Samlet utgiftsbevilgning til Olje- og energidepartementet
i 2010 utgjorde 32 472 mill. kroner. Inntektsbevilgningen for 2010
utgjorde 135 213 mill. kroner. Departementet har ansvaret for tre virksomheter,
tre fond og seks selskaper.
Riksrevisjonen har avgitt fem avsluttende revisjonsbrev
uten merknad og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Norges
vassdrags- og energidirektorat (NVE).
Riksrevisjonen er kritisk til at departementet
i liten grad har beskrevet mål og resultatkrav for å vurdere måloppnåelse
for de enkelte CO2-håndteringsprosjektene og Fond for CLIMIT i Prop.1 S
(2009–2010). Videre stiller Riksrevisjonen spørsmål ved om resultatrapporteringen refererer
til resultatkrav som er presentert i Prop.1 S (2009–2010) og om
det gis resultatinformasjon om effektiv ressursbruk. Riksrevisjonen
har merket seg at departementet har tatt Riksrevisjonens merknader
til etterretning og legger opp til å beskrive resultatmål i egne
avsnitt under kap. 1833 CO2-håndtering i Prop.1 S for 2012 for blant
annet å tydeliggjøre de overordnede målene. Dette kan bidra til
å tydeliggjøre hvilke resultatmål resultatrapporteringen skal relateres
til.
Riksrevisjonen er kritisk til at departementet
har bevilget tilskudd og andre overføringer på poster som ikke er
i samsvar med bevilgningsreglementet, og vil peke på at tilskudd
skal være identifisert i statsbudsjettet ved bruk av post 60–69 for
overføringer til kommuneforvaltningen og post 70–85 for andre overføringer
til blant annet private, statsforetak, statsaksjeselskap og kommunale
bedrifter organisert som selvstendige rettssubjekter.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil
endre praksis for budsjettering av ulike tilskudd, støtte og overføringer,
slik at dette samsvarer med bevilgningsreglementet. Riksrevisjonen
tar til etterretning at departementet avviker fra den normale poststrukturen
for utgifter under kap. 1833 post 21 og at departementet har valgt
å beholde budsjetteringen av utgiftene til planlegging og forberedelse av
fullskala fangst, transport og lagring av CO2 fra Mongstad samlet
under kap. 1833 post 21.
Mange husholdninger er svært avhengig av elektrisk
kraft til oppvarming, og denne avhengigheten gir sårbarhet ved svikt
i kraftforsyningen. Riksrevisjonen understreker at konsekvensene
for samfunnet kan bli store ved langvarig strømbortfall, og selv
ved kortvarig svikt stopper mange samfunnsfunksjoner opp. Riksrevisjonen
finner det kritikkverdig at NVE ikke har etablert et tilfredsstillende
system for å sikre nødvendig styringsinformasjon for tilsynsvirksomheten.
Riksrevisjonen vil peke på at tilsynene er av stor viktighet for forsyningssikkerheten
av energi, sikkerhet i anleggene og for at miljø- og landskapshensyn
blir ivaretatt. Riksrevisjonen vil videre peke på at nødvendig styringsinformasjon
om tilsynsvirksomheten har betydning for at valg av tilsynsobjekt
og tilsynsaktivitet er basert på risiko og vesentlighet.
Riksrevisjonen har merket seg at NVE har satt
i gang et arbeid for å etablere tiltak på overordnet nivå for styring,
oppfølging og rapportering av tilsynsvirksomheten. Riksrevisjonen
forutsetter at departementet følger opp NVEs arbeid med å sikre
nødvendig styringsinformasjon og beslutningsgrunnlag for NVEs tilsynsvirksomhet.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
sak avsluttet:
Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende
revisjonen: