I henhold til retningslinjene til OECDs Development
Assistance Committee (DAC) kan enkelte flyktningtiltak i Norge klassifiseres
som offisiell utviklingshjelp (ODA). Dette gjelder deler av utgiftene
til tiltak som bevilges over budsjettene til Justisdepartementet,
Kunnskapsdepartementet og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.
Disse utgiftene refunderes over Utenriksdepartementets kap. 167
post 21, og motsvares av tilsvarende inntektsbevilgninger under
ovennevnte departementer.
Utgiftene til flyktningtiltak i Norge som er
godkjent som offisiell bistand (ODA), anslås netto å øke med 115,9
mill. kroner, til 1 919,5 mill. kroner. Nettoendringer har bakgrunn
i forslag om endringer på følgende poster:
Kap. 3225 Tiltak
i grunnopplæringen, post 4.
Kap. 3490 Utlendingsdirektoratet, postene
3, 4 og 6.
Kap. 3821 Bosetting av flyktninger og tiltak
for innvandrere, post 1 og 2.
Kap. 3822 Opplæring i norsk og samfunnskunnskap
for voksne innvandrere, post 1.
Kap. 3856 Barnevernets omsorgssenter for
enslige mindreårige asylsøkere, post 4.
Det vises også til omtale under Justisdepartementet,
Kunnskapsdepartementet og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.
Bevilgningen på kap. 167 post 21 foreslås økt med
115,9 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under kap. 490 post 21.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 62,7 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 53,192 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
167 | | Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp
(ODA) | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med | 53 192 000 |
| | fra kr 1 803 615 000
til kr 1 856 807 000» | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil videre uttrykke sin skepsis til praksisen
ved at flyktningtiltak i Norge godkjennes som utviklingshjelp (ODA). Disse
medlemmer er kjent med at dette er i tråd med OECDs retningslinjer,
men vil advare sterkt mot en utvikling der Norge fremstår som ledende
i å utgiftsføre innenlands flyktningtiltak som bistand. Disse
medlemmer viser i denne forbindelse til at statsråd Solheim
ønsker en debatt om denne praksisen velkommen, jf. Dokument nr.
15:482 (2009–2010). Det gjør disse medlemmer også,
og har som utgangspunkt at bistandsbudsjettet ideelt sett bør forbeholdes reelle
bistandstiltak. Disse medlemmer mener således at
det f.eks. er svært tvilsomt å inkludere utgifter knyttet til økt
antall asylsøkere i beregningen av gradoppnåelse av bistandsmålet.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen på egnet måte ta initia-tiv
med sikte på å endre praksisen med å inkludere flyktningtiltak i
Norge som en del av bistandsbudsjettet, og legge til rette for at
Stortinget gis anledning til å debattere dette i sin fulle bredde.»