Ligningsloven § 6-4 nr. 2 omhandler plikt til
å gi oppgave over innskuddskonti og lånekonti til ligningsmyndighetene.
I bokstav b er verdipapirforetak og andre foretak som har penger
til forvaltning, omfattet av oppgaveplikten. For å klargjøre hva
som menes med verdipapirforetak, er det i bestemmelsen vist til
lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel § 1-4. Loven er opphevet
og erstattet med lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel (verdipapirhandelloven).
I den nye loven er verdipapirforetak definert i § 2-3 første ledd.
Riktig henvisning i ligningsloven § 6-4 nr. 2 bokstav b skal derfor
være verdipapirhandelloven § 2-3 første ledd. Departementet foreslår
at ligningsloven endres i tråd med dette. Det vises til forslag
til endring i ligningsloven § 6-4 nr. 2 bokstav b. Det foreslås
at endringen trer i kraft straks.
I forbindelse med statsbudsjettet for 2011 fremmet
Finansdepartementet forslag til endringer i skatteloven § 6-50.
Blant annet ble det foreslått å oppheve bestemmelsen i § 6-50 som
omfattet tros- og livssynssamfunn som var tilknyttet en registreringsenhet
og registrerte gaver i denne, jf. Prop. 1 LS (2010–2011). Endringen
trådte i kraft med virkning fra og med inntektsåret 2011, jf. endringslov
10. desember 2010 nr. 67. I ligningsloven § 6-6 bokstav g gis forskriftshjemmel for
å pålegge slike registreringsenheter å gi oppgave til Skattedirektoratet
og i ligningsloven § 6-16 c gis hjemmel for å kreve maskinell innberetning
til Skattedirektoratet. Ettersom ordningen med registreringsenheter
i skatteloven § 6-50 er bortfalt, foreslår departementet at registreringsenheter
fjernes fra fullmaktshjemmelen i ligningsloven § 6-6 bokstav g og
§ 6-16 bokstav c. Det vises til forslag til endringer i ligningsloven § 6-6
bokstav g og § 6-16 bokstav c. Det foreslås at endringene trer i
kraft straks.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at det
i Prop.1 LS (2011–2012) ikke er tatt inn lovforslag i forbindelse
med økningen av trygdeavgiften på inntekt fra jordbruk, skogbruk
og reindrift. I avsnitt 3.7 i proposisjonen er satsøkningen fra
mellomsats 7,8 pst. til høy sats 11 pst. omtalt med henvisning til
forslaget til § 8 i stortingsvedtaket om fastsetting av avgifter
m.v. til folketrygden for 2012, som er inntatt i Innst. 3 S (2011–2012). Flertallet peker
på at folketrygdloven § 23-3 annet ledd, som §§ 7 og 8 i forslaget
til avgiftsvedtak viser til, også skulle ha vært foreslått endret,
slik at lovens plassering av inntekt fra jord- og skogbruk under
mellomsatsgruppen bortfaller. Dette er nødvendig for å oppnå det
tilsiktede innhold i satsvedtakets henvisning til loven, jf. brev
fra finansminister Sigbjørn Johnsen av 11. november 2011.
For å rette opp denne lovtekniske mangelen fremmer flertallet følgende
forslag (innarbeidet i tilrådingen):
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres
følgende endringer:
§ 23-3 annet ledd nr. 2 bokstav d oppheves.
Nåværende bokstav e, f og g blir bokstav d,
e og f.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2012.»