Stortinget har vedtatt lettelser i revisjonsplikten for
mindre aksjeselskaper, jf. Prop. 51 L (2010–2011) Endringer i revisorloven
og enkelte andre lover (unntak fra revisjonsplikt for små aksjeselskaper).
For å styrke Skatteetatens arbeid med veiledning og kontroll av
mindre aksjeselskaper, foreslås bevilgningen på posten økt med 10
mill. kroner. Bevilgningsøkningen innebærer at Skatteetaten kan
øke bemanningen på området.
Brønnøysundregistrene utvikler i samarbeid med
blant andre Skatteetaten en felles metadataløsning for elektronisk
samhandling i Altinn, jf. Prop. 1 S (2010–2011) for Finansdepartementet.
For 2011 er det på kap. 1618 post 1 avsatt 14,9 mill. kroner til
Skatteetatens deltakelse i dette arbeidet.
Utviklingen av felles metadataløsning for elektronisk
samhandling er nært knyttet til leveranser fra Brønnøysundregistrenes
Altinn II-prosjekt. Altinn II-prosjektet er forsinket, og dette
påvirker utviklingen av metadataløsningen. Med bakgrunn i forsinkelsene,
og at dette er IT-midler som etter sin art bør posteres på post
22, foreslås 14,9 mill. kroner omdisponert fra kap. 1618 post 1
til kap. 1618 post 22.
Skattedirektoratet har utarbeidet en langtidsplan for
utskifting av teknisk infrastruktur for perioden 2010–2014. Nødvendig
modernisering av Skatteetatens tekniske infrastruktur krever betydelige
investeringer. Det foreslås derfor at 50 mill. kroner omdisponeres
fra kap. 1618 post 1 til kap. 1618 post 45.
Ny ordning for offentliggjøring av skattelister medfører
utviklingskostnader og merarbeid for Skatteetaten, jf. omtale under
kap. 1618 post 22. Merutgiftene på kap. 1618 post 1 er anslått til
1 mill. kroner.
Samlet foreslås bevilgningen på kap. 1618 post 1
redusert med 53,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten omfatter utgifter i forbindelse med innfordring
av skatter og avgifter. En stor del av utgiftene gjelder gebyrer
ved skatteoppkrevernes eller Skatteetatens bruk av den alminnelige namsmann
til å utføre innfordringsoppdrag. På grunnlag av nye anslag foreslås
bevilgningen økt med 10 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Regjeringen foreslår en ny ordning for offentliggjøring
av skattelister, jf. Prop. 116 LS (2010–2011). Forslaget bygger
på en løsning med innlogging via ID-porten som driftes av Direktoratet
for forvaltning og IKT (Difi). Den nye ordningen innebærer merutgifter
for Skatteetaten på 11,5 mill. kroner i 2011 og 4,2 mill. kroner årlig
fra 2012. Disse beløpene inkluderer utgifter for Difi på 6,4 mill.
kroner i 2011 og 2,9 mill. kroner fra 2012. Difi vil få dekket sine
utgifter av bevilgningen til Skatteetaten. Av 2011-utgiftene i Skatteetaten
gjelder 1 mill. kroner merarbeid som foreslås bevilget på kap. 1618
post 1. Bevilgningen på post 22 foreslås økt med 10,5 mill. kroner.
Det vises til omtale under kap. 1618 post 1.
Det foreslås at 14,9 mill. kroner omdisponeres fra kap. 1618 post
1 til kap. 1618 post 22.
Samlet foreslås bevilgningen på kap. 1618 post 22
økt med 25,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag. Komiteen viser for øvrig
til merknader om offentliggjøring av skattelister i Innst. 430 L (2010–2011).
Det vises til omtale under kap. 1618 post 1.
Det foreslås at 50 mill. kroner omdisponeres fra kap. 1618 post
1 til kap. 1618 post 45 i forbindelse med nødvendig modernisering
av Skatteetatens tekniske infrastruktur.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.