Forslagsstillerne viser til at barnehageforliket
av 2003 var en milepæl i norsk barnehagepolitikk. Barnehageforliket
har i årene etter 2003 dannet grunnlaget for norsk barnehagepolitikk,
og de sentrale målsettingene Stortinget har jobbet etter de siste
åtte årene, stammer fra dette dokumentet.
Forslagsstillerne viser videre til at ett av
disse målene er full barnehagedekning. Statistisk sentralbyrås (SSBs)
tall for 2009 viser en dekningsgrad på 88,5 pst., og det informeres
om at behovsdekningen er full. Den lovfestede retten til barnehageplass,
som etter avtalen skulle innføres ved full dekning, slo inn i 2009.
Forslagsstillerne viser til at det imidlertid
er én utfordring knyttet til rettigheten, slik den foreligger i
dag. Retten til barnehageplass er forbeholdt barn født innen 31. august
året før opptaket. Selv om dette isolert sett er et viktig steg
i retning full barnehagedekning, er en fortsatt ikke i mål med arbeidet.
Denne rettigheten medfører ifølge forslagsstillerne nemlig samtidig
at barn født i løpet av årets siste tredel ikke har noe som helst krav
på barnehageplass før de er nærmere to år. Forslagsstillerne understreker
at reglene skal være til for barna og familien, og det er derfor viktig
å få på plass et rullerende barnehageopptak slik at foreldrene kan
søke plass til barna hele året.
Det er åpenbart ifølge forslagsstillerne at
selv om en har kommet langt i å nå Stortingets ambisjoner fra 2003,
så gjenstår siste etappe før målgang. Forslagsstillerne mener regjeringen
bør vurdere rimeligheten av hvordan retten til barnehageplass praktiseres
i dag, og mener denne må erstattes med en rettighet knyttet til
barnets alder. Det foreligger riktignok noen opplagte utfordringer
knyttet til å ha et løpende barnehageopptak, men siden dagens regelverk forhind-rer
en del barn fra å benytte seg av barnehage fra ettårsalderen, må
Stortingets utfordring ifølge forslagsstillerne bli å finne en løsning
som ivaretar barn og foreldre samtidig som de nevnte utfordringer
minimeres. Forslagsstillerne mener det er feil å snakke om at en
har full barnehagedekning når barn født 1. september risikerer å
måtte vente i nesten to år før de får plass. Full barnehagedekning
får en først når alle de familiene som trenger/ønsker barnehageplass,
får plass. Foreldrene etterspør større fleksibilitet i systemet,
slik at de kan tilpasse barnehagestart til familielivet.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om innføring
av en lovbestemt ordning for kontinuerlig opptak ved barnehager
i Norge. Rett til barnehageplass skal slå inn tidligst fra den tid barnet
fyller ett – 1 – år, eller fra foreldrepermisjonens slutt dersom
denne tas ut i lengre tid.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til Dokument 8:168 S (2010–2011) hvor man ber regjeringen
innføre en lovbestemt ordning for løpende opptak i barnehager og
til statsrådens brev av 19. oktober 2011 (vedlagt).
Komiteen vil vise til Ot.prp.
nr. 52 (2007–2008) og Innst. O. nr. 69 (2007–2008) hvor flertallet
gikk inn for en lovfesting av retten til barnehageplass fra 1. januar
2009. Bestemmelsen gir rett til barnehageplass for barn som fyller ett
år innen utgangen av august det året det søkes barnehageplass.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke at denne retten er en minimumsrett og at hver kommune
står fritt til å ha flere eller supplerende opptak. Flertallet vil
peke på at mange kommuner reelt praktiserer plikten som en minimumsplikt
i tråd med lovens intensjoner og viser til rapporteringen pr. 20. september
2010 som forteller at 235 kommuner ikke hadde ventetid for barnehageplass,
mens resterende 195 kommuner hadde i gjennomsnitt en ventetid på
6,1 uker.
Flertallet vil vise til regjeringserklæringen hvor
målsettingen på sikt er å innføre krav om minimum to opptak i året. Flertallet vil
peke på at innføring av løpende opptak vil medføre kostnader i milliardklassen
og viser til svar på spørsmål 240 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiet
av 7. oktober 2011. Flertallet har merket seg at
de høye kostnadene skyldes at kommunene vil få et behov for å bygge
opp en viss overkapasitet for å kunne ha plasser disponible.
Flertallet mener en slik lovendring
må ses i sammenheng med budsjettbehandlingen og registrerer at ingen
partier i sine alternative budsjetter for 2012 har fremmet forslag
om løpende opptak og heller ikke forslag om to opptak i året.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til den lovfestede retten til barnehageplass
som trådte i kraft i 2009, der alle barn født innen 31. august fikk
rett til barnehageplass fra august det året de fyller ett år. Disse
medlemmer mener likevel det er en utfordring knyttet til
denne rettigheten slik den foreligger i dag. Denne rettigheten
medfører at barn født etter 31. august ikke har krav på barnehageplass
før de er nærmere to år.
Disse medlemmer mener en må tilstrebe
å få på plass løpende barnehageopptak slik at regelverket er til
for barna og familiene, og slik at en kan søke om barnehageplass
til barnet hele året. Disse medlemmer registrerer
også at regjeringen viser til at en nå har oppnådd full barnehagedekning. Disse
medlemmer mener det er galt å påstå det er full barnehagedekning når
barn født etter 31. august ikke har rett til barnehageplass. Disse
medlemmer mener full barnehagedekning får en først når alle
familiene som ønsker eller trenger barnehageplass får plass. Disse
medlemmer viser også til at foreldre etterspør større fleksibilitet
i systemet, slik at de kan tilpasse barnehagestart til familielivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen mener at å innføre løpende opptak vil være et kostnadsbeløp
i milliardklassen, og at dette må sees i sammenheng med budsjettarbeidet. Disse
medlemmer mener likevel det er mulig, hvis det er politisk
vilje til å sette i gang arbeidet med å legge til rette løpende
barnehageopptak. Disse medlemmer viser til at en
del kommuner i dag praktiserer to opptak i året, men at dette ofte skjer
i små kommuner med lite press på barnehageplasser.
Disse medlemmer viser til at
barnehageforliket av 2003 var en milepæl i norsk barnehagepolitikk. Disse
medlemmer er av den oppfatning at barnehageforliket har
dannet grunnlaget for norsk barnehagepolitikk, og de sentrale målsettingene
Stortinget har arbeidet etter de siste årene er fra barnehageforliket.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om innføring
av en lovbestemt ordning for kontinuerlig opptak ved barnehager
i Norge. Rett til barnehageplass skal slå inn tidligst fra den tid barnet
fyller ett – 1 – år, eller fra foreldrepermisjonens slutt dersom
denne tas ut i lengre tid.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke at det må
legges til rette for at alle får barnehageplass når de trenger det.
Det er ikke full dekning før også de som er født etter 1. september
får plass. Disse medlemmer mener det er nødvendig
med flere opptak i året enn ett. Målet må være at opptaket er mest
mulig løpende og at rett til plass gjelder for alle. Disse medlemmer viser
til Stortingets behandling av Dokument 8:172 S (2010–2011), jf.
Innst. 73 S (2011–2012) der Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
et mer fleksibelt barnehageopptak uavhengig av når på året barnet
er født.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter altså langt på vei forslagsstillernes
intensjoner, men vil på denne bakgrunn ikke stemme for forslaget
i Dokument 8:168 S (2010–2011).
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme sak om innføring
av en lovbestemt ordning for kontinuerlig opptak ved barnehager
i Norge. Rett til barnehageplass skal slå inn tidligst fra den tid barnet
fyller ett – 1 – år, eller fra foreldrepermisjonens slutt dersom
denne tas ut i lengre tid.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:168 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Solveig Horne, Ib Thomsen og Øyvind
Korsberg om å innføre løpende barnehageopptak – bifalles ikke.
Jeg viser til brev av 17. juni d.å. fra Familie-
og kulturkomiteen der representantene Solveig Horne, Ib Thomsen
og Øyvind Korsberg ber regjeringen å innføre en lovbestemt ordning
for kontinuerlig opptak i norske barnehager. Representantene viser
til at retten til barnehageplass må erstattes med en rett som er
knyttet til barnets alder. Det foreslås at retten skal slå inn tidligst fra
den tid barnet fyller ett år, eller fra foreldrepermisjonens slutt
dersom denne tas ut over lengre tid.
I dag er det i barnehageloven tydelig lovfestet
at dagens ordning med ett opptak i året er en minimumsplikt for
kommunene. Kommunene er på denne måten gitt anledning til å ha en
opptaksordning tilpasset lokale forhold. Mange kommuner har fulgt
opp denne friheten med å tilby flere eller løpende opptak. Rapporteringer
pr. 20. september 2010 viste at 235 kommuner ikke hadde ventetid
for å få barnehageplass og at resterende 195 kommuner hadde ventetid
som i gjennomsnitt var 6,1 uker. Barnehagestatistikken fra Statistisk
sentralbyrå for 2010 viser videre at 11400 ettåringer uten rett
til plass går i barnehage i dag. Dette viser at kommuner reelt praktiserer
plikten som en minimumsplikt i tråd med lovens intensjon, og legger
til rette for løsninger som passer barnefamiliene i kommunen.
I regjeringserklæringen er målsettingen på sikt
å innføre krav om minimum to opptak i året til barnehager for å
redusere ventetiden. Flere opptak i året vil imidlertid gi betydelige
økonomiske konsekvenser. Løpende opptak vil medføre høyere kostnader
enn ett opptak (dagens rett) fordi kommunene må bygge ut større
kapasitet (etablere lokaler og ansatte personer) for å kunne tilby
plasser tidligere enn i august når det i ved overgang til skole
frigjøres barnehageplasser. Det vil innebære at det i perioder vil være
overkapasitet på barnehageplasser. Kostnaden, som beregnes for ettåringene,
avhenger av kommunens fleksibilitet til å ta opp barn over hele
året. Jeg har tidligere opplyst overfor Stortinget, blant annet
i svar på spørsmål til statsbudsjettet, at dette vil utgjøre milliardbeløp. Spørsmålet
måtte derfor eventuelt vært vurdert i budsjettbehandlingen.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 8. desember 2011
Gunn Karin Gjul |
leder og ordfører |