I proposisjonen legger Justis- og politidepartementet
frem forslag til endringer i lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling
av personopplysninger (personopplysningsloven). Personopplysningsloven
trådte i kraft 1. januar 2001. I lovforarbeidene ble det uttrykt
et behov for å foreta en etterkontroll av loven for å undersøke om
de nye reglene virker etter sin hensikt.
Personopplysningsloven gjennomfører direktiv 95/46/EF
om beskyttelse av personopplysninger (personverndirektivet) i norsk
rett. Det pågår for tiden et arbeid med revisjon av direktivet i
EU. Med forslagene i proposisjonen tar Justis- og politidepartementet
sikte på å imøtekomme et behov for oppdatering av enkelte deler
av personopplysningsloven i påvente av det videre revisjonsarbeidet
i EU.
Proposisjonen inneholder forslag til endring
av personopplysningsloven § 7 om forholdet mellom personvernet og
ytringsfriheten. I praksis kan det synes som om unntakene fra personopplysningsloven
som regelen oppstiller har fått et noe bredere nedslagsfelt enn
forutsatt av lovgiverne. Med endringsforslaget tar departementet
sikte på å klargjøre rekkevidden av bestemmelsen. Forslaget er i
tråd med Medieansvarsutvalgets utredning NOU 2011:12 Ytringsfrihet
og ansvar i en ny mediehverdag.
Det foreslås videre en særskilt regel om beskyttelse
av barns personvern. Den teknologiske utviklingen øker risikoen
for misbruk av barn og unges personopplysninger. Forslaget innebærer et
styrket vern for denne gruppen, ved at en behandlingsansvarlig ikke
kan behandle barns personopplysninger dersom dette vil være uforsvarlig
av hensyn til barnets beste.
Dagens konsesjonsordning etter personopplysningsloven
er omfattende og ressurskrevende for Datatilsynet. Det åpnes i forslaget
for at tilsynet skal kunne gjøre unntak fra konsesjonsplikten på skjønnsmessig
grunnlag for behandling av personopplysninger som ikke representerer
noen reell fare for personvernet. Forslaget tar sikte på å begrense
omfanget av dagens system, og samtidig videreføre fordelene ved
ordningen.
Regelverket for kameraovervåking foreslås endret.
Lovforslaget representerer dels en oppdatering og modernisering
av gjeldende regler og dels en innføring av enkelte nye bestemmelser. Det
foreslås blant annet at definisjonen av kameraovervåking endres
noe, slik at den både blir mer tidsriktig og samtidig reflekterer
at kameraovervåking i stadig større grad kombineres med opptak av
lyd og bilde. I nær tilknytning til det siste foreslås det en plikt
til å varsle om kameraovervåkingen inkluderer en even-tuell mulighet for
lydopptak.
Departementet foreslår videre å likestille falske kameraløsninger
med ordinære overvåkingskameraer ettersom det personvernmessige inngrep
normalt vil oppleves like stort uavhengig av om overvåking reelt
sett finner sted eller ikke.
Det foreslås også å innføre en ny bestemmelse som
innebærer at enkelte rekreasjonsområder undergis strengere regler
for overvåking enn det som følger av dagens regler for kameraovervåking.
Av forarbeidene til personopplysningsloven fremgår
at loven skal ivareta den enkeltes personvern, samtidig som det
er et mål å utforme reglene så fleksibelt at det ikke legges unødige hindringer
i veien for ytringsfriheten. Det understrekes dessuten at reglene
skal anvendes på en teknologi som er i stadig utvikling, noe som
stiller særlige utfordringer til utformingen av reglene.
Personopplysningsloven § 7 regulerer forholdet mellom
personvern og ytringsfrihet. Spørsmålet om hvordan disse to sett
av verdier skal balanseres i regelverket er svært aktuelt. De senere år
har Internett og bruk av sosiale medier som arena for meningsutveksling
økt betraktelig. Tilgangen på informasjon vokser, og det blir stadig
enklere å nå ut til et betydelig antall personer. Samtidig tiltar
omfanget av nettsjikane, uønsket bildepublisering og andre personvernmessige
utfordringer.
Personopplysningsloven § 7 har som hovedformål
å hindre at personopplysningsloven i for stor grad griper inn i
ytringsfriheten. Bestemmelsen begrenser lovens anvendelsesområde
for «behandling av personopplysninger utelukkende for kunstneriske,
litterære eller journalistiske, herunder opi-nions-dannende formål».
Departementet mener at uttrykket «opinionsdannende»
er noe vagt, og det har i praksis vist seg vanskelig å trekke grensene
for hva det omfatter. Det synes videre som om begrepet har ført
til at § 7 har fått et noe bredt nedslagsfelt ved at det i enkelte
tilfeller har blitt praktisert som et selvstendig vilkår eller snarere
et selvstendig unntak fra lovens regler. Departementet har derfor
kommet til at det er hensiktsmessig å ta begrepet ut av bestemmelsen.
Forholdet mellom personvern og ytringsfrihet drøftes
av Medieansvarsutvalget i NOU 2011:12 Ytringsfrihet og ansvar i
en ny mediehverdag. Utvalget foreslår samme endring av personopplysningsloven
§ 7 som departementet nå går inn for. Fjerning av begrepet «opinionsdannende» vil
etter utvalgets syn kunne korrigere praksis og åpne for at Datatilsynet
i større grad enn i dag kan føre kontroll med medier som ikke er tilsluttet
mediebransjens selvdømmeordning, og som ikke har en sentral redaktørfunksjon.
Uten unntaket vil Datatilsynet kunne foreta mer nyanserte og inngående
avveininger mellom ytringsfrihet og personvern.
Barn og unge har samme krav på personvern som
voksne. Det er imidlertid flere utfordringer knyttet til håndtering
av mindreåriges personopplysninger.
Den senere tid har mindreåriges personvern fått større
oppmerksomhet. Fokus har spesielt vært rettet mot problemstillinger
som oppstår når foreldre, barnehager og skoler publiserer personopplysninger
om barn på Internett. Personvernkommisjonen har i NOU 2009:1 Personvern i
det digitale samfunnet – individ og integritet, særlig drøftet spørsmål
forbundet med foreldre som offentliggjør bilder og sensitive personopplysninger
om sine barn på nettet.
Personopplysningsloven har i dag ingen egne
regler om behandling av mindreåriges personopplysninger. Personverndirektivet
skiller heller ikke mellom opplysninger som gjelder barn og opplysninger
som gjelder voksne.
Utgangspunktet etter gjeldende rett er at barn
og voksne har samme rettigheter etter personopplysningsloven. Når
det gjelder mindreårige vil det imidlertid vanligvis være den som
har foreldreansvaret som opptrer på vegne av barnet.
Mindreåriges personvern beskyttes også av Barnekonvensjonen
som bestemmer at ingen barn skal utsettes for ulovlig innblanding
i sitt privatliv.
I høringsnotatet reiste departementet spørsmål om
det bør innføres særskilte regler om beskyttelse av barns personopplysninger.
Departementet uttalte at det antagelig kan være et behov for et
styrket vern av denne gruppen. Departementet er kjent med at EU
i forbindelse med revisjonen av personverndirektivet vil vurdere
spørsmål knyttet til mindreåriges personvern.
Utfordringer knyttet til mindreåriges personvern er
særlig forbundet med alder, erfaringsgrunnlag og deres bruk av ny
teknologi. Det knytter seg også problemstillinger til voksnes holdninger
til å offentliggjøre opplysninger og bilder av mindreårige. I økende
grad ser en eksempler på at de mest alvorlige krenkelser av barns
personvern begås av voksne.
Departementet går inn for å styrke mindreåriges rettsstilling
gjennom en ny regel i personopplysningsloven § 11 tredje ledd om
at personopplyninger som gjelder barn ikke skal behandles på en
måte som er uforsvarlig av hensyn til barnets beste. Bestemmelsen
vil rette seg mot den behandlingsansvarlige og innebærer både et
forbud og en forpliktelse til å ta ekstra hensyn ved håndtering
av personopplysninger som gjelder barn. Etter personopplysningsloven
§ 2 nr. 4 ligger behandlingsansvaret hos den som bestemmer formålet
med behandlingen av de ak-tuelle personopplysningene og hvilke hjelpemidler
som skal brukes. Både foreldre og andre personer, for eksempel kommersielle
aktører, vil således kunne være behandlingsansvarlig.
Lovforslaget bygger på en forutsetning om at
de alminnelige sanksjonsreglene i personopplysningsloven kan få
anvendelse. Datatilsynet har eksempelvis hjemmel til å pålegge stansing
av ulovlig behandling av personopplysninger, og tilsynet vil dermed
ha kompetanse til å pålegge stans av særlig krenkende publiseringer
om barnet på Internett.
Departementet utelukker for øvrig ikke at det
på sikt kan være behov for flere regler om mindreårige i personopplysningsloven.
På bakgrunn av signalene fra EU om nye direktivregler på dette punkt,
anses det imidlertid hensiktsmessig å avvente ytterligere forslag
til lovendringer.
Personopplysningsloven §§ 33–35 har regler om konsesjon
(forhåndstillatelse) fra Datatilsynet for behandling av personopplysninger.
Personopplysningsloven regulerer plikten til
å søke konsesjon. Som hovedregel oppstår konsesjonsplikt dersom
det skal behandles sensitive personopplysninger. Behandling av slike
opplysninger anses gjennomgående å medføre større risiko for personvernet
enn andre typer opplysninger. Det er tilstrekkelig at én opplysningstype
er sensitiv for at hele behandlingen krever konsesjon.
Departementet pekte i høringsnotatet på at erfaringer
fra Datatilsynet kan tilsi at dagens konsesjonsplikt er for omfattende.
Det er ønskelig med større fokus på etterfølgende kontroll og tilsyn, fremfor
at Datatilsynet benytter store ressurser på forhåndsgodkjenning
av ulike behandlinger av personopplysninger. Departementet drøftet spørsmålet
om Datatilsynets forhåndskontroll kan gjennomføres på annen måte
enn gjennom et konsesjonssystem.
Departementet deler synspunktene i Datatilsynets
høringsuttalelse, og har kommet til at tilsynets eget forslag til
endringer i personopplysningsloven § 33 i denne omgang er den beste
løsning for å oppnå et forbedret konsesjonsinstitutt.
Datatilsynet forvalter melde- og konsesjonsordningen.
Tilsynets erfaringer med dagens system er således en viktig faktor
ved valget av løsning. Departementet finner at forslaget vil gi
tilsynet et praktisk verktøy i utøvelsen av forhåndskontrollen.
Departementet mener videre at en ved å gå inn for Datatilsynets
forslag kan oppnå formålet med endringen og samtidig beholde de positive
sidene ved dagens system.
Departementet går etter dette inn for at det tilføyes
et nytt tredje ledd i personopplysningsloven § 33, der Datatilsynet
gis muligheten til å gjøre unntak fra kravet til konsesjon når dette fremstår
som åpenbart unødvendig. Dette kan for eksempel være aktuelt i saker
der det er innhentet aktivt samtykke fra den eller de registrerte.
Avgjørelsene vil være enkeltvedtak som kan påklages.
Utbredelsen av såkalt fjernsynsovervåking – eller
«kameraovervåking» som begrepsmessig er blitt den vanlige betegnelsen
for denne formen for overvåking – har økt markant de senere årene.
Dette skyldes blant annet at den teknologiske utviklingen har medført
at kameraløsninger som kan benyttes til overvåking i dag både er
billigere og enklere enn tidligere. Samtidig reiser dette nye, personvernmessige
utfordringer.
Kameraovervåking er i personopplysningsloven § 36
definert som vedvarende eller regelmessig gjentatt personovervåking
ved hjelp av fjernbetjent eller automatisk virkende fjernsynskamera,
fotografiapparat eller lignende apparat. Hvilke regler som gjelder
ved denne form for behandling av personopplysninger er deretter
angitt i personopplysningsloven § 37.
Personopplysningsloven kapittel VII om kameraovervåking
er begrunnet i et antatt behov for særlige regler for behandling
av personopplysninger som skjer i tilknytning til kameraovervåking.
Ordningen med et slikt eget kapittel i loven er en særnorsk løsning.
Personverndirektivet har ingen spesielle regler om kameraovervåking.
Slik behandling av personopplysninger er omfattet av direktivet
i den utstrekning den faller inn under de alminnelige regler om
saklig virkeområde mv.
Kameraovervåking vil ofte kunne representere en
inngripende form for behandling av personopplysninger. I høringsrunden
er det først og fremst kommet innspill til hvordan spesialreglene
skal utformes, herunder hvordan forholdet til de alminnelige reglene
i personopplysningsloven skal forstås. Noen større innvendinger mot
dagens løsning, med et eget kapittel i personopplysningsloven om
kameraovervåking, har imidlertid ikke fremkommet.
Departementet foreslår derfor å videreføre dette. Departementet
går imidlertid inn for at reguleringen av kameraovervåkning bør
endres på flere punkter.
I personopplysningsloven § 36 er kameraovervåking
definert som «vedvarende eller regelmessig gjentatt personovervåking
ved hjelp av fjernbetjent eller automatisk virkende fjernsynskamera,
fotografiapparat eller lignende apparat».
Departementet vil foreslå at definisjonen endres noe,
slik at den både blir mer tidsriktig og samtidig reflekterer at
kameraovervåking i stadig større grad kombineres med opptak av lyd
og bilde. Derimot vil departementet ikke foreslå at mobile/håndholdte
kameraer inkluderes i definisjonen. Departementet foreslår videre
å likestille falske kameraer (ofte benevnt «dummy-kameraer») med
ordinære overvåkingskameraer ettersom det personvernmessige inngrep normalt
vil oppleves likt stort uavhengig av om overvåking reelt sett finner
sted eller ikke. Departementet finner også grunn til å foreslå at definisjonen
suppleres med en pedagogisk klargjøring av at kameraovervåking både
er underlagt alminnelige regler og spesielle regler i personopplysningsloven,
og at overvåking som utgangspunkt ikke kan finne sted før begge
disse regelsettene er etterlevd.
Personopplysningsloven § 37 er den sentrale bestemmelse
om hvilke regler som gjelder for kameraovervåking. I praksis har
det oppstått enkelte tolkingsspørsmål knyttet til rekkevidden og forståelsen
av personopplysningsloven § 37, blant annet forholdet til § 3 om
lovens saklige virkeområde. For å få tydeligere frem hvilke regler
som gjelder for kameraovervåking, samt unngå tolkingstvil, vil departementet
derfor foreslå enkelte endringer.
Forslagene knyttet til ytringsfrihet og mindreårige
bygger på en forutsetning om at Datatilsynet kan og skal øke sitt
tilsyn og sin håndheving på disse punkter. Samtidig er formålet
med endringsforslaget knyttet til konsesjonsplikten å effektivisere
konsesjonsbehandlingen hos tilsynet, og gjøre det mulig å legge
mer arbeid i andre oppgaver. Det er ikke mulig å tallfeste virkningene.
I begge tilfeller vil håndhevelsen av loven utføres innenfor rammen av
de budsjettmidler tilsynet blir tildelt, ved at tilsynet foretar
de nødvendige omprioriteringer.
Endringene i reglene om kameraovervåking pålegger
ikke tilsynet nevneverdig mer arbeid enn i dag.