I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber presidentskapet i samarbeid
med regjeringen fremme forslag om å oppnevne en bredt sammensatt
kommisjon med mandat til å utarbeide forslag til en ny og helhetlig
integreringspolitikk.»
I dokumentet vises det til at den demografiske utviklingen
i Norge har gjennomgått store forandringer gjennom de siste 30–35
årene. Fra å være et relativt etnisk homogent samfunn er Norge blitt
et mer etnisk heterogent samfunn med større innslag av personer
og grupper av personer med opprinnelse fra over 200 andre land.
I årene 1977–2008 har den akkumulerte nettoinnvandringen til Norge
av utenlandske statsborgere vært om lag 400 000. I samme tidsrom
har om lag 213 000 utenlandske statsborgere blitt norske statsborgere.
Fra en situasjon på 1960- og tidlig på 1970-tallet der emigrasjonen
var større, er den varige tendensen at immigrasjonen øker.
Forslagsstillerne peker på at denne utviklingen har
ført til store samfunnsforandringer som både har gode og mindre
gode sider. Den påvirker arbeidsdeling og arbeidsliv, kultur og
utdanning, trygghet og samhørighet.
Forslagsstillerne mener at for at personer med ulik
etnisk bakgrunn og med ulik kulturbakgrunn, religion/verdisyn, språk
og holdninger skal kunne fungere optimalt og kunne bidra til samfunnets
verdiskapning og fremgang, er et sett av felles verdier og felles
spilleregler nødvendig for at ingen skal falle utenfor. Dette er
fundamentet for en god integreringspolitikk.
I dokumentet pekes videre på at integrering
handler om å skape tilhørighet og et samlet, velfungerende samfunn
basert på et sett av felles verdier og en forståelse for at deltakelse
på alle arenaer forventes, og ikke bare om tilrettelegging og tilpasning
for at nye innvandrere skal bli inkludert i samfunnet. Selv om integreringens mål
er å sikre at innvandrede personer raskest mulig skal bidra med
sine ressurser i det norske arbeidslivet og i samfunnet for øvrig
og dermed sørge for en økonomisk integrering, er det også viktig
at den enkelte innvandrer deltar i den sosiale integreringen inn
i det norske samfunnet.
Forslagsstillerne viser til at det dessverre
virker som om man i Norge i de seneste 30–35 årene ikke har villet
snakke om det som forener enkeltmennesker i samfunnet og hvilke
spilleregler som gjelder i det norske samfunnet. Først i den senere
tid er det blitt snakk om «det norske vi». Det å betone plikter
vel så mye som rettigheter for de som har valgt å flytte til Norge,
og hvilke krav som stilles til den enkelte om å bidra til velstand
og vekst, er i visse deler av det offentlige Norge blitt møtt med
beskyldninger om at slik kravstilling har sitt utspring i fremmedfiendtlighet.
Det fremstår også som om det i deler av noen minoritetsmiljøer ikke
er en allmenn aksept for disse spillereglene.
Denne manglende aksept, samt norske myndigheters
overdrevne kulturtoleranse til å foreslå eller implementere endringer
og tilpassinger som er blitt gjort når det gjelder personer eller grupper
som kommer fra andre land og kulturer, mener forslagsstillerne skaper
grobunn for forskjellsbehandling og særregler, som på sikt kan skade
integreringen.
Spørsmålet som forslagsstillerne mener fremtvinger
seg etter fire tiår med stor innvandring, er: Har Norge lykkes med
integreringen? For å kunne besvare dette spørsmålet, kreves helhetlig tenkning
og gjennomgang av hele det integreringspolitiske området med alle
dets virkemidler, involverte offentlige etater, økonomi og de lover
som regulerer dette området.
Forslagsstillerne mener en slik gjennomgang
er nødvendig med sikte på å meisle ut en ny politikk som kan redusere
spenningen og motsetningene i samfunnet og legge grunnlaget for
et mer harmonisk og trygt samfunn preget av samhold og toleranse.
Forslagsstillerne merker seg at andre europeiske land
har mange av de samme utfordringene, og i noen tilfeller større
utfordringer, på de samme områdene som er fremtredende i Norge.
I dokumentet fremkommer at Politiets sikkerhetstjeneste
(PST) skriver i sin åpne trusselvurdering for 2010 at det norske
samfunnet i hovedsak er fredelig og stabilt, og uten alvorlige interne konflikter
eller skillelinjer. Men det er flere forhold som kan ha en negativ
innvirkning på den interne sikkerheten i landet. Personer og grupper motivert
av ekstrem islamistisk ideologi representerer ifølge PST en alvorlig
trussel mot europeisk sikkerhet.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at radikalisering
av unge mennesker med minoritetsbakgrunn også har en sterk integreringspolitisk
side som bør inngå i en integreringskommisjons mandat. Forslagsstillerne
merker seg rapporter fra ulike minoritetsmiljøer om at det medfører høy
status å oppsøke ekstreme, voldelige miljøer i andre land, og at
disse kan opptre som sterke identitetsmarkører for andre unge med
minoritetsbakgrunn. Det er viktig å ta hensyn til dette ved utformingen
av ulike integreringspolitiske virkemidler.
I dokumentet vises det til at innvandrings-
og integreringspolitikken i Norge har økonomiske sider som en integreringskommisjon
bør fokusere på. Selv om innvandrerne i Norge, totalt sett, er en
heterogen gruppe, og sett i lys av at innvandrere bidrar til økonomisk
vekst og velstand, er det arbeids- og sosialpolitiske sider ved innvandrings-
og integreringspolitikken som ikke bidrar til økonomisk vekst og
velstand.
Forslagsstillerne påpeker at en rekke minoritetsmiljøer
er preget av lav arbeidsdeltakelse, avhengighet av offentlige ytelser
over lang tid og lav grad av økonomisk selvhjulpenhet.
En problemstilling som ifølge forslagsstillerne bør
fremheves, er kvinners deltakelse i arbeidslivet og tilegnelse av
kunnskaper i norsk språk. Andelen kvinner som mener at de har dårlige
eller svært dårlige norskferdigheter og som ikke deltar i arbeidslivet,
er foruroligende høy.
Forslagsstillerne viser til at det har vært
allment akseptert at begge kjønn skal ha like muligheter til å delta
i det norske arbeidslivet uavhengig. Det er viktig å påpeke at kvinnelig
arbeidsdeltakelse med hensyn til kultur- og landbakgrunn er svært
lav i noen minoritetsmiljøer i forhold til andre.
Forslagsstillerne mener at likeverd når det gjelder
arbeidsdeltakelse og kjønn er viktig, og at faktorer som aktivt
eller passivt hindrer kvinner fra ulike minoritetsmiljøer, bør motvirkes. En
integreringskommisjon bør derfor belyse og drøfte faktorer som forhindrer
at kvinner enten aktivt oppfordres til eller tvinges til å holde
seg utenfor integreringspolitiske viktige arenaer som arbeidsliv,
foreningsliv, barnas utdanning, egenutvikling, språkforståelse mv.
I dokumentet fremkommer videre mer detaljerte forslag
til mandat og arbeidsmåte og sammensetning.
Forslagsstillerne mener at en integreringskommisjon
må ha et meget bredt mandat for å studere hele samfunnsutviklingen
og de ulike kultur- og religionsforskjeller som nå eksisterer i
det norske samfunnet. Et samfunn med god integrering må være et
samfunn hvor fellesskapets verdier og de felles holdninger må være
en bærebjelke som går foran de ulike særinteresser og religioner.
Forslagsstillerne mener videre at for å hindre
en mulig fremvekst av radikal islamisme i enkelte muslimske trossamfunn
og moskeer, må en integreringskommisjon vurdere både språkkrav og hvordan
man nærmere kan monitorere det som det læres, formanes og undervises
i.
Et samfunn med god integrering må også bygge på
like rettigheter og plikter til at familier forsørger seg selv gjennom
deltagelse i arbeidslivet. En integreringskommisjon må gjennomgå
organiseringen av arbeidslivet og trygde- og stønadssystemet når
det gjelder plikter og rettigheter for å sikre en høyere yrkesdeltagelse
fra ikke-vestlige innvandrere. Et viktig moment her er at også mannlige
ikke-vestlige innvandrere må avfinne seg med og respektere kvinnelige sjefer
og alle typer jobber, idet det ikke aksepteres at noen jobber skal
forbeholdes kvinner eller menn.
Forslagsstillerne mener at alle norske statsborgere
må kunne forventes å ha sin lojalitet til Norge fremfor andre land.
For å sikre dette, må det vurderes å avlegge en troskapserklæring
i forbindelse med statsborgerseremonien, og den må vurderes gjort
obligatorisk. I kriteriene for å innvilges statsborgerskap må det
vurderes innført prøver i norsk språk, historie og kunnskap og aksept
for norske grunnverdier som ytringsfrihet, religionsfrihet, likeverd
mellom kjønnene og alles rett til selv å velge ektefelle og å skifte
religion.
Forslagsstillerne peker på at en slik kommisjon som
her foreslås oppnevnt av Stortinget i samarbeid med regjeringen,
skiller seg noe fra den vanlige fremgangsmåte hvor det er Kongen
i statsråd som oppnevner utredningsutvalg. De peker videre på at
Stortingets forretningsorden har en egen paragraf, § 14 a, som gir
regler for oppnevning av granskningskommisjoner. Stortinget har
også tidligere oppnevnt granskningskommisjoner som Mehamn-kommisjonen, Lund-kommisjonen
og Banklovkommisjonen. Når forslagsstillerne mener det bør være
Stortinget som oppnevner kommisjonen, basert på en innstilling fra
presidentskapet, skyldes det sakens store viktighet og behov for
en bredest mulig forankring i befolkningen, og behovet for et bredest
mulig politisk forlik når det gjelder mandat og sammensetning.
For øvrig vises til dokumentet for nærmere beskrivelse
av forslaget.