Komiteen viser til
Riksrevisjonens revisjon og kontroll av Samferdselsdepartementet
og dets underliggende virksomheter. Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen har avgitt fire avsluttende revisjonsbrev
uten merknader og to revisjonsbrev med merknader til Statens vegvesen
og Jernbaneverket.
Komiteen viser til at komiteen
i brev av 20. desember 2011 til departementet stilte flere spørsmål
i tilknytning til Riksrevisjonens rapportering. Statsråden svarte
i brev av 18. januar 2012. Brevene følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen har merket
seg at Riksrevisjonen i årets revisjon har funnet svakheter i Statens
vegvesens oppfølging av entreprenørene som virksomheten har driftskontrakter
med. Det fremgår at hele 66 prosent av tilfellene er kontraktsvilkårene
ikke oppfylt, og det er i tillegg påvist svak eller feilaktig dokumentasjon
av dagsverk knyttet til kontroll av entreprenørene. Det hevdes nå
fra departementet at Statens vegvesens stikkprøvekontroll av driften
på veg i 2011 viser at 97 prosent av de undersøkte kontraktene var
uten mangler. Departementet opplyser også at de gjennom etatsstyringen
vil følge opp at tiltak for å bedre kontraktsoppfyllelsen sikrer
at driftskontraktene blir oppfylt i henhold til avtalene.
Komiteens medlemer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil videre understreke at konkurranseutsetting
av driftskontraktene på sikt fører til mer effektiv utnyttelse av
samfunnets ressurser, og at departementet bør sikre at denne strategien
følges opp.
Komiteen har videre
merket seg betydelige kostnads- og tidsmessige overskridelser i veiprosjekter.
Av et utvalg på 82 kontrakter viser Riksrevisjonens kontroll at
det har vært kostnadsøkninger ved 40 kontrakter, og det påpekes
også at 26 av 82 kontrakter hadde forsinkelser ved gjennomføringen
av prosjektene. Komiteen forventer at Samferdselsdepartementet
sørger for at fremtidige veiprosjekter holdes innenfor de avtalte
kostnads- og tidsrammer.
Komiteen vil videre påpeke at
det også for 2010 er avdekket et betydelig mindreforbruk av midler
som skal stimulere til bedre tilrettelegging av kollektivtransportsystemet. Komiteen forutsetter
at departementet gjennomfører tiltak for å forbedre dette.
Komiteen ser alvorlig på at det
mangler tilstandsrapporter eller inspeksjonsdata for vedlikehold
av vel 40 prosent av totalt 2789 jernbanebruer, og vil påpeke at
mangelfullt vedlikehold og utbedringer kan påvirke sikkerheten og
medføre fare for liv og helse. Komiteen har merket
seg svaret fra Samferdselsdepartementet der forbedringer og inspeksjoner
beskrives. Komiteen forutsetter at dette arbeidet
intensiveres slik at sikkerheten ivaretas på en forsvarlig måte.