Det blir gjort framlegg om å auke ulike postar med
til saman 9,2 mill. kroner og redusere andre postar med 442,61 mill.
kroner.
Endringane har i hovudsak samanheng med endra
takt i utbetalingar til EØS-finansieringsordningane.
Det er også reduserte behov for løyvingar til kontingentar
i internasjonale organisasjonar som Noreg er medlem i, m.a. til
FN, FNs fredbevarande operasjonar, EFTA og NATO.
Det blir gjort framlegg om å auke ulike postar med
158,7 mill. kroner og redusere andre postar med til saman 464,7
mill. kroner.
På grunnlag av revidert overslag blir løyvinga
til flyktningtiltak i Noreg (ODA-godkjende utgifter) over budsjettet
for utviklingshjelp foreslått redusert med 444,4 mill. kroner, jf. omtale
under kap. 167 nedafor. Deler av innsparinga blir i denne proposisjonen
foreslått omdisponert til andre utviklingstiltak. I tillegg til dette
er det enkelte andre mindre justeringsforslag.
Det blir gjort framlegg om ei tilleggsløyving
på 900 000 kroner.
Forslaget er knytta til sekondering av stilling
til NATO og delfinansiering av stilling i Murmansk i samband med
bortfall av finansiering frå Innovasjon Norge.
Tilleggsløyvinga er foreslått finansiert ved
at løyvingane på kap. 100, post 71 Diverse tilskot og kap. 118,
post 70 Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland blir
reduserte tilsvarande, jf. nærmare omtale nedafor.
Det blir gjort framlegg om ei tilleggsløyving
på 2,3 mill. kroner.
Etablering av ein ny Schengen notatbase er eit samarbeidsprosjekt
mellom Utanriksdepartementet og Justisdepartementet, der Utanriksdepartementet
skal dekke 1,55 mill. kroner av investeringsutgiftene og Justisdepartementet skal
dekke 2,3 mill. kroner. Dei løpande driftsutgiftene vil bli dekka
over Utanriksdepartementet sitt budsjett. I denne samanhengen foreslås
det å overføre 2,3 mill. kroner frå kap. 400 Justisdepartementet,
post 1 Driftsutgifter til kap. 100 Utenriksdepartementet, post 21
Spesielle driftsutgifter.
Det blir gjort framlegg om ein reduksjon i løyvinga
på 400 000 kroner.
Det blir vist til forslaget om auka løyving
til dekking av lønnsutgifter, jf. omtale under kap. 100 post 1 ovafor.
400 000 kroner av denne tilleggsløyvinga blir foreslått omdisponert
frå kap. 100, post 71 Diverse tilskot.
Det blir gjort framlegg om reduksjon i løyvinga på
119,71 mill. kroner.
Reduksjonsforslaget på netto 119,71 mill. kroner skuldast
reviderte budsjett, herunder endra valutakurs for m.a. kontingentar
til FN (- 26,6 mill. kroner), FNs fredsoperasjonar (- 47 mill.
kroner), EFTA (- 28,437 mill. kroner), FAO, WHO og ILO (- 1,6
mill. kroner), NATO (- 18 mill. kroner), Europarådet (- 3,5 mill.
kroner), OECD (- 1,84 mill. kroner), Øster-sjørådet (- 90 000 kroner),
Nordisk Ministerråd, (+ 2,435 mill. kroner), WTO (+ 2,125 mill.
kroner), IAEA (+ 1,6 mill. kroner), Den internasjonale straffedomstol
(+ 461 000 kroner), Kommisjonen for bevaring av marine ressurser
(+ 53 000 kroner), Organisasjonen for omfattende prøvestans CTBTO
(+ 433 000 kroner) og Organisasjonen for forbod mot kjemiske våpen (+ 250 000
kroner).
Samla foreslås det ein reduksjon i løyvingane under
kap. 117 EØS-finansieringsordningene på 322 mill. kroner fordelt
på følgjande postar:
Post 72 EØS-finansieringsordninga
2004–2009, kan overførast. Det blir gjort framlegg om reduksjon
i løyvinga på 40 mill. kroner. Noreg, Island og Liechtenstein sitt
sekretariat for EØS-finansieringsordningane i Brussel – Financial
Mechanism Office (FMO) – som forvaltar ordninga har utarbeidd nye
prognosar for kva som vil bli utbetalt under avtalen i 2011. Dei
nye prognosane tilseier at løyvinga i år kan reduserast med 40 mill.
kroner. Reduksjonen skuldast innsparingar i prosjektgjennomføringane,
nedskalerte prosjekt og prosjekt som ikkje blir ferdige, og endra
valutakurs.
Post 73 Den norske finansieringsordninga
2004–2009, kan overførast. Det blir gjort framlegg om reduksjon
i løyvinga på 200 mill. kroner. FMO i Brussel som forvaltar ordninga
har utarbeidd nye prognosar for utbetaling under avtalen i 2011.
Nye prognosar tilseier at løyvinga i år kan reduserast med 200 mill.
kroner. Reduksjonen skuldast innsparingar i prosjektgjennomføringane,
nedskalerte prosjekt og prosjekt som ikkje blir ferdige, og endra
valutakurs.
Post 74 Bilaterale samarbeidsprogram med
Bulgaria og Romania 2007–2009, kan overførast. Det blir gjort framlegg
om reduksjon i løyvinga på 82 mill. kroner. Nye prognosar for utbetaling under
samarbeidsprogramma for 2011 frå Innovasjon Norge som forvalter
ordninga, tilseier at løyvinga under ordninga kan reduserast med
82 mill. kroner. Forslaget til reduksjon skuldast i hovudsak innsparingar
i prosjektgjennomføringa, nedskalerte prosjekt, prosjekt som ikkje
blir ferdige, og endra valutakurs.
Det blir gjort framlegg om reduksjon i løyvinga på
500 000 kroner.
Forslaget er knytta til delfinansiering av stilling i
Murmansk, jf. omtale ovafor under kap. 100 post 1.
Det blir gjort framlegg om å auke løyvinga med 6
mill. kroner.
Dekking av visse utgifter til anti-terrortiltak
kan ifølge OECD/DAC sitt regelverket ikkje klassifiserast som offisiell
utviklingshjelp (ODA), jf. omtale under kap. 164 post 72 nedafor.
Hittil har enkelte slike utgifter vore løyvde over budsjettet for
utvik-lingshjelp under kap. 164 post 72. Det blir i denne proposisjonen
gjort framlegg om at antiterrortiltak skal dekkast av løyvinga under kap.
118 post 71 under programområde 02.
Det blir gjort framlegg om å auke løyvinga på posten
med 6 mill. kroner, som blir foreslått omdisponert frå kap. 164
post 72/03-området, jf. omtale under posten nedafor.
Det blir gjort framlegg om ei tilleggsløyving
på 44,4 mill. kroner.
Uroa i verdsøkonomien bidrar til at ulike land
si økonomiske støtte til FN, Raude Kross og andre humanitære organisasjonar
går attende. Mange av dei store humanitære aktørane har ikkje ledig kapital
og opplever finansiell krise. Mot slutten av året er det særleg
behov for å fylle på med ikkje-øyremerka midlar til FNs naudhjelpsfond, dei
store humanitære FN-organisasjonane som UNHCR, WFP, UNICEF og OCHA
i tillegg til Den internasjonale Raudekrosskomiteen (ICRC).
Midlane er tenkt nytta til tiltak i land der
Noreg i lengre tid har hatt eit humanitært engasjement; som Sudan,
Sør-Sudan, Afghanistan, Somalia, Den demokratiske republikken Kongo
og dei okkuperte palestinske områda. I tillegg er det behov for
humanitær hjelp til Libya, Elfenbeinskysten, Liberia, Afrikas Horn
og Pakistan.
Det blir gjort framlegg om ein reduksjon i løyvinga
på 10 mill. kroner. 4 mill. kroner av dette er knytta til mindrebehov
på posten i år, og 6 mill. kroner er knytta til antiterrortiltak.
Antiterrortiltak er ikkje klassifisert som offisiell utviklingshjelp
(ODA), jf. OECD/DAC sitt regelverk og vil såleis ikkje inngå i løyvingane
under programområde 03 Internasjonal utviklingshjelp. I denne proposisjonen
blir det difor gjort framlegg om å omdisponere 6 mill. kroner til
kap. 118 post 71 under programområde 02, jf. nærmare omtale under
kap. 118 post 71 ovafor.
Det blir gjort framlegg om reduksjon i løyvinga på
444,4 mill. kroner.
Løyvinga på denne posten omfattar utgifter til flyktningar
i Noreg som etter OECD sine retningslinjer kan klassifiserast som
offisiell utviklingshjelp. Dette er ordningar under Kunnskapsdepartementet,
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet og Justisdepartementet,
men den delen av utgiftene som kan klassifiserast som utviklingshjelp
blir dekka over budsjettet for utviklingshjelp.
Nye prognosar for 2011 tilseier at løyvinga
på posten kan reduserast med 444,4 mill. kroner. 144,4 mill. kroner
av desse innsparte midlane blir i denne proposisjonen foreslått
omdisponert til andre tiltak/postar på budsjettet for utviklingshjelp.
Resterande reduksjon på 300 mill. kroner på kap. 167 post 21 skal
dekke tilleggsløyvinga på 300 mill. kroner til hjelp til naudlidande
på Afrikas Horn under kap. 163 Naudhjelp, humanitær hjelp og menneskerettar,
post 70 Naturkatastrofer, jf. Prop. 152 S (2010–2011).
Det blir gjort framlegg om ein auke i løyvinga
på 34,3 mill. kroner.
Auka midlar foreslås i hovudsak gitt til UNFPA og
Unicef sitt felles fond mot kjønnslemlesting og til styrking av
FN sine utviklingsaktivitetar på landnivå innafor ramma av Eitt
FN.
Løyvinga på posten foreslås redusert med 10,3 mill.
kroner grunna mindrebehov i 2011 pga. valutakursutviklinga. Innsparte
midlar foreslås omdisponert til tiltak under kap. 170 post 76 ovafor.
Det blir gjort framlegg om ein auke i løyvinga
på 50 mill. kroner.
Forslaget gjeld auka satsing på utdanning gjennom
støtte til Global Partnership for Education (tidlegare Fast Track
Initiative). Programmet vil spesielt vere retta mot grunnutdanning
til jenter, barn i sårbare statar og heving av kvaliteten på utdanning.
Det blir gjort framlegg om ein auke i løyvinga
på 30 mill. kroner.
Midlane foreslås nytta til gjeldsslette gjennom det
internasjonale initiativet for sletting av gjelda til dei fattigaste
og mest gjeldstynga landa, HIPC-initiativet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun,
Anita Orlund og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen,
Morten Høglund, Siv Jensen, Peter N. Myhre og Karin S. Woldseth,
fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Jonni Helge Solsvik og lederen
Ine M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell,
fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Kristelig Folkeparti,
Dagfinn Høybråten, viser til spørsmål til og svar fra departementet
(vedlagt).
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2011 blir det gjort
følgjande endringar:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
100 | | Utanriksdepartementet | |
| 1 | Driftsutgifter, blir auka med
| 900 000 |
| | frå kr 1 703 998 000 til kr 1 704 898 000 | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overførast, blir auka med | 2 300 000 |
| | frå kr 12 670 000 til 14 970 000 | |
| 71 | Diverse tilskot, blir redusert med
| 400 000 |
| | frå 34 861 000 til kr 34 461 000 | |
116 | | Deltaking i internasjonale organisasjonar | |
| 70 | Tilskot til internasjonale organisasjonar, blir redusert med | 119 710 000 |
| | frå kr 1 316 434 000 til kr 1 196 724 000 | |
117 | | EØS-finansieringsordningane | |
| 72 | EØS-finansieringsordninga 2004–2009, kan overførast,
blir redusert med | 40 000 000 |
| | frå kr 1 485 789 000 til kr 1 445 789 000 | |
| 73 | Den norske finansieringsordninga 2004–2009, kan overførast,
blir redusert med | 200 000 000 |
| | frå kr 1 147 538 000 til kr 947 538 000 | |
| 74 | Bilaterale samarbeidsprogram med Bulgaria og Romania 2007–2009,
kan overførast, blir redusert med | 82 000 000 |
| | frå kr 118 139 000 til kr 36 139 000 | |
118 | | Nordområdetiltak m.m. | |
| 70 | Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland, kan
overførast, blir redusert med | 500 000 |
| | frå kr 348 811 000 til kr 348 311 000 | |
| 71 | Støtte til utvikling av samfunn, demokrati og menneskerettar m.m.,
kan overførast, blir auka med | 6 000 000 |
| | frå kr 34 786 000 til kr 40 786 000 | |
163 | | Naudhjelp, humanitær hjelp og menneskerettar | |
| 71 | Humanitær hjelp, kan overførast, blir
auka med | 44 404 000 |
| | frå kr 2 060 100 000 til kr 2 104 504 000 | |
164 | | Fred, forsoning og demokrati | |
| 72 | Utvikling og nedrustning, kan overførast, blir redusert med | 10 000 000 |
| | frå kr 175 000 000 til kr 165 000 000 | |
167 | | Flyktningtiltak i Noreg, godkjende som utviklingshjelp
(ODA) | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, blir redusert med
| 444 404 000 |
| | frå kr 1 919 507 000 til kr 1 475 103 000 | |
170 | | FN-organisasjonar m.m. | |
| 76 | Tilleggsmidlar via FN-systemet m.m., kan overførast, blir auka med | 34 300 000 |
| | frå kr 870 200 000 til kr 904 500 000 | |
| 78 | Bidrag andre FN-organisasjonar m.m, kan overførast, blir redusert med | 10 300 000 |
| | frå kr 291 420 000 til kr 281 120 000 | |
171 | | Multilaterale finansinstitusjonar | |
| 72 | Samfinansiering via finansinstitusjonar, kan overførast, blir auka med | 50 000 000 |
| | frå kr 394 500 000 til kr 444 500 000 | |
172 | | Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak | |
| 70 | Gjeldsslette, betalingsbalansesstøtte og kapasitetsbygging,
kan overførast, blir auka med | 30 000 000 |
| | frå kr 240 000 000 til kr 270 000 000 | |
Utenriks- og forsvarskomiteen viser til Prop.
20 S (2011-2012) – Endringar i statsbudsjettet for 2011 under Utanriksdepartementet,
og ber om departementets snarlige svar på følgende 2 spørsmål:
I proposisjonen gjøres det rede for en omdisponering
av 6 millioner kroner fra kapittel 164, post 72 til kapittel 118,
post 70 knyttet til "antiterrortiltak". En betydelig andel av russiske
antiterrortiltak, særlig knyttet til pågående konflikter i Kaukasus
kan ikke sies å være helt ukontroversielle.
1. Hvem mottar disse
midlene på russisk side, hvordan benyttes de og hvilken kontroll
fører utenriksdepartementet med midlene på mottakersiden?
2. Gir Norge lignende støtte til "antiterrortiltak"
i andre land, i så tilfelle i hvilket omfang og til hvilke mottakere?
Jeg viser til brev av 25. november d.å. fra
Utenriks- og forsvarskomitten med spørsmål angående Prop. 20 S (2011-2012).
Utenriksdepartementet har følgende svar:
1. Utenriksdepartementet
gir ikke midler til anti-terrortiltak i Russland.
2. Hoveddelen av Utenriksdepartementets
støtte til anti-terrortiltak er rettet inn mot å støtte opp under
gjennomføringen av FNs globale anti-terrorstrategi som ble vedtatt
ved konsensus av FNs generalforsamling i 2006.
FNs generalsekretær har opprettet en egen Counter-Terrorism
Implementation Task Force (CTITF) for å lede gjennomføringen av
denne strategien og mye av Utenriksdepartementets innsats er rettet
inn mot å støtte CTITFs prosjekter. Utenriksdepartementet har i
november 2011 inngått en ny avtale med CTITF om støtte på 4 mill.
kroner for perioden 2011-2013. Andre FN-organer som UNICRI (FNs
institutt for forskning på kriminalitet) og UNODC (FNs kontor for bekjempelse
av narkotikahandel og kriminalitet) mottar også støtte fra Utenriksdepartementet over
den aktuelle budsjettposten. Utenriksdepartementet støtter også
ulike internasjonale forskningsprosjekter innen anti-terrorarbeid
og deradikalisering av terrorister, blant annet et prosjekt ledet
av Manchester Metropolitan University i Storbritannia.
Omdisponeringen av midler til anti-terrortiltak som
foreslått i Prop. 20 S (2011-2012) innebærer ingen ny innretning
for hvordan eller hvor midlene over den aktuelle budsjettposten
skal benyttes, men skyldes utelukkende at visse utgifter til anti-terrortiltak
som hittil har vært bevilget over bistandsbudsjettets kap. 164 post
72, i henhold til en nylig justering i OECD/DACs regelverk ikke
kan klassifiseres som offisiell utviklingshjelp (ODA) og inngå i
bevilgninger under programområde 03 Internasjonal bistand.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 7. desember 2011
Ine M. Eriksen Søreide |
leder og ordfører |