldrene ikke tar ut full kvote, så mister barnet denne
tiden med en av sine foreldre. Slik bruker staten barnet som et virkemiddel
i likestillingspolitikken, og likestillingsstatistikken er åpenbart
så viktig for dagens regjering at den er villig til å frata små
barn tid med sine foreldre for å nå regjeringens egne politiske
mål. Disse medlemmer er opptatt av å gi familien
fleksibilitet og valgfrihet til å fordele foreldrepermisjonen seg
imellom. Disse medlemmer vil understreke at det er
viktig med frihet og fleksibilitet for familier, og presiserer at hver
enkelt familie har ulike behov og ulike vilkår det må tas hensyn
til og gis rom for.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at familiers anliggender, herunder samvær med egne barn, først og
fremst er en privatsak som politikere og offentlige myndigheter
ikke har noe grunnlag for å regulere. Begge foreldre har i mange
år hatt rett til foreldrepermisjon, og den såkalte fedrekvoten utgjør
derfor en sosialistisk tvangstrøye overfor foreldre som selvstendige mennesker. Disse
medlemmer påpeker videre at Norge har en svært sjenerøs
permisjonsordning i dag, og ønsker ikke en ytterligere utvidelse
av permisjonen. Disse medlemmer tar sterk avstand
fra et slikt overformynderi, og ønsker å fjerne fedrekvoten.
Disse medlemmer vil vise til
representantforslag Dokument nr. 8:49 S (2009–2010), jf. Innst.
309 S (2009–2010) om å gi familien full frihet til å dele foreldrepermisjonen
mellom mor og far, der det ble fremmet forslag om å avvikle fedrekvoten
og gi familien frihet til å fordele foreldrepermisjonen slik som
det passer den enkelte familie. Samtidig synes disse medlemmer det
er positivt at regjeringen har tatt Fremskrittspartiets tidligere
forslag inn over seg og nå kommer familier med uføretrygdet mor
i møte. Disse medlemmer vil understreke at det er
viktig med frihet og fleksibilitet for familier, og presiserer at
hver enkelt familie har ulike behov og ulike vilkår det må tas hensyn
til og gis rom for.
Disse medlemmer viser i den sammenheng videre
til målsettingen om å legge til rette for et mer likestilt foreldreskap. Disse
medlemmer mener at forutsetningen for å få dette til er
at rettighetene til mor og far er like. En god og fleksibel foreldrepermisjonsordning
er viktig for å sikre at barna får en trygg og god start på livet. Disse
medlemmer vil reelt anerkjenne mor og far som likeverdige
omsorgspersoner ved å gi foreldre mulighet til å dele hele permisjonstiden mellom
seg. Disse medlemmer viser til at dagens foreldrepengeordning
er kompleks og har gjennomgripende svakheter når det gjelder forskjellsbehandling
av mødre og fedre. Det må derfor være en prioritert oppgave å utrede
og legge fram en forenklet og likestilt ordning. I en slik likestilling
er det etter disse medlemmers syn også viktig at
foreldrene ikke bare likestilles hva gjelder permisjonsfordelingen,
men også uttaksretten. Disse medlemmer poengterer
at man ikke har likestilte foreldre all den tid menns uttaksrett
er avhengig av mors yrkesaktivitet, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av lover og regelverk slik at begge foreldre får lik uttaksrett.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
tillit til at dagens og morgendagens fedre velger å tilbringe tid
hjemme med sitt nyfødte barn, fordi vi vet at mange fedre ønsker dette
selv. Holdningene har endret seg svært mye de siste tjue årene,
og mange av dagens unge fedre ønsker å ta ut mer permisjon enn de
ti ukene som dagens regelverk pålegger dem. Disse medlemmer vil
igjen fremheve viktigheten av å gi familiene valgfrihet til selv
å velge fordeling av foreldrepermisjonen ut i fra familiens egne behov.
Disse medlemmer vil også understreke
at foreldrepermisjon i vår tid ikke først og fremst skal være et
virkemiddel i likestillingskampen, men et velferdsgode som tilkommer
barnefamilien. Disse medlemmer mener at det i seg
selv er viktig med et samfunn med mindre statlig styring og mer
frihet for den enkelte. Familiene må selv gis mulighet til å gi
gode rammer for barna sine og skape gode familieliv. Disse medlemmer understreker
at en fri fordeling av foreldrepermisjonen ikke handler om å fjerne pappas
uker, slik at permisjonstiden blir kortere. En fri fordeling handler
om å stille foreldrene fritt til selv å bestemme fordelingen av
permisjonsukene.
Disse medlemmer viser til at
fedre som er selvstendig næringsdrivende, sjeldnere tar ut fedrekvote
enn fedre med arbeidsinntekt. De tar også sjeldnere ut mer enn de
ukene som er forbeholdt far. Foreldrepenger kan gi et større økonomisk
tap for fedre som er selvstendig næringsdrivende enn for fedre som
er arbeidstakere. Spesielt hvis far arbeider flere timer enn normal
arbeidsuke og er forsiktig med å ta ut egen lønn. Da vil utbetalte
foreldrepenger ikke kunne dekke kjøp av de tjenester som far selv
utfører i virksomheten. Når far er selvstendig næringsdrivende,
vil den virksomheten som far driver være en viktig del av hele familiens inntektsgrunnlag,
både på kort og lang sikt. Disse medlemmer mener
dette er eksempler som viser at det for en del er vanskelig å benytte
seg fullt ut av de lovpålagte ukene.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av lover og regelverk slik at det blir opp til det enkelte foreldrepar
hvordan de vil fordele foreldrepermisjonen mellom seg.»
Disse medlemmer mener dessuten
at ordningen med at far mister sine permisjonsrettigheter ved samlivsbrudd,
må endres. Disse medlemmer påpeker at samboende foreldre
som ikke tar ut fedrekvote vil miste disse ukene, og det er derfor
et paradoks at mor kan legge beslag på disse ukene ved et samlivsbrudd
dersom far ikke har tatt ut sin permisjon før bruddet. Disse
medlemmer understreker i den forbindelse at dette ikke er
noe forsvar for fedrekvoten, som er en unødvendig inngripen i familiens
private anliggender, men presiserer at det er uhørt med et system
hvor far mister sine rettigheter på bakgrunn av et samlivsbrudd. Disse
medlemmer fastholder at dette ytterligere viser viktigheten av
at regjeringen snarest mulig må få på plass en ordning med individuell
opparbeidelse av rettigheter.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreslå de nødvendige
lovendringer for å ivareta begge foreldres rett til foreldrepenger
ved samlivsbrudd.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er glad for at regjeringen med dette lovforslaget
nå har imøtekommet hensynet til foreldre der mor er uføretrygdet. Disse medlemmer mener
at dette eksempelet på nok en uheldig konsekvens av regelverket
for foreldrepenger, bidrar til å forsterke behovet for en fullstendig
gjennomgang av regelverket. Disse medlemmer har tidligere
tatt til orde for å ha en full gjennomgang for å forenkle foreldrepermisjonsordningen,
samt gjøre den mer fleksibel for å likestille mor og far. Disse
medlemmer viser igjen til forslag fra Fremskrittspartiet
og Høyre i Innst. 299 S (2010–2011) hvor det ble fremsatt forslag
om en slik gjennomgang.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti ønsker en foreldrepermisjon
på 68 uker der ti uker er forbeholdt hver av foreldrene, og der
permisjonstiden kan tas ut fram til barnet fyller ti år. Dette medlem støtter
regjeringens forslag om å utvide den totale fødselspermisjonen med
en uke, og Kristelig Folkeparti vil derfor stemme for regjeringens
forslag til endring av § 14-9 første og andre ledd.
Dette medlem ønsker ikke at den
perioden som er til valgfri fordeling mellom foreldrene skal bli
en uke kortere enn i dag, og støtter ikke regjeringens forslag om
endring av § 14-9 femte ledd tredje punktum og av § 14-12 første
ledd.
Dette medlem mener far bør ha
rett til å ta ut foreldrepenger hvis mor mottar uførepermisjon og
støtter regjeringens forslag til nytt tredje ledd i § 14-14.
Dette medlem mener det er viktig
at begge foreldre har mulighet til å tilbringe tid med barnet, og
viser til finansinnstillingen til budsjettet for 2011 (Innst. 2
S (2010–2011)). Kristelig Folkeparti fremmer der forslag hvor regjeringen bes
utrede hvordan det kan sikres at foreldre får rett til foreldrepermisjon
uavhengig av den andre forelderens aktivitet før og etter fødsel.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av lover og regelverk slik at begge foreldre får lik uttaksrett.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av lover og regelverk slik at det blir opp til det enkelte foreldrepar
hvordan de vil fordele foreldrepermisjonen mellom seg.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen foreslå de nødvendige lovendringer
for å ivareta begge foreldres rett til foreldrepenger ved samlivsbrudd.
Komiteen viser til
proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven
(utvidelse av fedrekvoten mv.)
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende
endringer:
§ 14-9 første og andre ledd skal
lyde:
Ved fødsel er stønadsperioden 235 stønadsdager (47 uker)
med full sats eller 285 stønadsdager (57 uker)
med redusert sats. Stønadsperioden etter fødselen er 220 stønadsdager
(44 uker) med full sats eller 270 stønadsdager
(54 uker) med redusert sats.
Ved adopsjon er stønadsperioden 220 stønadsdager
(44 uker) med full sats eller 270 stønadsdager
(54 uker) med redusert sats.
§ 14-9 femte ledd tredje punktum skal lyde:
Unntatt fra deling er også 12 uker som
er forbeholdt faren (fedrekvoten), se § 14-12.
§ 14-12 første ledd skal lyde:
Dersom begge foreldre fyller vilkårene for rett til foreldrepenger,
er 60 stønadsdager (12 uker)
av stønadsperioden forbeholdt faren (fedrekvote).
§ 14-14 nytt tredje ledd skal lyde:
Faren kan uten hinder av vilkårene i § 14-13 ta ut
foreldrepenger i samme antall stønadsdager som fedrekvoten, se §
14-12 første ledd, hvis moren mottar uførepensjon fra folketrygden.
II
Loven trer i kraft 1. juli 2011. Endringene gjelder
for tilfeller der fødselen eller omsorgsovertakelsen skjer 1. juli
2011 eller senere.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 24. mai 2011
Gunn Karin Gjul |
Gina Knutson Barstad |
leder |
ordfører |