Jeg viser til brev av 28. april fra Stortingets transport-
og kommunikasjonskomité med utfyllende spørsmål i ovennevnte sak.
Spørsmålene besvares nedenfor.
I 4-årsperioden 2007-2011
for FoU-programmet «SaltSMART» har saltbruken på norske veier økt
kraftig; fra 166 000 tonn i 2007 til 330 000 tonn i 2011.
Målet for SaltSMART er at Statens vegvesens innsats
for å opprettholde framkomme- lighet og trafikksikkerheten om vinteren
ikke skal gi uakseptabel skade på miljøet.
SaltSMART har fokus på det strekningsvise saltforbruket
med spesiell fokus på å redusere forbruket over strekninger som
er sårbare for naturskader (miljøsoner). Totaltallet for saltforbruket
vil variere fra år til år ut fra klimavariasjoner og hvilken vinterstrategi
som gjennomføres. For vinteren 2010-2011 foreligger ikke saltforbruket
ennå, men Statens vegvesen antar at tallet 330 000 tonn er opplysninger fra
en salt- leverandør som også dekker en del av det kommunale forbruket.
Statens vegvesens tall for saltforbruk viser en økning fra 160 000
tonn i 2007-2008 til 200 000 tonn i 2009-2010.
Arbeidet i SaltSMART har vært konsentrert om å
få forbedring av kunnskapen gjennom kartlegging av problemområder,
utvikling av metodikk, dokumentasjon av erfaringer i driftsfasen
mv. Det vil være et langvarig arbeid å endre saltpraksisen da nye
krav må prøves ut, innarbeides i konkurransegrunnlag, sendes ut
på anbud osv. Med en rullering av anbudsrundene hvor 20 prosent
av kontrakten lyses ut hvert år og har 5-års varighet, vil det ta
minimum 5 år før alle kontrakter kan endres.
Programmet har nå forslag til ulike tiltak for
å redusere saltforbruket, hvor et viktig grep er å øke den mekaniske
fjerningen av snø og is.
I 2007 brukte Finland ca.
80 000 tonn salt på offentlig veinett. I 2011 ca. 58 000 tonn. Uavhengig
av det pågående FoU-programmet:
Har Samferdselsdepartementet
innhentet erfaringer fra Finland for å redusere saltbruket i Norge
eller vil det bli gjort?
Finland har et mer stabilt vinterklima enn Norge, og
i Finland er det satt lavere krav til friksjon og til å gjenopprette
bar veg etter snøfall.
Rent generelt er det et omfattende samarbeid
innen vinterdrift mellom de nordiske land bl.a. gjennom NVF (Nordisk
Vegforum) slik at Statens vegvesen har relativt god kjennskap til
forholdene i nabolandene.
Også i Sverige brukes betydelig
mindre salt på offentlig veinett enn i Norge; vinteren 2009/2010 ca.
220 000 tonn. Uavhengig av det pågående FoU-programmet:
I Sverige ble det i 2004 innført en ny saltstrategi:
hvor
det normalt ikke skal brukes salt på veger med lavere ÅDT enn 2000
med mer bruk av saltløsning
som metode
med forbedret bruk
av værprognoser
med bruk av bedre
utstyr til mekanisk snøfjerning og strøing
Flere av forslagene som kommer fra SaltSMART
vil være på linje med den svenske saltstrategien.
Hvordan forholder Statens
vegvesen seg til gjeldende drikkevannsforskrift (norsk) og til EUs drikkevannsforskrift
når det brukes salt på veinettet?
Statens vegvesen forholder seg til norsk lov.
De EU-direktiver som gjelder for Norge, innarbeides i norsk lovverk.
Statens vegvesen forholder seg derfor til vannforskriften og drikkevannsforskriften
og gjør ikke egne vurderinger av om disse oppfyller EUs direktiver. Spørsmålet
om EUs drikkevannsforskrift forstås som et spørsmål om EUs vannrammedirektiv (2000/60/EF)
og direktiv 98/83/EF om kvaliteten på drikkevann. Disse forutsettes
oppfylt gjennom norsk lovgiving og trenger derfor ikke spesiell
oppmerksomhet fra Statens vegvesen.
Drikkevannsforskriften regulerer vannforsyningssystemer
med Mattilsynet som myndighet. Statens vegvesen er i kontakt med
Mattilsynet og med lokale vannverk i den grad det er behov for det.
Grensen for hvor mye klorid og natrium det kan være i vannet som
tilbys som drikkevann, er 200 mg/l. Så langt Statens vegvesen kjenner
til er ingen vannverk i nærheten av denne grenseverdien på grunn
av vegsalting. Noen enkeltbrønner som er plassert nær vegen får konsentrasjoner
over 200 mg/l. Når brønneierne mistenker for høye konsentrasjoner
i sin brønn må først årsakene belyses før partene blir enige om
hvordan saken skal løses. Det vil ofte ligge til rette for løsninger
hvor brønneierens andel av utgiftene gjenspeiler den standarden
brønnen hadde før forurensningen ble oppdaget. Statens vegvesen
har laget en veileder om hvordan slike saker kan belyses (Veileder
– Brønner med saltforurensning Teknologiavdelingen nr. 2611)
Salt er et stoff som finnes i varierende grad
i jordsmonn, innsjøer og grunnvann i Norge. Salt utgjør ikke noe
problem før det opptrer i unaturlig høye konsentrasjoner. I følge
Stortingsmelding nr. 14 (2006 – 2007) ”Sammen
for et giftfritt miljø – forutsetning for en tryggere fremtid”
er miljøgifter definert ved at de bl.a. er lite nedbrytbare, kan
hope seg opp i levende organismer (bioakkumulere) og har alvorlige langtidsvirkninger
for helse, eller er svært giftige i miljøet. Salt kommer ikke inn
under denne definisjonen.
Salting av vei er kjemisk
brøyting og fremstår som rimelig. Imidlertid kan bruk av salt ha
omfattende ”følgekostnader” når det gjelder veivedlikehold. En undersøkelse
fra USA hevder at ”annual cost of saltrelated damage approaches 15
times”.
I Norge foretas preventiv salting i forbindelse med
snøvær for å unngå at snøen blir tettpakket når bilene kjører på
den. Salt brukes i begrenset grad til smelting av snø som blir liggende
igjen etter snøbrøyting og som det ikke er mulig å brøyte vekk.
Slik Statens vegvesen kjenner praksis i USA, brukes salt i mye større
omfang til "kjemisk brøyting" i stedet for vanlig snøbrøyting, og
det brukes mer salt enn i Norge. Det er derfor ikke mulig å sammenligne
følgekostnader i USA og Norge, og det er ikke gjort slike undersøkelser
i Norge som det vises til fra USA.
Vegdirektoratet gjennomførte i perioden 1995-1996
forskningsprosjektet ”Veggreps- prosjektet”. Prosjektet hadde som
hovedformål å utrede miljømessige, trafikksikker- hetsmessige og driftsmessige
sider ved bruk av piggdekk og ulike driftstiltak i vinter- vedlikeholdet, herunder
salting. Funnene ble sammenfattet i sluttrapporten ”Veggrep på vinterveg
i 1998”.
I 2005 utarbeidet SINTEF et notat om ”Effekter av
forskjellige innsatsnivåer innen drift og vedlikehold: Sammenheng
mellom ulykkesfrekvens, skadekostnad og føre- og friksjonsforhold”.
Høsten 2010 ble det avholdt et seminar i regi
av Statens vegvesen som fokuserte på alle sider ved bruk av salting.
I kjølvannet av seminaret ble det besluttet å starte en gjennomgang
av de trafikksikkerhetsmessige effektene av bruk av salting i vinterved-
likeholdet. Dette arbeidet vil starte i mai 2011, og resultatene
vil ligge til grunn for vinterdriftsstrategi i NTP 2014-23.
Bruk av salt på offentlig
veinett ble innført ca. 1970.
Når
ble beregningene om saltingens virkning på trafikksikkerheten som
ligger til grunn for dagens saltstrategi gjennomført, og av hvem?
Hvordan er ”følgekostnader”
på veivedlikehold og skadevirkning på drikkevann/brønner/grunnvann
tatt med i disse beregningene?
Prosjektet ”Samfunnsmessige konsekvenser av forskjellige
innsatsnivåer innen drift og vedlikehold” ble avsluttet i 2006.
Transportøkonomisk Institutt, SINTEF Teknologi og samfunn, Via Nova
Plan og Trafikk AS og VTI (Veg og trafikkinstituttet i Linköping)
utførte analysene. Dette arbeidet ligger til grunn for den pågående
revisjon av ”Håndbok 111 Standard for drift og vedlikehold”.
Eventuelle følgekostnader for vegvedlikehold som
følge av saltbruk er ikke utredet. Skadevirkninger for vann er
ikke tatt med i beregningene. Den reviderte Håndbok 111 sier at
behov for å ta spesielle miljøhensyn på delstrekninger skal klarlegges
og ivaretas.
Åtte km ny El8 gjennom
Indre Østfold er blant nye veier som har fått omfattende skader
i form av telehiv etter den siste vinteren. Forskere ved Bioforsk
Jord og Miljø hevder at salting kan være en mulig årsak.
I første omgang vil ikke Statens vegvesen konsentrere
seg om dette som årsak, men avviser heller ikke at det kan finnes
tilfeller hvor dette har betydning. Innsatsen i undersøkelsene om teleskadene
konsentreres nå om hvordan anleggene faktisk er bygget, og dernest
om retningslinjene er tilstrekkelige eller for kompliserte i praktisk
utførelse. Rent generelt er det viktig at asfaltdekkene lappes og
holdes mest mulig sprekkefrie slik at vann ikke trenger ned i overbygningskonstruksjonen.
Jeg kan for øvrig opplyse om at Statens vegvesen har
satt i gang en kartlegging av omfanget av problemet med telehiv
på nye veger. Undersøkelsene skal gjennomgås og analyseres av en ekspertgruppe
nedsatt av Statens vegvesen. Arbeidsgruppen gjør en gjennomgang
av gjeldende regelverk og hvilke forutsetninger som er lagt til grunn
for prosjekteringen, utførelsen av prosjektene og hvordan kontroll
og kvalitetssikring har fungert. Arbeidsgruppen skal også foreslå
tiltak for å unngå telehiv på nybygde veger. Rapporten er ventet
i løpet av juni.