Lov 17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger
driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann § 3 annet ledd stiller
krav om at fartøyfører og minst halvparten av mannskapet eller lottfiskerne
på norske fiskebåter skal være bosatt i en kystkommune eller nabokommune
til en kystkommune.
Imidlertid kan det etter søknad gis dispensasjon fra
bostedskravet for fartøyførere med bosted annet sted i Norge, i
øvrig EØS-område eller i de deler av Norden som ikke er omfattet
av EØS.
Konkret innebærer kravet at minst halvparten
av mannskapet skal være bosatt i en kystkommune eller i en nabokommune
til en kystkommune, både når man har med utlendinger som mannskap
og når hele besetningen er norske.
Forslagsstillerne er av den formening at dagens lovbestemmelse
er med på å forskjellsbehandle norsk mannskap ut fra bosted. Etter
dagens regelverk blir mannskap fra innlandskommuner medregnet i
kvoten for utenlandske mannskap.
Forslagsstillerne mener at norsk mannskap må likestilles
uavhengig av bosted. Forslagsstillerne er av den formening at behovet
for kvalifisert mannskap på norske fiskefartøy må gå foran de distriktspolitiske
hensyn som bostedskrav innebærer.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere å fremme forslag
til endringer i lov 17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger
driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann, som sørger for en
likebehandling av norske borgeres rett og muligheter til å kunne
ta seg arbeid på norske fiskefartøy. Dette må skje uten at nasjonalitetskravet
til fiskekvoter svekkes.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til at
bakgrunnen for loven bygger på kystbefolkningens krav om rett til
å høste av fiskeressursene og fiskerinæringas ønske om å skape legitimitet
for denne retten, eller som en samlet næringskomité formulerte det
i Innst. O. nr. 25 (2006–2007):
«Det er bred enighet om at fiskeressursene først og
fremst skal komme kystbefolkningen til gode.»
Endringen i 2006 bidro til å fjerne usikkerheten i
forhold til om Norge oppfyller sine forpliktelser som følger av
EØS-avtalen. Endringene i loven som innførte krav til bosetting
i en kyst- eller nabokommune til denne, har sin bakgrunn i en uttalelse
fra ESA om at krav til statsborgerskap var i strid med EØS-avtalens
intensjon om fri flyt av arbeidskraft.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at forslaget
om å gjeninnføre nasjonalitetskravet vil bidra til at denne usikkerheten
gjenoppstår. Her nevnes også at EFTAs overvåkingsorgan ESA etter
at lovgivningen var gjennomført, henla en klage som gjaldt den tidligere
lovbestemmelsen.
Flertallet vektlegger argumentasjonen
om at bostedskravet på en tilstrekkelig måte konkretiserer tilhørighet
mellom kystbefolkningen og sjømatnæringa, og at dette oppfyller
kravene stilt i korrespondansen fra ESA.
Flertallet kan ikke se at det
er ført tilstrekkelig gode argumenter for å endre på loven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg det svar som fiskeri- og kystministeren
gir i sitt brev til komiteen av 5. desember 2011 (brev vedlagt innstillingen)
der en synes utelukkende å argumentere for at forslagsstillerne
ønsker å erstatte dagens bostedskrav med å gjeninnføre et nasjonalitetskrav
for å kunne ta seg arbeid på et fiskefartøy. Disse medlemmer vil
vise til at statsråden argumenterer mot et forslag som ikke er fremmet all
den tid det forslaget som ligger til behandling ikke har et nasjonalitetskrav
innebygget i seg, men utelukkende dreier seg om hvordan en kan fjerne
kravet til bostedsadresse for alle norske innbyggere. Dagens ordning
kan ekskludere enkelte fra å ta seg arbeid på en fiskebåt dersom fartøyet
allerede har nådd det tak som fremkommer i lov 17. juni 1966 nr.
19 om forbud mot at utlendinger driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann
(fiskeforbudsloven) § 3 annet ledd, der kravet til bosted fremkommer. Disse
medlemmer er av den oppfatning at selv om det er hevd knyttet
til oppfattelsen av at fiskeriressursene først og fremst skal komme
kystbefolkningen til gode, vil dette ikke komme i konflikt med at
det mannskap som skal kunne jobbe på fiskefartøy, selv kan velge
å bosette seg i hvilken som helst kommune i Norge uten å kunne risikere
å miste en jobb en allerede har, eller bli fratatt muligheten til
å kunne ta jobb på fiskefartøy som allerede har for mange personer om
bord som bor et annet sted enn i en kystkommune. Disse medlemmer er
av den oppfatning at de rekrutteringsvansker en nå ser i enkelte
deler av fiskeflåten, gir grunn til å få vurdert dagens lovverk
på nytt sett i lys av dette. Det er ikke kommunegrensene som skal
være bestemmende for om en er en dyktig fisker eller ikke, men den
enkelte yrkesutøvers kompetanse.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere å fremme forslag
til endringer i lov 17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger
driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann, som sørger for en
likebehandling av norske borgeres rett og muligheter til å kunne
ta seg arbeid på norske fiskefartøy. Dette skal skje uten at nasjonalitetskravet
til fiskekvoter svekkes.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen vurdere å fremme forslag
til endringer i lov 17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger
driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann, som sørger for en
likebehandling av norske borgeres rett og muligheter til å kunne
ta seg arbeid på norske fiskefartøy. Dette skal skje uten at nasjonalitetskravet
til fiskekvoter svekkes.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:19 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold,
Torgeir Trældal og Åge Starheim om endring av bostedskravet i fiskeriforbudsloven
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev 24. november 2011 hvor det
bes om en vurdering av ovennevnte representantforslag. Forslaget
lyder:
”Stortinget ber regjeringen
vurdere å fremme forslag til endringer i lov 17. juni 1966 nr. 19
om forbud mot at utlendinger driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann,
som sørger for en likebehandling av norske borgeres rett og muligheter
til å kunne ta seg arbeid på norske fiskefartøy. Dette må skje
uten at nasjonalitetskravet til fiskekvoter svekkes.”
Bestemmelsen som representantene ønsker å endre
finnes i dag i lov 17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlenderinger
driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann (fiskeriforbudsloven) § 3
annet ledd som lyder:
”Ved fiske og fangst i territorialfarvannet må minst
halvparten av mannskapet og lottfiskerne samt fartøyføreren være
bosatt i en kystkommune eller i en nabokommune til en kystkommune.
Det kan etter søknad gis dispensasjon fra bostedskravet i første
punktum for fartøyførere med bosted annet sted i Norge, i øvrig
EØS-område, eller i de deler av Norden som ikke er omfattet av EØS.”
Bostedskravet er også gjort gjeldende i Norges økonomiske
sone, jf. lov 17. desember 1976 nr. 91 om Norges økonomiske sone
§ 3, men gjelder ikke i fiskevernsonen eller territorialfarvannet ved
Svalbard.
Bostedskravet er et fiskeripolitisk virkemiddel som
bidrar til å sikre den sentrale fiskeripolitiske målsettingen om
at de viltlevende marine ressursene skal komme kystbefolkningen
i Norge til gode. Bestemmelsen må ikke forveksles med kravet om
minst 60 % norsk eierskap i norske fiskefartøy. Dette kravet følger
av deltakerloven § 5.
Den nåværende bestemmelsen om krav til bosted
for mannskap kom inn i fiskeriforbudsloven gjennom en lovendring
i 2006. Tidligere gjaldt det et krav om at fartøyfører og minst
halvparten av mannskapet eller lottfiskerne på norske fiskebåter
enten skulle være norske statsborgere eller bosatt i Norge. I 2006
ble dette kravet endret til at minst halvparten av mannskapet og
lottfiskerne på et fartøy, samt fartøyføreren, skal være bosatt
i en kystkommune eller nabokommune til en kystkommune. Det kan etter
søknad gis dispensasjon fra bostedskravet for fartøyførere med bosted
annet sted i Norge, i øvrig EØS-område, eller i de deler av Norden
som ikke er omfattet av EØS.
Endringen i 2006 bidro til å fjerne usikkerheten i
forhold til om Norge oppfyller sine forpliktelser som følger av
EØS-avtalen i forhold til regelverket om fri bevegelighet for arbeidstakere og
tjenester. Det ble lagt til grunn at et krav om tilhørighet mellom
kystdistrikt og arbeid innenfor fiskerisektoren, konkretisert som
et krav om bosted i kystnære strøk, ville være bedre i samsvar med
EØS-retten enn det tidligere kravet som gikk ut på at minst halvparten
av mannskapet eller lottfiskerne og føreren eller høvedsmannen på
norske fiskebåter enten skal være norske statsborgere eller være
bosatt i Norge.
Den aktuelle lovendringen i 2006 ble fremmet
av regjeringen Stoltenberg II gjennom Ot.prp. nr. 99 (2005-2006),
hvor det i kapittel 2 er gjort rede for en forutgående klagesak
til ESA og det som vedlegg er tatt inn korrespondansen med ESA. En
enstemmig næringskomité sluttet seg til regjeringen Stoltenberg
II sitt forslag om å innføre dagens bostedskrav, jf. Innst. O. nr.
25 (2006-2007), dog med en justering i dispensasjonsadgangen for
fartøyfører. Den enstemmige komiteen uttalte den gang bl.a.:
”Komiteen er tilfreds med at Regjeringen oppdaterer
gjeldende lovverk i forhold til EØS-avtalen. Endringsforslaget innebærer
at det ikke lenger stilles nasjonalitetskrav til de som skal være
mannskap på norske fiskefartøy. Derimot opprettholdes krav om bosted
i Norge. …
Det er bred enighet om at fiskeressursene
først og fremst skal komme kystbefolkningen til gode. Komiteen
mener kravet om bosted, slik Regjeringen foreslår, ivaretar våre
fiskeripolitiske målsettinger. Bostedskravet bidrar også til å
sikre norske mannskapers rettigheter i fisket. Det bidrar også
til å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår for mannskap og fiskere.”
Representantenes forslag vil innebære en reversering
av lovendringen fra 2006 ved at kravet til nasjonalitet gjeninnføres
for mannskap på norske fiskefartøy, som et alternativ til bostedskravet.
Jeg registrerer at representantene er uenige med en samlet næringskomités
vurderinger fra 2006, uten at jeg kan se at representantene har
vist til noen nye erfaringer siden den gang som kan begrunne en
annen oppfatning.
Representantene anfører at bostedskravet forskjellsbehandler
norsk mannskap ut fra bosted. Men det er da også poenget med et
bostedskrav, at det er bostedet, og ikke nasjonaliteten som er avgjørende.
Et nasjonalitetskrav vil etter min mening i mindre grad enn et
bostedskrav være egnet til å oppfylle den sentrale målsettingen
om at fiskeressursene skal komme kystbefolkningen til gode. Det
er også grunn til å vise til næringskomiteens begrunnelse fra 2006
om at bostedskravet vil bidra til å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår
for mannskap på norske fiskebåter, også står seg godt i dag.
Representantenes forslag om å gjeninnføre nasjonalitetskravet
er også uheldig fordi det vil bidra til at den usikkerheten i forhold
til EØS-retten som ble fjernet med lovendringen i 2006, gjenoppstår.
Det nevnes i den forbindelse at EFTAs overvåkingsorgan (ESA) etter
at lovendringen var gjennomført henla en klage som gjaldt den tidligere
lovbestemmelsen.
Representantene viser videre til at behovet
for kvalifisert mannskap på norske fiskefartøy må gå foran distriktspolitiske
hensyn. Jeg er kjent med at en del fiskebåtredere har gitt uttrykk
for at det kan være utfordrende å finne kvalifisert mannskap til
norske fiskefartøy.
Mitt klare inntrykk er at det først og fremst
er utenlandsk mannskap som utgjør et alternativ for disse rederne,
og i så måte vil en gjeninnføring av et nasjonalitetskrav være til
liten hjelp. Jeg har for øvrig ingen signaler som tilsier at det
står noen samlet fiskerinæring bak ønsket om å oppheve bostedskravet
for å slippe til mer utenlandsk arbeidskraft på norske fiskefartøy.
Det er også viktig å understreke at gjeldende bostedskrav tross
alt åpner for å ansette mannskap som ikke bor i kystkommune eller
nabokommune til kystkommune, herunder utenlandsk mannskap bosatt
i utlandet, så lenge andelen av slikt mannskap ikke overstiger 50
%.
Jeg vil for ordens skyld også nevne at EFTAs overvåkingsorgan
(ESA) for tiden har til behandling en klage fra en norsk fiskebåtreder
som anfører at EØS-bestemmelsen er i strid med EØS-retten fordi
den hindrer han i å ansette utenlandsk mannskap.
Videre vil jeg gjøre oppmerksom på at Fiskeri- og
kystdepartementet etter lovendringen i 2006 har hatt foretatt en
etterkontroll av deltakerloven og en gjennomgang av hele fiskeriforbudsloven bl.a.
med sikte på en teknisk oppdatering av begge lovene. Departementets
forslag til lovendringer ble sendt på høring i 2009 og innebar blant
annet at bestemmelsen om bostedskrav for mannskap flyttes fra fiskeriforbudsloven
til deltakerloven. Høringsforslaget innebærer ingen materielle
endringer i selve bostedskravet, men en justering av virkeområdet
for bostedskravet ved at det gjøres gjeldende for alle norske fiskefartøy
som er omfattet av deltakerloven. Departementet arbeider for tiden
med oppfølging av høringen og vil komme tilbake til Stortinget med saken
i form av en lovproposisjon.
Oslo, i næringskomiteen, den 31. januar 2012
Terje Aasland |
Frank Bakke-Jensen |
leder |
ordfører |