Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Ola Elvestuen,
viser til Riksrevisjonens undersøkelse av intern kontroll i forsvarssektoren,
Dokument 3:9 (2010–2011).
Komiteen vil peke på at Forsvaret
er en av de statlige sektorene med relativt store innkjøp i form
av løpende drift og investeringer. De har en betydelig mengde materiell.
Det er av vesentlig samfunnsmessig betydning at Forsvaret med alle sine
underliggende etater har et entydig regelverk som følges i praksis.
Ifølge reglement for økonomistyring i staten § 14 skal alle virksomheter
etablere systemer og rutiner for intern kontroll. Dette skal bidra
til å hindre at feil, misligheter og økonomisk kriminalitet forekommer. Komiteen sier
seg fornøyd med at Forsvarsdepartementet og forsvarsledelsen har
etablert et tydelig rammeverk med formål om å forebygge og avdekke
kritikkverdige forhold, og merker seg at Riksrevisjonen ikke framfører
kritikk av dette. Det gjenstår imidlertid mye på at dette rammeverket
blir anvendt i organisasjonen.
Komiteen merker seg at rapporten
avdekker svakheter på disse områdene: risikostyring, intern kontroll
lokalt ved avdelinger i Forsvaret, intern kontroll og brudd på regelverk
og rutiner innen anskaffelser og materiellforvaltning og i arbeidet
med holdninger, etikk og ledelse. Forsvarsdepartementet svarer i
sitt brev datert 6. mai 2011 at de er kjent med disse utfordringene,
og at de jobber langsiktig med å bøte på mangler og svakheter. Komiteen finner
det rimelig at full effekt av tiltakene vil ta noe tid, men vil
påpeke at svakhetene umulig kan være av ny dato for forsvarsledelsen.
Komiteen vil understreke at rapporten
viser at tilstanden i Forsvaret må forbedres kraftig. Komiteen oppfatter
situasjonen slik at det er en reell fare for mislighold, og at dette
ikke vil bli fanget opp gjennom dagens praktisering av den interne
kontrollen. Komiteen deler Riksrevisjonens syn på
behovet for at Forsvarets ledelse – på alle nivåer – viser nødvendig
lederansvar og påser at rammeverket blir implementert i sin fulle
bredde. I tillegg til lederoppfølging vil komiteen påpeke,
i pakt med Riksrevisjonens anbefaling, at det er nødvendig å styrke
den merkantile kompetanse og materiellforvaltningskompetanse på
alle berørte nivå. Komiteen viser til at rapporten
avdekker svakheter ved risiko og intern kontroll og legger til grunn
at forsvarsministeren gjennomgår disse rutinene med Forsvarets ledelse.
Komiteen har konkret særlig merket
seg at det kostbare IT-forvaltningssystemet SAP i så liten grad
blir brukt i anskaffelsesprossesser. 72 prosent av alle anskaffelser
følger ikke hovedprosessen i SAP. Et godt og dyrt verktøy som SAP,
som i stor grad hindrer mislighold og feil, må brukes. Komiteen trekker
særlig fram at virksomhetsplanen for 2010 satte som mål at hovedprosessen
med SAP skulle følges i 55 prosent av alle innkjøp ved utgangen
av 2010. Hovedprosessen ble for hele 2010 likevel bare fulgt i 28
prosent av anskaffelsene, og for månedene november og desember 2010
i henholdsvis 35 og 23 pst. av anskaffelsene. Forsvaret ligger dermed
vesentlig under sine egne måltall. Også beløpsmessig er avviket
fra hovedprosessen omfattende: Det utgjør i sum ca. 10 mrd. kroner.
Avviket fra hovedprosess gjelder først og fremst for driftsanskaffelser,
der anskaffelsene hvor hovedprosessen ikke ble fulgt utgjorde vel
9 mrd. kroner. Komiteen forutsetter at forvaltningssystemet
SAP følges de neste tre årene, da ny rapport fra Riksrevisjonen
vil foreligge for ny stortingsbehandling.
Det er fra Riksrevisjonen påvist mangler i Forsvarets
materialforvaltning i flere år (jf. Dokument 1 for årene 2007, 2008
og 2009). Komiteen forutsetter nå at materiellregnskapet kommer
i orden per 1. januar 2012.