I denne proposisjonen blir det foreslått bevilget 300
mill. kroner til nødhjelp til tørkerammede på Afrikas Horn. Støtten
vil i hovedsak gå til Somalia. Det samlede bidraget fra Norge til
tørke-katastrofen på Afrikas Horn i 2011 vil etter dette utgjøre
620 mill. kroner.
13 millioner mennesker på Afrikas horn er rammet
av tørke. Værfenomenet La Nina har ført til sviktende regn gjennom
de to siste regntidene. Bare i Somalia befinner 4 millioner mennesker seg
i krise. Av disse er 3 millioner i sør. Hvis ikke matsikkerhetssituasjonen
forbedres radikalt de neste ukene, vil resten av Sør-Somalia bli rammet
av hungersnød. Selv med en normal nedbør i perioden oktober til
desember vil matsikkerhetssituasjonen i Somalia forbli kritisk langt inn
i 2012. Dyrkingssesongen startet i månedsskiftet september/oktober,
og det er avgjørende at jorda blir dyrkingsklar og såfrø distribuert.
Bøndene må også være til stede på jordene sine og ikke i flyktningleire
langt hjemmefra. En annen fare er det at regntiden kan føre til
flom og oppblomstring av sykdommer blant en allerede svekket befolkning.
Tørken må forstås som nok en belastende faktor for
befolkningen i Somalia snarere enn grunnen til dagens alvorlige
situasjon. Hovedårsaken er den langvarige væpnede konflikten som
har gjort lokalsamfunnene svært sårbare selv for naturlige og tilbakevendende
klimavariasjoner. I tillegg til konflikt og tørke er også andre
faktorer viktige for mangel på lokal motstandskraft i Somalia, særlig
den globale økningen i matvarepriser og betydelig nedgang i pengebidrag
fra den somaliske diasporaen som følge av finanskrisen.
Situasjonen er verst i de deler av Sør-Somalia hvor
Al Shabaab har kontrollen. Al Shabaab har gjennom flere år nektet
FN og andre humanitære aktører å gi assistanse til sivilbefolkningen,
inkludert matutdeling og innsats innen helse, skole og landbruk.
Shabaab har også aktivt bidratt til å svekke matmarkedene i området.
Noen aktører har hatt begrenset tilgang, men på ingen måte tilstrekkelig
til å forebygge eller redusere den aktuelle krisen.
Svært mange har flyktet fra disse områdene til Etiopia
og Kenya. Mange flykter også til den krigsherjede hovedstaden Mogadishu.
Dette skaper et betydelig press på allerede sårbare samfunn og fulle
flyktningleire, både i Kenya, Etiopia og Mogadishu. FN frykter epidemiutbrudd
i de store leirene, og evnen til å gi effektiv beskyttelse til sårbare
grupper (kvinner og barn) er sterkt redusert under disse omstendighetene.
Kvinner og jenter på flukt fra de hardest rammede
områdene blir utsatt for seksualisert vold under flukten, men også
i flyktningleirene. Norge støtter tiltak for å beskytte kvinner
mot seksuell vold i leirene, spesielt gjennom FNs høykommissær for
flyktninger (UNHCR). I tillegg er det avgjørende for beskyttelse
av sårbare grupper at innretningen på den humanitære assistansen
bidrar til å forebygge flukt.
Regjeringen ble varslet om at tørken ville ramme Afrikas
Horn allerede i oktober 2010. Det ble derfor planlagt for og gjennomført
tiltak som skulle bidra til å styrke beredskapen med hensyn til
tørken. Kenya og Etiopia har hatt langt bedre forutsetninger for
å forebygge virkningen av tørke, selv om dette ikke har vært nok.
Forebygging har vært viktig for den norske humanitære støtten til
disse to landene. Konflikten har imidlertid gjort det vanskelig
både å lage langsiktige strategier for tørkeberedskap og å gjennomføre konkrete
tiltak for å bygge lokal motstandskraft i Somalia. Dette er en viktig
årsak til den dramatiske humanitære situasjonen i landet.
FN og øvrige internasjonale humanitære organisasjoner
har bidratt med nødhjelp til Afrikas Horn. FN koordinerer det humanitære
arbeidet, men har på grunn av sikkerhetssituasjonen problemer med
å bevege seg utenfor Mogadishu.
Hittil har regjeringen bidratt med 320 mill.
kroner til de tørkerammede, hvorav 210 mill. kroner var fordelt
og utbetalt i løpet av februar 2011. Budsjettmidlene ble disponert
over kap. 163 Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter,
post 70 Naturkatastrofer og post 71 Humanitær bistand og ble utbetalt
til humanitære programmer administrert av FN, Røde Kors-bevegelsen
og frivillige humanitære organisasjoner.
Selv om de fleste store giverne nå har bidratt med
betydelige midler, er det fortsatt store behov. FNs nødhjelpsappell
for hele Afrikas Horn er på 2,4 mrd. USD hvorav 62 pst. er dekket
av giverne.
De ekstremt store behovene gjør at regjeringen foreslår
å øke det norske bidraget til tørkeofre med ytterligere 300 mill.
kroner over bistandsbudsjettet for 2011.
Det samlede bidraget fra Norge til de tørkerammede
på Afrikas Horn i 2011 vil etter dette utgjøre 620 mill. kroner.
Vårt fokus i den humanitære krisen er å øke tilgang
og humanitær kapasitet i de verst rammede områdene i Somalia. Dette
er avgjørende både for å nå de mest sårbare ofrene og for å forebygge
nye flyktningstrømmer og nye kriser.
Norsk støtte bør kanaliseres gjennom aktører som
har humanitær tilgang, kapasitet og som raskt trenger ytterligere
finansiering. I tillegg til umiddelbar innsats for de tørkerammede
er det viktig å samarbeide med regionale og internasjonale partnere
for raskt å komme i gang med forebyggende tiltak på nasjonalt og
regionalt nivå i Somalia.
Flere organisasjoner har kapasitet til å gjøre
mer, og pengene fra Norge vil bli fordelt til FNs humanitære organisasjoner,
Røde Kors-bevegelsen og humanitære hjelpeorganisasjoner med erfaring
fra Somalia.