17.1.1 Innledning

Samlet utgiftsbevilgning til Olje- og energidepartementet i 2010 utgjorde 32 472 mill. kroner. Inntektsbevilgningen for 2010 utgjorde 135 213 mill. kroner. Departementet har ansvaret for tre virksomheter, tre fond og seks selskaper.

17.1.2 Riksrevisjonen uttaler

Riksrevisjonen har avgitt fem avsluttende revisjonsbrev uten merknad og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

17.1.2.1 Mål- og resultatstyring for CO2-håndtering

Riksrevisjonen er kritisk til at departementet i liten grad har beskrevet mål og resultatkrav for å vurdere måloppnåelse for de enkelte CO2-håndteringsprosjektene og Fond for CLIMIT i Prop.1 S (2009–2010). Videre stiller Riksrevisjonen spørsmål ved om resultatrapporteringen refererer til resultatkrav som er presentert i Prop.1 S (2009–2010) og om det gis resultatinformasjon om effektiv ressursbruk. Riksrevisjonen har merket seg at departementet har tatt Riksrevisjonens merknader til etterretning og legger opp til å beskrive resultatmål i egne avsnitt under kap. 1833 CO2-håndtering i Prop.1 S for 2012 for blant annet å tydeliggjøre de overordnede målene. Dette kan bidra til å tydeliggjøre hvilke resultatmål resultatrapporteringen skal relateres til.

17.1.2.2 Olje- og energidepartementets tilskuddsforvaltning

Riksrevisjonen er kritisk til at departementet har bevilget tilskudd og andre overføringer på poster som ikke er i samsvar med bevilgningsreglementet, og vil peke på at tilskudd skal være identifisert i statsbudsjettet ved bruk av post 60–69 for overføringer til kommuneforvaltningen og post 70–85 for andre overføringer til blant annet private, statsforetak, statsaksjeselskap og kommunale bedrifter organisert som selvstendige rettssubjekter.

Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil endre praksis for budsjettering av ulike tilskudd, støtte og overføringer, slik at dette samsvarer med bevilgningsreglementet. Riksrevisjonen tar til etterretning at departementet avviker fra den normale poststrukturen for utgifter under kap. 1833 post 21 og at departementet har valgt å beholde budsjetteringen av utgiftene til planlegging og forberedelse av fullskala fangst, transport og lagring av CO2 fra Mongstad samlet under kap. 1833 post 21.

17.1.2.3 Norges vassdrags- og energidirektorat

Tilsynsvirksomhet

Mange husholdninger er svært avhengig av elektrisk kraft til oppvarming, og denne avhengigheten gir sårbarhet ved svikt i kraftforsyningen. Riksrevisjonen understreker at konsekvensene for samfunnet kan bli store ved langvarig strømbortfall, og selv ved kortvarig svikt stopper mange samfunnsfunksjoner opp. Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at NVE ikke har etablert et tilfredsstillende system for å sikre nødvendig styringsinformasjon for tilsynsvirksomheten. Riksrevisjonen vil peke på at tilsynene er av stor viktighet for forsyningssikkerheten av energi, sikkerhet i anleggene og for at miljø- og landskapshensyn blir ivaretatt. Riksrevisjonen vil videre peke på at nødvendig styringsinformasjon om tilsynsvirksomheten har betydning for at valg av tilsynsobjekt og tilsynsaktivitet er basert på risiko og vesentlighet.

Riksrevisjonen har merket seg at NVE har satt i gang et arbeid for å etablere tiltak på overordnet nivå for styring, oppfølging og rapportering av tilsynsvirksomheten. Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger opp NVEs arbeid med å sikre nødvendig styringsinformasjon og beslutningsgrunnlag for NVEs tilsynsvirksomhet.

17.1.2.4 Oppfølging av tidligere rapporterte forhold

Av tidligere rapporterte forhold er følgende sak avsluttet:

  • Anskaffelser i NVE

Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen:

  • Informasjonssikkerhet i Olje- og energidepartementet

  • Informasjonssikkerhet i NVE