Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Stein Erik Lauvås, Tore Nordtun,
Anita Orlund og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild
Ellingsen, Morten Høglund, Siv Jensen, Peter N. Myhre og Karin S.
Woldseth, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og
lederen Ine M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård
Vegar Solhjell, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra
Kristelig Folkeparti, Kjell Arvid Svendsen, viser til proposisjonen
der det foreslås å omdanne Luftforsvarets Hovedverksted Kjeller
(LHK) til statsforetak og å øke kostnadsrammen for et nytt forskningsfartøy.
Komiteen slutter seg til å øke
kostnadsrammen for anskaffelse av et nytt forskningsfartøy til erstatning
for det eksisterende F/S Marjata III, med 133 mill. kroner, til
1 379 mill. kroner.
Komiteen viser til at Kjeller
flyplass har en lang historie og kan i 2012 feire 100-årsjubileum som
flyplass, og at Forsvaret har et tradisjonsrikt og sterkt kompetansemiljø
på Kjeller. Komiteen er kjent med at LHK har et meget
avansert teknologisk miljø som er internasjonalt anerkjent på flere
av sine fagområder. I dag står tungt vedlikehold på F-16 kampfly
og Sea King helikoptre for det aller meste av arbeidsoppdragene
for LHK. Begge disse kapasitetene forventes utfaset rundt 2020.
Derfor er det på sikt nødvendig å kunne tilføre verkstedet nye oppdrag,
dersom dette kompetansemiljøet skal kunne bevares.
Komiteen mener det er nødvendig
med en omorganisering dersom LHK skal kunne være med å konkurrere
om fremtidige vedlikeholdsoppdrag på luftmilitære fartøy. Ved kjøp
av nye våpensystemer blir vedlikeholdsavtaler i økende grad integrert
i kontraktene.
Etter komiteens oppfatning er
det derfor riktig å gjøre LHK i stand til å bli en aktør i underleverandørmarkedet.
Ved en omdanning til statsforetak vil en kunne bidra til at LHK
kan opprettholde nødvendige vedlikeholds- og beredskapsoppdrag på
F-16 og Sea King, samtidig som de får rammebetingelser som gjør
at de kan være med å konkurrere om fremtidige vedlikeholdsoppdrag,
eksempelvis for F-35-kampfly og NH-90-helikopter. Komiteen er
kjent med at flere store internasjonale forsvarsindustriaktører har
uttrykt interesse for å kunne benytte LHK som underleverandør.
Komiteen har for øvrig merket
seg at omdanningen ikke vil få konsekvenser for den sivile flyvirksomheten
på Kjeller flyplass.
På denne bakgrunn slutter komiteen seg
til forslaget om å omdanne LHK til statsforetak.