Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske
komité (NIF) og Lillehammer kommune har søkt staten ved Kulturdepartementet om
statsgaranti og statlig tilskudd for å arrangere olympiske vinterleker
for ungdom på Lillehammer i 2016. Olympiske vinterleker for ungdom er
et toppidrettsarrangement for aldersgruppen 14–18 år, med et betydelig
innslag av kultur og utdanning. Regjeringen har opprettet en interdepartemental
arbeidsgruppe for å vurdere søknaden. I tillegg har søknaden vært
underlagt en ekstern kvalitetssikring. Kvalitetssikrer fastslår
at søknaden er robust og gjennomførbar. Kvalitetssikrer har beregnet
det statlige garantiansvaret til 409 mill. kroner og det statlige
tilskuddet til 232 mill. kroner. Tilskuddet inngår i statsgarantien.
I proposisjonen foreslås det å stille statsgaranti for
fullfinansiering av, og tilsagn om statlig tilskudd for å arrangere
olympiske vinterleker for ungdom i 2016 på Lillehammer.
IOC vedtok å innføre ungdoms-OL (YOG) i 2007.
YOG består av sommerleker og vinterleker, som arrangeres vekselvis
hvert annet år. De første sommerlekene ble arrangert i Singapore
i 2010, og de første vinterlekene vil bli arrangert i Innsbruck,
Østerrike i januar 2012. Det er videre besluttet at sommerlekene
i 2014 skal avholdes i Nanjing, Kina.
Norge og Lillehammer er eneste offisielle søker til
å arrangere vinterungdoms-OL i 2016. IOC har anmodet om at spørsmålet
om statsgaranti blir avklart i løpet av oktober 2011. IOC ønsker å
offentliggjøre vertsby for YOG 2016 i desember 2011.
IOC krever i prinsippet at søkere til et ungdoms-OL
oppfyller de samme typer krav og garantier som søkere til et ordinært
OL. Dette innebærer at søker må stille en rekke garantier. En del
av disse garantiene vil måtte stilles av staten. Den viktigste garantien
i så måte er IOCs krav om en økonomisk bruttogaranti. Dette er en
ubegrenset garanti fra staten for alle kostnader som vil kunne påløpe
i forbindelse med planlegging og gjennomføring av ungdoms-OL. En
slik garanti inkluderer også alle investeringer som er nødvendige
for å gjennomføre arrangementet. I tillegg krever IOC garantier
av ikke-økonomisk art.
Ungdoms-OL er et toppidrettsarrangement for ungdom
i alderen 14–18 år som vil bidra til å styrke den helhetlige idrettssatsingen
mot barn og ungdom. Barn og ungdom er også hovedmålgruppen i den
statlige idrettspolitikken. Kulturdepartementet ønsker å legge til
rette for et ungdomsløft i idretten. Målet er å redusere frafallet
og få ungdommer til å være fysisk aktive lengre. Et ungdomsløft
krever en helhetlig satsing, hvor både gode breddeaktiviteter og
et fornuftig toppidrettstilbud inngår. Regjeringens gave til NIF
i anledning av 150-årsjubileet har en klar breddeprofil. Et ungdoms-OL
vil kunne supplere denne satsingen på en god måte. Det forventes
fra NIF at et ungdoms-OL i Norge vil øke fokuset på trening og fysisk
aktivitet blant barn og ungdom i årene som kommer, og således også
bidra til økt fysisk aktivitet generelt hos denne aldersgruppen.
Det kan stilles spørsmål ved om et toppidrettsarrangement
for utøvere ned til 14 år er riktig. Både Kulturdepartementet og
NIF er seg denne problemstillingen bevisst og har som ambisjon å få
hevet den nedre aldersgrensen for deltakelse i ungdoms-OL på sikt.
Et ungdoms-OL på Lillehammer passer godt inn i
planene om å utvikle Lillehammer-regionen som vintersportsdestinasjon.
Planene om et program for olympisk arv (Olympic Legacy) vil kunne
bidra til å bygge opp og samle idrettsrelatert kompetanse på Lillehammer,
samt styrke Lillehammers posisjon som vintersportssted både i etablerte
og kommende vintersportsnasjoner. Dette gir også utdanningsinstitusjonene mulighet
til å spesialisere seg i fag av relevans for idrettslig virksomhet
i bred forstand, samt som studiested med tilrettelagt undervisning
for unge som ønsker å kombinere utdanning med egen idrettskarriere.
Tilgangen på gode idrettsanlegg, sommer som vinter, er viktig i
en slik sammenheng. Lillehammer kommune og Lillehammer Olympiapark
AS har de senere årene gjennomført tiltak for at anleggene kan benyttes til
trening også om sommeren, og ytterligere planer foreligger. Enkelte
av anleggene fra OL i 1994 vil med YOG 2016 få en oppgradering. Dette
vil styrke etterbruken av anleggene. Ungdoms-OL er i seg selv også
et tiltak som er med og sikrer etterbruken av OL-anleggene, og legacy-programmet
forventes å bidra til økt etterbruk etter YOG 2016. Studentboligene,
som benyttes som deltakerlandsby under YOG 2016, vil også kunne
benyttes som innkvartering i forbindelse med Olympic Legacy, spesielt
om sommeren.
De fleste idretts- og kulturarrangement i Norge er
avhengig av innsats fra frivillige. OL i 1994 rekrutterte en stor
gruppe frivillige som innlandsregionen senere har trukket veksler
på. Det er nå behov for både å øke og forynge frivillighetskorpset,
og et ungdoms-OL vil være en god anledning til å rekruttere en ny
generasjon frivillige. Dette er sentralt for å kunne arrangere fremtidige
idretts- og kulturarrangementer.
YOG 2016 gir Norge igjen muligheten til å være vertskap
for et olympisk arrangement. Det vurderes også som positivt for
forholdet til IOC at Norge, som eneste søker, sier ja til å arrangere YOG
2016, ikke minst med tanke på en mulig fremtidig søknad om et nytt
vinter-OL.
Ungdoms-OL er også et kultur- og utdanningsarrangement,
i tillegg til å være et idrettsarrangement. På alle tre områder
legges det opp til et bredt samarbeid i hele innlandsregionen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Einar Horvei, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til fremlagte Prop. 153 S (2010–2011) om statsgaranti og tilsagn
om statlig tilskudd for å arrangere olympiske vinterleker for ungdom
i 2016. Komiteen ser muligheten til å arrangere ungdoms-OL
(YOG 2016) som en flott anledning for Norge igjen å være vertskap
for et olympisk arrangement. Ungdoms-OL er et toppidrettsarrangement
for barn og unge i alderen 14–18 år og samsvarer derfor med satsingen
på barn og unge som hovedmålgruppe i den statlige idrettspolitikken.
Komiteen mener at arrangementet kan bidra til å
sette et viktig fokus på treningsglede og fysisk aktivitet blant
barn og unge. Komiteen er videre av den oppfatning
at et ungdoms-OL på Lillehammer passer inn i planene om å videreutvikle
Lillehammer-regionen som vintersportsdestinasjon, samt styrke etterbruk
av anleggene fra de olympiske leker i 1994.
Komiteen viser til at den olympiske
komité (IOC) yter et ekstraordinært tilskudd på om lag 108 mill.
kroner, som søker har forutsatt skal benyttes til bygging av studentboliger
på Lillehammer. Komiteen ser på dette som positivt
for arrangementet og for byggingen av studentboliger. IOC vil kreve
dette beløpet tilbakebetalt dersom lekene blir kansellert. Komiteen ber regjeringen
vurdere om Studentsamskipnaden i Oppland (SOPP) og Lillehammer og
omegn boligbyggerlag (LOBB) skal stille en bankgaranti til staten
som vil utløses dersom studentboligene er bygget og lekene deretter
blir kansellert slik som kvalitetssikrer har foreslått i sin rapport
til departementet. Komiteen ber videre om at regjeringen
går i dialog med SOPP og LOBB om hvorvidt merinntekten for SOPP
og LOBB, som kvalitetssikrer har beregnet til å være om lag 31 mill.
kroner, kan reduseres slik at det statlige tilskuddet kan reduseres
tilsvarende. En reduksjon i leieutgiftene til IOC vil kunne frigjøre
deler av IOCs ekstraordinære bidrag til å dekke andre kostnader
ved arrangementet. Komiteen viser til at SOPP og
LOBB gjennom tilskudd til studentboliger gjennom ordinære satser
fra Kunnskapsdepartementet, samt kostnadsbasert leiepris, inkludert
de nødvendige tilretteleggingskostnadene ikke ville hatt denne merinntekten.
Komiteen støtter forslag til
vedtak om statsgaranti og tilsagn om statlig tilskudd for å arrangere
olympiske vinterleker for ungdom i 2016, i samsvar med vedlagt forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det er viktig at staten medvirker til god gjennomføring av
ungdoms OL (YOG 2016) gjennom å støtte YOGOC og sikre en forsvarlig
utnyttelse av statstilskuddet og ivaretakelse av statsgarantien.
Flertallet viser til brev fra
Kulturdepartementet av 26. oktober 2011 (vedlegg) og er enig med regjeringen
i at det er nødvendig at organisasjonskomiteen (YOGOC), som er forutsatt
etablert for planleggingen og gjennomføringen av YOG 2016, blir
et aksjeselskap med en statlig eierandel og styredeltakelse på mer
enn 50 prosent. Flertallet mener dette er nødvendig
for å kunne ivareta statens interesser, herunder styring og kontroll
av bruken av statstilskuddet og særlig ivaretakelse av statsgarantien. Flertallet forutsetter
imidlertid at dette skal skje gjennom en effektiv og kvalitativ
organisasjons- og styringsform som ivaretar IOC og NIFs mål og interesser
i arrangementet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke betydningen
av idrettens selvstendige stilling i vårt land. I tråd med dette
mener disse medlemmer at idrettens autonomi også bør
avspeiles i organiseringen av YOG 2016, hvilket betyr at arrangementet,
og det driftsselskapet som forutsettes opprettet, eies av Norges Idrettsforbund
og de naturlige samarbeidspartnere Norges Idrettsforbund ser det
som hensiktsmessig deltar. Disse medlemmer understreker
i tråd med dette viktigheten av at departementet benytter et kvalitetssikrende
system der staten har nødvendig innsyn, og innflytelse, til å ivareta
de interesser en åpen fullmakt som statsgarantien her medfører. Disse
medlemmer mener dette ikke avhenger av statlig eierskap.
Komiteen vil også
understreke betydningen av at YOG 2016 organiseres på en måte som
best mulig virker motiverende på de mest sentrale deltagerne i prosjektet,
blant annet gjennom å gi insitamenter til best mulig økonomistyring,
det være seg i forhold til ekstern finansiering, eller kostnadseffektivitet
i plan- og gjennomføringsfasen. Komiteen merker seg
i denne sammenheng prosjektets henvisning til det samarbeidet det
er lagt opp til mellom NIF, høyskolemiljøene i Innlandet, Nansenskolen,
Norges idrettshøyskole, Olympiaparken og idrettsanlegg for øvrig
i Innlandet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener dette tilsier at man
allerede nå legger til grunn at det som eventuelt måtte stå tilbake
av bufferposten dedikeres disse formålene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at dersom det oppstår et mindreforbruk utover 6 mill. kroner som
er avsatt til Olympic Legacy vil det være positivt om disse midlene
blir brukt til ungdomsidrettstiltak på Lillehammer og i innlandsregionen. Flertallet legger
til grunn at departementet i samarbeid med Norges Idrettsforbund
og andre relevante aktører lager et opplegg for bruken av eventuelle
gjenstående midler etter ungdoms OL (YOG) innenfor de formål som
er beskrevet, med særlig vekt på å skape tiltak for de unge i idretten
både i et regionalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til alle saker som innebærer å støtte opp under barne-
og ungdomsidretten, og synes derfor et slikt stort og internasjonalt mesterskap
er spennende. For disse medlemmer er det videre svært
viktig å vurdere de overordnede prioriteringene som ligger til grunn
for at slikt tilskudd og garanti skal kunne gis, hvilket innebærer
at de viktigste oppgavene må prioriteres først. Et ungdoms-OL vil
være en flott arena for store talenter innen sine idrettsgrener,
og disse medlemmer synes det er flott at ungdom får
en slik mulighet. Det er imidlertid viktig å huske at også alle
talenter og idrettstopper til syvende og sist er rekruttert fra
bredden, noe disse medlemmer også mener bør gjenspeiles når
midler skal deles ut. Disse medlemmer mener derfor
at det vil være rimelig at staten ikke kun bevilger ekstra midler
til de fremste talentene, men at det også må investeres tilsvarende
i bredden for å sikre rekrutteringen.
Disse medlemmer viser også til
Finansavisen, hvor det den 13. oktober 2011. fremkommer at Olympiatoppen
mangler inntil 80 mill. kroner for å kunne opprettholde sin vellykkede
satsning. Ikke bare har Norge fostret opp utøvere i den absolutte
verdensklasse innen både sommer- og vinterøvelser, men disse
medlemmer poengterer at vi også tilegner oss stadig mer
respekt innen nye områder. Selv om disse medlemmer mener
at profesjonell toppidrett ikke skal være statens høyest prioriterte
felt innen idrettspolitikken, kan man samtidig ikke lukke øynene
for at prestasjoner på nivået til Andreas Thorkildsen, Petter Northug,
Thor Hushovd m.fl. er av svært stor betydning for den generelle
rekrutteringen og interessen rundt de respektive idrettene. Sett
i lys av dette mener disse medlemmer at en opprettholdelse
av satsningen på Olympiatoppen er et viktig bidrag for rekrutteringen
til breddeidrett, og noe som regjeringen også bør se nærmere på
når man jobber videre med finansene rundt ungdoms-OL.
Disse medlemmer ønsker derfor
å fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen bevilge midler tilsvarende
statsgarantien for ungdoms-OL til investering i barne- og ungdomsidretten
over hele landet.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen bevilge midler tilsvarende
statsgarantien for ungdoms-OL til investering i barne- og ungdomsidretten
over hele landet.
Tilrådingen fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at Kulturdepartementet stiller
garanti overfor Den internasjonale olympiske komité om fullfinansiering
av olympiske vinterleker for ungdom i 2016 på Lillehammer, i samsvar
med retningslinjene i denne proposisjonen.
II
Stortinget samtykker i at Kulturdepartementet gir
tilsagn om et statlig tilskudd på 232 mill. kroner til organisasjonen
for forberedelse og gjennomføring av olympiske vinterleker for ungdom i
2016 på Lillehammer. Det forutsettes at Norges idrettsforbund og
olympiske og paralympiske komité og Lillehammer kommune tildeles
arrangementet.
Jeg viser til brev av 24. oktober 2011 fra familie- og
kulturkomiteen, som ber om svar på to spørsmål i anledning av behandlingen
av Prop. 153 S (2010-2011). I det følgende besvares spørsmålene.
1.”Det er mange fordeler
ved at idretten har det fulle eierskap til det driftsselskap som
forutsettes etablert i forbindelse med ungdoms OL (YOG), samtidig
er det viktig at det blir etablert et kvalitetssikrende system hvor
staten har nødvendig innsyn og innflytelse til å ivareta de interesser
en åpen fullmakt som statsgaranti medføres. Hvilken styringsform
er nødvendig for at staten skal ha kontroll over pengebruken i ungdoms OL?”
Det må være statens hensikt å medvirke til god gjennomføring
av YOG 2016 gjennom å støtte YOGOC og sikre en forsvarlig utnyttelse
av statstilskuddet og ivaretakelse av statsgarantien. Det er således
hensiktsmessig å sørge for nødvendig styring og kontroll for slik
sikring.
Kulturdepartementet mener derfor at det er nødvendig
at organisasjonskomiteen (YOGOC), som er forutsatt etablert for
planlegging, forberedelse og gjennomføring av YOG 2016, blir et
aksjeselskap med en statlig eierandel og styredeltakelse på mer
enn 50 %. Videre mener departementet at staten må utnevne profesjonelle styremedlemmer
med nødvendig kompetanse om styring av store arrangementer som YOG
og økonomi innenfor budsjetterte rammer. Dette må gjøres for å kunne
ivareta statens interesser, herunder styring og kontroll av bruken
av statstilskuddet og særlig ivaretakelse av statsgarantien.
Det antas å være mulig å sikre en forsvarlig
styring med statstilskuddet gjennom å stille krav og vilkår blant
annet i tilsagnsbrev og i årlige tilskuddsbrev i samsvar med økonomiregelverket
i staten.
For å sikre en forsvarlig ivaretakelse av statsgarantien
må også andre mekanismer tas i bruk. YOGOCs beslutningsorgan vil
være styret. Styret vil ha det øverste ansvaret for planlegging, forberedelse
og gjennomføring av YOG. Det vil også ha beslutnings- myndighet
vedrørende økonomiske spørsmål. Siden staten, gjennom å stille en
ubegrenset statsgaranti, i realiteten gir YOGOC en finansiell blankofullmakt,
vil staten i ytterste konsekvens bære ansvaret for alle økonomiske
beslutninger og disposisjoner YOGOC treffer. For å sikre styring
og kontroll med at statsgarantien ivaretas på en god måte, vil det derfor
være nødvendig at staten er representert i YOGOCs styre med en stemmeandel
på mer enn 50 %. Dette er også i tråd med anbefalingene fra den
eksterne kvalitetssikringen.
Departementet viser i den forbindelse til Lillehammer
Olympiske Organisasjonskomité AS (LOOC AS) som ansvarlig for planlegging,
forberedelse og gjennomføring av Lillehammer-OL i 1994. OL-organisasjonen
ble fra 1. januar 1993 etablert i ett aksjeselskap (LOOC AS), under
ett styre og med én administrerende direktør. Staten eide 51 % av
aksjene og Norges Olympiske Komité og Lillehammer kommune 24,5 %
hver.
I styret for LOOC AS satt 15 medlemmer med Gerhard
Heiberg som styreleder og president, samt daværende ordfører i Lillehammer
kommune og daværende president i NIF som visepresidenter. For øvrig
var styret sammensatt med idrettens og kommunens oppnevnte mindretall,
og med statens oppnevnte flertall av profesjonelle medlemmer, alle
valgt av LOOC AS’ generalforsamling.
Erfaringen med denne selskapsform (LOOC AS) og
styreform (profesjonelt styre) var god, og resultatet ble at LOOC
AS holdt seg innenfor rammen av sitt budsjett og etterlot seg et
overskudd på mer enn 400 millioner kroner, som inngikk i et etterbruksfond.
På bakgrunn av de gode erfaringer fra Lillehammer-OL
med LOOC AS, og de krav som IOC stiller til etablering av YOGOC,
samt at kvalitetssikrer har foreslått aksjeselskap med staten på
eiersiden, har departementet vurdert aksjeselskap som beste selskapsform
med tilhørende statlig eierandel så stor at flertall innehas både
på generalforsamling og i styret, slik LOOC AS var organisert i
1993-1994.
2)”Hvordan ser departementet på at et eventuelt mindreforbruk
kan benyttes til videre utvikling av et kompetanse-, trenings- og
ressurssenter for idretten både nasjonalt og internasjonalt lokalisert
til Lillehammer og den øvrige innlandsregionen?”
Kulturdepartementet mener at dersom det oppstår
et mindreforbruk utover seks millioner kroner avsatt til Olympic
Legacy, vil departementet være positiv til å bruke disse midlene
til ungdomsidrettstiltak på Lillehammer og i innlandsregionen. Dette
utelukker ikke at midlene kan brukes til legacy-formål eller videreutvikling
av anleggsmassen, men det er ikke ønskelig å låse seg til dette
før det er klarlagt hva Olympic Legacy vil være. Departementet vil
ha ansvar for å lage et opplegg for bruken av eventuelle gjenstående
midler etter YOG innenfor forannevnte formål.
I stortingsproposisjonen har regjeringen, etter anbefaling
fra kvalitetssikrer, gått inn for å øremerke minimum seks millioner
kroner av budsjettreserven til programmet for Olympic Legacy. Dette
er for å sikre at det vil stå igjen midler til dette programmet,
fordi kvalitetssikrer forventer at hele budsjettreserven ellers
vil bli brukt i forbindelse med YOG. Det nevnes at IOC, som en motytelse
til sitt ekstraordinære bidrag på 13,5 mill. euro, forventer at
et Olympic Legacy-program gjennomføres etter YOG.
Siden planleggingen av YOG generelt og programmet
for Olympic Legacy spesielt er i en tidlig fase, har regjeringen
ikke ønsket å binde seg fast til et detaljert opplegg for bruken
av eventuelle gjenstående midler utover de seks millioner avsatt
til legacy-formål. Mulighet til å avgjøre bruk av eventuelle gjenstående
midler på et senere tidspunkt, og til å etablere egne utbetalingsrutiner
for reserven anses som viktige tiltak for å sikre en forsvarlig
styring av det statlige tilskuddet.
Oslo. i familie- og kulturkomiteen, den 27. oktober 2011
Gunn Karin Gjul |
Olemic Thommessen |
leder |
ordfører |