Bruk av formuesverdier ved utskriving av eiendomsskatt
er omtalt i proposisjonens kapittel 27.1.
Eiendomsskatt på maskiner og annet tilbehør
til verk og bruk er omtalt i proposisjonens kapittel 27.2.
Opphevelse av særregler om innberetning for fiske
og fangst er omtalt i proposisjonens kapittel 27.3.
Tiltak for å styrke skattyters rettigheter er
omtalt i proposisjonens kapittel 27.4.
Skattefritak på nærmere vilkår etter skatteloven §§ 11-21
og 11-22 er omtalt i proposisjonens kapittel 27.5.
Nedre grense i grunnrenteskatten for kraftverk
er omtalt i proposisjonens kapittel 27.6.
Utvide jordbruksfradrag knyttet til leiekjøring og
utleie av driftsmidler er omtalt i proposisjonens kapittel 27.7.
Komiteen tar omtalene
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
glad for at regjeringen innrømmer at departementets praksis, bekvemmelighet
og sedvane i mange tilfeller har hatt forrang til trengsel for den
enkelte skattyters interesser og rettssikkerhet. Dette er et stort
fremskritt, og i tråd med argumenter og påstander fremmet av Fremskrittspartiet
i representantforslag 8:17 S (2010–2011).
Disse medlemmer registrerer imidlertid
at regjeringen fremdeles velger å innta en arrogant holdning overfor
skattyterne i en rekke skattepolitiske spørsmål. Disse medlemmer mener skattemyndighetene
gjennom sine utilbørlige krav, ikke i tilstrekkelig grad har innsett
at skattemyndighetene skal være et serviceorgan for sine kunder,
skattyterne.
Disse medlemmer mener at regjeringen burde
gå mye lenger med hensyn til å ivareta skatt-yternes interesser
og rettigheter. Disse medlemmer mener regjeringen
bør endre praksis og regelverk innenfor en rekke områder. Dette
gjelder blant annet bedring av klageprosessen i skatteklagenemndene,
endring av reglene slik at skattekrav der det foreligger substansiell og
berettiget tvil om skatteplikten ikke kan inndrives før vedtak om
skatt er rettskraftig, at skattyter som vinner sin klagesak mot
skatteetaten automatisk tilkjennes rett til dekning av nødvendige
saksomkostninger uten å måtte søke skatteetaten om dette i ettertid,
innføring av erstatning for forretningsmessig tap, og innføring
av skjerpede beviskrav for skattekontorets påstand ved skjønnsligning.
Alt dette er vesentlig for å bedre skattyters rettssikkerhet, og burde
etter disse medlemmers syn snarest tas opp.
Komiteens medlemmer fra Høyre har gjennom
interpellasjoner og spørsmål til finansministeren presset på for
at man skal få en gjennomgang av skattyters rettssikkerhet. Bakgrunnen
er en rekke medieoppslag om skattytere som føler at de ikke får
en rettferdig behandling og også Riksrevisjonens rapport om store,
regionale forskjeller i måten Skattedirektoratet behandler samme
type sak på. En kan ikke leve med en situasjon der det blir tvil
om rettferdighet og likebehandling i et skattesystem. Disse
medlemmer mener det vil undergrave dets legitimitet på sikt. Disse
medlemmer synes regjeringens drøfting av utfordringene tyder
på at man fortsatt tar for lett på og ser for snevert på utfordringene,
men vil avvente de konklusjoner som kommer. Disse medlemmer innser
at en bred gjennomgang og samkjøring av forvaltningsreglene på flere
områder vil ta tid. Det er viktig at en oppnår både bedre rettssikkerhet
og forenkling for næringsliv og skattyter ved en slik gjennomgang. Disse medlemmer har
merket seg at regjeringen drøfter tilleggsskatt og klageretten spesielt
og at man her vil konkludere før en bred gjennomgang er ferdig. Disse
medlemmer vil følge utviklingen og er opptatt av at arbeidet
både med disse spesifikke utfordringene og den mer langsiktige brede
gjennomgangen kommer innen rimelige tidsrammer.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre tar regjeringens omtale
av utfordringene knyttet til eiendomsskatt på maskiner og annet
tilbehør til verk og bruk til orientering, men er skuffet over den
passive holdningen regjeringen legger til grunn. Disse medlemmer viser
til Stortingets behandling 31. mai 2011av Dokument 8:126 S (2010–2011)
om eiendomsskatt, der finansministeren på oppfordringer fra bl.a.
representantene Abid Q. Raja, Gunnar Gundersen og Hans Olav Syversen
lovet at han ville fremme nødvendige loveendringer
«så raskt som mulig og legge det fram for Stortinget
uten opphold, slik at Stortinget, får anledning til å beslutte.
Det er viktig.»
Disse medlemmer konstaterer at
finansministeren nå legger opp til en helt annen progresjon, når
det i Prop. 1 LS Skatter, avgifter og toll, side 195 framgår at
«Departementet tar sikte på å legge fram et høringsnotat
med vurderinger av problemstillingen rundt årsskiftet 2011–2012.
Det tilsier at saken kan presenteres for Stortinget i løpet av 2012.»
Disse medlemmer har vanskelig
for å se for seg at en slik framdriftsplan er forenlig med statsrådens
utsagn om «uten opphold».
Disse medlemmer viser til at
mange kommuner i det siste har forsøkt å gjøre eller har gjort vedtak
om å utvide takstgrunnlaget for eiendomsbeskatning av næringsvirksomhet
ved å ta med det meste av produksjonsmaskinene i verdigrunnlaget.
Disse skal som hovedregel ikke være med i skattegrunnlaget. Dog
er det unntak, men unntakene er uklart skrevet fra lovgiver og ulikt praktisert
fra kommune til kommune. Det har medført en rekke rettssaker knyttet
til praktiseringen i ulike kommuner, med til dels helt ulike konklusjoner.
Bedrifter med lokalisering nær hverandre behandles ulikt, og både
næringsliv og kommunestyrer og -administrasjoner ber om et klarere
regelverk fordi dagens regelverk åpenbart er mangelfullt, og rettspraksis
baserer seg på tolkning av den hundre år gamle byskatteloven.
Disse medlemmer mener at Norge
trenger et nytt regelverk som slår fast at eiendomsskatt er en skatt
på fast eiendom og stedbundet produksjon av vannkraft og ilandføringsanlegg
for petroleum og ikke på stadig større del av produksjonsmidler
og annet utstyr. Inntil et nytt regelverk er på plass, er det etter disse
medlemmers syn avgjørende viktig at den praksis en ser i
stadig flere kommuner om retaksering, fryses. Spesielt med tanke
på at regjeringen nå har varslet at elementer rundt dette vil bli
sendt på høring i løpet av rimelig kort tid.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag.
«Stortinget ber regjeringen sørge for at kommunene
ikke gis anledning til retaksering av næringsvirksomhet som grunnlag
for eiendomsbeskatning før det er avklart om regjeringen vil foreslå
endringer i dagens regelverk.»